mi
door minouk01 Feb 24, 2012 om 13:40
Geldzaken & recht

Huurtoeslag en beroep

Mijn bezwaar tegen de beschikking huurtoeslag 2009 is afgewezen omdat ik in een recreatiewoning heb gewoond en dit niet gedoogd wordt door de gemeente. Ik ben niet gehoord omdat het bezwaar niet ontvankelijk verklaard is.
Mijn vraag Is het zinvol om beroep in te dienen? Ik heb tijdelijk nl als overbrugging in een chalet op een recreatiepark gewoond met mijn dochtertje, na de scheiding met mijn ex. Ik heb mij ingeschreven op dit adres en de gemeente op de hoogte gesteld van de situatie, anders stond ik met mijn dochterje op straat.( het was immers zeker niet te bedoeling om hier permanent te wonen, aangezien je ontzettend veel huur en water, gas en licht moet betalen, dus financieel behoorlijk zwaar en de leefomstandigheden ook verre van ideaal waren) Het werd niet gedoogd om hier permanent te wonen maar als ik hun op de hoogte hield dan zouden zij mij niet uit de chalet zetten. Ondanks dat het volgens de gemeente niet gedoogd wordt, kreeg ik wel gewoon de aanslag ingezetenen belasting en heb deze ook netjes betaald. Als ik verder naar de definities kijk om in aanmerking te komen voor huurtoeslag en de voorwaarden hiervan, heb ik voldaan aan alle eisen. Ook heb ik een huurovereenkomst van een half jaar met de verhuurder van het park. Alleen blijft het puntje recreatiewoning...met toestemming van de gemeente..officieel niet maar het werd vanwege de situatie gedoogd. Ben ik hierdoor verplicht alles terug te moeten betalen? Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen of iets soort gelijks heeft meegemaakt.

6063 17 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Feb 24, 2012 om 14:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat zijn nu eenmaal de regels u swchreef al dat de huur ontzettend hoog was en daar is ook een grens aangebonden plus dat u huurtoeslag werd gegeven op u oude adres en de recratie woningen ook niet in dhet systeem zitten. Dus u heet geen been om op te staan. Daarom is het niet ontvankelijk verklaard is.

mi
door minouk01 - Feb 24, 2012 om 15:22
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi

Bedankt voor je reactie. Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest maar de oude woning die ik samen met mijn ex had was een koopwoning en hij is daar blijven zitten, omdat hij mij zou uitkopen. Dus daar heb ik natuurlijk geen huurtoeslag over ontvangen dus. Het adres waar ik ingeschreven stond betrof het adres van de chalet. Mijn post ed kwam daar gewoon aan. En aan de hand hiervan heb ik tevens de gemeente op de hoogte gesteld. Gezien mijn inkomen, omdat ik ook de zorg voor mijn dochtertje heb, dus parttime werk, en de huur die € 510,= bedroeg, kwam ik ook vlgs een medewerker van de belastingtelefoon in aanmerking voor huurtoeslag, en voldeed ik aan voorwaarden die gesteld werden. Het twistpunt nu is of ik het kan aanvechten bij de rechter... mbt de recreatiewoning er staat nl wel dat je huurtoeslag mag aanvragen als je permanent hier mag verblijven, dus toestemming hebt. iom een gemeente ambtenaar ( alleen een mondelinge toezegging) mocht ik hier tijdelijk verblijven omdat ik ook uitzicht had op een ander huis alleen dat duurde nog een paar maanden. In mijn ogen toestemming... maar ja zou de rechter dat ook vinden?

mi
door minouk01 - Feb 24, 2012 om 15:24
4 Antwoorden / 1 Vragen

O ja en dat het bezwaar niet ontvankelijk is verklaard is omdat Toeslagen 2x mijn bezwaarschrift is kwijt geraakt waardoor na de 3x toezenden deze buiten de 6 weken termijn is ontvangen.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie op mijn vraag.

getty
door getty - Feb 24, 2012 om 15:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je kan volgens mij alleen beroep aantekenen tegen de niet ontvankelijkheid verklaring en niet inhoudelijk tegen de terugvordering van de huurtoeslag.
Wat is de precieze reden dat ze terugvorderen, dat je niet ingeschreven mocht staan op het adres (omdat het een recreatiewoning is)?

Ik ben bang dat als je bezwaar wel ontvankelijk was geweest, je ook het bezwaar niet zou hebben gewonnen.

Je kunt nu alleen beroep aantekenen als je kan bewijzen dat je wel op tijd je bezwaar hebt ingediend, als je dit niet aangetekend hebt gedaan, dan wordt dit erg lastig bewijzen ben ik bang.

loreleigil
door loreleigil - Feb 24, 2012 om 15:42
678 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij kun je geen bezwaar aantekenen als je klacht niet ontvankelijk wordt verklaard. Bij mijn weten kan dat alleen als je klacht wordt afgewezen.

stacey
door stacey - Feb 24, 2012 om 15:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Snap het toch niet helemaal, je mag dan weinig verdienen maar als je er nog een koopwoning achter hebt hangen/vermogen zou je ook geen recht hebben op huurtoeslag verwacht ik, zou dat niet de reden zijn geweest dat het ontvankelijk is verklaard ?

getty
door getty - Feb 24, 2012 om 16:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 24 feb 2012, 15:59]Snap het toch niet helemaal, je mag dan weinig verdienen maar als je er nog een koopwoning achter hebt hangen/vermogen zou je ook geen recht hebben op huurtoeslag verwacht ik, zou dat niet de reden zijn geweest dat het ontvankelijk is verklaard ?

Pas als het huis verkocht is en daar een te hoog positief vermogen uitkomt, wordt bekeken of de huurtoeslag teruggevorderd wordt. Het gebeurt momenteel erg vaak dat er nog onverkochte koophuizen zijn bij scheidingen en dat de vertrokken partner al gehuurd gaat wonen met huurtoeslag. Dit kan dus wel.

stacey
door stacey - Feb 24, 2012 om 16:10
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=getty schreef op vrijdag 24 feb 2012, 16:03][quote=stacey schreef op vrijdag 24 feb 2012, 15:59]Snap het toch niet helemaal, je mag dan weinig verdienen maar als je er nog een koopwoning achter hebt hangen/vermogen zou je ook geen recht hebben op huurtoeslag verwacht ik, zou dat niet de reden zijn geweest dat het ontvankelijk is verklaard ?

Pas als het huis verkocht is en daar een te hoog positief vermogen uitkomt, wordt bekeken of de huurtoeslag teruggevorderd wordt. Het gebeurt momenteel erg vaak dat er nog onverkochte koophuizen zijn bij scheidingen en dat de vertrokken partner al gehuurd gaat wonen met huurtoeslag. Dit kan dus wel.

Ja oke, wist niet precies hoe het werkte met een hangende scheiding, maar nu moeilijk doen om bezwaar in te dienen en als je wat krijgt vervolgens eventueel weer terug gaan betalen zou ook niet zinvol zijn dan, zeker niet daar het in 2009 speelde en geen recente nood/aanvraag huurtoeslag voor nu is.
Of zie ik dat verkeerd ?

getty
door getty - Feb 24, 2012 om 16:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja oke, wist niet precies hoe het werkte met een hangende scheiding, maar nu moeilijk doen om bezwaar in te dienen en als je wat krijgt vervolgens eventueel weer terug gaan betalen zou ook niet zinvol zijn dan, zeker niet daar het in 2009 speelde en geen recente nood/aanvraag huurtoeslag voor nu is.
Of zie ik dat verkeerd ?

VOor de huurtoeslag mag je nog een vermogen hebben van €20000. De opbrengst uit de verkoop zal dan meer dan €40000 moeten zijn, als het gedeeld wordt tussen beide exen. Ik vermoed dat hier de verwachtte opbrengst niet zo groot zal zijn, dan zou ik het zeker normaal gesproken wel aanvragen.

Probleem hier is denk ik alleen dat het een recreatiewoning betreft. En daar geldt alleen recht op de huurtoeslag voor MITS de gemeente toestemming geeft. De gemeente heeft dat hier dus niet gedaan, dus geen recht op huurtoeslag. Het enige wat ts kan doen in deze is een klacht bij de gemeente indienen als ze eerst wel toestemming verlenen en later dit niet meer doen. Pas als dit hersteld is kan je proberen om een ambsthalve herziening te vragen mbt de huurtoeslag. Maar dus eerst met de gemeente in de clinch.

mi
door minouk01 - Feb 24, 2012 om 20:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik had eigenlijk niet zoveel reactie al verwacht, maar leuk! De kwestie speelde zich af in 2009 en er was bijna geen overwaarde in het huis omdat het om een nw bouw woning ging. Ik hield er bijna niets aan over dus. Afwijzing ivm vermogen is in dit geval niet van toepassing. In de afwijzing van mijn bezwaarschrift wordt wel verwezen als ik het niet eens ben met de beslissing dat ik beroep kan indienen bij de rechtbank. Miss pro forma beroep indienen om niet buiten mijn beroepstermijn te vallen en in de tussentijd proberen om toch van de gemeente op papier te krijgen dat het daar op dat moment, een periode van 9 maanden, gedoogd ben daar te wonen. Ik lees hier mijn beslissing op het bezwaar, maar hij is echt niet- ontvankelijk verklaard vanwege de volgens hun te late indiening, maar zie hierboven had hem al 2x toegezonden, maar weer niet aangetekend...dure les.. daarom wordt er niet inhoudelijk op het bezwaar ingegaan.

ro
door ron530 - Feb 24, 2012 om 20:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel. Voor woningen die niet onder sociale huurwoningen vallen wordt geen huurtoeslag verleend. Een chalet op een recreatie park huren is een keuze maar komt nooit voor toeslag in aanmerking. Heel cru je viert "vakantie" dus woon je er niet.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 24, 2012 om 21:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 20:44]Eigenlijk is het heel simpel. Voor woningen die niet onder sociale huurwoningen vallen wordt geen huurtoeslag verleend. Een chalet op een recreatie park huren is een keuze maar komt nooit voor toeslag in aanmerking. Heel cru je viert "vakantie" dus woon je er niet.
Dat is niet waar, ik woon in een woning van een verzekerings mij, en om mijn hebben mensen huurtoeslag. Wel alleen mensen die hier langer dan 10 jaar wonen om dat de huren sinds die bij leegkomst een hogere huur boven de limiet gekregen hebben. Dus niet alleen soc woningbouw.

ro
door ron530 - Feb 24, 2012 om 21:19
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Is toch helder, een chalet huren tegen hoge kosten op een recreatie park kan toch nooit voor huurtoeslag in aanmerking komen. Denk eens na, sprake van permanente bewoning is er niet, is gemeente gebonden ( moet je er al minstens tien jaar wonen). Sociale woning is het ook niet en bovenal betreft het een recreatie woning, zal wat worden als iedereen zijn stacaravan als permanente verblijfplaats opgeeft.

getty
door getty - Feb 25, 2012 om 13:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 21:19]Is toch helder, een chalet huren tegen hoge kosten op een recreatie park kan toch nooit voor huurtoeslag in aanmerking komen. Denk eens na, sprake van permanente bewoning is er niet, is gemeente gebonden ( moet je er al minstens tien jaar wonen). Sociale woning is het ook niet en bovenal betreft het een recreatie woning, zal wat worden als iedereen zijn stacaravan als permanente verblijfplaats opgeeft.

Beste Ron, in de voorwaarden voor de huurtoeslag staat dat er WEL huurtoeslag verstrekt kan worden voor een recreatiewoning, mits dit officieel door de gemeente is toegestaan en de huur natuurlijk niet boven de huurgrens uitkomt. Het kan dus in sommige gevallen zeker wel !

ru
door ruitenheer - Feb 25, 2012 om 16:27
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=minouk01 schreef op vrijdag 24 feb 2012, 20:00]Ik lees hier mijn beslissing op het bezwaar, maar hij is echt niet- ontvankelijk verklaard vanwege de volgens hun te late indiening, maar zie hierboven had hem al 2x toegezonden, maar weer niet aangetekend...dure les.. daarom wordt er niet inhoudelijk op het bezwaar ingegaan.
Als je naar de rechter gaat, zul je de niet-ontvankelijkheid moeten aanvechten. Pas daarna komt de rechter aan een inhoudelijke beoordeling toe.

Als je een verklaring van de gemeente kunt krijgen dat je daar wel mocht wonen, zou je bij de belastingdienst een verzoek kunnen indienen de aanslag ambtshalve te herzien. De belastingdienst heeft beleidsregels hoe ze met deze verzoeken moeten omgaan, ze kunnen ze niet zonder meer afwijzen.

ro
door ron530 - Feb 25, 2012 om 17:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Naar de rechter stappen is kansloos, de gemeente geeft aan de permanente bewoning niet te gedogen er is dus officieel geen vaste verblijfplaats. M.a.w. voor huurtoeslag kom je niet in aanmerking hoe triest de situatie ook is.

mi
door minouk01 - Feb 25, 2012 om 18:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

=ron530 schreef op zaterdag 25 feb 2012, 17:41: Naar de rechter stappen is kansloos, de gemeente geeft aan de permanente bewoning niet te gedogen er is dus officieel geen vaste verblijfplaats. M.a.w. voor huurtoeslag kom je niet in aanmerking hoe triest de situatie ook is.

Tja het vervelende is dat ik gewoon geen andere keuze had, omdat de gemeente of een gemeente in de buurt mij geen huurwoning kon aanbieden, omdat ik hier te weinig punten voor had. Dus voor mij was de situatie niet anders helaas.
Maandag toch maar proberen om bij de gemeente wat voor elkaar te krijgen en toch dan eerst de niet ontvankelijk verklaarde bezwaar aan te vechten... bedankt voor de reacties in ieder geval.... ik maak aan de reactie's op dat de kans erg klein is anders.