komsja
door komsja Mar 13, 2015 om 17:54
Voeding & gezondheid

Huisarts geeft antwoord,waar ik niks mee kan

Behoor helaas tot de risico groep betreffende de griep waardoor ik elk jaar de griepprik moet halen(en ook braaf doe)
Had huisarts gebeld of het wel verstandig is om het a,s weekend naar m,n vriendin te gaan omdat ze gisteravond ziek is geworden en volgens haar huisarts de bewuste griep heeft,waar de griepprik die ik gehad heb niet of weinig positief effect op heeft.(volgens Viroloog Osterhuis)
Het antwoord was:Dat ik het ook kon krijgen! maar dat ik zelf moest bepalen of ik wel of niet naar m,n zieke vriendin moet gaan.Wat heb ik nou aan zo,n antwoord
wie heeft uit eigen ervaring een beter advies?

1448 23 Rapporteer

di
door digioma - Mar 13, 2015 om 17:59
646 Antwoorden / 29 Vragen

Lijkt mij het enig juiste antwoord. Je hebt je eigen verantwoordelijkheden.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 18:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat wilt u dan dat de dokter zegt:" u mag niet naar uw vriendin?"

Beter advies? Ga lekker naar uw vriendin en ga haar verwennen met kippensoep en dergelijke. Schijnt te helpen tegen griep.;-))

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:14
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@digioma
Met andere woorden,als ik naar m,n vriendin ga dat ik er dan zelf voor kies om een grote kans te lopen dat ik ook ziek word.

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:17
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik had verwacht dat de huisarts had gezegd,dat gezien ik tot de risico groep behoor ik zelf moet bepalen of ik ga,maar dat als ik ga een groot risico loop om ook die griep te krijgen

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2015 om 18:17
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Het is een lot uit de loterij dus, 50% kans dat je niet ziek wordt en 50% kans dat je wel ziek wordt.
De enige winnares is je vriendin, als je gaat, dan heeft zij verzorging. Je hebt alleen dus dan 50% kans dat zij volgende week bij je op ziekenbezoek/verpleging komt.

cathy1
door cathy1 - Mar 13, 2015 om 18:22
125 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 18:17]Ik had verwacht dat de huisarts had gezegd,dat gezien ik tot de risico groep behoor ik zelf moet bepalen of ik ga,maar dat als ik ga een groot risico loop om ook die griep te krijgen

Maar dat zegt je huisarts toch ook, ? Jij kunt het ook krijgen, maar je moet zelf bepalen of je dat risico wil nemen??
Wat moet de beste man/vrouw anders zeggen?

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:26
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Haar verwennen met kippensoep en dergelijke oftewel haar verzorgen,dat zou ik met alle liefde doen,ware het niet dat ik dus grote kans loop om ook die griep te krijgen en nog zieker te worden dan zij daar van is,want zij heeft nooit de griep en is nooit of zelden ziek,maar als ik die bewuste griep krijg dan heb ik grote kans om een longonsteking op te lopen,want er er is in het nieuws geweest dat deze griep variant er nog harder inhakt dan de (normale) griep en vooral bij de risico groepen.dus vind u dat ik het er voor m,n vriendin voor over moet hebben om een grote kans te lopen om zelf doodziek te worden?

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij maakt u er een grapje van. U zult overal wel mensen tegen gekomen zijn die vlak daarna de griep kregen. En u bent nu toch ook niet besmet?

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:32
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@cathy1
M,n huisarts had moeten zeggen dat gezien ik tot de risicogroep behoor,het beter zou zijn dat ik NIET ga omdat ik,Als ik ook ziek word het dubbel voor m,n kiezen krijg.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Handen wassen, niet zoenen en dit lezen.

Klik hier

tenormin
door tenormin - Mar 13, 2015 om 18:36
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Als je tot de risico groep behoort (en ook het laatste vaccin vorig jaar hebt gehad): deze griep is gewoon anders, dus ook mensen die zijn gevaccineerd kunnen griepverschijnselen krijgen. Je kan gerust naar je vriendin gaan maar als je bang bent zelf ziek te worden zijn er gewoon een paar voorzorgsmaatregelen te nemen: niet zoenen, geen handjes vastpakken, niet uit elkaars beker, glas o.d. drinken en zeker een niesbui van je vriendin ontwijken, 1 meter afstand is voldoende. En: handjes af van elkaar. ;-) . Maar (ik hoor ook tot die groep) heb toch, al is het niet mijn vriendin, maar buurvrouw, lekker soepjes gemaakt, sinaasappeltjes geperst en verder gezorgd. Nou moet ik toegeven dat ik haar in het "gewone leven" ook niet aanraak maar daar heeft ze geen problemen mee. Vraag me af waarom je daarvoor je huisarts belde (kost een half consult), kan je toch ook zelf bedenken?

mahadma
door mahadma - Mar 13, 2015 om 18:37
11557 Antwoorden / 51 Vragen

Als je het een zo groot rizico vindt, ga dan niet ........

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik maak hier alles behalve een grapje hoor,want m,n vriendin is nota benen morgen jarig,en heeft ook al alle visite afgebeld,dus is ze erg ziek

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo komsja,

Gezien je laatste reactie van 18.32 staat je besluit blijkbaar al vast.
Waarom stel je dan hier je vraag. Omdat je je toch een beetje schuldig voelt als je je vriendin alleen laat? ;-)
Ik zou zeggen: gewoon gaan en geniet van het weekend!
Vertroetel je vriendin.
En als je onverhoopt de griep mocht krijgen dan weet je door wie jij dan vertroeteld gaat worden.
Dus: DOEN!

Fijn weekend.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2015 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u bent, neem ik aan, geen visite. Neem voorzirgsmaatregelen en ga gewoon.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 18:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De info uit info.nu van vrijdag de dertiende (!!):

....Er is dit seizoen veel meer griep dan vorig jaar rond dezelfde tijd. Het griepvaccin dat mensen in risicogroepen krijgen, is dit jaar niet goed werkzaam tegen de griepvariant die op dit moment rondwaart.

Mensen die doorgaans de griepprik krijgen, worden daardoor geveld door griepachtige klachten.....

En dat laatste hadden ze dus anders moeten verwoorden: Ze vergaten het woordje 'kunnen': ...kunnen daardoor geveld .....

komsja
door komsja - Mar 13, 2015 om 18:47
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Ik ga morgen ook niet,en ga pas als ze zich beter voelt,en wat onze alwetende tenormin zegt is niet helemaal waar.Griep is een virus en een virus loop je niet alleen maar op door lichamelijk contact,een virus hangt ook in het huis van de zieke,omdat de zieke met koorts het de ene keer warm maar meestal koud heeft,en dus ramen en deuren dicht houd.En wat te denken van het slapen,je ligt met de zieke in een bed,en als je slaapt kan het maar zo zijn dat je elkaar tijdens de slaap in elkaars porum ligt te asemen.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 18:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@komsja,

Nog wat preventiemaatregelen volgens abcgezondheid:

Gorgelen met groene thee tegen de griep:
Groene thee bevat stoffen die verhinderen dat een griepvirus de cel binnendringt. Deze stoffen werken bovendien tegen meerdere griepstammen, wat maakt dat groene thee zeer goed geschikt is om griep te voorkomen.

Vlierbessensiroop is zeer efficiënt tegen griep

Doe er je voordeel mee.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 18:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En anders nog een tip: klik hier.

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2015 om 18:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gelukkig hoeven grieppatiënten hier niet geïsoleerd te worden; zó ernstig is het niet.
Als je een gezinssamenstelling hebt dan kom je toch ook in contact met een patiënt.
Je moet niet teveel het negatieve zien.
Dat ze visite afzegt heeft niet zozeer met besmettingsgevaar te maken als wel met het feit dat ze zich beroerd voelt.
En juist dan heb je behoefte aan een liefhebbend persoon.
Kom op, kerel!

ph
door philip36 - Mar 13, 2015 om 19:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ze zo ziek is van de griep heeft ze de denk ik weinig behoefte aan gezelschap.
U kunt haar ook bellen op haar verjaardag, dus blijf thuis, neem geen risico.

gompy2
door gompy2 - Mar 13, 2015 om 21:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Sjoppie en Aurora1, 56 jaar, met "getrainde" biceps en triceps, dus duidelijk behorend tot de risicogroep ...

Tijger1, niet bejaard, maar ik wil niet te veel lezen over dat griep gedoe...
Stel je voor dat je door het lezen van de letters griep ook nog besmet kan raken, moet er niet aan denken.

Paar weken terug lag de andere helft van mijn trouwboek uitgeteld op bed vanwege die griep, en die is 2 meter groot en één meter vijftig breed, en heb ik als klein bikkeltje die enge virussen doorstaan, dus nu moet ik niet te veel lezen over de griep, anders kom ik ook nog bij die risicogroep..,brrr

me
door mein33 - Mar 14, 2015 om 10:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=komsja schreef op vrijdag 13 mrt 2015, 17:54]
Het antwoord was:Dat ik het ook kon krijgen! maar dat ik zelf moest bepalen of ik wel of niet naar m,n zieke vriendin moet gaan.Wat heb ik nou aan zo,n antwoord
wie heeft uit eigen ervaring een beter advies?

@komsja,

Dit is het enig juiste antwoord die uw huisarts u kon geven.
U wordt op het mogelijke risico gewezen.
U wil toch niet dat de huisarts bepaald of u wel of niet naar uw (zieke) vriendin gaat, die keuze vrijheid wil u toch zeker zelf behouden.
Het griepvirus kunt u, net als ieder ander, overal oplopen, bv. in de wachtkamer bij de huisarts, op straat, in de supermarkt of in de sportschool.
Geen risico op besmetting lopen is binnen blijven en ramen en deuren gesloten houden tot het griepvirus is verdwenen en zelf dan heeft u geen garantie dat u geen griep krijgt.