ab
door abcd25a Mar 2, 2015 om 22:52
Geldzaken & recht

Huis overnemen van ex naar nieuwe vriend

Hallo,

Mijn vriendin is gescheiden, maar het huis is nog niet verkocht. Nu wil ik, als nieuwe partner, haar ex uitkopen zodat we beiden eigenaar worden van de woning.

Wat is daarvoor nodig cq hoe kunnen we dit het voordeligste doen mbt Rabobank hypotheek en notaris ? De hypotheek wil mijn vriendin onder de huidige voorwaarden graag voortzetten, omdat de voorwaarden hiervan gunstig zijn. Ik kan het eigendomsdeel van haar ex betalen, daar is geen nieuwe hypotheek voor nodig.

Alvast bedankt voor eventuele reacties !

17036 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 2, 2015 om 23:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Er zijn diverse specialisten op de kassa site, dus wacht even op de antwoorden van o.a Marcel75 en tijger1. Mij lijkt het geen probleem als u de ex kunt uitkopen maar ik heb niet de kennis c.q. voorwaarden van de Rabobank. ;-)

aurora1
door aurora1 - Mar 2, 2015 om 23:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens of u klik hier alvast wat relevante informatie kunt vinden.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2015 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor het oog zouden er geen problemen moeten zijn, denkt een normaal mens. Maar de bank zal daar heel anders over denken.

Ik weet natuurlijk niet wat voor type hypotheek er is, maar als dat bijvoorbeeld een spaarhypotheek is of een aflossingsvrije, zal de bank dat niet willen en mogen voortzetten. Een deel zal in ieder geval op basis van annuiteit moeten.

Dan hangt het ook nog af van uw inkomen, of u u überhaupt een hypotheek kunt krijgen.

En dan is er nog de vraag is er overwaarde, onderwaarde? Lopen er polissen tbv die hypotheek?

Als alles in orde zou kunnen komen, komt daar in ieder geval de notaris aan te pas. Er moet mijns inziens ook overdrachtsbelasting betaald worden.

Vraag een gesprek aan met de bank en laat u voorlichten. En denk aan een samenlevingsovereenkomst.

me
door mein33 - Mar 3, 2015 om 13:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Beide ex-partners zijn voor 50% eigenaar van de woning en de bijbehorende hypotheek.
Uw vriendin kan met de huidige hypotheekvoorwaarden haar hypotheekdeel voortzetten.
U zult een nieuwe hypotheek, tegen nieuwe voorwaarden, moeten afsluiten om de andere 50% van de ex-partner te kunnen overnemen.
Daarbij is het van groot belang of de woning overwaarde heeft of dat er bij verkoop door de ex-partner een restschuld (onder water staan van de hypotheek) overblijft.
U zult met uw partner, haar ex-partner en de bank in overleg moeten treden wat wel en niet mogelijk is en wie de verrekening (+ en -) en de bijkomende kosten voor zijn/haar rekening neemt.
Omdat er een nieuwe hypotheek moet worden gevestigd en er nieuwe akten van eigendom nodig zijn, zal er een notaris aan te pas komen, uiteraard met de daarbij behorende kosten.
Ook de bank zal kosten voor de hypotheekverstrekking etc. in rekening brengen.

ab
door abcd25a - Mar 3, 2015 om 18:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Vandaag bij een notaris geweest. Zij geeft aan dat er een gecombineerde leveringsakte en akte van verdeling nodig is. Zij leek er niet helemaal zeker van te zijn en ik twijfel serieus of dit wel klopt ? Het lijkt mij dat er alleen een leveringsakte nodig zou zijn omdat ik het 50% eigendomsdeel van haar ex overneem/koop ? Iemand ervaringen hiermee gehad ?

De bank geeft vandaag aan dat de hypotheek voortgezet kan worden op alleen de naam van mijn vriendin, mogelijk is er wel een hypotheekakte nodig om de hypotheek op haar naam te zetten. Het leningdeel kan dus onveranderd worden voortgezet, lijkt de eerste conclusie..

me
door mein33 - Mar 3, 2015 om 18:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=abcd25a schreef op dinsdag 3 mrt 2015, 18:23]

De bank geeft vandaag aan dat de hypotheek voortgezet kan worden op alleen de naam van mijn vriendin, mogelijk is er wel een hypotheekakte nodig om de hypotheek op haar naam te zetten. Het leningdeel kan dus onveranderd worden voortgezet, lijkt de eerste conclusie..

Indien uw vriendin voldoende eigen inkomen heeft zal er inderdaad geen probleem zijn, mits haar ex-partner met een financiële regeling akkoord gaat.
Maar uw vraag was duidelijk anders vandaar mijn voorgaande reactie, die nog steeds van toepassing is als uw vriendin onvoldoende inkomen heeft om de volledige hypotheek te kunnen overnemen.

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 3, 2015 om 18:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als ze het deel van haar Ex overneemt en U mee betaalde blijft het wel 100% haar huis na 30 jaren en wilt U dat?

Als je tegen vergoeding op kamers gaat wonen is het geen punt maar als je mede eigenaar wilt worden is samenlevingscontract volgens mijn beter....

Denk eerst na en informeer goed voor je iets doet, vaak is achteraf aanpassen duur en lastig en soms niet eens mogelijk.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2015 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vriendin werkelijk de gehele hypotheek op haar naam kan krijgen, waag ik eerlijk gezegd te betwijfelen, waarom handelt zij dan de zaak niet rechtstreeks alleen met haar ex af?

Dus hypotheek op haar naam, eigendom op haar naam, ex ontslagen door de bank van hoofdelijke aansprakelijkheid. Eventueel onderwaarde, of overwaarde verrekenen, polissen eventueel verrekenen en omzetten en klaar.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2015 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u dan bijvoorbeeld een geregistreerd partnerschap met haar aangaat, bent u samen eigenaar en samen aansprakelijk voor de hypotheek.

ab
door abcd25a - Mar 3, 2015 om 19:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

Het is altijd lastig om alle informatie volledig op te schrijven, maar bij deze nog een poging.. ;-)

Mijn vriendin kan de hypotheek alleen betalen. Ze heeft alleen niet voldoende geld om haar ex uit te kopen. Dat doe ik dus, maar wil dan natuurlijk mede-eigenaar worden. Alleen het huis willen we gezamenlijk delen, rest van de vermogens (nog) niet.

Is er dan naast een leveringsakte ook nog een verdelingsakte nodig ?

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2015 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw vriendin de ex wil/moet uitkopen, is er dus blijkbaar een overwaarde.

U schrijft dat uw vriendin de hypotheek zelf kan betalen, maar dat is niet hetzelfde als de hele hypotheek op haar naam krijgen. Daar heeft de bank zo haar eigen regels en voorwaarden voor.

Ik mag toch aannemen dat er een echtscheidingsconvenant is en dat daarin afspraken zijn opgenomen over de woning. Als die woning aan haar toebedeeld gaat worden, moet dat dus met een akte.

Als de ex ontslagen wordt van hoofdelijke aansprakelijkheid en u mede-hypotheekgever wordt, wordt u 100% hoofdelijk asnsprakelijk voor die hypotheek net als uw vriendin. Uiteraard moet ook het mede-eigendom met een akte geregeld worden.

marcel75
door marcel75 - Mar 3, 2015 om 20:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zou je een akte van levering doen, dan betaal je 2% overdrachtsbelasting over de helft van de waarde van het huis.

marcel75
door marcel75 - Mar 3, 2015 om 23:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het kan zowel met alleen een leveringsakte als met een combinatie van een leveringsakte en akte van verdeling. Het ligt er ook aan wat er nog meer vastgelegd moet worden.

Goedkoopste oplossing is echter alleen een verdeling en dan een samenlevingscontract met daarbij opgenomen een bepaling over uw ingebracht geld en/of een bepaling op grond waarvan u meedeelt in de waarde. Niet meteen een geregistreerd partnerschap aangaan dus aangezien dit veel verder gaat dan alleen een samenlevingscontract. Daarnaast is het ook raadzaam om testamenten op te laten stellen.

ab
door abcd25a - Mar 3, 2015 om 23:34
3 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel75, bedankt voor je super antwoord !