door wimtraas Aug 29, 2014 om 15:54
Huishouden & energie

Hulp bij valse eindafrekening essent

Betreft: Valse eindafrekening Essent

Geachte Kassa
Ik ben op 23 juni 2014 overgestapt van Essent naar Delta.
Op die datum heb ik de meterstanden elektriciteit en gas gegeven aan Delta. Delta heeft ze doorgegeven aan Essent voor de eindafrekening.

Essent constateert dat de stand van de gasmeter (195) niet goed kon zijn. Ik ben daarover niet bericht.

Essent maakt van die 195 (op 1 juli ontdekte ik dat ik per abuis de stand van de watermeter had opgegeven), een gasmeterstand van 6195. Ik ben daarover niet bericht.

Essent moet gezien hebben dat die 6195 resulteerde tot een onmogelijk hoog gasverbruik van 8 mei 2014 tot 23 juni 2014. Ik ben daarover niet bericht.

Op 1 juli heb ik de meterstanden elektriciteit en gas per die datum telefonisch doorgegeven aan Delta. Ik had bij het opnemen van de standen gemerkt dat ik op 23 juni de stand van de watermeter had doorgegeven in plaats van de gasmeter. En dat de door mij opgegeven 195 fout was en 6088 moest zijn. Delta vertelde dat ze 6195 in haar systeem had staan en wilde dat niet veranderen.

Op 1 juli heb ik een brief zowel naar Delta als naar Essent gestuurd met uitleg over mijn fout, de juiste gasmeterstand en met excuses.

Een paar dagen later ontving ik de eindafrekening van Essent voor de periode 8 mei 2014 tot 23 juni 2014. Met eindstand gasmeter 6195. Ik heb nogmaals een brief gestuurd naar Essent met tekst en uitleg en gezegd dat ik een nieuwe en goede eindafrekening moest hebben.
Ook heb ik gezegd dat in de eindafrekening staat dat ik de eindstand 6195 aan Essent zou hebben opgegeven en dat is niet waar.

Een nieuwe en goede eindafrekening want met de bestaande (met 6195) moet ik ca. 110 euro bijbetalen (inclusief voorschot juli), en met een goede eindafrekening (met 6088) krijg ik ca. 15 euro terug!

In een briefje van 10 juli 2014 schrijft Essent dat mijn verzoek (?) tot correctie van de afmeldstanden is afgezet (?). En dat ik binnen 7 (?) weken schriftelijk op de hoogte gebracht wordt van de afhandeling van mijn verzoek (?). Tot nu toe heb ik niets ontvangen.

Wel heb ik brieven ontvangen over stijgende boetes voor het niet betalen van de foute eindafrekening en het zinloze en overbodige voorschot juli, over het inschakelen van de deurwaarder en over de mogelijke afsluiting van gas en elektriciteit door Essent.

Op 26 augustus heb ik de derde brief gestuurd naar Klantenservice van Essent.

Op 27 augustus heb een brief gestuurd over dit gebeuren naar de Directie Essent Retail.

Op 28 augustus heb ik een foto genomen van de gasmeter in mijn woning in het bijzijn van een getuige. Die getuige heeft fotoafdruk gewaarmerkt.
Op de foto is de tellerstand gas van 28 augustus te zien en die bedraagt 6136.
De tellerstand gas op 1 juli bedroeg 6098 (bekend bij Essent)
Volgens Essent (zie eindafrekening) bedroeg de tellerstand gas op 23 juni 6195.

Wat kan ik / moet ik nog doen. Afwachten natuurlijk, maar kan ik aangifte doe bij de politie van bedrog, misleiding, valsheid in geschrifte of wat dan ook? Essent wil dat ik betaal voor iets wat ze niet geleverd hebben en ze zeggen dat de gasmeterstand van 6195 aan Essent heb doorgegeven wat gelogen is.

Ik hoop dat u mij kunt en wilt adviseren.
Mocht u meer informatie willen dan kan ik die uiteraard nog geven.

Ik stuur deze tekst nog naar Directie Essent Retail met een foto van de gasmeter van 28 augustus.

Met vriendelijk groet,
Wim Traas

2671 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2014 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u nu volgens die stand aan Essent betaalt, betaalt u na een jaar toch minder aan Delta? Ik zou me verder over dat verschil niet druk maken en per omgaande de rekening betalen.

edrick3
door edrick3 - Aug 29, 2014 om 16:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... maar kan ik aangifte doe bij de politie van bedrog, misleiding, valsheid in geschrifte of wat dan ook? .....
Tjonge, wat een grote woorden.

.....Een nieuwe en goede eindafrekening want met de bestaande (met 6195) moet ik ca. 110 euro bijbetalen (inclusief voorschot juli), en met een goede eindafrekening (met 6088) krijg ik ca. 15 euro terug!.....
Nou, dan zal er - ik neem aan te goeder trouw - een foutje gemaakt zijn. Bij de volgende afrekening wordt dat weer gelijk getrokken.

Wat een heisa!

diumenge
door diumenge - Aug 29, 2014 om 17:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

... Essent moet gezien hebben dat die 6195 resulteerde tot een onmogelijk hoog gasverbruik van 8 mei 2014 tot 23 juni 2014. Ik ben daarover niet bericht. ...

De werkelijke stand is 107 lager, dus onmogelijk hoog gasverbruik lijkt mij zwaar overdreven. Daarbij is de eerste fout niet door Essent maar door u gemaakt. Ja, een correctie zou net zijn. Maar u maakt het groter dan het is.

Cookies
door Cookies - Aug 29, 2014 om 17:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Ik stuur deze tekst nog naar Directie Essent Retail met een foto van de gasmeter van 28 augustus........

Bespaar je die moeite, verder dan de junior-secretaresse komt je brief/mail echt niet. Als ik het hele verhaal goed lees, gaat dit om nog geen 100m3 op jaarbasis? Waar maak je je druk om? Zoals tijger1 al schrijft: die m3 heb je straks dan minder gebruikt bij Delta.

ltmvz
door ltmvz - Aug 29, 2014 om 20:51
949 Antwoorden / 18 Vragen

Als iemand zich vergist en daarna de juiste stand doorgeeft moet de juiste stand vervolgens verwerkt worden in de administratie.

Als men dat niet doet werkt de administratie niet goed.

Daar gaat het om.

ph
door philip36 - Aug 30, 2014 om 00:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Essent heeft gedacht dat u het eerste cijfer was vergeten en uit hun gegevens bleek dat het meest logische cijfer een 6 was.
Dat u de andere cijfers verkeerd had doorgegeven konden zij niet weten.
Dat u een stand van 195 doorgeeft terwijl het in de zesduizend moet is onbegrijpelijk.
195 m3 gas verbruik je in een of twee maanden en de gasmeter hangt er toch al wel langer.
Als u het gecorrigeerd wilt hebben moet dat bij Essent en bij Delta gebeuren en ik kan me goed voorstellen dat ze dat voor een verschil van € 100 niet gaan doen.
Ik zou maar niet zoveel ophef maken anders heeft u nog kans dat beide energieleveranciers voor het corrigeren, administratiekosten gaan vragen.
Veel makkelijker is het om deze periode het maandelijkse voorschotbedrag bij Delta met € 10 te verlagen.

fo
door forumessent - Sep 1, 2014 om 12:22
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer wimtraas,

We zagen dat u op 29 augustus een klacht had over uw meterstand op de eindafrekening van het gas. Kunt u ons uw klantnummer, naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht mailen naar webcare@essent.nl? Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Alvast bedankt.

Vriendelijke groet,

Fleur
Essent Klantenservice
Webcare

czar
door czar - Sep 1, 2014 om 13:37
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=wimtraas schreef op vrijdag 29 aug 2014, 15:54]Betreft: Valse eindafrekening Essent
....
Essent maakt van die 195 (op 1 juli ontdekte ik dat ik per abuis de stand van de watermeter had opgegeven), een gasmeterstand van 6195. Ik ben daarover niet bericht.....

U geeft zelf een verkeerde meterstand door en vervolgens beschuldigt u de leverancier van een valse rekening. Da's een vreemde manier van redeneren.
Bij mij is het ook gebeurd dat de waterstand is doorgegeven als de gasstand. Niet dat ik zelf zo stom was, maar mijn makelaar dus wel. Gelukkig hadden we de foto's nog. Het verschil was bij mij ruim 450 euro. Ik heb de leverancier het voorval gemeld en de foto's toegestuurd. Het heeft 6 weken geduurd alvorens het financieel was gecompenseerd.
Ik vind het wel normaal dat je even op je geld moet wachten als je zelf fouten maakt (of in dit geval: de door mij ingehuurde makelaar). Eind goed, al goed.

U moet gewoon de vergissing doorgeven, prima dat u dat met foto's heeft gedaan, en wachten tot de leverancier de vergissing heeft verwerkt. Volgens mij gaat er niets mis. De volgende keer goed opletten dat u de juiste meterstanden door geeft.