kn
door knillesen Apr 17, 2012 om 16:54
Geldzaken & recht

Huursubsidie bij huren van ouders

Goedemiddag,

mijn aanvraag tot het verkrijgen van huursubsidie is afgewezen op grond van het feit dat ik de betreffende woning van mijn ouders huur.

Mijn ouders wonen op een ander adres dan het huis dat ik huur. Ik heb een huurcontract en maak iedere maand per bank de huur over. Ik voldoe verder aan alle eisen voor het ontvangen van huursubsidie.

Zijn er hier mensen met ervaring met het huren van familie en het ontvangen van huursubsidie? Ik kan nergens terugvinden dat dit een bezwaar zou zijn en heb de subsidie wel nodig ivm mijn inkomen.

Bedankt!

24388 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat het op schrift dat dat de enige reden is dat de huursubsidie is afgewezen?

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in ieder geval afhankelijk van je leeftijd en de huur die je betaald. Je kan het natuurlijk altijd aanvragen, maar ga er maar van uit dat ze gaan toetsen of de huur die je betaald ook reëel is.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zijn er hier mensen met ervaring met het huren van familie en het ontvangen van huursubsidie? Ik kan nergens terugvinden dat dit een bezwaar zou zijn en heb de subsidie wel nodig ivm mijn inkomen.
_______________________________________________

??
U heeft het nodig. Waarom kiest u niet voor de makkelijkste en eerlijkste weg door de maandelijkse huur aan uw ouders te verlagen ?
Als u huursubsidie wilt ontvangen gaat ook de belanstingdienst nakijken of uw ouders uw ontvangen huur hebben opgegeven vanwege hunn vermoedelijk hypotheerenteaftrek. Dit is nl.mogelijk vanwege de koopmalaise dat ze tijdelijk hun koopwoning mogen verhuren aan derden ( fiscale overgangsregeling max. 2 jaar) Hiervoor gelden aparte voorwaarden. Als hier een foutje mee wordt gemaakt ( zij uitgeschreven en u ingeschreven bij het GBA, erfrecht en schenking etc. ) kan dit leiden tot een naheffing met terugwerkende kracht, etc. Het zou anders zijn als uw ouders handelen als
reguliere verhuurder / huisbaas als bron van inkomsten.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe groot is het huis en hoeveel huur betaalt u per maand? (excl energiekosten)

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

ridder schreef op dinsdag 17 apr 2012, 17:52:
Zijn er hier mensen met ervaring met het huren van familie en het ontvangen van huursubsidie? Ik kan nergens terugvinden dat dit een bezwaar zou zijn en heb de subsidie wel nodig ivm mijn inkomen.
_______________________________________________

??
U heeft het nodig. Waarom kiest u niet voor de makkelijkste en eerlijkste weg door de maandelijkse huur aan uw ouders te verlagen ?
Als u huursubsidie wilt ontvangen gaat ook de belanstingdienst nakijken of uw ouders uw ontvangen huur hebben opgegeven vanwege hunn vermoedelijk hypotheerenteaftrek. Dit is nl.mogelijk vanwege de koopmalaise dat ze tijdelijk hun koopwoning mogen verhuren aan derden ( fiscale overgangsregeling max. 2 jaar) Hiervoor gelden aparte voorwaarden. Als hier een foutje mee wordt gemaakt ( zij uitgeschreven en u ingeschreven bij het GBA, erfrecht en schenking etc. ) kan dit leiden tot een naheffing met terugwerkende kracht, etc. Het zou anders zijn als uw ouders handelen als
reguliere verhuurder / huisbaas als bron van inkomsten.

Hier kan ik helmaal achterstaan, ER kunnen heelwat manieren zijn om het zo te doen dat er toeslag kan worden aangevraagt. Ik zal er 1 noemen de huur is te laag voor deze woning vasr gesteld.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okee, fijn dat er mensen zijn die reageren! Bij deze het volledige verhaal.

Het is een klein huis met 1 slaapkamer en een tuin, geschikt voor 1 of 2 personen. De oppervlakte heb ik nooit precies gemeten, ik schat tussen de 60 en 80 m2, exclusief tuin. De kale huur is 650 euro. Er komen geen servicekosten bij. Ik ben zelf 25 jaar.

Mijn ouders treden op als reguliere huisbaas. Zij hebben dit huis eerder verhuurd aan anderen, die geen familie waren, voor precies hetzelfde bedrag. Het zou dus helemaal niet 'makkelijk en eerlijk' zijn om de prijs speciaal voor mij te verlagen, aangezien zij voor hun inkomen afhankelijk zijn van deze huur. Voor zover ik weet hebben ze zelf geen hypotheek meer, en maken dus ook geen gebruik van hypotheekrente aftrek.

Ik heb bovendien op de website www.toeslagen.nl de proefberekening uitgevoerd, met als resultaat dat ik recht heb op een bepaald bedrag, de hoogte ervan doet er even niet toe.

Ik heb de belastingdienst een aangetekende brief gestuurd met het verzoek mij een beschikking te sturen voor 25 april a.s., aangezien ik de weigering natuurlijk graag op papier wil hebben. Dan kan ik ook bezwaar maken tegen het besluit.

Kunnen jullie hier wat mee? Maak ik toch nog een kans op huursubsidie? Naar mijn idee zijn mijn ouders en ik op een volledig eerlijke manier hiermee omgegaan en hebben wij op dit vlak puur een huurder-verhuurder relatie zoals alle andere.

Nogmaals bedankt!

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je ook uitgerekend wat de huur mag zijn volgens het puntensysteem?

Lees: hier.... Als de huur te hoog is, krijg je ook geen huursubsidie.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de berekening, die ik heb ingevuld met geschatte oppervlakten van de vertrekken en tuin, komt een huurprijs van iets meer dan 700 euro. Volgens de website betaal ik waarschijnlijk een redelijke huur.

Mijn ouders hebben de huur bewust iets lager gehouden, ook voor de vorige bewoners, omdat ze bang waren geen huurders te krijgen als ze meer zouden vragen.

Zou ik daardoor in de problemen kunnen komen, dat verschil van 50 euro?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

DUs je hebt nogn helemaal geen beslissing gekregen? Wacht die eerst maar even af. Als het inderdaad een afwijzing is, dan gewoon ertegen in bezwaar gaan. Voor nu moet je echt afwachten tot je een beschikking krijgt. Hoe weet je dat het wordt afgewezen?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

€ 700,-- voor 60 tot 80 m2 woonruimte ???

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het feit dat u van uw ouders huurt als reden op de afwijzende beschikking opgenomen? Lijkt me geen geldige reden, dus u kunt toch gewoon in bezwaar gaan?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

diumenge schreef op dinsdag 17 apr 2012, 19:30: Is het feit dat u van uw ouders huurt als reden op de afwijzende beschikking opgenomen? Lijkt me geen geldige reden, dus u kunt toch gewoon in bezwaar gaan?

Volgens mij is er nog helemaal geen beschikking...

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ze hebben mijn ouders hiervan telefonisch op de hoogte gesteld, aangezien ik overdag niet bereikbaar ben ivm werk. De beloofde beschikking is niet gekomen, vandaar mijn aangetekende brief met het verzoek voor 25 april a.s. te reageren. Dan kan ik inderdaad bezwaar aanmaken.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vladja, vind je dat veel of weinig?

Indien weinig: ik woon niet in de Randstad of in een stad waar moeilijk een woning te krijgen is, dus de prijzen zijn niet zo hoog hier.

Indien veel: er zit een tuin bij van naar schatting 100m2, als het niet meer is, dus dat telt ook voor een groot deel mee neem ik aan

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

knillesen schreef op dinsdag 17 apr 2012, 19:39: Nee, ze hebben mijn ouders hiervan telefonisch op de hoogte gesteld, aangezien ik overdag niet bereikbaar ben ivm werk. De beloofde beschikking is niet gekomen, vandaar mijn aangetekende brief met het verzoek voor 25 april a.s. te reageren. Dan kan ik inderdaad bezwaar aanmaken.
Welke 'rol' hadden uw ouders hier? Die van verhuurder of namen ze de telefoon namens u op? Want u bent toch de aanvrager, dus hoe kunnen ze dan uw ouders op de hoogte brengen?

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ze namen de telefoon namens mij op, aangezien de belastingdienst op precies dezelfde tijd werkt als ik.. Dus in de rol van ouders, niet in de rol van verhuurder.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke, duidelijk. Ik kan me niet voorstellen dat, als alles verder klopt, het niet toegestaan is om van familie te huren. Dus zit weinig anders op dan beschikking afwachten en in bezwaar gaan.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

knillesen schreef op dinsdag 17 apr 2012, 19:41: @Vladja, vind je dat veel of weinig?
Indien weinig: ik woon niet in de Randstad of in een stad waar moeilijk een woning te krijgen is, dus de prijzen zijn niet zo hoog hier.
Indien veel: er zit een tuin bij van naar schatting 100m2, als het niet meer is, dus dat telt ook voor een groot deel mee neem ik aan

Niet zo hoog? ? Ik vind 't heel veel geld voor zo'n klein huisje.
Kijk om te vergelijken op de sites van woningbouwvereningen bij je in de buurt.
Is 't gestoffeerd en gemeubileerd soms?
Check of de huurtoeslaggrens niet te hoog is voor je (1persoons?) huishouden.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2012 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor ver buiten het randstad wonen is € 650,-- voor 60-80 m2 woonruimte waarschijnlijk een te hoge prijs. Wat doen huurhuizen van een woningbouwvereniging in de omgeving en hoeveel kamers hebben die?

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 08:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaf de belastingdienst alleen door dat er geen subsidie verstrekt zou worden, of hadden ze nog andere vragen?

ve
door verwijderd - Apr 18, 2012 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

80m2 in de randstad zit al onder de 650 huur vaak. dus vind dit wel erg veel.