ge
door gecodame Nov 24, 2015 om 09:00
Geldzaken & recht

Horloge kwijt

Ik heb een horloge (nog in de garantie)weggebracht ter reparatie, ik ga na een aantal weken vragen of mijn horloge al terug en gemaakt is. Nu is de winkel mijn horloge kwijt geraakt. Wat zijn nu mijn rechten? Ze hebben mij een aanbod gedaan dat ik een nieuw Diesel horloge mag uitzoeken voor de helft van de prijs, dit heb ik afgeslagen.

3513 14 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2015 om 09:27
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Men moet u kosteloos een zelfde (nieuw) horloge leveren of u het aankoopbedrag teruggeven.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Nov 24, 2015 om 09:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gecodame,

Neem aan dat je een bewijs van inlevering hebt.
De zaak dient je een zelfde nieuw horloge te geven of het bedrag dat het horloge gelost heeft te vergoeden.
Mocht de zaak 'dwars' liggen zet dan je klacht op klachtenkompas.nl
Rechtsbijstandverzekering?

Suc6

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2015 om 11:17
11540 Antwoorden / 51 Vragen

De op moment van inleveren qua waarde moet vergoed worden. Daar zijn ze voor verzekerd. U kunt niet eisen dat een klokje van inleverwaarde € 100 € 200 krijgt. U moet uw schade vergoed krijgen, maar ze hoeven u er niet beter van te laten worden.

Over welk horloge heeft u het qua merk/type en ouderdom?

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 24, 2015 om 13:08
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@wwjurist, zou dagwaarde niet eerlijker zijn. Sommige horloges hebben 3 tot 5 jaar garantie. Lijkt me onredelijk dat je na een aantal jaren nog recht hebt op de aankoop waarde.
Diewilik

valerius-2
door valerius-2 - Nov 24, 2015 om 13:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=diewilik schreef op dinsdag 24 nov 2015, 13:08]@wwjurist, zou dagwaarde niet eerlijker zijn. Sommige horloges hebben 3 tot 5 jaar garantie. Lijkt me onredelijk dat je na een aantal jaren nog recht hebt op de aankoop waarde.
Diewilik

Zo denk ik er ook over dat de dag waarde gewoon verplicht is bij een normale gang van zake, maar ja als men daar toe niet bereid is dan zal je dan andere wegen moeten behandelen.

alfatrion
door alfatrion - Nov 24, 2015 om 13:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga ook voor het vergoeden van de dagwaarde. Dat is alleen mogelijk anders als de reparateur dezelfde persoon is als de verkoper.

marita567
door marita567 - Nov 24, 2015 om 13:38
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Zoals mahadma al aangaf , zie ook hier klik bijna een gelijksoortige situatie

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2015 om 15:30
16829 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier , hoewel dit niet over verlies van een artikel in een winkel gaat. Mij lijkt het in dit geval toch ook op een heel nieuw horloge i.p.v. door anderen genoemde dagwaarde.

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2015 om 15:32
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin, dit topic heeft inderdaad niet met garanties oid te maken maar dit is een schade geval, verlies. Dus is de dagwaarde realistisch te noemen. Dat is immers de basis bij schade verzekeringen.

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2015 om 15:40
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 24 nov 2015, 15:32]@Tenormin, dit topic heeft inderdaad niet met garanties oid te maken maar dit is een schade geval, verlies. Dus is de dagwaarde realistisch te noemen. Dat is immers de basis bij schade verzekeringen.

Ben ik in principe met u eens, edoch, het is niet de eigenaar van het horloge die het artikel verloren heeft maar de winkelier. De winkelier zou dit dus zelf als "verlies" moeten zien en ook zo oplossen, dus de winkel moet bij zijn eigen verzekering aankloppen. Naar mijn bescheiden mening dan.

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2015 om 15:46
11540 Antwoorden / 51 Vragen

De topic starter heeft in goed vertrouwen aan de juwelier her klokje "onder zich gegeven", d.w.z. tegen reçu. De juwelier heeft het, om welke reden dan ook, zoek gemaakt. De juwelier zal dus de ontstane schade moeten vergoeden aan de topic starter, maar niets méér of niets minder dan de dagwaarde van het klokje op dàt moment in werkende situatie. Hoe de juwelier dat doet is vers 123.653 maar een ander klokje aanbieden voor 50% is natuurlijk niet correct.

jpm
door jpm - Nov 24, 2015 om 15:55
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het zou misschien toch handiger zijn om de winkel te noemen waar dit horloge is gekocht. De winkelier laten weten dat op dit forum wordt gediscussieerd over de gang van zaken lijkt me kunnen leiden tot een redelijke oplossing. Helemaal fantastisch doet een winkelier het die grootmoedig een nieuw horloge aanbiedt. Dat is de allerbeste reclame en meestal verdient zich dat wel terug, echter, op meer van de dagwaarde mag je in principe niet rekenen.

uwjurist
door uwjurist - Nov 24, 2015 om 17:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De winkelier moet een binnen de garantieperiode vallend kapot horloge gratis repareren (behoudens wanneer aantoonbaar de schuld bij de eigenaar van het horloge ligt).
Als dat niet kan, door welke oorzaak dan ook (dus ook als hij het kwijt raakt), moet hij een zelfde nieuw horloge leveren. Kan dat ook niet (of wil de winkelier dat niet)? Dan moet de winkelier het geld teruggeven.
Dagwaarde? Onzin.
Dan zou de kwestie anders behandeld worden dan wanneer de winkelier het niet kan repareren om andere redenen (technisch niet mogelijk, onderdelen niet meer leverbaar o.i.d.).
Zie de link die tenormin terecht al gaf: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2015 om 18:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als de dagwaarde de aankoopprijs is, geldt m.i. de term dagwaarde weldegelijk. Maar is in dat geval gelijk.