la
door lampekap Oct 5, 2010 om 17:03
Geldzaken & recht

Huis verkopen binnen 1 jaar

ik heb gelezen dat je in 2011 geen overdrachtsbelasting hoeft te betalen als je een huis binnen 1 jaar verkoopt.
hoe zit dat met 2010 want als ik mijn huis voor 1 november verkoop heb ik het ook maar 1 jaar gehad.
maar ik neem aan dat het voor mij niet geld.

2026 1 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2010 om 17:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Lampekap,
Je hebt helemaal gelijk. De regeling geld alleen als de verkrijging na 1 januari 2011 heeft plaatsgevonden. Overigens hoeft de koper dan minder overdrachtsbelasting te betalen omdat die de koopprijs die zijn verkoper heeft betaald in mindering mag brengen.

Vaak wordt dan afgesproken dat de koper dat voordeel dan aan de verkoper vergoed. Binnenkort zal dat ook minder voorkomen omdat in hetzelfde besluit is bepaald dat de koper dan ook over die vergoeding overdrachtsbelasting moet betalen. Feitelijk is het hele voordeel daarmee dus van de baan.

Knap staaltje van marketing-technisch verantwoorde symboolpolitiek die vergelijkbaar is met het persbericht van bijna 1 jaar geleden waarin stond dat de erfbelasting goedkoper zou worden. Dat dit voor minder dan 10% van de nalatenschap gold/geld stond er niet bij.