jf
door jfhopster1942 Apr 14, 2014 om 14:49
Huishouden & energie

Huis verzilveren en terug huren

Via de post kregen wij een brochure van het bedrijf "Zilver wonen Fonds", http://www.zilverwonenfonds.nl/Default.aspx .
Kunt u ons wat meer vertellen over dit bedrijf.
Het komt er op neer dat je, je eigen huis verkoopt tegen ca 80% van de marktwaarde en er dan zelf in kan blijven wonen tegen een redelijke huur.
Met vriendelijke groeten,
Jurgen Hopster.

21557 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 15:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

zilverwonen. Deze 'reclame' lijkt mij te mooi om waar te zijn, dus voor u zich in het diepe stort zou ik toch wel even naarstig rondvragen voor u met "idee" aan de slag gaat. Dat is mijn eerlijke mening.

costnix
door costnix - Apr 14, 2014 om 18:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou hier NIET instappen. Het klinkt te mooi om waar te zijn.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 14, 2014 om 19:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het gaat wel hierom of het een betrouwbaar adres is. Maar de functie van deze zaak is niet nieuw. Ik kreeg namelijk in 1996 het aanbod zodat ik tijd had om een huur woning te vinden, Ben er niet op in gegaan omdat ik al direct een woning naar mijn zin vond. Maar degene die het bod deed was zeer betrouwbaar. Heeft mijn woning toch gekocht voor de afgesproken prijs.

aurora1
door aurora1 - Apr 14, 2014 om 19:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en kijk ook even naar de uitzending van VaraKassa van 22 maart jl over: Hoe verzilver je de overwaarde van je huis.
Daarin komt dit onderwerp ook aan bod en met een toelichting onder de afspeelpagina (Huis verkopen en terug huren).

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 19:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 14 apr 2014, 19:00]

Ik kreeg namelijk in 1996 het aanbod zodat ik tijd had om een huur woning te vinden, Ben er niet op in gegaan omdat ik al direct een woning naar mijn zin vond. Maar degene die het bod deed was zeer betrouwbaar. Heeft mijn woning toch gekocht voor de afgesproken prijs.

Hier schrijft u nog over een tijd dat de huizenprijzen nog heel erg hoog waren. Heb zelf in 1996 mijn huis verkocht. Die tijd is, zoals u wel heeft gelezen, voorbij. Mijn huis heeft destijds nog geen 3 weken te koop gestaan, wat niets bijzonders was in die jaren. Ik ben juist bang dat, alweer: de veranderde tijden in de huizenmarkt, ik het voor de TS in ieder geval, niet helemaal vertrouw. De reviews daarover zijn werkelijk te mooi om waar te zijn. Men weet immers niet of je al dan niet in handen valt van de bekende huisjesmelkers met mooie beloftes en misschien een kleine kans dat het wel een solide constructie is. Advies mijnerzijds, nogmaals, eerst goed huiswerk maken en zorgen voor tienen op je rapport. Als men malafide is, is het leed niet te overzien: weg "Zilverleven-gevoel".

pi
door pieterwolters - Apr 14, 2014 om 20:12
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De constructie hoeft in principe niet verkeerd te zijn. Een constructie als deze kan interessant zijn als je je huis hebt afbetaald. Het kopen van een huis wordt vaak gedaan als spaarpot voor de oude dag. Je kunt ervoor kiezen om het gewoon als eigendom te houden en het later als erfenis achter te laten voor de kinderen, of om het nu te verkopen (als het lang geleden is gekocht maakt (80 of 100% niet zoveel meer uit; in beide gevallen verdien je er goed aan) en vervolgens te huren. Dan heb je nu de cash die het huis waard is om leuke dingen van te doen.

Bijkomend voordeel (maar dat is wel iets om goed te controleren): als je huurt is de verhuurder verantwoordelijk voor groot onderhoud. Dus niet meer zelf de ladder op om de boel te schilderen.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 21:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@pieterwolders, mee eens, maar de "aanbieder" moet werkelijk goed gescreend worden; iedereen kan een fonds of wat dan ook opzetten; dat is het enige waar ik op hamer: screening, mensen die het ook gedaan hebben. De verhalen op die site zijn toch (in mijn ogen) sprookjesachtig mooi? Of ben ik nu te achterdochtig?

marcel75
door marcel75 - Apr 15, 2014 om 10:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het idee hier achter is op zich wel grappig natuurlijk. Je verkoopt je huis aan je toekomstige huurbaas. De koopprijs die je van hem ontvangen hebt, betaal je gewoon in termijnen die jaarlijks hoger worden terug zonder er verder iets voor terug te krijgen. 80% van de "werkelijke" waarde is natuurlijk ook nog zeer dubieus. De kans is groot dat dit fonds zelf wel taxateurs kent die aan de lage kant gaan zitten van de taxatiebandbreedte.

me
door mein33 - Apr 15, 2014 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Waarom zou u uw huis willen verkopen om het vervolgens te gaan huren. Bij verkoop levert u al 20% in en dat is al een groot vermogensverlies.
Vervolgens gaat u huur betalen, voor elke € 100.000,00 van de verkoopprijs kunt u bij een huurprijs van € 800,00 p.mnd. maar 10 jr. huren. Dit bedrag geeft u aan onderhoud, zelfs als u alles uitbesteed, in die periode niet uit.
De marktwaarde is afhankelijk van vraag en aanbod en of het een courante woning betreft.
Als het verkoopbedrag aan het betalen van huur is opgegaan dan zult u toch uit andere middelen de huur moeten blijven betalen.
Er is in deze situatie maar één winnaar : de koper !!
Voor het benutten van de overwaarde zijn er meerdere mogelijkheden, informeer bij de bank of een verzekeraar. Maar u blijft wel eigenaar van de woning en in het bezit van het opgebouwde vermogen.

tr
door truvanu - Apr 16, 2014 om 10:51
51 Antwoorden / 0 Vragen

En vergeet niet de vermogensrendementsheffing. Je eigen huis valt niet in box 3, het geld dat je beurt bij verkoop wél!

bikker
door bikker - Apr 16, 2014 om 11:11
44 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk dat je nog ergens rekening mee moet houden. Als je je huis verkoopt dan heb je bijvoorbeeld 150.000 euro in handen, je gaat dan een ander huis huren maar kan geen huursubsidie krijgen omdat je in de vrije sector zit.
Ook als je of je partner later hulpbehoevend word, kan je eerst je eigen geld opmaken aan kosten voor eventueel een verzorgingshuis of hoge eigen bijdrage aan thuishulp e.d.
Eigen geld is tegenwoordig geen eigen geld meer de regering weet op allerlei manieren jou het geld afhandig te maken.
Ook de plannen van de regering in de toekomst over de zorg e.d. zijn ongewis en onbetrouwbaar.
Dus je geld is eerder weg dan je denkt

hi
door hipppo - Apr 16, 2014 om 12:52
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ooit informatie aangevraagd en gekregen van Torenstad Verzilverd Wonen.
Deze organisatie werkt samen met een aantal woningcorporaties en beleggers.
Op hun website is al sinds enkele jaren te lezen dat het op dit moment niet mogelijk is uw woning te verzilveren. De huidige woningmarkt is te onzeker voor beleggers en corporaties om woningen aan te kopen.
Blijkbaar verwacht men nog verder dalende woningprijzen en dat zou, de lichte opleving thans daargelaten wel eens het geval kunnen zijn voor de wat langere termijn.

labren
door labren - Apr 16, 2014 om 13:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

hoe dom moet je zijn om daar in te trappen !!!

adjura
door adjura - Apr 16, 2014 om 15:01
17 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf heb ik geen eigen huis maar huur in de sociale sector. Maar dit is hoe ik het zie:

Staar je niet blind op eventuele 'winst'. Mijns inziens is het belangrijker om vooral prettig te wonen en rust te hebben in de financiële situatie. Een (eigen) woning is toch geen handelsartikel, maar een plek om te leven - liefst prettig te leven, maar dat is het wel geworden.

Doorgaans liggen er bij dergelijke constructies een paar vette adders onder het gras. 'Ze' geven geen cadeautjes weg. Als het te mooi lijkt om waar te zijn is het te mooi om waar te zijn. Wees voorzichtig, denk nog 10x na. De overheid, banken en instanties weten je echt wel te vinden als je extra geld hebt. Dan is alles weg waar zo hard voor gewerkt is en blijf je alsnog met lege handen achter.

Veel wijsheid toegewenst.

tr
door truvanu - Apr 16, 2014 om 18:25
51 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een addertje onder het gras: bij meer dan 80.000 Euro vermogen heb je ook geen recht meer op zorgtoeslag.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2014 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=truvanu schreef op woensdag 16 apr 2014, 18:25]Nog een addertje onder het gras: bij meer dan 80.000 Euro vermogen heb je ook geen recht meer op zorgtoeslag.

Maar daar komt ook nog ruim € 40.000 van de vrijstelling voor een echtpaar bij. En alsof dat het ergste is.

Die 80% is ook maar fictief, want wat is een "normale" prijs?