ok
door okhuijsen Jan 28, 2015 om 13:29
Geldzaken & recht

Hoogte legitieme portie

Mijn vrouw is door haar moeder volledig onterft. Ze is dus geen erfgenaam maar legitimaris. Van de executeur moet ze horen hoe hoog de legitieme portie is. Die zal op geen enkele manier meewerken. Dus moet het via de rechter. Hoe kan zij een reële kosten/baten analyse maken, zonder eerst een advocaat/notaris/rechter te moeten betalen?

1831 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2015 om 13:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Legitimarissen zijn de erfgenamen die een wettelijk recht hebben op een in de wet bepaald deel (de legitieme portie) van de nalatenschap (de erfenis). Eigen kinderen zijn legitimarissen. Ieder kind heeft recht op zijn erfdeel.
(bron:erfwijzer)

Voor legitieme portie: lees hier.

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vrouw totaal geen idee heeft van de hoogte van de nalatenschap, kan zij geen reeële schatting maken.

Voor hetzelfde geld is er niets.

ok
door okhuijsen - Jan 28, 2015 om 14:04
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 28 jan 2015, 13:45]Als uw vrouw totaal geen idee heeft van de hoogte van de nalatenschap, kan zij geen reeële schatting maken.

Voor hetzelfde geld is er niets.

Precies wat ik bedoel. De enige erfgenaam is haar broer, tevens executeur. Schoonmoeder was dement. Broer behartigde al haar zaken. Ik zie hem ervoor aan dat hij mijn schoonmoeder op haar sterfbed al haar geld op zijn rekening heeft laten overmaken. Dit wordt een langdurige gerechtelijke procedure, waarbij we veel kosten moeten maken, om uiteindelijk met lege handen te staan.
Let wel: broer heeft juridisch 'niets' fout gedaan, dus alle kosten zullen voor onze rekening komen.

ok
door okhuijsen - Jan 28, 2015 om 14:09
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 28 jan 2015, 13:40]Legitimarissen zijn de erfgenamen die een wettelijk recht hebben op een in de wet bepaald deel (de legitieme portie) van de nalatenschap (de erfenis). Eigen kinderen zijn legitimarissen. Ieder kind heeft recht op zijn erfdeel.
(bron:erfwijzer)

Voor legitieme portie: lees hier.

Met vr.gr.

Er is een groot verschil tussen: recht hebben en recht krijgen. We vermoeden dat er een aanzienlijke legitieme portie is. Maar alleen een rechter kan dat afdwingen. Dus moeten we eerst kosten maken.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juridisch niets fout gedaan? Het behartigen van iemands zaken geeft je niet het recht het geld van iemand op je rekening over te laten maken. En dat is een veronderstelling van u.

Uw schoonmoeder was dement. Was uw zwager curator of bewindvoerder? Dan moet hij verslag doen aan de rechtbank.

En in dit geval gaan kosten voor een eventuele baat uit.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik contact opnemen met de notaris die de verklaring van erfrecht heeft opgesteld en de akte van executele. En aan hem vragen wat de meest verstandige stap is om te doen.

me
door mein33 - Jan 28, 2015 om 14:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt daar advies inwinnen, heeft u die niet dan kunt u zich richten tot een erfrecht advocaat.

ok
door okhuijsen - Jan 28, 2015 om 14:35
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:16]Als ik u was zou ik contact opnemen met de notaris die de verklaring van erfrecht heeft opgesteld en de akte van executele. En aan hem vragen wat de meest verstandige stap is om te doen.

We zijn al bij de notaris geweest. Alleen al om het testament te mogen inzien, moeste we 60 euro betalen. Zijn antwoord: 1. Broer was de enige 'erfgenaam'. 2. Er was een testament waarin broer alles erfde. De notaris vond het dus niet nodig (mocht zelfs niet), anderen benaderen. Mijn vrouw heeft dus ook nooit een 'akte van berusting' getekend. Dus geeft hij ook geen 'akte van erfrecht' aan mijn vrouw. En zonder akte kunnen wij de banken niets vragen.
Hij raad ons aan te berusten.

ok
door okhuijsen - Jan 28, 2015 om 14:36
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mein33 schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:31]Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt daar advies inwinnen, heeft u die niet dan kunt u zich richten tot een erfrecht advocaat.

En die is gratis?

ok
door okhuijsen - Jan 28, 2015 om 14:41
6 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:10]Juridisch niets fout gedaan? Het behartigen van iemands zaken geeft je niet het recht het geld van iemand op je rekening over te laten maken. En dat is een veronderstelling van u.

Uw schoonmoeder was dement. Was uw zwager curator of bewindvoerder? Dan moet hij verslag doen aan de rechtbank.

En in dit geval gaan kosten voor een eventuele baat uit.

U snapt het. Gegarandeerde kosten voor een eventuele baat. Een moeilijke afweging.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is een advocaat niet gratis. En natuurlijk krijgt uw vrouw geen akte van erfrecht, want zij is geen erfgenaam. Dus al zou zij die hebben, geven banken geen inzage.

Als uw vrou het idee heeft dat er veel geld moetst zijn, zult u simpelweg naar een advocaat toe moeten.

Was de zwager bewindvoerder?

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw vrouw zou ook eens een sommetje kunnen maken. Waaruit bestond het inkomen van moeder? Was er een eigen huis? Waren er de laatste jaren grote aanschaffingen gedaan in dat huishouden. Kan moeder uberhaupt veel bezit gehad hebben?

Had uw vrouw wel contact met haar moeder zodat zij daarvan op de hoogte was? Hoe is de nalatenschap van de vader van uw vrouw afgewikkeld? Had de moeder nog een schuld aan uw vrouw wegens een niet-uitbetaald kindsdeel?

Als op al die vragen het antwoord is: Geen idee, dan is berusten wellicht nog niet zo raar.

me
door mein33 - Jan 28, 2015 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=okhuijsen schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:36][quote=mein33 schreef op woensdag 28 jan 2015, 14:31]Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft kunt daar advies inwinnen, heeft u die niet dan kunt u zich richten tot een erfrecht advocaat.

En die is gratis?

@okhuijsen,

Voor een advies bij uw rechtsbijstandverzekering heeft u reeds betaald middels de premie.
En als u die niet heeft dan gaat alleen de zon nog maar gratis op ;-)), maar als u meent een flinke legitieme portie tegoed te hebben dan is het inwinnen van juridische informatie en advies toch het eerste wat u te doen staat.
Berusten kan altijd nog.
Die zwager, waar u blijkbaar geen contact meer mee heeft, zou ik in ieder geval echt niet zonder meer van het uw echtgenote toekomende erfdeel laten genieten.
Echter indien u geen enkel inschatting kan maken wat er eventueel te verhalen is en u geen kosten wil maken dan is het enige wat blijft: "we doen een plas en gaan verder met hoe het was".

marcel75
door marcel75 - Jan 28, 2015 om 19:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst zult u aan de executeur een brief moeten sturen waarin uw vrouw een beroep haar legitieme portie in contanten doet. In die brief kunt u ook om een boedelbeschrijving vragen.

Komt die beschrijving niet, dan pas kunt u naar de rechter stappen.

En ja dat kost geld. Gratis geld bestaat immers niet.