jo
door jose123 Sep 20, 2015 om 21:20
Geldzaken & recht

Hogere hypotheek door huurinkomsten

Hoi ,

Ik heb een hypotheekvrij appartement dat ik exclusief gas , water en licht voor 600 euro in de maand voor onbepaalde tijd verhuur . Nu wil ik graag gaan kijken of ik nog een appartement erbij kan gaan kopen voor eigen bewoning. Mijn vraag is , zullen hypotheekverstrekkers in mijn situatie de huurinkomsten optellen bij mijn inkomen uit werk zodat ik een hogere hypotheek kan krijgen ?

16246 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2015 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hogere hypotheek dan wat?

U krijgt sowieso niet meer dan 103% van de aankoopprijs van het nieuwe appartement als hypotheek, uiteraard ook nog afhankelijk van uw inkomen. Als uw inkomen uit werk te laag is voor dat bedrag, komt het mij voor dat wel een deel van de te ontvangen huur als inkomen zal kunnen worden meegeteld.

U zou natuurlijk ook een (kleine) hypotheek op dat verhuurde appartement kunnen nemen, zodat u wat speelruimte hebt bij de nieuwe hypotheek.

fi
door fisbel - Sep 21, 2015 om 12:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

Huuropbrengsten vormen geen inkomen Box 1. Tegenover de huuropbrengst staan de kosten bijvoorbeeld van een hypotheek die op de verhuurde woning rust.
Voor het maximum te lenen bedrag tbv een woning die u voor u zelf koopt , zal de ontvangen huur formeel geen invloed hebben.

jo
door jorisw - Sep 21, 2015 om 12:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Tenzij je natuurlijk de verhuur van woningen gaat formaliseren in een bedrijfsvorm en jezelf daaruit betaalt. Maar dat gaat wel heel ver als je maar 1 woning kunt verhuren.

me
door mein33 - Sep 21, 2015 om 12:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 21:48]Hogere hypotheek dan wat?

U zou natuurlijk ook een (kleine) hypotheek op dat verhuurde appartement kunnen nemen, zodat u wat speelruimte hebt bij de nieuwe hypotheek.

@tijger1,

Komt hiermee de hypotheekrente aftrek voor de 2e woning niet in het gedrang ?

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2015 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mein33

Ik weet niet wat de Ts bedoelt met een "hogere" hypotheek. Hoger dan 103%, dan is de rente sowieso niet aftrekbaar. Kosten voor inrichting? Niet aftrekbaar.

Maar als het inkomen te laag is voor 103% kan die verhuurde woning wellicht als "borg" dien om toch de hypotheek te verkrijgen die gewenst is.

me
door mein33 - Sep 21, 2015 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 sep 2015, 21:48]

U zou natuurlijk ook een (kleine) hypotheek op dat verhuurde appartement kunnen nemen, zodat u wat speelruimte hebt bij de nieuwe hypotheek.

@tijger1,

Ik probeer het nogmaals.
Lees eerst even uw bovenstaande reactie a.u.b. alvorens u antwoord geeft.
Is het niet zo dat indien er op de eerste woning (het appartement) een hypotheek rust,waarop de renteaftrek van toepassing is, er dan voor de tweede woning toch geen renteaftrek meer mogelijk, of heb ik dit fout.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2015 om 14:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de eerste woning is helemaal geen aftrek mogelijk als daar een hypotheek op zou rusten. Afgezien daarvan schrijft de Ts dat die woning hypotheekvrij is.