ruudolf
door ruudolf Oct 13, 2014 om 21:16
Geldzaken & recht

Huur verrekenen met borg

Goedendag,
Ik huur een kamer (3,5 jaar) en heb per 1 januari 2015 de huur opgezegd. De verhuurder zegt (en schrijft) dat ik de borg (275 euro) niet terug krijg, omdat ik hem 2 jaar geleden gezegd zou hebben dat hij de borg mag houden. Maar dit heb ik nooit gezegd en heb ik ook nooit geschreven. Mag ik de borg nu verrekenen met de huur van december? Als ik de borg straks via de rechter terug moet krijgen, gaat me dat veel geld en stress kosten. De verhuurder heeft me al geschreven: "Ga maar naar de rechter, dan weet je wat het kost". Dit schreef hij me, nadat hij me een tijdje geleden de stroom had afgesloten, omdat ik weigerde de smerige vloer te schrobben die 3 weken niet schoon was gemaakt, nadat ik net een dag terug was van 4 weken vakantie. De verhuurder dreigt nu al met een incassobureau als ik de borg verreken met de laatste maand. Mag ik de huur van de laatste maand met de borg verrekenen nu hij me al schriftelijk te kennen heeft gegeven dat hij de borg niet terugbetaald?

23361 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het mag eigenlijk niet, maar zelf zou ik dat zeker doen. En een incassobureau stelt niets voor.

Maar u betaalt uiteraard vooruit, dus als u op 1 december niet volledig betaald, hebt u de rest van de maand wel een probleem, want hij kan u natuurlijk zo buiten sluiten.

Ik neem aan dat u een bewijs van betaling hebt van de borg?

ruudolf
door ruudolf - Oct 13, 2014 om 22:18
37 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is het verschil tussen het mag eigenlijk niet en het mag niet?

Binnen 1 maand buitensluiten lijkt me moeilijk als ik de maand november op tijd betaal.
Eind november betaal ik de resterende huur van december, 25,25 euro (300,25 euro - 275 euro)
Eind december van dit jaar heb ik de huur opgezegd.

Het gaat zich natuurlijk wat de rechter straks eventueel zegt, mocht hij er een rechtszaak van maken. Maar de verhuurder geeft nu al schriftelijk aan de borg niet terug te betalen.

Ja van de betaling van de borg heb ik een bewijs.

Cookies
door Cookies - Oct 13, 2014 om 22:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Eind november betaal ik de resterende huur van december, 25,25 euro (300,25 euro - 275 euro).......

Dan gaat hij natuurlijk wel in december lopen klieren. Daar moet je dan rekening mee houden.

Geef je groot gelijk dat je het op deze manier gaat doen. Borg niet terug geven omdat een huurder gezegd zou hebben dat hij het mag houden? Welke huurder doet dat? Ik ken ze niet.

ruudolf
door ruudolf - Oct 13, 2014 om 22:34
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oeps, sorry voor dubbele plaatsing.
Weet het verschil nog niet goed tussen preview en reageer.

Ja maar hij kliert altijd, dat ben ik gewend.

Hij stuurt me ook iedere maand een extra rekening van 425 euro omdat hij zegt dat ik een halve kamer huur, inplaats van de hele kamer. Op het contract staat plus/minus 4 bij 4 meter, maar de kamer is groter. Daar had ik niet op gelet bij het ondertekenen van het huurcontract in april 2011. Maar bij het Jurisich Loket in Breda, Den Haag en Dordrecht zeggen ze, dat een halve kamer verhuren niet kan en dat ik die afmetingen kan negeren. Maar ook hiervoor wil hij naar de rechter gaan, en dan gaat het over vele duizenden euro's als je de verkeerde rechter heb. Ik heb al een brief van een incassobureau gekregen hiervoor. Voor hem is het niet geschoten is altijd mis, en ondertussen bederft die je wel al een jaar het woongenot. Maar dit even terzijde.

Tijger1 en carola.83 bedankt voor de informatie.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2014 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vent is dus ronduit geschift met zijn halve kamer. U huurt geen bed.

Ik bedoel met het mag eigenlijk niet, dat die borg in principe niet bedoeld is om de laatste maand huur mee te verrekenen, maar gezien de idiote verhalen van uw huisbaas en zijn aankodiging dat u de borg niet terugkrijgt, zou ik sowieso, dat bedrag verrekenen.

Laat hem maar kletsen met zijn incassobureau, dat kan helemaal niets. Als u de kans krijgt, moet u dat gesprek ook nog masr eens opnemen, dus dat hij niet van plan is de borg terug te betalen.

Persoonlijk zou ik ook vast waardevolle spulken uit uw kamer veilig stellen, voor eventuele problemen in december.

zoekster
door zoekster - Oct 13, 2014 om 23:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Borg met huur verrekenen mag eigenlijk niet, maar.... nu de verhuurder al aankondigt dat hij u de borg niet gaat terug betalen (en ook nog zo stom is om u dat schriftelijk te melden) denk ik dat hij geen zaak heeft, als hij dit voor een rechter zou brengen.

Ook juristen waarschuwen voor het verschil tussen wet en praktijk.

klik HIER

U zou daar ook uw zaak nog eens (gratis) kunnen voorleggen.

ruudolf
door ruudolf - Oct 14, 2014 om 00:10
37 Antwoorden / 6 Vragen

Ja tijger1, begin volgende maand gaan de waardevolle spullen hier weg, ik vertrouw hem niet meer. Kan nog veel verhalen vertellen over de verhuurder, maar dat zou te ver gaan.
Maar omdat ik een gaatje in de muur gemaakt heb om iets op te hangen, is dichtmaken straks voor hem geen optie, want dat was hele speciale verf, de hele kamer moet overnieuw geverfd worden :-) Dit verzin ik niet, is echt waar.

Oke zoekster en bedankt, ik hoop alleen dat die rechter niet last van onderbuikgevoelens heeft, hij is 72 jaar. Maar hij zegt hier tegen iedereen dat hij 65 jaar is :-)

Dat hoop ik ook carola.83 :-)

Bedankt voor jullie antwoorden.

ruudolf
door ruudolf - Oct 14, 2014 om 00:16
37 Antwoorden / 6 Vragen

aurora1 ook bedankt, heb ik inmiddels gedaan :-)

Cookies
door Cookies - Oct 14, 2014 om 15:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat een kwibus die verhuurder van je! Lekker naar de rechter laten gaan. Kan die rechter ook even hartelijk lachen!

Hoop dat je nieuwe verhuurder een normaler figuur is.

hi
door hipppo - Oct 15, 2014 om 13:39
303 Antwoorden / 2 Vragen

ruudolf,

Gewoon straks als de huur is geëindigd een aangetekende brief sturen naar de verhuurder waarin je de borgsom terugeist. Als hij weigert te betalen een incassobureau inschakelen en als dat ook niets uithaalt een deurwaarder langs sturen.
Dat zal uiteindelijk wel op een rechtszaakje uitdraaien. Ik weet dat niet iedere rechter begiftigd is met het vermogen logisch te redeneren, maar in deze kwestie mag het toch uitgesloten worden geacht dat jij gaat verliezen....?!

lottesanne
door lottesanne - Oct 15, 2014 om 19:31
438 Antwoorden / 47 Vragen

De verhuurder is zeker Van den Bergh Beheer uit Apeldoorn? Gewoon verrekenen. Mijn zoon had ook een probleem met de borg. Hij had een pro deo advocaat ingeschakeld (hij is student) en vervolgens wordt de borg keurig betaald. Nu gaat hij zelfs de dubbel betaalde bemiddelingskosten terughalen. Laat je dus niet door die huisjesmelker op de kop zitten.

ruudolf
door ruudolf - Oct 15, 2014 om 21:09
37 Antwoorden / 6 Vragen

hipppo, zo denk ik er ook over, dit zou ik niet mogen verliezen, ookal lopen er veel onlogische rechters met onderbuikgevoelens rond. Huur van de laatste maand verrekenen met borg is geen optie? Ik heb geen zin in een rechtszaak. Het gaat zich er natuurlijk om, wat zegt de rechter als de verhuurder naar de rechter gaat, als ik de laatste maand verreken met de borg, na al de uitlatingen (schriftelijk) van de verhuurder dat ik de borg sowieso niet terug krijg, omdat ik gezegd zou hebben dat hij de borg mocht houden (wat ik niet gezegd heb) als ik wegga.

lottesanne, nee in Brabant. Vandaag een e-mail van de gemeente gekregen dat hij illegaal verhuurd. Per 1 januari 2015 moeten alle 5 bewoners hier weg zijn. We zitten hier op een industrie-terrein en de kamer die ik huur is in een bedrijfswoning.

mo
door mof - Oct 15, 2014 om 21:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De borg is uw eigendom. U heeft slechts geld in bewaring gegeven.
Formeel mag u de borg niet met de laatste maandhuur verrekenen. Als u echter een brief of email heeft waaruit blijkt dat de huisbaas de borg niet wil teruggeven kunt u die verrekening wel doen. Dan moet niet u, maar hij naar de rechter. Zodra de rechter de email/brief leest waaruit blijkt dat de verhuurder de borg niet wil teruggeven heeft hij de zaak al verloren.

Maw. uw verhuurder gaat echt niet naar de rechter. Een incassobureau is een wassen neus in deze. Een goed incassobureau zal de zaak niet aannemen want de huisbaas moet aantonen dat hij recht heeft op de huur en borg.
En als het incassobureau bot vangt moeten ze naar de rechter.

Dat gaat de huisbaas nooit doen.

ruudolf
door ruudolf - Oct 15, 2014 om 21:24
37 Antwoorden / 6 Vragen

mof bedankt, ja en vooral nu ik sinds vandaag weet dat het een kamer in een bedrijfswoning is wat hij verhuurd. Wat dat precies jurisdich voor gevolgen heeft weet ik nog niet, maar het maakt hem niet integeder.

pa
door pampie - Oct 16, 2014 om 11:23
23 Antwoorden / 2 Vragen

Ruudolf,

Is er een Juridisch kantoor bij jou in de buurt? Ga daar eens vragen hoe je het moet aanpakken.
Dat is gratis en daar weten ze hoe je het moet aanpakken.

Sterkte!

ruudolf
door ruudolf - Oct 16, 2014 om 13:44
37 Antwoorden / 6 Vragen

Oke pampie bedankt :-)

ma
door manwijf - Oct 16, 2014 om 14:16
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Ruudolf
Het zal echt zo'n vaart niet lopen hoor. Laat hem maar kletsen. Ik verhuur zelf een apartement en heb al het een en ander meegemaakt. De borg is bedoeld om een verhuurder te beschermen tegen : vertrek zonder aankondiging (je moet immers een andere huurder zoeken) en eventuele vernielingen. Daar is hier geen sprake van.
Het inschakelen van een incassoburo is verder niet kosteloos. Om niet te zeggen heel duur. Afgezien dat hij geen enkele kans maakt, kost het aanspannen van een rechtsspraak een vermogen. Ik kan het weten want ik heb het zelf aan de hand gehad. En daar was wel degelijk een geldige reden voor. Maar dan nog. Hier op dit forum wordt ook zo makkelijk geroepen 'dan moet je maar naar de rechter gaan', maar neem van mij aan, dat je er op los gaat om je gelijk te halen. Je recht halen bij de rechter is alleen weggelegd voor iemand met een geldboom. Een pro-deo advocaat is niet voor de gewone man weggelegd. Die is er alleen voor asielzoekers en sociale onbenullen.

Dus : vereffen je huur gewoon met de borg, dan benadeel niemand en heb je aan je verplichtingen voldaan. Hij heeft geen enkel bewijs van het feit dat jij zgn. mondeling toegezegd zou hebben dat hij de borg mag houden. Hij mag je zeker niet uitzetten. Dat mag nog niet wanneer er maanden achtereen niet wordt betaald. Daarvan kun je gelijk aangifte doen. De politie doet verder helemaal niets in dit soort gevallen. Ook zo'n groot misverstand.

hi
door hipppo - Oct 16, 2014 om 17:02
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 16 okt 2014, 14:16]@Ruudolf

Het inschakelen van een incassoburo is verder niet kosteloos. Om niet te zeggen heel duur.

De kosten van een incassobureau worden betaald door degene die zich schuldig maakt aan wanbetaling.

ma
door manwijf - Oct 16, 2014 om 17:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

@hipppo
Zou je denken he. Klinkt ook heel logisch. Ondanks dat ik de zaak gewonnen heb, heb ik alles zelf moeten betalen.
Ook de kosten van de rechtszaak moet ik nog vangen. Je kunt er wel voor veroordeeld worden, maar als iemand gewoon niet betaald, dan heb je nog niets. Er is geen toezicht op. Ook wordt er geen beslag gelegd. Dat is NL! Het lijkt allemaal goed geregeld en dat is het op papier ook. De praktijk is echter anders. Ik ben klaar met die geweldige rechtsspraak in NL. Afijn, kijk naar oplichtingsprogramma's en je hebt een leuk voorbeeld van hoe het gaat.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 16, 2014 om 18:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manwijf,
ik heb een stuk van uw betoog weggehaald.
Wat er overblijft vind ik een schandelijke uitlating.

Gratis advocaten zijn er alleen voor asielzoekers en sociale onbenullen, schrijft u.

Dus volgens u zijn mensen die zijn gevlucht voor de dood profiteurs, en u vindt mensen zonder werk, moeders met kinderen die leven van een uitkering, en AOW ers sociale onbenullen.
Hoe durft u ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++======

=manwijf schreef op donderdag 16 okt 2014, 14:16: @Ruudolf

Je recht halen bij de rechter is alleen weggelegd voor iemand met een geldboom. Een pro-deo advocaat is niet voor de gewone man weggelegd. Die is er alleen voor asielzoekers en sociale onbenullen.

hi
door hipppo - Oct 16, 2014 om 20:29
303 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=manwijf schreef op donderdag 16 okt 2014, 17:25]@hipppo
Zou je denken he. Klinkt ook heel logisch. Ondanks dat ik de zaak gewonnen heb, heb ik alles zelf moeten betalen.
Ik heb zelf heel andere ervaringen. Ik heb twee keer een incassobureau moeten inschakelen om mijn geld te vangen en beide keren kreeg ik het volle pond. Ook de kosten van het incassobureau werden betaald door mijn debiteuren.
Gelukkig voor hen is het niet tot een rechtszaak gekomen, dan zouden ze nog veel meer kwijt geweest zijn.
Ik sta dus verbaasd dat jij, ondanks je overwinning, alles zelf hebt moeten betalen. De vraag rijst dus wie er in gebreke is gebleven.

ruudolf
door ruudolf - Oct 16, 2014 om 21:50
37 Antwoorden / 6 Vragen

Waar zijn al die andere reacties gebleven?

Ja manwijf, ik kom ook niet voor pro-deo in aanmerking, vandaar.

Ik heb nog een vraag:

Op het huurcontract staat: kamer van plus/minus 4 bij 4 meter, maar daar heb ik niet op gelet bij het tekenen van het huurcontract. De kamer is eerder 7 bij 4 meter. Nu wil de verhuurder van 3,5 jaar 425 euro extra per maand. Dit is een enorm bedrag. Het incassobureau heeft me drie weken geleden al aangeschreven. Bij het Juridisch Loket zeggen ze dat een kamer een kamer is, en geen halve kamer. Dus dat ik niets te vrezen heb. De verhuurder zegt tegen me dat hij een halve kamer verhuurt met de maten 4 bij 4 meter. Hopelijk denkt de rechter er ook zo over van wat het Juridisch Loket zegt. Het Juridisch Loket geeft advies, ik mag hopen dat ze gelijk hebben.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2014 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat u niet gek maken door die huisbaas. Hij heeft geen poot om op te staan. Hij heeft u een kamer verhuurd en als hij zelf de maten verkeerd vermeldt, doet dat er helemaal niet toe.

Hij kan onder geen voorwaarden meer huur gaan eisen over die jaren.

En voor de zoveelste keer, een incassobureau stelt niets voir. Dat kunnen u en ik morgen beginnen.

Klanten zoeken en rare brieven schrijven is geen kunst. Ze kunnen u alleen maar lastig vallen. U hoeft er niet op te reageren.

Laat u niet zo in de boot nemen en op de kast jagen.

Wat een idioot die huisbaas.

Hier komt helemaal gern rechter aan te pas.

ruudolf
door ruudolf - Oct 17, 2014 om 02:00
37 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt tijger1, nu heb ik er een beter gevoel bij, ik laat me door hun niet meer op de kast jagen.

En eind van het verhaal is, dat hij per 1 januari na 30 jaar geen kamers meer mag verhuren. Dat heeft de huisbaas bereikt met al zijn gezeik. We zitten hier op een industrie-terrein en de gemeente is het zat.

ma
door manwijf - Oct 17, 2014 om 08:43
574 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie20
Wel goed lezen! Er staat:
Voor asielzoekers EN sociale onbenullen
En niet:
asielzoekers die sociale onbenullen zijn.

Het is overigens zo dat er niet gediscrimineerd zou moeten worden. Iemand met een doodgewoon salaris krijgt geen pro deo advocaat. Als of je dan miljonair bent. Maar het type: hoeren, snoeren, taxirijden krijgt dat wel. Die gast die mij heeft opgelicht (en nog 150 anderen) kreeg er ook een. Hij betaalde vervolgens niet eens de eigen bijdrage. Als je fatsoenlijk bent, kun je het je misschien niet voorstellen, maar onze rechtspraak rammelt aan alle kanten. Ik hoop dat je er nooit mee te maken krijgt, maar je zou nog opkijken.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 17, 2014 om 16:13
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manwijf,
ik ga helemaal off topic.
maar uw dwaze antwoord dwingt mij te reageren.
U hebt eerder geschreven dat u zich ergert aan het gratis verstrekken van een advocaat, aan mensen die vluchtend voor de dood, in ons land zijn terechtgekomen.
Niet draaikonten : dat schreef u letterlijk.
En u gaat alweer nat met de volgende utlating : type's die hoeren en snoeren en in taxi's rijden krijgen wel een gratis advocaat.
Dus mensen die weinig geld hebben hoeren, snoeren, en rijden in taxi's ?
Volgens mij zit u vol racune waardoor u dit soort kwalijke taal uitslaat !
U schrijft hierboven : die gast die mij heeft opgelicht ( en nog 150 anderen)
Had uw huurder 150 mensen opgelicht ?

ma
door manwijf - Oct 19, 2014 om 10:58
574 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie
Ik was in de veronderstelling, dat de uitdrukking 'hoeren, snoeren, taxi rijden' bekend was, maar dat blijkt dus niet het geval. Een domme reactie kan dan ook niet uitblijven. Het zij u vergeven.
Afijn, het hoeft in ieder geval niet letterlijk genomen hoeft te worden. Dat is overigens bij veel uitdrukkingen het geval, maar dat terzijde. De bedoeling is aan te geven, dat mensen die al hun geld over de balk gegooid hebben, alles verbrast hebben, alles verzopen hebben en/of de boel oplichten etc. beter af zijn als het gaat om het krijgen van een pro deo advocaat, dan iemand die gewerkt heeft en wat geld bewaard heeft. Nergens staat verder dat ik vind, dat mensen met weinig geld hoeren, snoeren, taxi rijden. Dat is uw eigen (kortzichtige) intepretatie. Typisch een reactie van een links georienteerde kansloze, die zijn ellendige bestaan afwenteld op de boze buitenwereld en zich bij de minste of geringste kritiek in de kont gebeten voelt. Diezelfde buitenwereld mag meestal nog wel opdraaien voor de sponsoring van dat zelf gekozen bestaan.

En ja, mijn huurder had nog minimaal 150 andere schuldeisers. Dat kan allemaal in NL. Het feit trouwens, dat u mijn bewering in twijfel trekt, zegt veel over u. Mijn punt is dat ik dat schandalig vind, aangezien het gemeensschapsgeld betreft. Dat u dat niet vind, geeft te denken.
Nog een tip: doe uw oogkleppen af en lees uzelf beter in! Niet iedereen die naar hier komt is een vluchteling.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 19, 2014 om 11:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Manwijf,
ik heb in tijden niet zo gelachen.
De groeten van een links georienteerde, kansloze Wimmi die een ellendig bestaan heeft.