ed
door ed.s Feb 25, 2015 om 16:24
Huishouden & energie

Hout/fineer expert

de fineerlaag van diversen deurtjes van mijn keuken laat los. mij lijkt het alsof de lijmlaag los laat. ik ben op zoek naar een hout/fineer expert die kan vast stellen of dit ook zo is en wat de oorzaak zou kunnen zijn. met deze uitslag kan ik terug naar de keuken leverancier, omdat het net buiten de garantie periode is en die alleen tegen een scherp tarief nieuwe deurtjes wil leveren

897 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2015 om 21:17
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ed.s, dan is google toch uw beste vriend? Lijmlaag van keukenkastjes laat los; komen er vast wel suggesties.

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2015 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is het wel fineer en niet folie?

van leyden
door van leyden - Feb 25, 2015 om 23:01
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ik ben de houtfineerexpert.

Neem een pot watervaste lijm. Ontvet de te lijmen delen zorgvuldig.
Smeer hierna de losgelaten fineerdelen met de watervaste lijm in, volg de instructie op de verpakking, wat betreft de wachttijd en droogtijd.
Ondersteun de te lijmen delen met een lijmtang of iets dergelijks.
Zorg dus dat u in het begin wat druk zet op de te lijmen delen,

Even wachten>> en klaar zijn de keukenkastjes.
Garantie? levenslang tenminste..als u de instructies van de houtfineerspecialist nauwgezet opvolgt.

van leyden
door van leyden - Feb 25, 2015 om 23:12
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Of je ramt er een nietmachine in.
Heb ik ook gedaan, het waren planken in de keukenkasten, uit het zicht en is toch van de woningbouw

tenormin
door tenormin - Feb 25, 2015 om 23:44
16816 Antwoorden / 108 Vragen

"Ik ben de houtfineer expert" en "ram er een nietmachine in" (is toch van de woningbouw). Daar breng je @ed.s wel mee in verwarring.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2015 om 00:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem een deurtje mee naar een expert in uw omgeving en vraag daar eens om advies, desnoods nog bij een 2e expert.

van leyden
door van leyden - Feb 26, 2015 om 01:48
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Houtfineerexperts.
Die bestaan hoor, ze zijn gezakt voor het echte houtexamen, maar nog goed genoeg voor het fineerwerk. Het verschil tussen een psycholoog en een psychiater zeg maar.

Doe maar wat Aurora zegt, neem dan de hele keuken mee dan kan de expert beoordelen of er nog meer zwakke plekken zitten in het fineer,
Want fineer ga je natuurlijk niet zomaar behandelen met wat lijm, daar moet eerst een expert aan te pas komen.

Succes met zoeken, Staat er zeker wel eentje in de gouden gids.

(of je doet gewoon wat ik al eerder schreef, kan niet fout gaan, zo n houtfineerexpert zal hetzelfde doen, maar niet voor niks.)

van leyden
door van leyden - Feb 26, 2015 om 02:07
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ben ook echt een expert op houtfineergebied.
Heb al zat keukenkastjes, vensterbanken enzovoort gerepareerd. Bij mezelf en bij anderen
Daar hoef je ook helemaal geen expert voor te zijn, iedereen kan dat met een beetje goeie wil.

Het wordt een ander verhaal als het gaat om bijvoorbeeld kostbare museumstukken die ingelegd zijn met een uniek soort houtfineer wat speciale technieken vraagt omdat er bijvoorbeeld verschillende soorten fineer vervangen moeten worden en het mogelijk ook inelkaar overloopt.

van leyden
door van leyden - Feb 26, 2015 om 02:26
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De oorzaak van loslaten van het fineer kan zijn slechte lijm of vocht.
Of beiden.

Misschien is het toch wel handig dat te weten, om nog eventueel aanspraak te kunnen maken op garantie.

Daarom is het beter als er ook een derde houtfineerexpert langskomt, In huis dus.
Hij of zij kan dan vaststellen wat de werkelijke oorzaak is. want twee meningen van houtfineerexperts is wel een beetje karig...