ce
door celtjuh Aug 23, 2007 om 18:14
Geldzaken & recht

Huurachterstand van 1 maand......

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleempje. Ik kijk net in de brievenbus, waar een brief van de woningbouw ligt. Ik loop 1 maand achter met mn huur, en nu word er meteen gedreigd met invorderingsmaatregelen, en dat de kosten daarvan voor mij zijn. Ik moet zeggen dat ik dat zwaar overdreven vind, als ik nou een half jaar achterliep met betalen, maar dat is niet het geval, het is maar 1 maand. Volgens mij mogen ze dit helemaal nit doen. Nu geef ik eerlijk toe, dat ik met enige regelmaat een achterstand heb van een maand door omstandigheden, maar nooit langer.

Mijn vraag is dus of zo'n dreigaanmaning terecht is na 1 maand? Naar mijn idee mogen ze dit niet eens doen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet, Marcella.

11101 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk doen de woningbouwvverenigingen dit om te voorkomen dat mensen de huurachterstand te hoog laten oplopen en er niet meer uitkomen. Dus het is niet ongebruikelijk in dit geval. Prettig is het natuurlijk niet maar ja, Iedereen zal toch de huur Op Tijd moeten betalen. Sterkte ermee.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marcella,

Ach, een gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we maar zeggen. Met het 'dreigement' wordt niets anders bedoeld dan dat wanneer je niet tijdig betaald er een incassobureau wordt ingeschakeld en dat er dan extra kosten bijkomen.
Er zijn genoeg bedrijven die je niet waarschuwen en na verloop van tijd gewoon een incassobureau op je dak sturen,  dus wees maar blij met de waarschuwing.
Toch maar zo spoedig mogelijk betalen zou ik zo zeggen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zou u doen als uw baas met enige regelmaat een maand telaat je salaris over maakt?

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 19:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk dat is een antwoord waar ik wat aan heb, dat is wat ik wou weten. Ik heb dus vooralsnog geen aanmaning gehad. Ik kreeg om het zo maar even te noemen meteen een dreigbrief. Geen aanmaning vooraf. Hartstikke bedankt voor het antwoord.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2007 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dit moet men zelfs wettelijk.

Men dient de huur altijd vooruit te betalen. Op de 15e dag van de lopende maand is de verhuurder verplicht U een schriftelijke herinnering van de huur(achterstand) toe te sturen. Op de 30e dag een aangetekende aanmaning. Bij meer als 60 dagen achterstand zal men rechtsmaatregelen nemen om loonbeslag te leggen of er moet een betalingsregeling getroffen worden.

Heeft emn in het verleden al vakaer achterstanden gehad, dan zal een verhuurder minder makkelijk geneigd zijn om een oplossing te zoeken. Vaak zal er dan een rechtgang komen om het huurcontract te ontbinden. Dit gebeurd veelal na 3 maanden.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2007 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit mag en moet, tenminste het moet als de woningstichting dat geld nog eens wil gaan vorderen bij de rechtbank. Overigens hoeft een woningstichting geen AANGETEKENDE brief te sturen bij de aanmaning. Doorgaans krijg je een herinnering, een aanmaning en dan nog een laatste sommatie. Komt bij dat je eigenlijk puur zelf verantwoordelijk bent voor het betalen van de huur, dat je je daartoe contractueel verplicht hebt bij het tekenen van je huurovereenkomst, en dat hele herinneringen/aanmaningen verhaal, dat was niet eens verplicht, maar is in de loop der jaren door jurisprudentie zo gegroeid. Sommige woningstichtingen gaan er trouwens wat dichter bovenop zitten als je al vaker de huur niet op tijd betaald. Dit om te voorkomen dat de achterstand oploopt, want ja, hoe hoger de achterstand, des te moeilijker terug te betalen.