ro
door robert6508 Nov 19, 2014 om 12:45
Garantie & verzekeringen

Hoogte van vergoedingen hulpmiddelen

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de vergoedingen van hulpmiddelen en de hoogte daarvan.

Zelf ben ik van kinds af aan al slechthorend en draag dus 2 hoortoestellen. In de huidige zorgverzekering (basis) wordt 75% van de kosten van een hoortoestel vergoed door de basisverzekering. De overige 25% wordt niet vergoed en is dus een eigen bijdrage.

Zelf draag ik toestellen die volgens mijn audicien vallen in categorie 6 a 7. Dit zijn echter categorieën die door de zorgverzekeraars niet worden erkend en vergoed. De zorgverzekeraars geven alleen vergoeding voor toestellen in categorie 1 t/m 5. Daarnaast is het ook zo dat de zorgverzekeraars op geen enkele wijze duidelijk maken dat ze met verschillende audiciens ook verschillende afspraken maken over wat een toestel in bijv. categorie 5 maximaal mag kosten. Zo kan het bijv. zijn dat de ene audicien een maximale vergoeding kan krijgen van 965,- euro (CZ + Specsavers) en een ander 1.250,- euro (CZ + Beter Horen)

Tevens hoor ik berichten dat bijv. CZ met audiciens (CZ met Hoorprofs) afspraken maakt dat er op jaarbasis maximaal 10% van de verkochte toestellen van de categorie 5 mogen zijn. Als dit zo is, dan is het per definitie dus zo dat de kans bestaat dat je als klant niet een juist hoortoestel krijgt aangemeten. Gewoon doordat de quota al zijn gehaald, waardoor een audicien dus alleen nog maar een toestel kan aanmeten waarvoor hij op dat moment nog een vergoeding krijgt.

Als klant weet je zo dus absoluut niet waar je aan toe bent en wordt je dus het sluitstuk van de begroting. Dit kan toch niet de bedoeling zijn!!! In mijn ogen wordt er door de zorgverzekeraars zo met budgetten en met quota omgegaan dat je als klant uiteindelijk de dupe wordt en dus het risico loopt om, enerzijds voor een hoortoestel dat voor jou geschikt is, een torenhoge eigen bijdrage te betalen of anderzijds een hoortoestel aangemeten te krijgen waarvoor je dan wel een lagere eigen bijdrage betaalt maar die kwalitatief niet volstaat.

Daar komt bij dat op de websites van de verschillende zorgverzekeraars op geen enkele wijze kenbaar wordt gemaakt dat er maximum vergoedingen gelden voor de hoortoestellen in de verschillende categorieën.

Kan dat zomaar ?

340 1 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ja, dat kan zomaar. Als u dus op hoortoestellen aangewezen bet, zult u de komende maand schriftelijk bij de zorgverzekeraars moeten informeren hoe de zaak in elkaar steekt. Ga niet bellen, want aan telefonische toezeggingen hebt u niets.

Afgezien daarvan wordt in principe maar éénmaal in de vijf jaar een hoortoestel vergoed.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Yo
Yoshi Vermeulen - Jul 3, 2023 om 12:57
Computers & telefonie

Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus

Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton,  maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer

xc
xce - Apr 22, 2024 om 16:23
Auto & vervoer

Distributie riem

wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer

ch
chantal@ - Apr 23, 2024 om 13:10
Geldzaken & recht

Telegraaf abonnement

DeTelegraaf verhoogd zonder vooraankondiging of communicatie het abonnement van 24.50 naar 39.00 euro per maand, mag dit zomaar, of is dit niet toegestaan. Lees meer