ki
door kimvandevelde Jan 25, 2015 om 23:10
Geldzaken & recht

Huurhuis in de verkoop

Hallo samen met mijn vriend en 2 kids huren we bijna 12 jaar een woning in de vrije sector. De verhuurder heeft het huis dit jaar te koop gezet. Mijn eerste vraag kunnen we hier blijven wonen als de woning verkocht wordt? Donderdag kregen we een bericht van de verhuurder dat er voor als vrijdag een bezichtiging geplant staat zonder met ons te overleggen, we kunnen niet hebben we hem laten weten, hij zegt de afspraak staat we komen langs, is dit normaal?

4463 14 Rapporteer

gallito
door gallito - Jan 25, 2015 om 23:27
479 Antwoorden / 66 Vragen

Google is your friend...

valerius-2
door valerius-2 - Jan 25, 2015 om 23:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik dacht zo dat hij dan andere woonruimte moet zorgen, zo was het eerst ik weet niet of deze zaken nu noch gelden.

gallito
door gallito - Jan 25, 2015 om 23:32
479 Antwoorden / 66 Vragen

Sorry, link werkt niet.

hutch
door hutch - Jan 25, 2015 om 23:34
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kim,

leest u * * eens rustig door. Daar staat wat wel en niet mag.

En uiteraard moet er eerst overlegd worden om iemand die woning te laten bekijken.
Een mededeling is geen overleg. Ik vind het zelfs asociaal van die verhuurder.

Maar eerst..... die website lezen.

ja
door janf43 - Jan 25, 2015 om 23:36
733 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt ook dit lezen

gallito
door gallito - Jan 25, 2015 om 23:37
479 Antwoorden / 66 Vragen

Indien de pandeigenaar het pand verkoopt, geldt dat koop geen huur breekt. Uw huurovereenkomst gaat over op de nieuwe eigenaar onder alle geldende voorwaarden van de lopende huurovereenkomst.

ja
door janf43 - Jan 25, 2015 om 23:55
733 Antwoorden / 0 Vragen

Bezichtiging hoeft u alleen toe te staan in goed overleg. Staan er in het huurcontract eventueel bepalingen daaromtrent?

Als u niet thuis bent heeft de eigenaar geen toegang. Als hij toch binnenkomt is dat huisvredebreuk en kunt u aangifte doen bij de politie.

ja
door janf43 - Jan 26, 2015 om 00:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de verhuurder u niet aangeboden het huis te kopen? Een huis in verhuurde staat, brengt afhankelijk van de huur, vaak maar 70 - 80% van de WOZ-waarde op. Dat kan voor de zittende huurder natuurlijk interessant zijn als het financieel haalbaar is.

door 1953 - Jan 26, 2015 om 00:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U heeft huurbescherming, ook in de vrije sector.

Uw verhuurder dient aan strikte regels te houden. Waaronder opzegtermijn en de reden van de huuropzegging, in dit geval verkoop, en de kantonrechter kan toetsen of het terecht is dat uw huurovereenkomst werd opgezegd.

U hoeft niet mee te werken aan een geplande bezichtiging, huisvredebreuk! U kunt daarvoor aangifte doen.

U hebt als huurder recht om als eerste uw huidige woning te kopen.

ki
door kimvandevelde - Jan 26, 2015 om 18:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal bedankt voor jullie reactie.

De woning die wij huren is een bedrijfswoning en staat op het terrein waar de verhuurder/eigenaar een bedrijf runt, het bedrijf is in financiele problemen op dit moment. Hij heeft wel ons gevraagd of we interesse hadden om de woning te kopen, maar wij hebben andere plannen in de toekomst.
Het is allemaal onzeker als het bedrijf failliet gaat etc etc

Denk dat er een vertrekpremie niet inzit

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2015 om 18:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het geen portierswoning is, of een woning die alleen maar betreden kan worden via het bedrijf, is het zijn van een "bedrijfswoning" niet relevant.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2015 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

De verhuurder kan helemaal de huur niet opzeggen met als reden verkoop.

De hhurder heeft helemaal niet als eerste het recht de woning te kopen.

En wat nu huisvredebreuk? Dat is alleen maar het geval als de verhuurder ingevraagd binnendringt.

uwjurist
door uwjurist - Jan 26, 2015 om 18:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Koop breekt inderdaad geen huur. U hebt dus het recht om er te blijven wonen. Wel staat het partijen vrij te onderhandelen over een vertrekpremie.

Bezichtigingen moet u wettelijk gezien toestaan (uiteraard dienen afspraken in overleg gemaakt te worden).

Van huisvredebreuk is geen sprake bij een geplande bezichtiging. Daarvan is pas sprake bij ongeoorloofd 'bezoek'.

Overigens is het u toegestaan de cilinders van de sloten te vervangen en de verhuurder geen sleutel te geven.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tenormin
door tenormin - Jan 26, 2015 om 18:17
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Ik neem aan de de huidige eigenaar het huis wil verkopen, dus niet meer de huisbaas wil zijn. En als dit al zo is zou dit alleen betekenen dat u een nieuwe huisbaas krijgt. Wel 'charmant' hoe hij u 1 dag de tijd geeft om iemand het huis te laten bezichtigen. Maar verder; natuurlijk kunt u daar blijven wonen, geen enkel probleem. Hij heeft het niet voor zichzelf nodig, dus dat sluit al een heleboel uit. Maakt u zich vooral geen zorgen dat u er "zomaar" uit gezet kan worden, no way.