sp
door spikkel Nov 4, 2009 om 09:54
Vrije tijd & tuin

Huurhuis zonder buitenruimte ?

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen aan meer informatie. Het gaat om het volgende. Ik ben gehandicapt en fysiek niet meer in staat een tuin te onderhouden. Ook financieel zit ik krap waardoor ik het ook niet door een ander kan laten doen.

De buren hebben nu geklaagd dat mijn tuin er niet uitziet en de woningbouwvereniging eist dat ik dit hoe dan ook in orde maak. Voor de goede orde: toen ik hier kwam wonen stond het gras en onkruid een meter hoog en waren het terras, paadje en hekje dusdanig overwoekerd dat ik niet eens wist dat dat in de tuin aanwezig was. De situatie nu is kaal, het gras is weg omdat ik dat niet meer bij kon houden met maaien, onkruid wat er nu staat is ongeveer 5 % t.o.v. hoe ik het aangeboden heb gekregen.

In mijn huurcontract staat: in de huur van de woning is begrepen het gebruik van: buitenruimte - geen.
Betekent dit dat ik helemaal geen tuin heb ?? Dit zou best wel eens kunnen kloppen. Vroeger waren hier namelijk helemaal geen tuinen. De bewoners hebben op een gegeven moment grond van de gemeente of Woningbouwvereniging 'ingepikt' om hier tuinen van te maken. Kennelijk hoort deze grond officieel niet bij de woningen.

Geld is er niet en fysiek kan ik een tuin niet meer bolwerken. Bovendien, als het gemeentegrond is komen ze het zelf maar onderhouden. Voordat ik dit aan de Woningbouwvereniging ga melden zou ik graag willen weten of ik het bij het juiste eind heb.

Ben ik verplicht een buitenruimte te onderhouden als het gebruik hiervan niet in de huur van mijn woning is begrepen ?

Alvast hartelijk dank.
Groetjes van Ria

4050 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ria,

Je schrijft: Ben ik verplicht een buitenruimte te onderhouden als het gebruik hiervan niet in de huur van mijn woning is begrepen ?

Als de grond van de gemeente is of anderszins niet bij de huur is inbegrepen, dan ben je uiteraard niet verplicht "de tuin" te onderhouden. Stel dat grond van de gemeente is, dan moeten de buren gaan klagen bij de gemeente en niet bij jou!!!

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er zo duidelijk in uw huurcontract staat dat u huurt zonder buitenruimte, dan is dat duidelijk. Ik weet niet hoe oud uw huurwoning is, maar vroeger waren er andere bouw- en gemeenschappelijke grondindelingen. Ik neem aan dat de grond eigendom is van de woningbouw. Als het van de gemeente is, kunnen ze u niet aanspreken voor het onderhoud. Als u precies wilt weten wie eigenaar is, dan kan het kadaster daarover uitsluitsel geven.

Als de strook grond van de woningbouw is, kan het zijn dat het stuk "tuin" vroeger een buitenruimte is geweest, waar alle huurders gebruik van konden maken (soort van algemeen plantsoen) en daarom is er een uitgang/deur naar de grond (die is er toch?). Een algemene tuin dus, waar de woningbouw verantwoordelijk was voor het onderhoud en dat kost geld. Dus op gegeven moment mochten de huurders het stukje grond in bruikleen nemen en er een eigen tuintje van maken. Dat scheelde de woningbouw een hoop werk en geld aan onderhoud. Waren ze daar mooi vanaf. Maar de huurders kunnen aan het in gebruik geven geen rechten ontlenen. Vandaar dat het huurcontract vermeld: buitenruimte geen.

Stel dat er door die grond leidingen en kabels lopen, en daar moet iets aan gedaan worden, dan wordt het aangelegde tuintje omgespit en zit de huurder met een puinhoop. Omdat hij het stuk officieel niet huurt - volgens het huurcontract - kan hij ook geen aanspraak maken op vergoeding van de schade en moet hij de werkzaamheden zonder meer toestaan.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er zo duidelijk in uw huurcontract staat dat u huurt zonder buitenruimte, dan is dat duidelijk. Ik weet niet hoe oud uw huurwoning is, maar vroeger waren er andere bouw- en gemeenschappelijke grondindelingen. Ik neem aan dat de grond eigendom is van de woningbouw. Als het van de gemeente is, kunnen ze u niet aanspreken voor het onderhoud. Als u precies wilt weten wie eigenaar is, dan kan het kadaster daarover uitsluitsel geven.

Als de strook grond van de woningbouw is, kan het zijn dat het stuk "tuin" vroeger een buitenruimte is geweest, waar alle huurders gebruik van konden maken (soort van algemeen plantsoen) en daarom is er een uitgang/deur naar de grond (die is er toch?). Een algemene tuin dus, waar de woningbouw verantwoordelijk was voor het onderhoud en dat kost geld. Dus op gegeven moment mochten de huurders het stukje grond in bruikleen nemen en er een eigen tuintje van maken. Dat scheelde de woningbouw een hoop werk en geld aan onderhoud. Waren ze daar mooi vanaf. Maar de huurders kunnen aan het in gebruik geven geen rechten ontlenen. Vandaar dat het huurcontract vermeld: buitenruimte geen.

Stel dat er door die grond leidingen en kabels lopen, en daar moet iets aan gedaan worden, dan wordt het aangelegde tuintje omgespit en zit de huurder met een puinhoop. Omdat hij het stuk officieel niet huurt - volgens het huurcontract - kan hij ook geen aanspraak maken op vergoeding van de schade en moet hij de werkzaamheden zonder meer toestaan.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor jullie reactie. Dit vermoeden had ik al. De woningen zijn in de jaren 60 gebouwd en hadden geen tuin. De grond is volgens mij van de gemeente en zo'n 20 jaar geleden gingen steeds meer bewoners een tuintje aanleggen op de gemeentegrond. Die vonden dat best, dan hoefde ze het gras ook niet meer te maaien. Later is een paadje achter de tuinen gekomen wat ik volgens de Woningbouwverenigng ook nog vrij moet houden van onkruid en bladeren in de herfst terwijl ik helemaal nooit van dat paadje gebruik maak. Mochten ze komen klachen dan verwijs ik ze wel door naar de gemeente. Dank voor de reacties.
Groetjes van Ria

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Spikkel,

Omdat de woningbouw eist dat u er wat aan doet zou ik een simpel briefje schrijven aan de woningbouw:

Uit bijgaande kopie van het huurcontract blijkt dat ik de woning huur zonder buiten, dus het onderhoud van de grond buiten mijn deur (voor of achter of andere omschrijving) is niet mijn taak. Dat de buren in de loop van de jaren deze openbare grond - in eigendom bij u of de gemeente - in gebruik genomen hebben als privé-tuin, is hun zaak. Dat verplicht mij niet om dit ook te doen, nog afgezien van mijn lichamelijk gesteldheid, die geen tuin aanleg en onderhoud mogelijk maakt.

U verzoek u vriendelijk om de klagende buren door te verwijzen naar degene, die de grond in eigendom/beheer heeft, voor het onderhoud.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 4, 2009 om 16:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Vladja,

Dank voor de inhoud van de brief. Hij ligt klaar om afgeleverd te worden. Ik heb de tekst nog aangevuld met het feit dat ik meer dan bereid ben om mee te werken aan het onderhoudsvrij maken van de grond door bijvoorbeerd bestrating. In het kader van het aanzicht van de buurt heb ik aangegeven dat ik heeeeel misschien in mei 2010 een hekje zou kunnen kopen welke kosteloos geplaatst dient te worden. Lijkt me dat ik meer dan mijn best heb gedaan dit op te lossen.

Mochten de buren nog klachten hebben dan weten ze de weg.

Heel erg bedankt voor jullie advies en inhoud van de brief.

Groetjes van Ria