hans515
door hans515 Jul 30, 2014 om 19:21
Voeding & gezondheid

Houdbaarheid / gebruiks- datum MELK.

Ik vraag mij af waarom verse melk bijv .van A.H. een datum heeft van maar enkele dagen, maar als je bij de ALDI verse melk koopt, deze wel ruim twee weken gebruikt kan worden.....

8950 11 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 19:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Al vaak behandeld,met name ook de Lidl melk, maar wel interessant.

Klik-> Melk 1/2 (Keuringsdienst van waarde)

Klik-> Melk 2/2 (Keuringsdienst van waarde)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 30, 2014 om 20:15
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[spoiler]Enkel jammer dat KvW het precieze antwoord ook niet te weten is gekomen[/spoiler]

hans515
door hans515 - Jul 30, 2014 om 21:15
250 Antwoorden / 117 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 30 jul 2014, 20:46]Het is een speciaal procedé, en met een beetje zoeken is het best te vinden.
De uitzending van de Keuringdienst van Waarde is van Do 30 sep 2010.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en staat het beschreven hoe het werkt.
Met een beetje positieve instelling had lekkerisdat dit misschien ook weten te vinden, maar lekkerisdat en positief, twee heel ver uit elkaar liggende items...

Hoe het in zijn werk gaat is uitgelegd op de Duitse Wikipedia.
Klik hier-> ESL-Milch voor de directe link naar de Duitse Wiki-site.

Voor een (Google) vertaalde site, klik-> ESL-Melk

Quote uit de door Google vertaalde Wiki-site, dus het Nederlands zal niet overal correct zijn:

ESL melk

ESL melk ( engels langere houdbaarheid = langere levensduur op de plank) is een melk waarvan de houdbaarheid in ongeopende verpakking tussen de gepasteuriseerd (5-7 dagen) en UHT- melk is H (3-6 maanden). De exacte wijze van conservering is, in tegenstelling tot gepasteuriseerde of UHT melk, bij wet: na mechanische scheiding van de micro-organismen het meer dan gepasteuriseerde melk wordt verwarmd, maar niet zo sterk als UHT melk . Fabrikanten geven het beter in vergelijking met UHT-melk smaak en hoog vitaminegehalte en het langer in vergelijking met gepasteuriseerde melk houdbaarheid dan voordelen.

Inhoud

1 Definities en etikettering
Bereiding 2
3 Eigenschappen
3.1 smaak
3.2 vitaminegehalte
3.3 Voordelen
3.4 Nadelen
3.5 warmte-indicatoren
4 posities van de verdedigers van de consument
5 juridische
6 Handelsnaam
7 Externe verbindingen
8 Nota's en verwijzingen

Definities en identificatie

De term verlengde houdbaarheid (ESL) wordt niet bepaald door de wet. ESL melk heeft net zo gepasteuriseerde melk gekoeld (8-10 ° C). De houdbaarheid is ongeveer 12 tot 21 dagen in de gesloten verpakking; bij een opslagtemperatuur van 5 ° C, kan dit bewaring vaak zelfs uit tot 20 tot 40 dagen. ESL melk geproduceerd met thermische processen moest aanvankelijk worden gekenmerkt als zeer verhit, werd dit engagement verantwoord sinds augustus 2007. Die melk kan sinds net als verse melk gepasteuriseerd worden alleen verklaard [1] . ESL melk is commercieel beschikbaar sinds 1990. [2] Het is meestal op de verpakking als "meer vers", "langer verse melk", "extra lang vers", "langere houdbaarheid" of iets dergelijks en aangeprezen. [3]

De zuivelindustrie ingestemd met een vrijwillige overeenkomst over de etikettering als "verse melk - traditioneel gemaakt" voor de vorige verse melk en "verse melk - een langere houdbaarheid" voor de ESL melk. De Consumenten Federatie verwerpt dit karakterisering als een extra misleiding van. [4]
Manufacturing

Klassieke methoden voor het behoud van de melk zijn thermische processen, dat wil zeggen een warmte:

Pasteurisatie (30 seconden bij 72-75 ° C, afgekoeld 5-6 dagen houdbaar)
Verwarming (3 seconden bij 120 ° C, bij kamertemperatuur 3 weken houdbaar)
Ultra hoge temperatuur (UHT-melk, 3 seconden bij 150 ° C, bij kamertemperatuur 3-6 maanden houdbaar)
Sterilisatie

ESL-melk heeft betrekking op de industrie van de eerste twee methoden.

De langere houdbaarheid kan door verschillende methoden:

In plaats van een indirecte verwarming in de platenwarmtewisselaar ( warmtewisselaar ), een snelle verwarming met directe stoominjectie op 127 graden Celsius worden uitgevoerd. Wordt vervolgens aseptisch gehomogeniseerd , en 3 tot 5 graden Celsius gekoeld ( downdraft verwarming ).
Door middel van microfiltratie membranen mechanisch te verbreken met de meerderheid van de micro-organismen in het product. Deze werkwijze is niet in Duitsland goedgekeurd als enig behoud van melk, waaronder diverse enzymen niet verwijderd of geïnactiveerd met membranen. De combinatie van membraanscheiding technologie en thermische behandeling kan een zachte product verkorten de warmtebehandeling. [5]
Een andere benadering is het gebruik van dieptefilters . De technische inspanning lijkt kleiner, een volledige scheiding niet noodzakelijk, omdat een hittebehandeling gevolgd.

Naast het eigenlijke productieproces ook spelen met betrekking tot de kwaliteit en de stabiliteit van de melk upstream en downstream factoren (rauwe melk kwaliteit, proces hygiëne, verpakking en opslag en distributie) spelen een rol.

Welke methode wordt gebruikt bij de bereiding, is niet zichtbaar voor de consument, als een regel.
Eigenschappen
Smaak

ESL melk smaken volgens Stiftung Warentest "vergelijkbaar vers als conventioneel gepasteuriseerde melk". [6]

Smaak variaties hangen voornamelijk af van de behandelingsmethode. De smaak is significant beter bij gebruik van microfiltratie, zoals kan worden weggelaten in deze werkwijze de pasteurisatie bij verhoogde temperatuur.
Vitaminegehalte

De a priori door het verwarmingsproces verlies van vitamines is ongeveer 10% van de rauwe melk . Hij aanvaardt door verdere opslag: bijvoorbeeld 5-15% (totaal 14,5-23,5%) van vitamine B1 en tot 7% (totaal 16,3%) van vitamine B6 . Hier, de ESL melk geproduceerd door indirecte verhitting methoden opmerkelijk verbeterde duurzaamheid van vitaminen op een direct verhitte ESL melk. [7]
Voordelen

De langere houdbaarheid in vergelijking met slechts gepasteuriseerde verse melk is een belangrijk voordeel voor de handel . Terwijl gepasteuriseerde melk moet worden verkocht binnen een paar dagen, kan ESL melk in grotere hoeveelheden worden besteld op voorraad. Het risico om te veel of te weinig melk bestellen, voor retailers en distributeurs aanzienlijk minder en bestellingen kunnen gegroepeerd worden in de tijd.
Nadelen

De lange houdbaarheid vervaldatum (SLED) verwijst naar de gesloten verpakking, na opening is "meer verse" melk slechts tot een week houdbaar, mits onder de MHD, en dan alleen als het verder wordt gekoeld. Bij onvoldoende koeling het snel bederft zonder de duidelijke onmiddellijk worden herkend door de smaak . Toen opende het is net zo duurzaam als verse gepasteuriseerde melk in ongeveer.

Het aanbod van verse melk werd op grote schaal verdrongen door ESL melk. Het is moeilijk te zien vanwege ontbrekende of onjuiste, of het is gepasteuriseerd en microfiltratie gepasteuriseerde melk aan of hoger verwarmd ESL melk, of gewoon. Als deel van een verbintenis ESL melk aangegeven "langere houdbaarheid" dan in de toekomst de klassieke melk echter aangegeven "traditioneel". [8]

Als u wilt yoghurt te bereiden van ESL melk zelf, moet je het koken voor homogenisering (preventie van afromen) van tevoren, omdat de yoghurt is meestal slijmerig en vezelig.
Warmte indicatoren

ESL melk bevat een verhoogd niveau van warmte-indicatoren, zoals lactulose en furosine . Tot nu toe zijn er geen wettelijke grenswaarden voor hen. [9]
Posities van consumentenbescherming

Voedingsdeskundige Silke Schwartau van de Consumer Hamburg bekritiseerd in verband met het persbureau AFP [10] in het bijzonder het gebrek aan herkenbaarheid: De consument kan nauwelijks vertellen welke melk die zij kopen. "Als vis of eieren gekookt, zou niemand zo vers te beschrijven," zei Schwartau. Het zou misleidend zijn als melk maxi vers warm, ook al was het niet vers. Daarom is de consument centrum eiste een unieke identificatiecode. Zij deden een beroep ook voor de handel te blijven verse melk aanbieden.

De voordelen van de zogenaamde ESL melk "eenzijdig" handel, omdat de zakken op de plank langer. Na het openen van de verpakking, de ESL melk bederven zo snel als verse melk. Echter, de productie van ESL melk is biologisch moeilijk te rechtvaardigen, vertelde de Consumentenbond. Zij consumeren "stomp" energie voor het verwarmen van de melk en het vervoer van duurzame melk over lange afstanden. Plaatselijke zuivelfabrieken zou worden bestraft.
Juridisch

In de EU is het de vraag of de door zaak huidige verwarmen melk wordt behandeld om voedsel wet gelijkgesteld met verse gepasteuriseerde melk. Sommige landen, zoals Oostenrijk en Italië voorschrijven gebruik door datum van niet meer dan vijf dagen na de datum van vulling voor verse gepasteuriseerde melk. Anders moet de melk niet "vers" onder de naam op de markt.

Duitsland echter expliciet onderscheid tussen verse gepasteuriseerde melk en gepasteuriseerde melk van hoge-temperatuur-verwarming. De laatste kan ook de inscriptie "verse" op het etiket, maar wordt gekenmerkt door een plank 15 tot 20 dagen. In de praktijk is het vaak zo dat is aangegeven op de meeste gepasteuriseerde melk verpakking, hoewel het gehalte aan sterk verhit (verwarmd downdraft) was.

Een duidelijke wettelijke definitie van verse melk opgeroepen voor de Consumenten Federatie tijdens een parlementair debat over dit onderwerp op 13 februari 2009. "de verse melk termijn moet de gebruikelijke gepasteuriseerde melk voorbehouden blijven", zei Gerd Billen Board. De federale overheid moet waarborgen door middel van verplichte etiketteringsvoorschriften die de consument verse melk, UHT-melk en melk ESL (langere houdbaarheid) kan onderscheiden in een oogopslag. [1]
Handelsnamen

ESL melk wordt aangeboden in de detailhandel in Duitsland bijvoorbeeld, onder de volgende merknamen:

Bärenmarke , The Alpine Verse volle melk, Allgäuer Alpen melk GmbH [11]
Weihenstephan , verse Alpine melk, zuivel Weihenstephan GmbH & Co KG [12]
( Campina ) Country Love Land Verse melk 3,8%, verkocht tegen Real , REWE , Edeka , Tengelmann / Kaiser 's (het wordt een onderscheid gemaakt tussen meer en traditioneel)
A & P verse volle melk 3,5%, in de handel gebracht Tengelmann / Kaiser 's
Verse biologische volle melk van zuivel Glas GmbH met biologische en natuurlijke land-seal verkocht tegen tegut ...
Goede Land Verse volle melk, verkocht tegen Netto Marken-Discount
Mili melk (zuivel Trittau, partner van Hansano )
Aldi , Lidl , Penny en NP-lage prijs (voor Edeka Group) voorzien niet meer verse melk, maar slechts tot vier weken duurzame ESL melk.

Externe links

Overzicht van de "Stiftung Warentest" van maart 2009 , test.de (geraadpleegd op 1 februari 2013)

hans515
door hans515 - Jul 30, 2014 om 21:19
250 Antwoorden / 117 Vragen

Helemaal duidelijk, bedankt!

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 21:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een speciaal procedé, en met een beetje zoeken is het best te vinden.
De uitzending van de Keuringdienst van Waarde is van Do 30 sep 2010.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en staat het beschreven hoe het werkt.
Met een beetje positieve instelling had lekkerisdat dit misschien ook weten te vinden, maar lekkerisdat en positief, twee heel ver uit elkaar liggende items...

Hoe het in zijn werk gaat is uitgelegd op de Duitse Wikipedia.
Klik hier-> ESL-Milch voor de directe link naar de Duitse Wiki-site.

Voor een (Google) vertaalde site, klik-> ESL-Melk

Quote uit de door Google vertaalde Wiki-site, dus het Nederlands zal niet overal correct zijn:

ESL melk

ESL melk ( engels langere houdbaarheid = langere levensduur op de plank) is een melk waarvan de houdbaarheid in ongeopende verpakking tussen de gepasteuriseerd (5-7 dagen) en UHT- melk is H (3-6 maanden). De exacte wijze van conservering is, in tegenstelling tot gepasteuriseerde of UHT melk, bij wet: na mechanische scheiding van de micro-organismen het meer dan gepasteuriseerde melk wordt verwarmd, maar niet zo sterk als UHT melk . Fabrikanten geven het beter in vergelijking met UHT-melk smaak en hoog vitaminegehalte en het langer in vergelijking met gepasteuriseerde melk houdbaarheid dan voordelen.

Inhoud

1 Definities en etikettering
Bereiding 2
3 Eigenschappen
3.1 smaak
3.2 vitaminegehalte
3.3 Voordelen
3.4 Nadelen
3.5 warmte-indicatoren
4 posities van de verdedigers van de consument
5 juridische
6 Handelsnaam
7 Externe verbindingen
8 Nota's en verwijzingen

Definities en identificatie

De term verlengde houdbaarheid (ESL) wordt niet bepaald door de wet. ESL melk heeft net zo gepasteuriseerde melk gekoeld (8-10 ° C). De houdbaarheid is ongeveer 12 tot 21 dagen in de gesloten verpakking; bij een opslagtemperatuur van 5 ° C, kan dit bewaring vaak zelfs uit tot 20 tot 40 dagen. ESL melk geproduceerd met thermische processen moest aanvankelijk worden gekenmerkt als zeer verhit, werd dit engagement verantwoord sinds augustus 2007. Die melk kan sinds net als verse melk gepasteuriseerd worden alleen verklaard [1] . ESL melk is commercieel beschikbaar sinds 1990. [2] Het is meestal op de verpakking als "meer vers", "langer verse melk", "extra lang vers", "langere houdbaarheid" of iets dergelijks en aangeprezen. [3]

De zuivelindustrie ingestemd met een vrijwillige overeenkomst over de etikettering als "verse melk - traditioneel gemaakt" voor de vorige verse melk en "verse melk - een langere houdbaarheid" voor de ESL melk. De Consumenten Federatie verwerpt dit karakterisering als een extra misleiding van. [4]
Manufacturing

Klassieke methoden voor het behoud van de melk zijn thermische processen, dat wil zeggen een warmte:

Pasteurisatie (30 seconden bij 72-75 ° C, afgekoeld 5-6 dagen houdbaar)
Verwarming (3 seconden bij 120 ° C, bij kamertemperatuur 3 weken houdbaar)
Ultra hoge temperatuur (UHT-melk, 3 seconden bij 150 ° C, bij kamertemperatuur 3-6 maanden houdbaar)
Sterilisatie

ESL-melk heeft betrekking op de industrie van de eerste twee methoden.

De langere houdbaarheid kan door verschillende methoden:

In plaats van een indirecte verwarming in de platenwarmtewisselaar ( warmtewisselaar ), een snelle verwarming met directe stoominjectie op 127 graden Celsius worden uitgevoerd. Wordt vervolgens aseptisch gehomogeniseerd , en 3 tot 5 graden Celsius gekoeld ( downdraft verwarming ).
Door middel van microfiltratie membranen mechanisch te verbreken met de meerderheid van de micro-organismen in het product. Deze werkwijze is niet in Duitsland goedgekeurd als enig behoud van melk, waaronder diverse enzymen niet verwijderd of geïnactiveerd met membranen. De combinatie van membraanscheiding technologie en thermische behandeling kan een zachte product verkorten de warmtebehandeling. [5]
Een andere benadering is het gebruik van dieptefilters . De technische inspanning lijkt kleiner, een volledige scheiding niet noodzakelijk, omdat een hittebehandeling gevolgd.

Naast het eigenlijke productieproces ook spelen met betrekking tot de kwaliteit en de stabiliteit van de melk upstream en downstream factoren (rauwe melk kwaliteit, proces hygiëne, verpakking en opslag en distributie) spelen een rol.

Welke methode wordt gebruikt bij de bereiding, is niet zichtbaar voor de consument, als een regel.
Eigenschappen
Smaak

ESL melk smaken volgens Stiftung Warentest "vergelijkbaar vers als conventioneel gepasteuriseerde melk". [6]

Smaak variaties hangen voornamelijk af van de behandelingsmethode. De smaak is significant beter bij gebruik van microfiltratie, zoals kan worden weggelaten in deze werkwijze de pasteurisatie bij verhoogde temperatuur.
Vitaminegehalte

De a priori door het verwarmingsproces verlies van vitamines is ongeveer 10% van de rauwe melk . Hij aanvaardt door verdere opslag: bijvoorbeeld 5-15% (totaal 14,5-23,5%) van vitamine B1 en tot 7% (totaal 16,3%) van vitamine B6 . Hier, de ESL melk geproduceerd door indirecte verhitting methoden opmerkelijk verbeterde duurzaamheid van vitaminen op een direct verhitte ESL melk. [7]
Voordelen

De langere houdbaarheid in vergelijking met slechts gepasteuriseerde verse melk is een belangrijk voordeel voor de handel . Terwijl gepasteuriseerde melk moet worden verkocht binnen een paar dagen, kan ESL melk in grotere hoeveelheden worden besteld op voorraad. Het risico om te veel of te weinig melk bestellen, voor retailers en distributeurs aanzienlijk minder en bestellingen kunnen gegroepeerd worden in de tijd.
Nadelen

De lange houdbaarheid vervaldatum (SLED) verwijst naar de gesloten verpakking, na opening is "meer verse" melk slechts tot een week houdbaar, mits onder de MHD, en dan alleen als het verder wordt gekoeld. Bij onvoldoende koeling het snel bederft zonder de duidelijke onmiddellijk worden herkend door de smaak . Toen opende het is net zo duurzaam als verse gepasteuriseerde melk in ongeveer.

Het aanbod van verse melk werd op grote schaal verdrongen door ESL melk. Het is moeilijk te zien vanwege ontbrekende of onjuiste, of het is gepasteuriseerd en microfiltratie gepasteuriseerde melk aan of hoger verwarmd ESL melk, of gewoon. Als deel van een verbintenis ESL melk aangegeven "langere houdbaarheid" dan in de toekomst de klassieke melk echter aangegeven "traditioneel". [8]

Als u wilt yoghurt te bereiden van ESL melk zelf, moet je het koken voor homogenisering (preventie van afromen) van tevoren, omdat de yoghurt is meestal slijmerig en vezelig.
Warmte indicatoren

ESL melk bevat een verhoogd niveau van warmte-indicatoren, zoals lactulose en furosine . Tot nu toe zijn er geen wettelijke grenswaarden voor hen. [9]
Posities van consumentenbescherming

Voedingsdeskundige Silke Schwartau van de Consumer Hamburg bekritiseerd in verband met het persbureau AFP [10] in het bijzonder het gebrek aan herkenbaarheid: De consument kan nauwelijks vertellen welke melk die zij kopen. "Als vis of eieren gekookt, zou niemand zo vers te beschrijven," zei Schwartau. Het zou misleidend zijn als melk maxi vers warm, ook al was het niet vers. Daarom is de consument centrum eiste een unieke identificatiecode. Zij deden een beroep ook voor de handel te blijven verse melk aanbieden.

De voordelen van de zogenaamde ESL melk "eenzijdig" handel, omdat de zakken op de plank langer. Na het openen van de verpakking, de ESL melk bederven zo snel als verse melk. Echter, de productie van ESL melk is biologisch moeilijk te rechtvaardigen, vertelde de Consumentenbond. Zij consumeren "stomp" energie voor het verwarmen van de melk en het vervoer van duurzame melk over lange afstanden. Plaatselijke zuivelfabrieken zou worden bestraft.
Juridisch

In de EU is het de vraag of de door zaak huidige verwarmen melk wordt behandeld om voedsel wet gelijkgesteld met verse gepasteuriseerde melk. Sommige landen, zoals Oostenrijk en Italië voorschrijven gebruik door datum van niet meer dan vijf dagen na de datum van vulling voor verse gepasteuriseerde melk. Anders moet de melk niet "vers" onder de naam op de markt.

Duitsland echter expliciet onderscheid tussen verse gepasteuriseerde melk en gepasteuriseerde melk van hoge-temperatuur-verwarming. De laatste kan ook de inscriptie "verse" op het etiket, maar wordt gekenmerkt door een plank 15 tot 20 dagen. In de praktijk is het vaak zo dat is aangegeven op de meeste gepasteuriseerde melk verpakking, hoewel het gehalte aan sterk verhit (verwarmd downdraft) was.

Een duidelijke wettelijke definitie van verse melk opgeroepen voor de Consumenten Federatie tijdens een parlementair debat over dit onderwerp op 13 februari 2009. "de verse melk termijn moet de gebruikelijke gepasteuriseerde melk voorbehouden blijven", zei Gerd Billen Board. De federale overheid moet waarborgen door middel van verplichte etiketteringsvoorschriften die de consument verse melk, UHT-melk en melk ESL (langere houdbaarheid) kan onderscheiden in een oogopslag. [1]
Handelsnamen

ESL melk wordt aangeboden in de detailhandel in Duitsland bijvoorbeeld, onder de volgende merknamen:

Bärenmarke , The Alpine Verse volle melk, Allgäuer Alpen melk GmbH [11]
Weihenstephan , verse Alpine melk, zuivel Weihenstephan GmbH & Co KG [12]
( Campina ) Country Love Land Verse melk 3,8%, verkocht tegen Real , REWE , Edeka , Tengelmann / Kaiser 's (het wordt een onderscheid gemaakt tussen meer en traditioneel)
A & P verse volle melk 3,5%, in de handel gebracht Tengelmann / Kaiser 's
Verse biologische volle melk van zuivel Glas GmbH met biologische en natuurlijke land-seal verkocht tegen tegut ...
Goede Land Verse volle melk, verkocht tegen Netto Marken-Discount
Mili melk (zuivel Trittau, partner van Hansano )
Aldi , Lidl , Penny en NP-lage prijs (voor Edeka Group) voorzien niet meer verse melk, maar slechts tot vier weken duurzame ESL melk.

Externe links

Overzicht van de "Stiftung Warentest" van maart 2009 , test.de (geraadpleegd op 1 februari 2013)

gompy2
door gompy2 - Jul 30, 2014 om 21:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Is oké.
Ik heb me er vroeger ook over verbaasd, maar die ESL melk smaakt net zoals andere melk.
Ik drink (halfvolle) melk van zowel van de Lidl als van de AH, smaak is hetzelfde, alleen de prijs is anders.

ro
door royster - Jul 31, 2014 om 05:29
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 30 jul 2014, 21:34]Is oké.
Ik heb me er vroeger ook over verbaasd, maar die ESL melk smaakt net zoals andere melk.
Ik drink (halfvolle) melk van zowel van de Lidl als van de AH, smaak is hetzelfde, alleen de prijs is anders.

ro
door royster - Jul 31, 2014 om 05:31
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 30 jul 2014, 21:34]Is oké.
Ik heb me er vroeger ook over verbaasd, maar die ESL melk smaakt net zoals andere melk.
Ik drink (halfvolle) melk van zowel van de Lidl als van de AH, smaak is hetzelfde, alleen de prijs is anders. En de melk van Dirk van de broek Dan?Ik bedoel de andere onbekende merken.

gompy2
door gompy2 - Jul 31, 2014 om 07:46
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=royster schreef op donderdag 31 jul 2014, 05:31][quote=gompy2 schreef op woensdag 30 jul 2014, 21:34]Is oké.
Ik heb me er vroeger ook over verbaasd, maar die ESL melk smaakt net zoals andere melk.
Ik drink (halfvolle) melk van zowel van de Lidl als van de AH, smaak is hetzelfde, alleen de prijs is anders. En de melk van Dirk van de broek Dan?Ik bedoel de andere onbekende merken.Dat weet ik niet.
Ik ga persé naar een Lidl (4,5 km) omdat de kwaliteit en prijs mij bijzonder goed aanstaan en ik ga naar de AH (800meter) voor de A-merken die Lidl niet heeft en de andere supermartkten zijn te ver weg om interessant voor me te zijn.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 1, 2014 om 18:37
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=gompy2 schreef op woensdag 30 jul 2014, 20:46]De uitzending van de Keuringsdienst van Waarde is van Do 30 sep 2010.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en staat het beschreven hoe het werkt.
Met een beetje positieve instelling had lekkerisdat dit misschien ook weten te vinden, maar lekkerisdat en positief, twee heel ver uit elkaar liggende items...
Niet serieuze reactie; Hahahahahahahahahahahaha helemaal waar, best pijnlijk eigenlijk, au ;-).

Wel serieuze reactie; Schrik ervan dat dat alweer 4 jaar geleden is, helemaal waar dat ik daar even op had moeten zoeken, helemaal omdat ik het een bijster interessant onderwerp vind (sowieso alles met betrekking tot levensmiddelen).
Mijn dank dan ook voor je reactie, weet nu (eindelijk) hoe het zit. Overigens 'n knappe automatisch vertaling, leest bijzonder goed weg.

Nu alleen hier nog een antwoord op en dan kan ik rustig het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen :-).

gompy2
door gompy2 - Aug 1, 2014 om 19:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op vrijdag 1 aug 2014, 18:37]
Nu alleen hier nog een antwoord op en dan kan ik rustig het tijdelijke voor het eeuwige verwisselen :-).
Je zit mij niet in de weg hoor...
Je kan wel de pijp aan die Maarten gaan geven, en dan?
Heb ik niemand meer om tegenaan te zeuren...

Klik-> Vruchtensappen

Of die specifiek van de AH gezond zijn weet ik niet.

Om de een of ander onverklaarbare reden heb ik het idee dat die Duitse supers minder met hun etenswaren (laten) rommelen als de Nederlandse.
Maar dat is een idee van mij zelf en ik heb nog nergens kunnen vinden of mijn idee ook op werkelijkheid berust.