unhappycustomer
door unhappycustomer Jun 28, 2015 om 16:44
Huishouden & energie

Huur betalen voor product van ander

Dag,

Graag zou ik jullie reactie willen op het volgende 'verhaal':

Wegens ziekte heb ik onlangs mijn woning moeten verkopen. In deze woning hangt een huurboiler van de Energiewacht Groep. Nu blijk ik de huur door te moeten blijven betalen tot aan medio augustus 2018. Mits de nieuwe bewoonster mijn contract overneemt.

Ik heb nog geen idee of dit het geval is, want het bedrijf is erg slordig in haar correspondentie en ik ben al twee maanden bezig het overnamecontract toegestuurd te krijgen en antwoord te krijgen op wat vragen en opmerkingen:

Allereerst vind ik het bijzonder frappant dat er van iemand kan worden verlangd dat er voor een boiler waar diegene niet eens bij in de buurt is, laat staan dat deze er gebruik van maakt, de huur gedurende de rest van de looptijd betaalt. Als het nu niet zo was dat er iemand anders woonde, dan zou ik het nog begrijpen, want dat is nu eenmaal wat er in de overeenkomst staat.
Echter, op mijn vraag wat er gebeurt wanneer er geen contractsovername tot stand komt, wordt niet gereageerd. Stel dat de nieuwe bewoonster overname niet op prijs stelt en zelf een nieuwe overeenkomst met een looptijd van acht jaar afsluit met de Energiewacht Groep...dan ontvangt dit bedrijf voor een en hetzelfde product, tweemaal huur! Dit kan niet de bedoeling zijn, want er is ook niet dubbel in geinvesteerd.

Een bijkomende factor is dat mijn eerste boiler - ook van de Energiewacht Groep - na korte tijd de ziel gaf en omdat ik hier niet op had gerekend en dus niet zelf had gespaard vor een nieuwe boiler, moest ik weer een nieuw contract met en looptijd van acht jaar af sluiten. was dit niet het geval geweest, dan was er niet zoveel aan de hand, want dan was de looptijd eind deze zomer verstreken. Ook hier komt geen reactie op van het bedrijf.

Los van de situatie, vind ik het bijzonder vervelend dat er totaal niet op mijn vragen en opemrkingen wordt gereageerd. Ik heb nu in totaal viermaal een e-mail gestuurd met steeds dezelfde vragen en opmerkingen, maar keer op keer wordt ik verwezen naar de huurovereenkomst. Die is mij inmiddels wel bekend natuurlijk.

Is iemand bekend met een dergelijk geval en zo ja, wat zijn mijn opties - als er überhaupt sprake is van opties..

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten, R.A. te Jirnsum

2323 18 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 28, 2015 om 17:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U bent een overeenkomt aangegaan en moet deze nakomen. Daarom had u de huurovereenkomst over moeten laten zetten bij de verkoop en dit dus deel uit moeten laten maken van de onderhandelingen. Nu bent u te laat en geheel afhankelijk van de goede wil van koper. U kunt deze nergens toe dwingen en Energiewacht ook niet.
Wat ik niet begrijp is dat de makelaar(s) niet hebben geïnformeerd naar lopende huurovereenkomsten. Hebt u geen makelaar ingeschakeld?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2015 om 19:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent zelf het contract voor die huurboiler tegen die periode aangegaan. U hebt uw woning verkocht, uiteraard inclusief de boiler want die is onroerend en hoort dus bij het huis, omdat u niet aangegeven hebt dat die boiler niet uw eigendom was, maar gehuurd.

Dus u zult de afkoopsom moeten betalen aan Energiewacht.

Niet netjes dat zij niet reageren op mails.

U zult in uw tweede alinea bedoelen : tenzij de nieuwe bewoonster mijn contract overneemt. En niet : mits.

Wellicht wil de nieuwe eigenaar die boiler helemaal niet en stappen ze over op een combiketel. U kunt bij haar niets meer afdwingen.

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2015 om 19:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het lijkt mij dat de nieuwe eigenaren zich helemaal niet druk hoeven te maken over een nieuw leasecontract. Zij hebben het huis inclusief boiler gekocht. Denk niet dat unhappycostumer deze zomaar kan (laten) weghalen zonder daar een schadevergoeding tegenover te stellen.

Dit had natuurlijk uitonderhandeld moeten worden tijdens de verkoop. Het is ook erg vreemd dat daar nu pas over nagedacht wordt.

unhappycustomer
door unhappycustomer - Jun 29, 2015 om 10:05
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dag,

Allen dank voor de reactie!

Voor de duidelijkheid: ik was ziek ten tijde van de verkoop en zo vreemd is het dan ook helemaal niet dat er 'nu pas' over na wordt gedacht. Om maar even een van de reacties aan te halen... U kunt zich voorstellen - of misschien ook wel niet - dat ik genoeg andere zaken aan mijn hoofd had.
Ik ging er overigens wel van uit dat de boiler deel uitmaakte van het 'verkooppakket'; de overeenkomst is naar de nieuwe eigenaresse gemaild door de makelaar. Blijkbaar is dit uiteindelijk niet meegenomen in de onderhandelingen. En wat 'dwingen' tot overname van het contract betreft: daar heb ik toch helemaal niets over geschreven? Vreemde aanname! Uiteraard besef ik dat ik afhankelijk ben van de goede wil van de nieuwe eigenaresse van mijn oude woning... En weghalen van de boiler vind ik helemaal niet zo vreemd; zoals ik al schreef is het niet minder vreemd dan dat de Energiewacht van twee klanten de huur voor 1 product denkt te kunnen eisen.

@tijger1: u doet een foutieve aanname door te veronderstellen dat ik niet heb aangegeven dat ik de boiler huur. En met mits bedoelde ik inderdaad tenzij, maar ik vroeg om een inhoudelijke reactie op de kwestie, want voor taallessen zijn er vast andere forums!

Vriendelijke groeten,
R.A.

P.S.: gelieve geen acht te slaan op eventuele spel-, typ-, en taalfouten.

ho
door hopetobehelping - Jun 29, 2015 om 10:06
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste unhappycustomer,

u geeft aan dat u uw woning verkocht heeft.
Normaliter wordt bij de verkoop afgesproken dat het contract van de huurboiler ook wordt overgenomen. Als het contract niet wordt overgenomen dan zou het resterende 'contract bedrag' in de verkoopprijs verrekend behoren te zijn.
Begrijp ik uit uw woorden "Stel dat de nieuwe bewoonster overname niet op prijs stelt" dat bij de verkoop van de woning het contract van de huurboiler niet ter sprake is gekomen ?

Niet netjes uiteraard van de Energiewacht Groep geen antwoorden krijgt. Dat een eerdere boiler snel defect is gegaan doet er niet toe.
U bent een contract van 8 jaar aangegaan en dat contract zal uitgediend moeten worden. Als de nieuwe bewoonster het niet over wil nemen dan kunt u wellicht proberen om met de Energiewacht Groep tot een afkoopsom te komen.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 10:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar mits betekent precies het tegenovergestelde van tenzij, daarom haalde ik dat aan.

Dat u ziek was tijdens de verkoop is natuurlijk heel naar, maar maakt nog niet dat naderhand zaken afgedwongen kunnen worden.

Energiewacht gaat helemaal de nieuwe eigenaar geen huur in rekening brengen. Daarmee hebben zij geen overeenkomst. En weghalen kan ook niet, want u hebt de boiler mee verkocht.

Ik weet niet aan wie u asngegeven hebt, dat u de boiler huurt, maar als in het koopcontract van uw woning die huurovereenkomst niets is opgenomen, en wel zodanig dat de koper dat contract overneemt, houdt het op.

Blijkbaar heeft uw makelaar wat steken laten vallen.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2015 om 11:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U komt nu met nieuwe informatie over een mail.

Als het de koper duidelijk is gemaakt dat de boiler niet bij de verkoop is inbegrepen, maar een leaseproduct dat eventueel kan worden overgenomen, dan zal het er op neer komen dat ze óf het contract overneemt, óf dat de boiler wordt weggehaald. Dan is het inderdaad zaak dat u zo snel mogelijk dat overnamecontract naar de nieuwe eigenaar stuurt.

Om wat vaart achter deze zaak te zetten, kunt u een klacht op de klachtenkompas.nl neerzetten, daar worden zaken redelijk snel afgehandeld door dit bedrijf.

klik HIER

(ik heb wel even geaarzeld om nog te reageren, uw reactie was erg defensief en dan heb ik weinig lust meer om iemand verder te helpen)

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de verkoop van een huis, is niet de verkoop van een pakje boter. Alles wat afgesproken is, moet op papier staan en via de notaris lopen. Dus eventuele overname van roerende zaken, maar ook huur en of leasecontracten die betrekking hebben op zaken in dat huis.

Zou het al zo kunnen zijn dat die boiler weggehaald kan worden, wat ik ten zeerste betwijfel, dan moet u nog de kosten en afkoop aan Energiewacht betalen.

zoekster
door zoekster - Jun 29, 2015 om 12:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 jun 2015, 11:15]
Zou het al zo kunnen zijn dat die boiler weggehaald kan worden, wat ik ten zeerste betwijfel, dan moet u nog de kosten en afkoop aan Energiewacht betalen.
Ja, dat blijft sowieso staan.

Waar ik nog over twijfel is of als de koper bewijsbaar weet dat het een leaseproduct is, dat die er vanuit mag gaan dat de lease doorloopt op kosten van de verkoper, als er niets over vermeld staat in de koopovereenkomst van de woning.
Misschien heb je wel gelijk, dan kan de vraagsteller niet veel meer uitrichten. Lijkt me dan wel een probleem als over drie jaar de lease afloopt.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Het is in principe een waardeloos systeem dat huren van zaken die aard en nagelvast in de woning bevestigd worden, waardoor ze onroerend worden.

Ik heb ook geen idee hoe het gaat na afloop van zo'n huurperiode.. Mijns inziens zit je met handen en voeten gebonden aan zo'n verhuurder tegen goudgeld.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2015 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Te vlug geklikt.

Bij de meeste advertenties van te koop staande huizen staat vermeld dat bijvoorbeeld de cv ketel eigendom of huur is.

unhappycustomer
door unhappycustomer - Jun 30, 2015 om 05:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1: Nogmaals: er is helemaal geen sprake van dat ik de nieuwe eigenaresse ergens toe wil dwingen! Die gedachte is niet eens bij me opgekomen! Het is me dan ook een raadsel waarom u dit voor de tweede keer meent te moeten aangeven...

Een van de vragen die ik reeds viermaal heb gesteld aan de Energiewacht Groep en waar ik maar geen antwoord op krijg, is wat er gebeurt als de nieuwe eigenaresse (van de woning) niet akkoord gaat met overname. Het kan namelijk niet zo zijn dat ik nog drie jaar lang betaal voor andermans warme water. Dit lijkt mij althans niet logisch. Als zij geen overname wenst van het contract - en daarmee dus aangeeft geen gebruik te willen maken van de daaraan verbonden service - zal zij zelf voor een alternatieve oplossing moeten zorgen. De boiler behoort de Energiewacht dan terug te nemen. En aangezien ik de rechtmatige huurder ben, is het niet meer dan billijk dat ik daar dan iets over te zeggen heb.

De makelaar is op de hoogte gesteld van het feit dat het een huurboiler betreft. Het was mijn eerste koopwoning en dit is dus een nieuwe situatie voor me. Het leek mij niet meer dan logisch dat de huur van de boiler over zou gaan op de koper, tenzij deze aangaf zelf een boiler te willen installeren. Dit is niet gebeurd.

Mijn vraag is puur bedoeld om erachter te komen of ik nu de enige ben die het absurd vind dat een bedrijf dit soort contracten (lange looptijd, zonder mogelijkheid tot tussentijdse opzegging) kan afsluiten. Als consument ben je natuurlijk ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor hetgeen waarmee je door een overeenkomst te tekenen, akkoord gaat, maar er bestaat ook nog zoiets als 'redelijkheid en billijkheid' en dit vind ik bij het bedrijf ik kwestie ver te zoeken.

P.S.: de betekenis van mits is mij bekend; ik was vooral 'gefocused' op het neerzetten van mijn verhaal en ik heb de tekst naderhand niet gecontroleerd op taalfouten e.d.. Excuses!

unhappycustomer
door unhappycustomer - Jun 30, 2015 om 05:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

[Als het de koper duidelijk is gemaakt dat de boiler niet bij de verkoop is inbegrepen, maar een leaseproduct dat eventueel kan worden overgenomen, dan zal het er op neer komen dat ze óf het contract overneemt, óf dat de boiler wordt weggehaald. Dan is het inderdaad zaak dat u zo snel mogelijk dat overnamecontract naar de nieuwe eigenaar stuurt.

Ik probeer al twee maanden het overnameformulier met de ovk toegestuurd te krijgen, maar de energiewacht heeft er niet zoveel haast mee.. De eerste keer zijn de stukken naar mijn oude adres gestuurd (geadresseerd aan mijzelf) en nu wacht ik dus weer een maand. Mijn verzoeken om er een beetje haast mee te maken, worden niet bepaald ter harte genomen. Zoals ik al aangaf is het traag en wat inhoudelijke vragen betreft, helemaal niet reageren van de Energiewacht Groep iets wat me behoorlijk tegen de borst stuit. Van mij wordt wel verwacht dat ik de huur voor de boiler netjes betaal, dus lijkt het mij niet meer dan redelijk dat ik als klant serieus word behandeld.

Om wat vaart achter deze zaak te zetten, kunt u een klacht op de klachtenkompas.nl neerzetten, daar worden zaken redelijk snel afgehandeld door dit bedrijf.

Dat is een nuttige tip en ik zal dit zeker doen. Dank!

klik HIER

(ik heb wel even geaarzeld om nog te reageren, uw reactie was erg defensief en dan heb ik weinig lust meer om iemand verder te helpen)

Mijn defensieve reactie heeft natuurlijk wel een oorzaak: als ik reacties krijg als 'wel een beetje vreemd dat daar nu pas over na wordt gedacht...' , dan voel ik mij genoopt daar even op te reageren. Ik heb mijn vraag gesteld teneinde advies te krijgen. Me dunkt dat dit niet betekent dat ik mij nauwelijks verholen sneren zondermeer moet laten welgevallen!

unhappycustomer
door unhappycustomer - Jun 30, 2015 om 05:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 29 jun 2015, 11:15]

Zou het al zo kunnen zijn dat die boiler weggehaald kan worden, wat ik ten zeerste betwijfel, dan moet u nog de kosten en afkoop aan Energiewacht betalen.

Ook op mijn vraag of ik het contract kan afkopen, krijg ik maar geen reactie. Keer op keer (inmiddels vijfmaal) verwijst de energiewacht Groep naar de overeenkomst.

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2015 om 08:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=unhappycustomer schreef op dinsdag 30 jun 2015, 05:04]
De makelaar is op de hoogte gesteld van het feit dat het een huurboiler betreft. Het was mijn eerste koopwoning en dit is dus een nieuwe situatie voor me. Het leek mij niet meer dan logisch dat de huur van de boiler over zou gaan op de koper, tenzij deze aangaf zelf een boiler te willen installeren. Dit is niet gebeurd.
Uw logica klopt niet, voor een overname van een contract is een bewuste wilsverklaring van de ander partij (koper) nodig. Zij heeft waarschijnlijk nog niet eens de voorwaarden van het contract gelezen.

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2015 om 08:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=unhappycustomer schreef op dinsdag 30 jun 2015, 05:04]

Mijn vraag is puur bedoeld om erachter te komen of ik nu de enige ben die het absurd vind dat een bedrijf dit soort contracten (lange looptijd, zonder mogelijkheid tot tussentijdse opzegging) kan afsluiten. Als consument ben je natuurlijk ten alle tijde zelf verantwoordelijk voor hetgeen waarmee je door een overeenkomst te tekenen, akkoord gaat, maar er bestaat ook nog zoiets als 'redelijkheid en billijkheid' en dit vind ik bij het bedrijf ik kwestie ver te zoeken.

U bent lang niet de enige. Het is een verschrikkelijk contract, je betaalt driemaal de waarde van de boiler. Dat is nu eenmaal het verdienmodel van dit bedrijf. Daar staat dan wel de bijgeleverde service tegenover.
Vanuit juridisch oogpunt gezien kun je niet voortijdig onder het contract uit. Daar valt niets aan te doen. Het heeft natuurlijk ook met de afschrijving van de boiler te maken. Zij kunnen na 6 jaar deze niet verhuren aan iemand die een nieuw contract tekent.
Er zijn overigens ook mensen die een twaalfjarig huurcontract tekenen....

Wel zou ik een hartig woordje met de makelaar spreken, als ik u was. Hij heeft uw belangen niet goed behartigd.

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2015 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u die boiler gehuurd of geleased? Daarin zit ook nog een verschil.

Het is wel frappant dat die contracten niet op internet vermeld staan.

sw
door swat1500 - Jun 30, 2015 om 12:20
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Als de boiler in de woning hing op het moment van de daadwerkelijke verkoop en sleutel overdracht en in de verkoopovereenkomst was de betreffende boiler niet specifiek benoemd als niet behorend bij de verkoop, dan is de nieuwe eigenaar van de woning m.i. gewoon eigenaar geworden van de betreffende boiler en kan op geen enkele wijze gedwongen worden de huurovereenkomst met de Energiewacht over te nemen.
Waarom zou je voor iets waarvan je eigenaar bent huur gaan betalen?
In de huurovereenkomst staat of een contract voortijdig kan worden afgekocht en tegen welke voorwaarden. Staat dit er niet in dan is afkoop niet mogelijk tenzij men daaraan wel wiL meewerken. Afkoop afdwingen zal niet mogelijk zijn.
In het geschetste geval heeft TS nog een extra probleem als het alleen een huurboiler betrof. Door de eigendoms overdracht zal TS de boiler n iet terug kunnen geven.
Wellicht valt een deel van de schade te verhalen op de makelaar.