de
door de beer Oct 21, 2013 om 23:28
Computers & telefonie

Hoog verbruik electriciteit

Wij hebben een extreem hoog verbruik van onze elektriciteit meter.
Hebben in 11 maanden een verbruik van 12.024 KW.

Sinds 10 jaar wordt ons gebruik steeds hoger.
We zijn een gezin met 2 kinderen.

Vandaag is onze meter geijkt. Onze meter is van 1986.
Tot mijn verbazing wordt alleen geijkt op het laatste telwiel en niet op het gehele telwerk. Hiervoor heb ik € 380,00 betaald en krijg dit bedrag niet terug.
We kregen te horen onze meter goed is.
We zien duidelijk dat het schijfje van het telwerk niet recht draait maar schommelt. dit wordt erger als de meter harder gaat draaien.
Ook heb ik op internet een lijst gevonden met afgekeurde meters. Helaas staat onze meter ook hier bij.
de code van de meter is CL130F3.
De ijking heeft dus plaatsgevonden op een afgekeurde meter.
We zien op onze 5 cijferige telwerk dat het 3 (honderd) cijfer hoger staat dan het 4( tien) cijfer. Ons vermoeden is dat dit niet correct werkt. Thuis hebben we alles nagemeten of het verbruik wat er thuis gebruikt wordt gelijk is wat er bij de meter uit komt na het telwerk. dit is gelijk dus hebben we geen lekstroom.

We gaan nu een KWH meter kopen en deze bij onze meter aansluiten en gaan hiermee proberen om aan te tonen dat onze meter te snel draait.

We moeten nu per maand € 480,00 betalen.
Weet iemand anders nog een oplossing

16089 33 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Oct 22, 2013 om 07:44
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ik neem aan dat we hier niet over een tussenwoning spreken, maar over een pand waar ook bedrijfsmatig energie wordt gebruikt. Een gezin met 2 kinderen heeft gemiddeld een verbruik van 4600 KWh per jaar. U kunt overstappen naar een andere energie leverancier en een digitale meter laten plaatsen. Ik verwacht dat hiermee uw probleem niet is opgelost. Ook het aansluitingsvermogen is bepalend voor de kosten. Kijk eens op uw nota of dit niet veel te groot is.

Jantje7

de
door de beer - Oct 22, 2013 om 08:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer genoeg geen bedrijfsmatige activiteiten dan verdiende we denkelijk meer dan nu.

Wij wonen op een woonark hebben gewoon een cv in huis, geen vloerverwarming geen waterbed.

We hebben wel een extra koelkast draaien in de schuur.
En de kinderen hebben een eigen tv, computer of een xbox.

ph
door philip36 - Oct 22, 2013 om 10:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt eens op de KWH-meter kijken hoeveel omwentelingen de schijf moet maken voor 1 kWh.
Er moet op de meter een getal staan met daarachter r/kWh.
Daarmee zou u kunnen kijken of 1 kWh op de teller overeenkomt met het aantal omwentelingen van de schijf.
U moet hiervoor wel wat geduld hebben want u moet het aantal omwentelingen zelf gaan tellen.
Best is het te doen als er nogal wat vermogen aan staat. (Draait de schijf sneller)

Wat eventueel het hoge verbruik zou verklaren is dat er ergens in de installatie een aardfout zit.
Dat er dus constant een stroompje naar aarde vloeit, maar niet zoveel dat de zekering daardoor stuk gaat.
Ik weet niet of in de installatie een aardlekschakelaar zit want die zou bij zo'n fout uitschakelen.
Ik weet niet hoe dat op een woonark geregeld is.

Hoe denkt u de KWh-meter die u gaat kopen aan te sluiten?
Dat is niet zo eventjes gedaan.

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2013 om 10:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verbruik van 12.000 Kw is waanzinnig in een normaal gezin, woonark of huis maakt niet uit.

U kunt ook simpelweg zelf controleren of de meter goed werkt.

Zet alle elektriciteitsgebruikers uit, echt alles. Dus overal ook de stekkers eruit, niets op standby. Neem een elektrisch kacheltje, desnoods even lenen, met een verbruik van 1.000 of 2.000 watt. Schrijf heel precies de stand op. Sluit de kachel 1 of 2 uur aan. Noteer heel precies het verbruik. Uiteraard mag bij een kachel van 2.000 watt en twee uur branden, het verbruik niet meer dan 4 Kw zijn.
(Let op dat die kachel niet zelf uitschakelt of zo). Zet voor de zekerheid een verbruiks meter tussen de kachel en het stopcontact.

Een hoger verbruik? Dan is de meter niet goed. Dien dan een klacht in.

ro
door ron530 - Oct 22, 2013 om 11:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De meter is administratief afgekeurd niet omdat deze te vaak afwijkingen vertoond. U heeft de meter laten ijken en daar kwamen geen afwijkingen uit dat geeft aan dat het gebruik als kloppend wordt aangemerkt. Wat betreft de woonark, is de meter binnen geplaatst of in een kast op de kade, in het laatste geval kan er sprake zijn van illegaal aftappen. Voorts kan defecte apparatuur ook een gigantisch verbruik veroorzaken, de koelkast met name in de schuur is het controleren meer dan waard want als die niet meer afslaat wordt het een grootverbruiker. Tot slot een extra meter plaatsen kan strafbaar zijn want deze zal voor de groepenkast geplaatst moeten worden.

me
door mein33 - Oct 22, 2013 om 14:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Overdag op een gunstig moment, als u alleen thuis bent bv., van alle apparatuur de stekkers er uit zodat er niets meer aan kan staan. Ook koelkast(en), Cv-installatie, afzuiging, en apparatuur die op de standby stand staan.
Als het goed is moet dan de elektriciteitsmeter volledig stil staan. Mocht dat niet zo zijn dan is er waarschijnlijk sprake van lekstroom of een ilegale stroomafname.

de
door de beer - Oct 22, 2013 om 18:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben alles al gedaan om te kijken of er iets ergens niet goed werkte. Alles is prima.
Wat er bij ons thuis gebruikt wordt, wordt ook afgegeven na de meter op de wal. Dus geen lekstroom.

Maandag 21 oktober is onze meter door Enexis geijkt.

Dit gebeurde gewoon buiten. Onze meter is niet meegenomen en alleen is het laatste rol gecontroleerd. Hiervoor betaal je € 380,00,
Waar ik meer naar benieuwd ben hoe het zit met afgekeurde meters die nog steeds in gebruik zijn en ook nog geijkt worden.
Weet iemand ook iets van een fout in de overige telrollen. Want dit kan niet bij ijken gecontroleerd worden omdat dit anders te lang duurt.
Wij hebben het gevoel dat er iets bij de honderdtallen niet goed zit waardoor deze te snel draait.
Dit willen wij controleren door een KWH meter thuis te plaatsen om per dag te kunnen kijken hoeveel we gebruikt hebben en dit ook buiten te controleren.

audb
door audb - Oct 23, 2013 om 12:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas is wat Jantje7 zegt niet meer mogelijk je kan wel een "slimme" meter krijgen maar die moet je zelf bekostigen maar dat haal je er wel weer uit
Meer info hier over is te vinden op consuwijzer
Maar het verbruik is wel zo hoog dat er iets met de bedrading aan de hand kan zijn.
Het beste kan u deze laten doormeten door een elektricien maar mocht er bij u nog een ark liggen dan zou ik meteen aan de elektricien vragen of deze meteen eens kijkt of er soms een kabel daar naar toe loopt zonder dat u daar iets van af weet.

willemo_1
door willemo_1 - Oct 23, 2013 om 12:15
167 Antwoorden / 0 Vragen

Als het laatste cijfer van een elektriciteitsmeter de juiste waarde van het verbruik aangeeft moeten ook de andere cijfers de juiste waarde aangeven. Na 1 omwenteling van een cijferwiel wordt namelijk het vorige wiel 1 cijfer doorgedraaid. Dat is een mechanische zaak en dat kan niet fout gaan. Ik denk dus dat de afwijking echt in het verbruik moet worden gezocht.

Met vriendelijke groet,

WillemO

haarp
door haarp - Oct 23, 2013 om 12:26
514 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag een dubbel tarief meter aan (dag en nachtstand), dan moeten ze je oude meter wel vervangen.

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2013 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@audb

Illegaal verbruik kan de Ts toch simpel zelf controleren, door bij zichzelf alles uit te zetten. Loopt de meter dan nog? Foute boel.

me
door mein33 - Oct 23, 2013 om 13:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=de beer schreef op dinsdag 22 okt 2013, 18:22]Wij hebben alles al gedaan om te kijken of er iets ergens niet goed werkte. Alles is prima.
Wat er bij ons thuis gebruikt wordt, wordt ook afgegeven na de meter op de wal. Dus geen lekstroom.

@de beer,

Hoe heeft u gecontroleerd dat er na de meter, die aan de wal is geplaatst, geen sprake is van (illegale) stroomafname door derden, maar alle stroom door uw eigen apparatuur wordt gebruikt.

bo
door boxer5 - Oct 23, 2013 om 13:16
6 Antwoorden / 0 Vragen

Deze kWh-meter kan buiten niet worden geijkt!
Het is een een fase meter van Landis & Gyr Waalwijk.
Dit bedrijf bestaat niet meer maar Enexis kan en mag geen kWh-meters ijken.
Dat moet een energiebedrijf, bijv. ESSENT, doen en daarvoor moet de meter in een ijkerij geijkt worden.
Ook de Centrale IJkinrichting in Borculo en het IJkwezen van de KEMA in Ooosterbeek zijn daarvoor uitstekend geschikt.
Ik ben meterijker/controleur bij Landis & Gyr geweest en het euvel lijkt op een versprongen telwerkrol en dan kan ineens het verbruik enorm toenemen.
Dit kan wel buiten worden verholpen door de meter te openen en het telwerkplaatje eraf te halen en de versprongen rol in de juiste stand te klikken.
(was bij meters van dat bouwjaar een veel voorkomende fout)

ro
door ron530 - Oct 23, 2013 om 13:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zou bovenstaande dan verklaren waarom er in het telwerk een rol niet gelijk staat met de rest.

bo
door boxer5 - Oct 23, 2013 om 14:43
6 Antwoorden / 0 Vragen

Da's het herkenbare van een versprongen telwerkrol!
Uit je verhaal maak ik op dat het de rol van de honderdtallen betreft en dan kan deze rol worden verwisseld of aangezien worden voor de duizendtallen en kan het vele kWh's in het verbruik schelen!

bo
door boxer5 - Oct 23, 2013 om 14:47
6 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de komma opschuift heb je ± 1202 kWh verbruikt!
Komt dat overeen met het verbruik in het verleden?

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2013 om 14:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een verbruik van 1.200 Kw voor een gezin met twee kinderen is ook haast onmogelijk laag.

1paul
door 1paul - Oct 23, 2013 om 15:41
3103 Antwoorden / 0 Vragen

geef de meter een enorme opdonder met een knuppel (hout) en vraag een nieuwe aan, dan na een jaar gebruik uw altijd te veel betaalde kosten terug eisen, ook de ijking kan niet op deze manier, eisen dat dit opnieuw gedaan word bij bijvoorbeeld de TNO of ijkingsdienst Wageningen...

ro
door ron530 - Oct 23, 2013 om 16:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Das een "goede" tip, sla de meter aan barrels en vraag een nieuwe aan. Ten eerste is de meter dan helemaal niet meer te ijken en ten tweede valt niet meer te bewijzen dat er in het verleden teveel is betaald.

ja
door janbato - Oct 23, 2013 om 16:39
12 Antwoorden / 0 Vragen

Kan Boxer1 een deskundig advies ter plaatse geven? of eventueel als getuige deskundige optreden? in een zaak als je die gaat aanspannen tegen de netwerkbeheerder. Als je niet deskundig bent wordt je gelummeld en kost het scheppen geld. Niet stuk maken dan is het bewijs weg dat de meter stuk was/is., Misschien weet Boxer1 een oplossing ?

go
door goede183 - Oct 23, 2013 om 16:50
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon heeft ongeveer het zelfde gehad. Maar dan in een nieuw betrokkenen waarbij de meter ongeveer net zo oud was. Via een brief Enexis verzocht om teruggave en een nieuwe meter laten plaatsen. Op basis van voorgaande jaren verbruik aangetoond dat het normale verbruik 10000 kwh lager was. Ook dat er geen sprake was van een illegale hennep kwekerij. Service monteur cv was boven geweest. Alle dingen die u onderzocht heeft ook gedaan natuurlijk. Lekstroom etc.
Is goed gekomen maar ging niet vanzelf. Ik heb aannemelijk kunnen maken dat het telewerk defect was bij het 10000 - tal. Omdat het bij u al jaren gaat is hetzelfde niet aannemelijk maar dat de teller stuk kan zijn lijkt me wel aannemelijk. Succes.

ke
door kempies - Oct 23, 2013 om 17:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat U kunt doen is door een gerenomeerd installateur een zogenaamde schijvende meter laten plaatsen. Deze meter registreerd per fase presies waneer en hoeveel het verbruik is. Alle opgenomen vermogens worden dan ik kaart gebracht. Door alle gebruikers een voor een in te schakel en deze exact op te schrijven kun je deze later juist uitlezen.

de
door de beer - Oct 23, 2013 om 18:55
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=boxer5 schreef op woensdag 23 okt 2013, 13:16]Deze kWh-meter kan buiten niet worden geijkt!
Het is een een fase meter van Landis & Gyr Waalwijk.
Dit bedrijf bestaat niet meer maar Enexis kan en mag geen kWh-meters ijken.
Dat moet een energiebedrijf, bijv. ESSENT, doen en daarvoor moet de meter in een ijkerij geijkt worden.
Ook de Centrale IJkinrichting in Borculo en het IJkwezen van de KEMA in Ooosterbeek zijn daarvoor uitstekend geschikt.
Ik ben meterijker/controleur bij Landis & Gyr geweest en het euvel lijkt op een versprongen telwerkrol en dan kan ineens het verbruik enorm toenemen.
Dit kan wel buiten worden verholpen door de meter te openen en het telwerkplaatje eraf te halen en de versprongen rol in de juiste stand te klikken.
(was bij meters van dat bouwjaar een veel voorkomende fout)

Boxer 5, ik kan u wel kussen.
Eindelijk een antwoord waarna wij op zoek waren.
Ik heb wel een lijst gevonden op internet van het Verispect en heb hun hierover een mail gestuurd met mijn klacht..
Ons verbruik is sinds 10 jaar al erg hoog en wordt alleen maar hoger. Ik kan van Enexis alleen maar cijfers krijgen van de afgelopen 10 jaar. Onze meter is in 2009 over de 10,000 gegaan. dus vanaf 2009 tot heden hebben wij al weer 39.571 gebruikt in deze jaren.

bo
door boxer5 - Oct 23, 2013 om 19:09
6 Antwoorden / 0 Vragen

Wil je van alle ellende met een oude kWh-meter af dan kan er ook, op eigen verzoek, een statische (elektronische) meter worden geplaatst.
In de komende jaren worden het allemaal statische meters en doet de energiemaatschappij het is het gratis en op eigen verzoek kost het, afhankelijk van de energiemaatschappij, minimaal € 70,00.
Wellicht het overwegen waard?

ma
door margriettjee - Oct 23, 2013 om 19:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij zijn een gezin met 5 personen, ook wij zitten vrij hoog, te weten, 9800 kwh. Als je er over belt zeggen ze ook, raar, Maar als ik dan zeg dat mijn wasdroger al een half jaar stuk is en 1 dochter 5 maanden in het buitenland was, zou je toch denken dat het in ieder geval iets scheelt. Niets van dat alles, geen verschil met het jaar ervoor, bijzonder toch? Die 380 euro houdt ook ons tegen om de boel door te laten meten. Balen dus!!

pi
door pieterwolters - Oct 23, 2013 om 21:46
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=willemo schreef op woensdag 23 okt 2013, 12:15]Als het laatste cijfer van een elektriciteitsmeter de juiste waarde van het verbruik aangeeft moeten ook de andere cijfers de juiste waarde aangeven. Na 1 omwenteling van een cijferwiel wordt namelijk het vorige wiel 1 cijfer doorgedraaid. Dat is een mechanische zaak en dat kan niet fout gaan. Ik denk dus dat de afwijking echt in het verbruik moet worden gezocht.

Met vriendelijke groet,

WillemO

Precies. En als er iets niet goed is aan het mechaniek dan is de kans aanzienlijk groter dat er minder wordt aangegeven dan meer (als er bijvoorbeedl een tandje van 1 van de cijferwielen is afgebroken of afgesleten dan zal het volgende wieltje minder snel oplopen).

dr
door drummetje - Oct 24, 2013 om 11:52
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ik heb ook eens een waanzinnige rekening gehad ( eneco stroom ) Maar op een gegeven moment ook gas . meters na laten kijken echt alles gedaan wat maar mogelijk was . op dat moment had ik me erbij neer gelegen ik wist even niets meer te verzinnen waar het aan zou kunnen liggen . Tot ik op een gegeven moment bij mijn schoonouders zat en mijn schoonpa bewaarde alle geb rekeningen ,net zoals ik . gevraagd of ik die mocht lenen om te vergelijken , en wat blijkt ik betaalde destijds ongeveer een kwartje voor een kwh en mijn schoonouders een dubbeltje . Raar omdat we in de zelfde Stad woonde en ze woonde ook nog eens in de zelfde wijk . Wat is nou gebleken , er was sprake van diefstal wat ze niet hebben kunnen vinden .Maar dat gestolen Stroom en Gas moest betaald worden door de andere straatbewoners .Zo zie je dat een bedrijf als Eneco en nog veel meer van die ander bedrijven heel machtig zijn en koste wat het kost toch hun geld krijgen . Vraag eens bij de buren of hun rekening ook omhoog is gegaan de laaste tijd en vergelijk je rekening eens met iemand uit een heel andere wijk en bekijk of ze daar niet een andere prijs hanteren dat was bij mij het geval . groetjes Drummetje

tijger1
door tijger1 - Oct 24, 2013 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@drummetje

Het gaat over het verbruik ik kilowatts en niet over de prijs.

zw
door zwaardvis - Oct 24, 2013 om 12:59
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@drummetje. 100% klinkklare onzin. Indianenverhalen, Klok klepel. Wat jij schrijft is 100% onmogelijk.

zw
door zwaardvis - Oct 24, 2013 om 13:01
1525 Antwoorden / 51 Vragen

In ieder geval de laatste 20 jaar.

de
door de beer - Jul 3, 2014 om 23:18
6 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=boxer5 schreef op woensdag 23 okt 2013, 13:16]Deze kWh-meter kan buiten niet worden geijkt!
Het is een een fase meter van Landis & Gyr Waalwijk.
Dit bedrijf bestaat niet meer maar Enexis kan en mag geen kWh-meters ijken.
Dat moet een energiebedrijf, bijv. ESSENT, doen en daarvoor moet de meter in een ijkerij geijkt worden.
Ook de Centrale IJkinrichting in Borculo en het IJkwezen van de KEMA in Ooosterbeek zijn daarvoor uitstekend geschikt.
Ik ben meterijker/controleur bij Landis & Gyr geweest en het euvel lijkt op een versprongen telwerkrol en dan kan ineens het verbruik enorm toenemen.
Dit kan wel buiten worden verholpen door de meter te openen en het telwerkplaatje eraf te halen en de versprongen rol in de juiste stand te klikken.
(was bij meters van dat bouwjaar een veel voorkomende fout)

de
door de beer - Jul 3, 2014 om 23:19
6 Antwoorden / 1 Vragen
de
door de beer - Jul 3, 2014 om 23:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Na een lange periode zijn wij nu eindelijk in het gelijk gesteld door onze netwerkbeheerder Enexis.
Dit heeft wel veel doorzettingsvermogen van onze kant gevraagd, zijn echt wel een periode van kastje naar muur gestuurd door verschillende personen van deze afdeling.
Hebben nu excuus gekregen en een dinerbon

Boxer5 had gelijk dat bij onze meter het telwerk niet meer goed werkte waardoor deze extreem hoog verbruik registreerde.

Wij krijgen een correctie van 5 jaar van de netwerkbeheerder en ben nu bezig met onze leveranciers om het teveel betaalde bedrag in deze periode terug te krijgen.
Ook hebben wij nieuwe meters gekregen. Tevens hebben wij hiervoor de betaling terug ontvangen en ook het bedrag voor het ijken is terugbetaald door de netwerkbeheerder.

Ik wil graag iedereen bedanken die heeft gereageerd op mijn vraag. Door deze reacties wisten wij dat het probleem niet bij ons lag en hebben wij vol gehouden dat er iets niet goed was bij de netwerkbeheerder.