ja
door jadetje Jan 4, 2015 om 22:45
Huishouden & energie

HR ketel

Goedendag,
Bestaan er HR ketels voor uitsluitend heet water?
Dus NIET voor verwarmen van de woning!
hartelijk dank

1150 24 Rapporteer

gerbera
door gerbera - Jan 4, 2015 om 23:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Voor zover mij bekend niet. U bent dan aangewezen op een boiler of doorstroomverwarmer.

sw
door swat1500 - Jan 5, 2015 om 00:05
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Of een ouderwetse geyser.

door 1953 - Jan 5, 2015 om 03:25
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De klassieke (elektrische) boiler! Deze zijn nou niet echt bepaald energiezuinig te noemen, warmt vooral 's nachts op.

door 1953 - Jan 5, 2015 om 03:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=swat1500 schreef op maandag 5 jan 2015, 00:05]Of een ouderwetse geyser.

Met de kans op CO-vergiftiging en daarmee het loodje kunt gaan liggen.

gompy2
door gompy2 - Jan 5, 2015 om 08:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de hoeveelheid water die men vraag heeft men de keus tussen een (keuken)(douche)(bad) geiser.
Klik hier-> Geisers

of

Klik hier-> Een elektrische doorstroomverwarmer.

En wellicht zijn er nog wel meer mogelijkheden.

ca
door carrie - Jan 5, 2015 om 08:45
79 Antwoorden / 1 Vragen

swat1500,

de tegenwoordige geisers hebben allemaal een afvoer, dus geen gevaar meer voor koolmonoxide

ja
door jadetje - Jan 5, 2015 om 09:30
66 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb een geiser met gesloten systeem, het gaat mij om een HR ketel voor uitsluitend heet water.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2015 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jadetje schreef op maandag 5 jan 2015, 09:30]Ik heb een geiser met gesloten systeem, het gaat mij om een HR ketel voor uitsluitend heet water.

Maar die hebt u dan toch al in de vorm van die geiser?

ja
door jadetje - Jan 5, 2015 om 10:57
66 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 5 jan 2015, 09:38][quote=jadetje schreef op maandag 5 jan 2015, 09:30]Ik heb een geiser met gesloten systeem, het gaat mij om een HR ketel voor uitsluitend heet water.

Maar die hebt u dan toch al in de vorm van die geiser?

ja
door jadetje - Jan 5, 2015 om 11:00
66 Antwoorden / 25 Vragen

Bedankt Tiger, maar ik wil graag zuiniger. dus HR

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2015 om 11:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zuiniger dan een gesloten systeem, dus zonder waakvlam, kan niet. Een geiser verwarmt dat wat u nodig hebt, dus ook op die manier kan het niet zuiniger.

jo
door joentje1978 - Jan 5, 2015 om 11:40
367 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb zelf een Intergas Kombi Kompact HRE-28/24 en daarbij kan je de ketel zo instellen dat deze alleen voor tapwater gebruikt kan worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 5, 2015 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wT is er zuiniger aan een dure HR cv ketel om die alleen voor warm water te gebruiken?

gerbera
door gerbera - Jan 5, 2015 om 12:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op maandag 5 jan 2015, 11:40]Ik heb zelf een Intergas Kombi Kompact HRE-28/24 en daarbij kan je de ketel zo instellen dat deze alleen voor tapwater gebruikt kan worden.
Dat kun je met elke combiketel, alleen zijn ze daar niet voor bestemd. Komt een beetje overeen met het kopen van een auto met fietsdrager en dan vervolgens alleen met de fiets te gaan rijden.

energieverbruik
door energieverbruik - Jan 7, 2015 om 20:33
63 Antwoorden / 0 Vragen

De Intergas HR ketels zijn als enige ontworpen om als geiser te kunnen functioneren. Dit in tegenstelling tot alle andere HR combiketels behoeft het CV circuit niet gevuld of zelfs aangesloten te zijn.
Een voordeel is dat de besturing van de ketel niet werkt op basis van drukverschil zoals bij een geiser, waardoor je onafhankelijk van de stand van de (thermostaat)kraan altijd warmwater houdt ook bij een heel klein straaltje, zodat je er een waterbesparende handdouche op kunt aansluiten.
Let bij aanschaf op de CW waarde van het toestel, waarbij CW 4 staat voor een goede douchestraal.

Ik twijfel er echter sterk aan of dit een manier is om energie te besparen ten opzichte van een gesloten badgeiser omdat ook de HR ketel bij het bereiden van warmwater "hoog" stookt en daarbij niet opereert in het HR gebied en dus niet zuiniger is als uw huidige geiser.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan vergeten we nog maar even de aanschafprijs van zo'n combiketel tov een badgeiser.

energieverbruik
door energieverbruik - Jan 7, 2015 om 20:57
63 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tijger1

Dat is nu juist het gekke in het hele verhaal een Intergas HR combiketel CW4 kost in de doos geleverd € 799.00 incl. en een badgeiser van Vaillant ook in CW4 uitvoering kost maar liefst
€ 1131,01 incl.
Als ik voor de keus zou staan koos ik om verschillende redenen voor de eerste optie.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 21:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zojn natuurljk ook verl goedkopere badgeisers. Fasto bijvoorbeeld.

energieverbruik
door energieverbruik - Jan 7, 2015 om 22:07
63 Antwoorden / 0 Vragen

@ Tijger1

Zeker zijn die er maar dat zijn geen toestellen waar we het hierover hebben.

Goedkoper betekend geen CW4 klasse en dat je terecht komt in de veredelde keukengeisers die slechts geschikt zijn voor één tappunt. Ook wordt het dan een open toestel zonder ventilator die zijn verbrandingslucht onttrekt aan de opstellingsruimte en dat is iets wat je moet voorkomen als het maar enigszins kan.

tijger1
door tijger1 - Jan 7, 2015 om 23:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@energieverbruik.

Ik wil helemaal niet gaan strijden over apparaten hoor, maar volgens de beschrijving heb je ook Fasto badgeisers cw4..

Maar is verder allemasl niet belangrijk. Geen idee wat de Ts nu heeft en waarom hij daar niet tevreden mee is.

ja
door jadetje - Jan 8, 2015 om 08:03
66 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 7 jan 2015, 23:20]@energieverbruik.

Ik wil helemaal niet gaan strijden over apparaten hoor, maar volgens de beschrijving heb je ook Fasto badgeisers cw4..

Maar is verder allemasl niet belangrijk. Geen idee wat de Ts nu heeft en waarom hij daar niet tevreden mee is.

ja
door jadetje - Jan 8, 2015 om 08:18
66 Antwoorden / 25 Vragen

Bedankt allemaal voor Uw reacties, ik heb nu een Vaillant grote badgeiser de turbo mag.
Maar die wordt een dagje ouder, het was de eerste Mag, veel problemen mee gehad, de " deskundigen" die het hebben aangelegd, hadden er geen ervaring mee, dus ik mocht de kinder ziektes opknappen. {verkeerde aansluitingen, verkeerde afvoerpijpen er in, en onderhoud, hebben er ook al weinig monteurs verstand van, ik kan het beter zelf schoonmaken dan een monteur, en mijn man kan het ding inmiddels helemaal al van buiten, en repareert het nu zelf.
Vandaar ik nu zeg: een apparaat kopen, die veel wordt verkocht.

Maar nu zeggen ook weer " deskundigen" een Hr ketel, moet je voor oppassen, met je waterdruk, voor alleen te gebruiken voor heet tapwater. Dus zijn hier ook echte deskundigen???
of mensen met ervaring met een hr ketel die uitsluitend wordt gebruikt voor de heet watervoorziening? het moet gebruikt worden voor groot bad, wastafel en keuken.
groetjes Jadetje

energieverbruik
door energieverbruik - Jan 8, 2015 om 12:55
63 Antwoorden / 0 Vragen

@ Jadetje

Blijkbaar heb je een een groot wantrouwen jegens wat jij noemt "deskundigen" en wiens advies je vervolgens weer in twijfel trekt en ze zitten er wel tussen natuurlijk die mogelijk meer verstand hebben van verzekeren.
Ik zou je willen adviseren een gecertificeerd installatiebedrijf ter plaatse een advies te laten geven en/of een vrijblijvende offerte uit te laten brengen.

ja
door jadetje - Jan 8, 2015 om 13:28
66 Antwoorden / 25 Vragen

bedankt energieverbruik,
Het is aangelegd door gecertificeerd bedrijf,[Imtech] met uitsluitend " specialisten.
En er zijn diverse bedrijven geweest, maar de monteurs hadden geen ervaring met toen deze vrij nieuwe gesloten systemen.
Hun "leer moment" kon ik dus betalen, extra uren reparatie.
Vandaar ik voorzichtig ben. heeft mij al genoeg gekost.