lo
door lovelysis Nov 3, 2006 om 11:42
Geldzaken & recht

Hoogte betalingsregeling met incassobureau

Een aantal jaar geleden ben ik zo stom geweest om een effecten-lease lening aan te gaan. We weten allemaal wat dat heeft opgeleverd. Dacht ik na 5 jaar klaar te zijn zit ik opeens met een extra schuld van 20.000 euro. Doordat schuldhulpverlening mij het geweldige advies gaf om te stoppen met betalen is het bedrag naar een incassobureau overgegaan. Toen ze contact met mij opnamen kreeg ik meteen te horen dat ik het moest betalen want anders.....Men kent het wel. Beslaglegging enzo. Ik was bang en heb een betalingsregeling getroffen. Ze wilden een bedrag van minimaal 300 euro per maand en geen cent minder anders zouden ze alsnog stappen ondernemen. Ik ben daar toen maar mee akkoord gegaan. Ik betaal ze al een jaar lang elke maand netjes op tijd, maar eigenlijk is het bedrag veel te hoog voor mij. Ik kan nauwelijks meer rondkomen. Ik heb toen verzocht of ik minder mocht betalen, maar nee hoor...daar wilden ze niets van weten.

Mijn vraag is nu: mag een incassobureau zomaar de hoogte van de maandelijkse betalingsregeling bepalen. Het is niet dat ik onwillig ben om te betalen (ook al gaat het hier om geld dat ik eigenlijk nooit heb gehad). Kan ik ze zeggen dat ik 200 euro wil betalen omdat ik die 300 euro niet meer kan opbrengen of kunnen ze dan de hele betalingsregeling stopzetten en andere stappen ondernemen zoals loonbeslag?

PS: het bureau waar ik aan betaal is naast incassobureau ook gerechtsdeurwaarder. Maar met het gedeelte gerechtsdeurwaarder heb ik tot nu toe niets te maken gehad. Er is geen vonnis ofzo geweest.

7258 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 3, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zit in een behoorlijk vervelende situatie. Ik zal proberen uit te leggen waarom.Schuldhulpverlening heeft eigenlijk om verschillende redenen gelijk gehad.

 - Allereerst omdat er zoveel anderen ijn die een affecten-lease hebben gehad en waarvoor een regeling is getroffen.

-Een schuld van 20,000 euro exclusief rente word gezien door hulpverleners als een zeer grote schuld. Vaak kan er met een minnelijke regeling of wsnp binnen 3 jaar schoon ship gemaakt worden.

- Nu betaal je 300 euro per maand. Op een schuld van 20.000 euro ben je minimaal 68 maanden bezig om te betalen. Dan was een minnelijke regeling of wsnp een beter alternatief geweest. Mede ook omdat je tijdens deze regelingen op bijstandsniveau leeft, maar dat doe je nu ook, of misschien nog wel minder.

- Het incassobureau kan wel zeggen dat ze minimaal 300 euro per maand willen, maar daar hoef je niet mee akkoord te gaan. komt er geen regeling tussen incassobureau en schuldenaar tot stand, dan zal het incassobureau de wettelijke weg gaan bewandelen. Ze leggen de vordering neer bij de rechtbank en dan komt er een vonnis, waarbij het incassobureau de mogelijkheid heeft tot loon- en inboedelbeslag. Eer dat je dan van je schuld af bent is nog veel langer. De kosten van de rechtbank, wettelijke rente, exploitkosten etc komen er dan nog eens bij. een vordering van 20.000 kan dan al snel oplopen tot 30.000 euro.

- Bij beslag op je loon of uitkering word je  ook op bijstandniveau gezet. Met dien verstande dat je echt alles af moet staan wat boven je VTLB ( Vrij Te Laten Bedrag) komt. Dat is bij een minnelijk traject of wsnp toch net even iets anders, waarbij je eventuele extra verdiensten voor een gedeelte mag houden en je vakantiegeld ook.

Mijn advies zou zijn om zo snel mogelijk naar een advocaat te stappen en bekijken of je niet onder de overeenkomst van je effecten-lease uitkan. Hou in je achterhoofd dat er velen je voor zijn gegaan. En wat betreft de schuld zo snel mogelijk naar de gemeente en hulp aanvragen. Ga niet naar een of ander hulpbureautje voor schuldhulpverlening, want dat kost je vaak meer geld dan dat je van je schulden afkomt.

Succes en sterkte!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ohw.........niks te danken voor de antwoorden hoor!

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 02:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

En houd eens op met het vragen om punten....best triest als je beseft dat we hier geen competitie houden....

ve
door verwijderd - Nov 16, 2006 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat in dit geval niet om de punten, maar je hoort een verhaal aan. Je steekt tijd en energie in je antwoord en vervolgens hoor je niks meer van de vraagsteller en dat vind ik ook niet kunnen.

roker

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hai,

Vraag aan het incassobureau om formulieren om uw draagkracht en aflossingscapaciteit vast te stellen.

Er zijn namelijk regels met betrekking tot de minimale en maximale bedragen die per maand terugbetaald mogen worden. Het incassobureau mag niet meer eisen dan op grond van de vastgestelde beslagvrije voet mogelijk is, ook al is er (nog) geen beslag gelegd op uw geld, kunt u altijd, ik herhaal ALTIJD, een beroep doen op die beslagvrije voet.

Het incassobureau heeft zich daaraan te houden en anders moeten ze via de rechter een andere regeling afspreken, maar ook de rechtbank houdt rekening met de beslagvrije voet en de aflossingscapaciteit.

Linda

ve
door verwijderd - Nov 19, 2006 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn excuses dat ik niet meer heb gereageerd. Ik was de stad uit en mijn ma heeft geen compu.

Ik ben al bij twee advocaten geweest. Die zogenaamd gespecialiseerd waren in zaken mbt effecten-lease leningen. Heeft me twee keer 700 euro gekost en ze hebben daar 1 brief voor geschreven en me vervolgens verteld dat ik het  toch niet zou winnen. Weg geld.

En over de gemeentelijke schuldhulpverlening heb ik al helemaal geen enkel goed woord te zeggen. Die vonden zonder dat zij contact hadden opgenomen met de schuldeiser dat ik maar vast moest stoppen met betalen. Resultaat: meteen zwaar negatieve vermelding bij het BKR. En bedankt gemeente. Bovendien heb je niet veel aan schuldhulpverlening als je een baan hebt. Heb je een uitkering dan wordt vaak het grootste gedeelte van je schuld kwijtgescholden. Maar als je werkt mag je het hele bedrag gaan betalen. Je krijgt geld om van te leven, al je post gaat naar hen, en je hebt dus geen zeggenschap meer over je eigen geld.In dat geval kan je dus beter zelf je regeling treffen en dan kan je met de rest van je geld tenminste nog doen wat je wil.

Het idee van het vaststellen van mijn aflossingcapaciteit lijkt me beter. Daar zal uitkomen dat ik veel teveel aflos. Ik heb laatst een begroting gemaakt en daar kwam uit dat ik 200 euro overhou om van te leven (dus boodschappen, onvoorziene uitgaven en telefoonrekening betalen). Komt nog eens bij dat ik net een nieuw huis heb waar nog niets in staat en nog geen verf op de muren zit.

Ik ga ze dus maar eens een brief sturen met een overzicht van mijn lasten en een nieuw betalingsvoorstel. Het oude betalingsvoorstel van 300 euro was gemaakt toen ik nog geen huis had. Toen trok ik het wel. Maar nu moet ik huur, gas en licht , water en OZB betalen. Dus nu wordt het een take it or leave it situatie. Ik ben bereid te betalen, maar dan wel wat ik kan. Als ze daarvoor naar de rechter willen stappen moeten ze dat maar doen.