el
door eline009 Apr 14, 2014 om 15:44
Geldzaken & recht

Hulp bij vergoeding gemeente Tilburg

Hallo,

Bij ons zit het momenteel zo dat een deel van mijn vloer verzakt is en 2 muren aangetast zijn door water. De vloer is ook verzakt door water schade.
Nu heeft de gemeente zo'n 8 jaar geleden (we zijn hier al 2 jaar mee bezig) de stoep verhoogd langs ons huis waardoor hij gelijk is komen te liggen met ons ventilatie rooster van de vloer. Nu komt door dit ventilatie rooster natuurlijk een hoop water ons huis binnen. Dit is ons 2 jaar geleden opgevallen omdat ze vloer schuin was gaan liggen. Onze vloer word ondersteund door steunbalken. In de tussen tijd zijn er al 2 balken door gebroken omdat ze zeiknat zijn.
We hebben al gecommuniceerd met de gemeente maar we komen er niet uit. De gemeente schrijft duidelijke leugens in de brieven die ze ons sturen. Zo als dat de stoep wel degelijk een paar cm onder het ventilatie rooster ligt. Helaas heeft de gemeente nooit de moeite genomen om bij ons aan te bellen als ze kwamen kijken naar de schade. Die is namelijk in huis en niet daar buiten. Hierdoor heb ik dus nooit goed kunnen uitleggen wat het probleem nu is. Samen met de leugens (die ik kan aantonen) heb ik heel sterk het gevoel alsof de gemeente me aan het afwimpelen is. Nu heb ik 2 maanden geleden opnieuw een rapport gestuurd en laten onderteken door de gemeente waarin staat dat ze dingen aan moeten passen. Tot op heden geen reactie op gehad.
Ik word er een beetje moedeloos van want de gemeente helpt ons totaal niet. Ze schuiven het probleem weg. Nu zijn wij niet bepaald rijk en hebben dus geen geld voor een advocaat. Is het normaal dat de gemeente zijn burgers zo behandeld, voorliegt en hun verantwoordelijkheid niet neemt?
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat ze ons wel horen?
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de gemeente de schade in ons huis vergoed die ze veroorzaakt hebben door het verkeerd aan leggen van de stoep?

1023 8 Rapporteer

el
door eline009 - Apr 14, 2014 om 16:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monica010 schreef op maandag 14 apr 2014, 16:04]U heeft met de gemeente 'gecommuniceerd', maar ik begrijp niet wat u daarmee precies bedoeld. Heeft u gebeld met de gemeente? Brieven geschreven? Officiële reacties gehad? Wat bedoelt u precies met dat rapport dat de gemeente heeft ondertekend?

Wat er moet gebeuren is dat u de gemeente in duidelijke taal schriftelijk aansprakelijk stelt voor de schade die u lijdt. Dat kan vrij gemakkelijk via de website van de gemeente. De gemeente moet op zo'n aansprakelijkstelling een besluit nemen. Het is wel verstandig dat u duidelijk bewijs van uw standpunt (foto's enzo) meestuurt. Als de gemeente uw aansprakelijkstelling afwijst, is dat een besluit waartegen u binnen zes weken bezwaar kunt maken.

Als ik u was en ik had geen hoog inkomen, maar wel flinke schade, dan zou ik toch maar eens gaan nadenken over het inschakelen van goede juridische hulp.

Via de site van de gemeente om ze aansprakelijk te stellen hebben we gedaan. Ze hebben hierop gereageerd met leugens. Wij hebben toendertijd inderdaad foto;s mee gestuurd, van de buitenkant van de woning en de binnenkant. De gemeente besloot daarop dat de schuld bij de buren lag omdat hun afvoer niet via het riool gaat maar via de stoep. Dit klopt natuurlijk ook niet want als de stoep lager lag dan was het afvoer water van de buren niet ook bij ons huis naar binnen gelopen.
We hebben daarop ook bezwaar gemaakt. We zijn naar het juridisch loket gestapt en zodoende in gesprek gekomen met een advocaat. Deze advocaat heeft er 3 kwart jaar over gedaan om een brief te sturen en reactie terug te krijgen. In de brief stond dat wij een rapport moesten laten opstellen van de schade en waar hij vandaan kwam. Dit is dus gedaan en dat rapport is 2 maanden geleden afgegeven bij de gemeente. Dit hebben wij persoonlijk gedaan en we hebben dus ook een bewijs van ontvangst.
Gecommuniceerd bedoeld ik als in dat we brieven gestuurd hebben en via de telefoon gesproken hebben. Zonder succes helaas. Ook heb ik gevraagd of ik hier met iemand persoonlijk over kan spreken en dat is afgewezen. Alle correspondentie heb ik bewaard met datums. Dus ik kan aantonen dat dit al bijna 2 jaar speelt. Zo kan ik dus ook de leugens aantonen. Volgens mijn advocaat mochten ze die gewoon neerzetten aangezien ik degen ben die het tegendeel moet bewijzen. Deze advocaat reageert helaas niet meer terug op mijn telefoontjes of e-mails. Wij hebben dus ook sterk het vermoeden dat hij dit niet wil omdat er aan ons geen geld te verdienen valt. Aangezien wij de geld kwestie ook met hem besproken hadden. Hij zou nog uitzoeken voor ons wat wij moeten betalen aan hem (daar zijn weer regels aan verbonden met je inkomen en derg) alleen hebben wij daar helaas niks meer van gehoord. Daarom zie ik het ook niet zitten om met deze advocaat verder te gaan aangezien ik hem gewoon weg niet te pakken krijg. Ik heb hem op zijn mobiel gebeld, een bericht gestuurd een e-mail gestuurd en zelfs zijn secretaresse heeft memo;s achtergelaten of hij terug wilde bellen maar helaas heb ik daar nooit meer iets van gehoord.
In de tussen tijd word mijn vloer omhoog gehouden door stenen die we er maar als ondersteuning onder hebben gelegd.
Graag beantwoord ik verdere vragen. Ik hoop dat ik het verhaal een beetje duidelijk heb kunnen neer schrijven.
Hartelijk bedankt voor de hulp.

mo
door monica010 - Apr 14, 2014 om 16:16
71 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft met de gemeente 'gecommuniceerd', maar ik begrijp niet wat u daarmee precies bedoeld. Heeft u gebeld met de gemeente? Brieven geschreven? Officiële reacties gehad? Wat bedoelt u precies met dat rapport dat de gemeente heeft ondertekend?

Wat er moet gebeuren is dat u de gemeente in duidelijke taal schriftelijk aansprakelijk stelt voor de schade die u lijdt. Dat kan vrij gemakkelijk via de website van de gemeente. De gemeente moet op zo'n aansprakelijkstelling een besluit nemen. Het is wel verstandig dat u duidelijk bewijs van uw standpunt (foto's enzo) meestuurt. Als de gemeente uw aansprakelijkstelling afwijst, is dat een besluit waartegen u binnen zes weken bezwaar kunt maken.

Als ik u was en ik had geen hoog inkomen, maar wel flinke schade, dan zou ik toch maar eens gaan nadenken over het inschakelen van goede juridische hulp.

tenormin
door tenormin - Apr 14, 2014 om 16:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hoewel mijn "advies" wel eens lang zou kunnen gaan duren, wat dacht u ervan om Mr. Visser, de Rijdende Rechter in te schakelen. klik. Of misschien heeft u een rechtsbijstand verzekering die de zaak wat kan bespoedigen om de Gemeente wel in beweging te krijgen.

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2014 om 16:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan de Nationale Ombudsman inschakelen. Wel eerst een check op 6 punten. Ombudsman, klik

mo
door monica010 - Apr 14, 2014 om 16:21
71 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelende kwestie. Is er ook een duidelijke reactie gekomen op het bezwaarschrift? Normaal gesproken staat daarin dat u naar de rechter kunt stappen als u het er niet mee eens bent. Ik snap niet wat die advocaat precies gedaan heeft.

Het inschakelen van de rijdende rechter of de ombudsman is misschien goed om te proberen, het zou mooi zijn als die voor een snelle en voor u goedkope oplossing kunnen zorgen.

el
door eline009 - Apr 14, 2014 om 16:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monica010 schreef op maandag 14 apr 2014, 16:21]Vervelende kwestie. Is er ook een duidelijke reactie gekomen op het bezwaarschrift? Normaal gesproken staat daarin dat u naar de rechter kunt stappen als u het er niet mee eens bent. Ik snap niet wat die advocaat precies gedaan heeft.

Het inschakelen van de rijdende rechter of de ombudsman is misschien goed om te proberen, het zou mooi zijn als die voor een snelle en voor u goedkope oplossing kunnen zorgen.

De vensters staan momenteel open en ik zal dit zeker kenbaar maken bij deze 2 hulpdiensten.
Er is een duidelijke uitgewerkte reactie op het bezwaar schrift gekomen, maar helaas staan er onwaarheden in de brief en proberen ze de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Ik als burger kan dan helaas weinig doen, tenzij ik een goede advocaat inhuur en hopelijk de rechtszaak win. Anders ben ik vele malen verder van huis, mocht ik de rechtszaak verliezen. En dat risico is in deze tijd veel te groot.

mo
door monica010 - Apr 14, 2014 om 16:29
71 Antwoorden / 0 Vragen

Houdt u dan de termijn voor het indienen van dat beroep wel goed in de gaten? Als die zaak nog loopt (ik had eerst de indruk dat u geen duidelijke reactie van de gemeente kreeg), dan vangt u waarschijnlijk bot bij de rijdende rechter en de ombudsman. Dan zult u toch echt beroep moeten instellen. Dat kan ook zonder advocaat, maar dat zou ik u afraden, tenzij u juridisch heel goed onderlegd bent.

el
door eline009 - Apr 14, 2014 om 16:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=monica010 schreef op maandag 14 apr 2014, 16:21]Vervelende kwestie. Is er ook een duidelijke reactie gekomen op het bezwaarschrift? Normaal gesproken staat daarin dat u naar de rechter kunt stappen als u het er niet mee eens bent. Ik snap niet wat die advocaat precies gedaan heeft.

Het inschakelen van de rijdende rechter of de ombudsman is misschien goed om te proberen, het zou mooi zijn als die voor een snelle en voor u goedkope oplossing kunnen zorgen.

Ik snap zelf ook niet zo goed wat de advocaat gedaan heeft. Wij zaten er ook aan te denken om naar een EHBO advocaat te stappen.

De zaak loopt inderdaad nog steeds, het bestaat vooral uit brieven heen en weer sturen waarin de gemeente zijn best doet om de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
En wij als burger, zonder juridische kennis, in een hoek gedrukt worden. Omdat we simpelweg de financiën niet hebben mochten we de rechtszaak verliezen. Nu is deze kans niet heel groot omdat we ook nog foto's hebben van toen het huis net aangeschaft was. En er dus niks mis was met de vloer en de muren. We kunnen dus aantonen dat het wel degelijk over tijd gebeurd is. Iedere keer meer water die mijn woning in loopt.
Het probleem is ook dat wij moeten bewijzen dat dit de schuld van de gemeente is. Dat kunnen we ook, alleen negeert de gemeente deze bewijzen. En ik weet niet hoe het verloopt in een rechtszaak. Ik ben gewoon heel bang dat we verliezen en dus een hoop geld kwijt zijn wat we niet hebben. Helaas hebben we geen rechtsbijstand verzekering.