ci
door ciseleren Jan 21, 2012 om 16:39
Huishouden & energie

Hondenvoer: was is nodig voor mijn hond?????

De winkels zijn vol met dure en voordelige merken hondenvoer. Van alles kun je kopen.
3 kilo brokken voor 5 euro of voor 25 euro.
Maar mijn hond lust ook witte rijst en macaroni met groenten en ham. Ssnoepjes en kauwtjes in vele prijzen.
Bestaat er een onderzoek waar je kunt vinden welke producten nu echt goed zijn om te kopen????
En wat is het kwaliteitsverschil t.o.v. het prijsverschil????

67891 19 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Jan 21, 2012 om 17:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Over hondenvoer zijn verschillende meningen.

Sommige eigenaren zweren bij versvleesvoedingen ( BARF), anderen bij een goed merk hondenbrokken.

Ik kijk bij brokken naar wat erin zit.
Het eerste ingredient moet m.i. vlees of vis zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hondebrok zonder BHA, BHT als anti oxidanten.

Of u een goed merk voer voert merkt u m.n. aan de ontlasting van de hond.

Relatief weinig vaste ontlasting geeft aan dat het voer een hoge verteerbaarheid heeft.
Dat scheelt weer bij het opruimen van de ontlasting.

Een goede site waar beschreven staat hoe u de etiketten van de voeding kunt lezen is in het Engels geschreven:
klik hier

tenormin
door tenormin - Jan 21, 2012 om 17:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Met de pot mee eten kan best zo nu en dan, maar dan loop je wel kans dat er niet voldoende essentiële voedingsstoffen genuttigd worden. Daarenboven is "mensen" eten vaak te zout voor honden. En het ligt er uiteraard ook aan wat voor "merk" u heeft. Zo nu en dan een flinke portie "hondenvlees - slager heeft dat in diepvries- " of gekookte kip is ook prima. Evenals tdehond gaat ook mijn voorkeur uit naar de hondenbrok zonder anti oxidanten. Dierenwinkel heeft ook vaak "eigen merk" dus kunt u de ingrediënten vergelijken wat er in de goedkopere en duurdere merken voor "goodies" zitten. Ik neem als vanzelfsprekend aan dat u weet dat er voor diverse leeftijden van de hond verschillende brokken zijn.

ja
door jans2 - Jan 22, 2012 om 16:36
311 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk hier eens naar: http://uitgelatenhond.nl/hondenvoer-getest-en-onderzocht#

op
door oplossing - Jan 23, 2012 om 13:44
119 Antwoorden / 1 Vragen

Ligt er helemaal aan hoe oud de hond is en welk ras en is hij gecastreerd of is zij gesteraliseerd. Als het laatste 2 het geval is dan moet u echt voorzichtig zijn met voeding voor uw hond omdat ze dan snel te dik worden, genoeg beweging is een vereiste maar daar kan ik dus geen oordeel over vellen of dat zo is. Geef de hond gewone gezonde brokken als hij/zij tenminste 1 jaar is en zorg wel dat hij of zij voldoende vitamine binnen krijgt een rashond zou ik absoluut niet met de pot mee laten eten voor een niet rashond kan dit wel eens één keertje maar ook absoluut niet te vaak. Voeding voor de hond is belangrijk om uw hond gezond te houden dit bespaart een aantal ritjes naar de Dierenarts. Succes.

natuurmens
door natuurmens - Jan 23, 2012 om 14:01
158 Antwoorden / 4 Vragen

Honden zijn doorgefokt en daarom anders dan de honden van vroeger die met de pot mee aten. In het algemeen is het zo dat goedkopen voeders wel goedkoop zijn maar dat je ze daarvan meer moet geven om de hond op gewicht te houden dure voeders is het algemeen hoef je da hond daar minder van te geven. Het is niet na het gewicht te kijken maar te voeren na het gewicht van de hond de hond mag niet te dik zijn omdat dit een grote belasting is van zijn gewrichten en daardoor slijtage in de heupen en eerder ziek wordt. Honden voeren zijn uit uitgebalanceerd dit betekend dat het niet de bedoeling is dat je andere producten bij voert die wij ook eten. Het darmstelsel van de hond werk anders veel producten die wij mensen eten worden bij de hond omgezet in vet of giftige stoffen zoals chocolade daarvan kan de hond zelf dood gaan. In het algemeen is het zo dat je aan de uitwerpsel van de hond ziet dat het bij de hond past hoe meer poep deste minder hij het kan verteren, soms eten honden hun eigen stront daardoor nogmaals op. Het gaat erom een voer te kiezen wat bij de hond past en goed verteerd wordt en daarbij is het belangrijk de hond altijd als laatste eten te geven om de roedel status, de hond gaat er instinctmatig altijd van uit dat zijn baas het beste voedsel krijgt en dat wil hij hebben. Maar wij mensen weten wel beter. Goedvoedsel daarvan hoeft een hond in het algemeen één keer per dag van te poepen en het is goed van kleur en het moet in verhouding staan met de hond. Verder als je van voer veranderd doe dit gelijkmatig en niet in een keer.

sira
door sira - Jan 23, 2012 om 14:06
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Ciseleren,
Een hond is van nature een vleeseter (carnivoor). Dus vleesvoer (barf) is, hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk het meest natuurlijke en beste voer voor de hond. Wel moeten de ingrediënten goed uitgebalanceerd zijn en er moeten afwisselend verschillende diersoorten gegeven worden. Merken Carnivoer, Haaks, Shaweca, Alaska Natural Dogfood, Carnibest etc. hebben verschillende diersoorten, vaak in combi-dozen.
Een hond die vleesvoer krijgt, verteert het vlees beter dan brokken, dus minder ontlasting en geen anaalklierproblemen door de hardere ontlasting.
En zo nu en dan een lap pens tussendoor is goed voor de darmflora en het poetst de tanden.

Als brokken zo gezond zijn, waarom voert men de carnivoren in dierentuinen dan geen brokken?!

Ga ook eens op de sites van bovengenoemde merken lezen. Carnivoer is zelfs ontwikkeld door dierenartsen (Any Animal in Heiloo).

Vriendelijke groet,
Sira

serveerster
door serveerster - Jan 23, 2012 om 14:21
12 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ciseleren,

Wij voeren onze hond brokken van Prins. Hier zijn verschillende varianten van, wij hebben de soort 'super'.
De brokken zijn 100% natuurlijk en onze hond doet het er erg goed op. Hij poept 1 á 2 keer per dag en zijn vacht glimt alsof we hem iedere dag in de olie zetten.

Wel wegen wij de brokken goed af zodat hij ook precies krijgt wat hij nodig heeft.

Succes met de zoektocht naar het voer wat bij je hond past!

wimmi20
door wimmi20 - Jan 23, 2012 om 15:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ondanks alle deskundige adviezen hierboven stel ik dat het correcte antwoord er niet bijzit.
U geeft namelijk te weinig informatie om de vraag te beantwoorden.
Belangrijk is : hoe oud is de hond ? Wat is het ras ? en de belangrijkste vraag :
heeft de hond overgewicht, of is hij op het juiste gewicht ?
Er is namelijk speciaal voer voor jonge honden, normale honden, oude honden, te zware honden, te dunne honden, en drugs honden.

eenigma
door eenigma - Jan 23, 2012 om 15:54
252 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn hondjes is 19 jaar geworden op een dieet van goedkoop droogvoer, menu een mix die je volgens de aanwijzingen op het pak met warm water nat moest maken maar dat vond ie niet te eten dus at hij het droog en stond het 24 uur per dag in de voerbak zodat hij zelf kon bepalen wanneer en hoeveel hij at (een systeem dat ik ook voor mijn katten toepas) en daarnaast kreeg hij 200 gram blikvoer als ik aan het avondeten ging. In plaats van blikvoer kon het ook weleens schone pens zijn en verder at hij altijd graag mee van hetgeen ik ook at, van pepermuntjes tot koekjes. Hondenkoekjes liet ie liggen maar een lekker koekje met wat chocolade en suiker erop ging er met smaak in daarnaast at hij graag verschillende groente en mocht genieten van een half uurtje grazen in het gras waar hij met zorg de door hem gewenste grassprietjes nuttigde, zonder dat hij daarvan ging overgeven, ook al zo een mythe ;-)

Honden zijn geen carnivoren in de zin dat ze alleen vlees eten, als een carnivoor een prooi eet krijgt hij ook botten en groente uit de maag van die prooi naar binnen. Honden zijn meer omnivoren dan carnivoren en puur vlees te eten geven is wachten op aandoeningen door gebrek aan voedingstoffen.

Over welk merk het beste is voor jouw hond, dat is een kwestie van uitproberen, in principe zit er heel weinig verschil in samenstelling van de producten en heel grote verschillen in de prijzen, in mijn ervaring kan goedkoop compleet droogvoer net zo goed zijn als mega duur voer. Mijn laatste hondje was een teckel en wie ze kent weet dat die ongelooflijk eigenwijs zijn, deze weigerde ieder voer behalve Frolic, wat ik niet een commentaar en goede raad heb gehad op het feit dat dit zijn hoofdmaaltijd was.......... maar teckel was er prima gezond op, poepte kleine stevige drolletjes zoals het hoorde met een beetje oranje van de kleurstof :-D daarnaast hield hij wel van een hondenkoekje of speciale honden traktatie.

Kortom volg je gezond verstand, probeer het een en ander uit en geloof de pro en anti reclames niet ;-)

Bron: klik hier

tenormin
door tenormin - Jan 23, 2012 om 16:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

eenigma, van 1 ding schrik ik best: chocolade. Voor mijn maltezer zou dat zo maar de dood kunnen betekenen en dat is niet uit duim gezogen maar met nadruk door de dierenarts gesteld en ook veel gelezen hoe slecht dit kan aflopen.

tdehond
door tdehond - Jan 23, 2012 om 16:49
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=serveerster schreef op maandag 23 jan 2012, 14:21]Hallo Ciseleren,

Wij voeren onze hond brokken van Prins. Hier zijn verschillende varianten van, wij hebben de soort 'super'.
De brokken zijn 100% natuurlijk en onze hond doet het er erg goed op. Hij poept 1 á 2 keer per dag en zijn vacht glimt alsof we hem iedere dag in de olie zetten.

Wel wegen wij de brokken goed af zodat hij ook precies krijgt wat hij nodig heeft.

Succes met de zoektocht naar het voer wat bij je hond past!

Prima voer. Ook Renkse en Jarco zijn goede Nederlandse hondenvoer fabrikanten.

dokun
door dokun - Jan 23, 2012 om 17:39
152 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een premium honden voer koopt zoals bv Hills dan zul je merken dat de ontlasting altijd gewoon hard is zoals het hoort en de ontlasting stinkt helemaal niet, echt de ontlasting ruik je helemaal niet. Ook is de hoeveelheid ontlasting heel veel minder dan wanneer je een "normaal" hondenvoer geeft.

En als je hond harde ontlasting heeft (zoals het hoort) worden ook als hij/zij poept de anaalklieren leeg gedrukt, zodat je daar ook geen/weinig problemen mee krijgt.

Het voer is wel wat duurder maar brengt zeker z'n geld op doordat de hond veel gezonder zal zijn.

Als je meer ins en outs over premium honden (e/o katten) voer wilt hebben kun je het beste advies aan je dierenarts vragen.. :)

boerenbond
door boerenbond - Jan 23, 2012 om 18:07
44 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn hondje is nu 8 jaar de eerste jaren veel problemen volgens de dierenarts allergie het duurste hondevoer geprobeerd op advies van de dierenarts ( 3 kilo 16.95 )maar niets hielp , verder gegaan met het voer uit een dierenwinkel ( 3kilo 14.95 ) ben gaan google en kwam bij de LIDL ( 3kilo 4.99 ) al 4 jaar nergens geen problemen meer mee, ontlasting geweldig , krab niet meer, en het scheel me 120 euro per jaar.
Groetjes van me hondje.

sira
door sira - Jan 23, 2012 om 18:36
2336 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=eenigma schreef op maandag 23 jan 2012, 15:54]Mijn hondjes is 19 jaar geworden op een dieet van goedkoop droogvoer, menu een mix die je volgens de aanwijzingen op het pak met warm water nat moest maken maar dat vond ie niet te eten dus at hij het droog en stond het 24 uur per dag in de voerbak zodat hij zelf kon bepalen wanneer en hoeveel hij at (een systeem dat ik ook voor mijn katten toepas) en daarnaast kreeg hij 200 gram blikvoer als ik aan het avondeten ging. In plaats van blikvoer kon het ook weleens schone pens zijn en verder at hij altijd graag mee van hetgeen ik ook at, van pepermuntjes tot koekjes. Hondenkoekjes liet ie liggen maar een lekker koekje met wat chocolade en suiker erop ging er met smaak in daarnaast at hij graag verschillende groente en mocht genieten van een half uurtje grazen in het gras waar hij met zorg de door hem gewenste grassprietjes nuttigde, zonder dat hij daarvan ging overgeven, ook al zo een mythe ;-)

Honden zijn geen carnivoren in de zin dat ze alleen vlees eten, als een carnivoor een prooi eet krijgt hij ook botten en groente uit de maag van die prooi naar binnen. Honden zijn meer omnivoren dan carnivoren en puur vlees te eten geven is wachten op aandoeningen door gebrek aan voedingstoffen.
Over welk merk het beste is voor jouw hond, dat is een kwestie van uitproberen, in principe zit er heel weinig verschil in samenstelling van de producten en heel grote verschillen in de prijzen, in mijn ervaring kan goedkoop compleet droogvoer net zo goed zijn als mega duur voer. Mijn laatste hondje was een teckel en wie ze kent weet dat die ongelooflijk eigenwijs zijn, deze weigerde ieder voer behalve Frolic, wat ik niet een commentaar en goede raad heb gehad op het feit dat dit zijn hoofdmaaltijd was.......... maar teckel was er prima gezond op, poepte kleine stevige drolletjes zoals het hoorde met een beetje oranje van de kleurstof :-D daarnaast hield hij wel van een hondenkoekje of speciale honden traktatie.

Kortom volg je gezond verstand, probeer het een en ander uit en geloof de pro en anti reclames niet ;-)

Bron: klik hier

Eenigma, een hond is een carnivoor, geen omnivoor. In de merken vleesvoer (barf) die ik noemde, zit alles wat een hond nodig heeft, zoals spiervlees (hoge voedingswaarde), orgaanvlees, botten (calcium), gefermenteerde groenten (om de maaginhoud van een prooidier na te bootsen), maar geen granen, omdat een carnivoor geen granen eet. Geef daarbij af en toe een stuk pens en een (ongekookt) vleesbot (beide goed voor de tanden) en je hond krijgt alles wat hij nodig heeft.

Er zullen vast goede merken brokken zijn, maar het blijft onnatuurlijk. Het is zgn. gemaksvoer.
Een dierenarts in opleiding krijgt nagenoeg weinig les in de juiste voeding. Vroeger was het zo dat er een diervoederfabrikant kwam, die uitlegde waarom zijn merk zo goed is.

De laatste jaren zie je steeds meer dierenartsen die inzien dat uitgebalanceerd vleesvoer beter is. Er zijn zelfs al diverse dierenartsen waar je Barf kunt kopen.
Een ander punt is dat steeds meer honden tegenwoordig te maken krijgen met voedselallergieën (veelal door de granen in de commerciële voeders) of vetzucht. Dit zal niet gebeuren met Barf.
En, vooropgesteld, de hond vindt het heerlijk.

Als je naar de door jou aangegeven website gaat (www.kynotrain.nl/Voeding.php) zul je bij de links een link vinden naar http://www.voernatuurlijk.nl/. Hier worden de problemen genoemd die veel hondenbezitters tegenwoordig ondervinden.
Laten we het maar helemaal niet over chocolade hebben.

Ciseleren kan het beste advies vragen aan een dierenarts die ervaring heeft met zowel Barf als brokken.

Vriendelijke groet,
Sira

tdehond
door tdehond - Jan 23, 2012 om 18:55
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Sira,

Het is maar waar uw voorkeur naar uitgaat.

Als ik op honden pas van een vriendin dan zie ik bij hen veel meer en zachtere ontlasting als mijn honden die deels brokken deels gestoomde vleesmaaltijd eten per dag.

jo
door joop rigter - Jan 24, 2012 om 10:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Zoveel mensen ( honden ) zoveel zinnen is een bekend spreekwoord, eerlijk gezegd kom ik er niet zo goed uit. Heb zelf een Border Collie van 5 jaar oud, gesteriliseerde teef, die blijmoedig en energiek door het leven gaat op Eukanuba droge brokken, zo rond de Euro 56,00 per 15 kg. Toch ben ik ook nieuwsgierig naar b.v. een vergelijkend waren onderzoek hondevoer waarin de volgende items worden meegenomen. 1 ) uiteraard zo goed mogenlijk voor het welzijn van de hond, vitamines, mineralen etc. 2 ) millieubewust, goede voedsel opname/vertering door de hond, dus zo min mogenlijk ontlasting 3 ) liefst geen zout of suiker toegevoegd i.v.m smaak etc, 4 ) liefst biologisch, en op de allerlaatste plaats 5 ) prijs, hoewel ik mij levendig kan voorstellen dat dit voor andere hondeliefhebbers niet opgaat. Het is maar een voorzet dus beste KASSA, DOE DE VELE HONDELIEFHEBBERS EEN PLEZIER !!!!!!!

robert11
door robert11 - Jan 24, 2012 om 15:45
310 Antwoorden / 25 Vragen

Wij hebben 3 hondjes, een Havanezer van bijna 9 jaren, en een Lhasa-Apso van 6 jaar en een van 4 maanden!
Ik heb bij Kinofit gratis voerpakket bestellen, samengesteld op je hond, ras, leeftijd, gezondheid kilos etc...
Men krijgt die proefpakket afgestemd op de hond en de bijbehorende informatie qua stoffen die de honden nodig hebben.
Op zich heel prettige informatie en misschien heel goed voer....alleen de prijs is aan de hoge kant!
Het komt neer op +/- 24 € per 28 dagporties!...per hond! Ongetwijfeld kan het misschien heel goed en gezond zijn, maar niet te betalen met drie honden.
Wij voeren Pro-plan aan de 2 ouderen, en pro-plan puppy voor de jongste. Wij kunnen aan de ontlasting zien wanneer iets niet goed is met het voer.
De Havanezer eet alles zonder probleem, Lhasa-Apso's zijn gevoeliger met de maag. Belangrijk is bij het zoeken van de juiste voer, enkele weken achter elkaar hetzelfde voer te geven en geen extra's erbij!

m.v.g. Robert

spouky
door spouky - Jan 24, 2012 om 18:31
22 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi! Wij hebben 2 honden gehad een poedel ,10 jaar geworden, en een cockerspaniel 16 jaar geworden ,en allebei kregen ze kregen elke dag een stuk gekookte runderhart in brokken gesneden daar deed ik gekookte rijst door en voor de dag stond er altijd een bak brokken en beslist geen duur merk.S,morgens samen met ons ontbijt, een boterham met leverworst met een beetje melk erover,vond de cocker heerlijk.
Groetjes Spouky

pb
door pbol - Sep 11, 2013 om 08:41
2 Antwoorden / 0 Vragen

KVV is het beste om aan je hond te geven, tenminste volgens dit artikel: