co
door cornalijn Nov 12, 2009 om 17:16
Voeding & gezondheid

Houdbaarheid champagne

Hallo,
Bestaat er een maximale houdbaarheidstermijn voor champagne. 'k Heb een fles uit 1999: nog te drinken?
Met vr.gr. Cornalijn

26008 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt eraan de kwaliteit van de champange is daar mede verantwoordelijk voor.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 17:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb hier een link waar je er alles over te wetewn kan komen.
http://www.champagne-exclusive.nl/Houdbaarheid-Champagne.html
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt van verschillende factoren af, o.a. het merk/kwaliteit, bij welke temperatuur enz.

Uitleg hierover: klik

Persoonlijk zou ik hem niet meer drinken.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees hier maar eens;
houdbaarheid champagne
Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 12, 2009 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Open maken en proeven, zou ik u aanraden.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 13, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals hier boven al aan gegeven, open maken en proberen.
Maar hoe weet je dat het een fles uit 99 is. Champagne is een meng wijn (ook uit verschillende jaren) behalve de "Millésime" dit zijn champagnes uit 1 jaar. Dit doet en wijnhuis (de goede) alleen als hij weet de wijn van uitstekende smaak en kwaliteit worden.
Deze wijnen blijven dan ook minimaal 3 jaar in de kelders liggen om te rijpen vaak langer.
Een champagne met een jaar aanduiding 99, is op z'n vroegst in 2002/2003 op de markt gekomen.

wel zonde om een champagne zo lang te laten liggen ;-)

ve
door verwijderd - Nov 13, 2009 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

maak de fles een dezer dagen open, mocht die niet goed meer zijn dan proef je dat (je wordt er niet ziek van hoor) en heb je er een mooie fles champagne-azijn erbij. Da's nog eens luxe!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2009 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ooit een fles heel goedkope wijn uit 1964 waarvan een kenner zij dat die niet meer te drinken is. Dit jaar ging de fles open en hij was heerlijk. Dus gewoon proeven.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2009 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo heb ik 2 flessen Italiaanse wijn, Barrolo en Barbera di Asti,
beide uit het jaar 1974, ze komen uit een goede streek.
Ook ik vraag me af of ze nog te drinken zijn, open maken en proberen en dan eventueel door de gootsteen spoelen vind ik ook geen optie, jammer van de mooie etiketten. Salute

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Champagne van goede kwaliteit is maar drie jaar houdbaar. Dat is mij door één van de betere champagnehuizen in Reims meegedeeld op een excursie

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

hong99leve schreef op zaterdag 14 nov 2009, 16:40: Champagne van goede kwaliteit is maar drie jaar houdbaar. Dat is mij door één van de betere champagnehuizen in Reims meegedeeld op een excursie

3 jaar is niet aaltijd de regel..
zie deze link
In de 3e alinia spreken ze over 14 jaar voor bepaalde soorten.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

uw link is overtuigend!

ve
door verwijderd - Nov 30, 2009 om 16:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar jaar geleden vertelde Roy Pelgrim, meervoudig winnaar van de prijs voor beste sommelier van Nederland, dat champagne speciaal gemaakt wordt om zo jong mogelijk te drinken. Hoe ouder de champagne, hoe slechter hij wordt. Hij kan zelfs gaan bederven. Champagne is ook echt wat anders dan gewone, niet-mousserende wijn. Die kan meestal wel een paar jaartjes liggen.
Opentrekken en heel voorzichtig proeven van je 10 jaar oude bubbels kan waarschijnlijk geen kwaad, maar houd er maar rekening mee dat hij niet meer te drinken is, en misschien zelfs bedorven. Ik zou er in elk geval niet mee uitpakken bij vrienden of familie ofzo!