royhier
door royhier Sep 30, 2014 om 12:11
Geldzaken & recht

Huurtoeslag krijgen terwijl je een torenhoge huurtoeslagschuld hebt

Deze vraag heb ik ook bij de belastingdienst gesteld, alleen daar was men beledigd, terwijl ik van mening ben dat dit toch logisch zou moeten zijn.
Mijn schoonmoeder heeft over 2011 en 2012 nog meer dan 2.000 euro aan huurtoeslag openstaan die ze terug moet betalen. Toch krijgt ze nog maandelijks 110 euro aan huurtoeslag.
Dat komt volgens de belastingdienst omdat haar inkomen op toeslagen.nl te laag is ingevuld.
Maar waarom dan nog steeds betalen aan iemand die nog een hoge schuld bij jou heeft? Dat is toch gewoon belachelijk? De schuld zal ook alleen maar oplopen, want over 2013 en later over 2014 zal hetzelfde wel weer gaan spelen.
Natuurlijk zou mijn schoonmoeder dit netjes moeten regelen, maar dat doet ze niet. Het gaat mij hier niet om het voorbeeld, maar om het principe. Waarom blijft de belastingdienst geld geven aan iemand waar ze eigenlijk heel veel geld van tegoed hebben?

2027 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2014 om 12:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is belangrijk dat je probeert je bruto jaarinkomen zo goed mogelijk in te schatten voor huur en zorg toeslag. Als je exact weet wat je jaarinkomen wordt, vul je dat in. Weet je het niet 100% zeker kan je beter iets te veel inkomen (€ 500 a 1000) opgeven, want dan krijg je bij de definitieve berekening vanzelf het te weinig ontvangen terug. Geef je te weinig inkomen op, moet en zal je gaan terug betalen, linksom of rechtsom. Vaak kan je dit soort belastingschulden in een aantal maanden gespreid terug betalen. Maar dat moet je wel regelen met 0800 0543.

Als er een foute schatting is gemaakt en er moet over 2011 en 12 al terugbetaald worden, lijkt het mij meer dan verstandig om te controleren of voor 2013 en 14 wel het juiste inkomen is gegeven.

Kennelijk heeft ze waarschijnlijk het NETTO in plaats van het BRUTO inkomen opgegeven.

Bel eens met het eerder genoemde tel nummer in het bijzijn van uw schoonmoeder hoe dit nu precies zit.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 12:55
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 30 sep 2014, 12:33]Het is belangrijk dat je probeert je bruto jaarinkomen zo goed mogelijk in te schatten voor huur en zorg toeslag. Als je exact weet wat je jaarinkomen wordt, vul je dat in. Weet je het niet 100% zeker kan je beter iets te veel inkomen (€ 500 a 1000) opgeven, want dan krijg je bij de definitieve berekening vanzelf het te weinig ontvangen terug. Geef je te weinig inkomen op, moet en zal je gaan terug betalen, linksom of rechtsom. Vaak kan je dit soort belastingschulden in een aantal maanden gespreid terug betalen. Maar dat moet je wel regelen met 0800 0543.

Als er een foute schatting is gemaakt en er moet over 2011 en 12 al terugbetaald worden, lijkt het mij meer dan verstandig om te controleren of voor 2013 en 14 wel het juiste inkomen is gegeven.

Kennelijk heeft ze waarschijnlijk het NETTO in plaats van het BRUTO inkomen opgegeven.

Bel eens met het eerder genoemde tel nummer in het bijzijn van uw schoonmoeder hoe dit nu precies zit.

Bedankt voor je antwoord, maar dat is de vraag niet.

"Waarom blijft de belastingdienst geld geven aan iemand waar ze eigenlijk heel veel geld van tegoed hebben?"

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat de belastingdienst niet zeker weet dat het inkomen van andere jaren niet correct geschat is.

En wat uw schoonmoeder heeft openstaan, moet echt terugbetaald worden.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2014 om 13:00
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Omdat er twee trajecten zijn in belastingland. Men heeft RECHT op huur/zorgtoeslag als men enz. En dat moet worden betaald.
Heeft men teveel ontvangen, MOET dat worden terug betaald.
Ze kunnen niet twee aanslagen elkaar laten kruisen. Dat kan hun boekhoudsysteem niet aan.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Pas als uw schoonmoeder inzake die openstaande jaren niet betaalt, wordt dat gekort op de toeslag die nu uitbetaald wordt. Die natuurlijk ook weer onterecht is, maar waarvan de verrekening dan weer doorschuift.

Dan zullen de aanslagen zorgtoeslag ook eel niet kloppen.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:08
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:00]Omdat er twee trajecten zijn in belastingland. Men heeft RECHT op huur/zorgtoeslag als men enz. En dat moet worden betaald.
Heeft men teveel ontvangen, MOET dat worden terug betaald.
Ze kunnen niet twee aanslagen elkaar laten kruisen. Dat kan hun boekhoudsysteem niet aan.

Belachelijk.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Een beginnend programmeur kan dit probleem al tackelen.

Ook het feit dat je 3 aparte brieven krijgt voor je toeslag...
Eerst de aankondiging, dan de acceptgiro en dan nog een keer de mogelijkheden van een betalingsregeling...

En de kans is klein dat dit geld ooit nog terug te vorderen is bij mijn schoonmoeder. Daar werken wij met zijn allen voor...

Gooi ons geld maar weg.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:11
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:07]Pas als uw schoonmoeder inzake die openstaande jaren niet betaalt, wordt dat gekort op de toeslag die nu uitbetaald wordt. Die natuurlijk ook weer onterecht is, maar waarvan de verrekening dan weer doorschuift.

Dan zullen de aanslagen zorgtoeslag ook eel niet kloppen.

Wat ik tot nu toe heb gezien in haar papierwinkel, heeft ze nog geen enkele keer zorgtoeslag te veel gehad. Dat vond ik ook vreemd.

Wat achtergrondinfo: ze heeft al jaren geen baan en een uitkering, is zeer laks/onwetend op financieel gebied en is nu niet meer in staat op zichzelf te wonen door de ziekte van Korsakov.
Daarom ben ik nu ook bezig met haar papierwinkel en dit stuitte mij echt tegen de borst.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 13:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hzou u niet beter kunnen mopperen tegen uw schoonmoeder dan tegen de belastingdienst?

Maar als zij niet onder curatele staat, gaat het u helemaal niets aan.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:15
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:13]Hzou u niet beter kunnen mopperen tegen uw schoonmoeder dan tegen de belastingdienst?

Maar als zij niet onder curatele staat, gaat het u helemaal niets aan.

Dat klopt. Maar het gaat mij om het principe. Ik neem aan dat er zo nog wel duizenden gevallen in Nederland zijn en daar betalen wij ONNODIG met zijn allen voor.

Blijkbaar is die vraagstelling nog steeds niet helemaal doorgekomen. :-)

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 13:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor zorgtoeslag en huurtoeslag wordt hetzelfde toetsingsinkomen gebruikt.

Dus vraag een bewind aan en u kunt de zaken regelen, cq stopzetten.

mahadma
door mahadma - Sep 30, 2014 om 13:17
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Belachelijk.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Een beginnend programmeur kan dit probleem al tackelen.

Zo moeilijk is het niet, maar zo werkt het wel. Als je op aanslag 1 € 100 moet betalen wordt dit uitbetaald (met een aanslagcode). Als je op aanslag 2 € 100 terug krijgt, krijg je aan acceptgiro die je moet betalen (met een andere aanslagcode). En dit is ook belachelijk maar zo werkt het, bel maar eens met 0800 0543.

Nee, ik werk niet bij de bel dienst, maar heb er helaas veel ervaring mee.
Wat ik moet met de opmerking: "Gooi ons geld maar weg." snap ik dan ook niet als vrijwillig medewerker van deze site.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraagstelling is wel degelijk doorgekomen.

Toeslagen zijn voorschotten. Pas achteraf wordt definitief berekend waar men precies recht op heeft.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:17]Belachelijk.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Een beginnend programmeur kan dit probleem al tackelen.

Zo moeilijk is het niet, maar zo werkt het wel. Als je op aanslag 1 € 100 moet betalen wordt dit uitbetaald (met een aanslagcode). Als je op aanslag 2 € 100 terug krijgt, krijg je aan acceptgiro die je moet betalen (met een andere aanslagcode). En dit is ook belachelijk maar zo werkt het, bel maar eens met 0800 0543.

Nee, ik werk niet bij de bel dienst, maar heb er helaas veel ervaring mee.
Wat ik moet met de opmerking: "Gooi ons geld maar weg." snap ik dan ook niet als vrijwillig medewerker van deze site.

@mahadma

Volgens mij zit het andersom.;-))

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:22
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:17]
Wat ik moet met de opmerking: "Gooi ons geld maar weg." snap ik dan ook niet als vrijwillig medewerker van deze site.

Belastinggeld is het geld van ons allemaal.

Ik heb denk ik de ijdele hoop dat het programma kassa hier misschien iets mee kan en dat er iets aan gedaan wordt.

Jullie zien toch ook dat dit veel geld kost voor de samenleving?

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2014 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Belachelijk. Zo moeilijk is het allemaal niet. Een beginnend programmeur kan dit probleem al tackelen.....

Als jij zoveel ICT kennis hebt (of denkt te hebben): solliciteer dan bij de Belastingdienst. Je moet de verantwoording niet bij de BD leggen, maar bij je schoonmoeder! Dat is degene die bewust fouten laat voort bestaan.

En ach, ze komen vanzelf ooit wel beslag leggen of bij jou aankloppen.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 13:40
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:29]

En ach, ze komen vanzelf ooit wel beslag leggen of bij jou aankloppen.

Beslag leggen klinkt stoer, maar lost niks op bij een kale kip. En bij mij hoeven ze niet aan te kloppen, want ik heb totaal geen verantwoordelijkheid voor mijn schoonmoeders daden.

Maar goed, ik vind de insteek van de beantwoorders tot nu toe bevreemdend. Wellicht omdat ik de situatie niet duidelijk heb omschreven. Ik dacht dat dit niet nodig was omdat het maar een voorbeeld was.

Nieuwe poging, nieuw voorbeeld:

Een gokverslaafde heeft een huurtoeslagvordering open staan van 3000 euro. Hij kan die niet betalen, al zijn geld vergokt hij, hij leeft in een krot waarin een gemiddelde Nederlander nog niet dood gevonden wil worden.
Deze persoon krijgt nog steeds iedere maand 150 euro huurtoeslag.
Wat vind u daarvan?

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2014 om 13:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp prima wat je bedoeld en uiteindelijk gebeurd ook wat jij wilt: de toeslag(en) worden stop gezet bij niet betalen van de openstaande schulden.

Het kabinet heeft overigens plannen om de huurtoeslag voortaan over te maken naar de verhuurders, dat schijnt een bezuiniging van 90% te zijn: 400.000 huishoudens t/o 4.000 verhuurders. Dat lost nog niet het probleem op wat jij omschrijft, maar het is in ieder geval een start.

Sowieso vind ik het hele toeslagensysteem rondpompen van geld, daar schijnt het kabinet ook eindelijk achter te komen en wil men dat op den duur op de schop gooien.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 14:01
14 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:52]Ik begrijp prima wat je bedoeld en uiteindelijk gebeurd ook wat jij wilt: de toeslag(en) worden stop gezet bij niet betalen van de openstaande schulden.

Het kabinet heeft overigens plannen om de huurtoeslag voortaan over te maken naar de verhuurders, dat schijnt een bezuiniging van 90% te zijn: 400.000 huishoudens t/o 4.000 verhuurders. Dat lost nog niet het probleem op wat jij omschrijft, maar het is in ieder geval een start.

Sowieso vind ik het hele toeslagensysteem rondpompen van geld, daar schijnt het kabinet ook eindelijk achter te komen en wil men dat op den duur op de schop gooien.

Ik ben nieuw hier, maar dit vind ik dus een topantwoord!
Bedankt voor deze informatie. Dat stemt me hoopvol.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 14:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima dat topantwoord, maar vergeet het maar. Ze zijn juist afgestapt van het betalen van huurtoeslag aan de huisbaas.

Maar misschien gaat het wel weer gebeuren. Net zo als men nu plannen heeft voor de kinderopvangtoeslag.

Wordt wel lollig met sommige frauderende instellingen. Wie moet het dan terugbetalen?

Afgezien daarvan is het hele systeem van toeslagen krankjorum aan het worden, beter gezegd, dat is het al.

Maar in het geval van uw schoonmoeder zit iets raars. de zorgtoeslag en huurtoeslag hangen aan elkaar vast. Het enige wat ik kan bedenken is dat er nog iemand op haar adres staat ingeschreven, wiens inkomen niet is opgegeven. Want de huren worden gecontroleerd.

U kunt met haar Digid inloggen op toeslagen.nl en de gegevens bekijken.

fi
door fisbel - Sep 30, 2014 om 15:20
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dat schoonmoeder tot nu toe nog geen zorgtoeslag heeft hoeven terug te betalen, hoeft niet vreemd te zijn. Als haar toetsingsinkomen onder € 19.270 is, is er maximum zorgtoeslag van € 72 per maand. Als haar werkelijke inkomen bijvoorbeeld geschat is op € 15.000 in plaats van € 18.000 of € 19.000 moet er wel huurtoeslag worden terugbetaald, maar geen zorgtoeslag.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Inderdaad, even niet aan gedacht. ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=royhier schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:22][quote=mahadma schreef op dinsdag 30 sep 2014, 13:17]
Wat ik moet met de opmerking: "Gooi ons geld maar weg." snap ik dan ook niet als vrijwillig medewerker van deze site.

Belastinggeld is het geld van ons allemaal.

Ik heb denk ik de ijdele hoop dat het programma kassa hier misschien iets mee kan en dat er iets aan gedaan wordt.

Jullie zien toch ook dat dit veel geld kost voor de samenleving?

Maar als u denkt hier het programma Kassa te bereiken, zit u verkeerd. Daarvoor moet u links onderaan op contact met Kassa klikken.

Dit is een consumenten forum.

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2014 om 15:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.........Ze zijn juist afgestapt van het betalen van huurtoeslag aan de huisbaas.........

Dat klopt, eerdere regeling is inderdaad terug gedraaid. Wat ik schrijf, is net afgelopen september (weer) aan de orde gekomen.

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2014 om 16:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. En bij die laatste plannen is het geen optie meer om het op je eigen rekening te krijgen. Dat was bij die oude regeling nog een keuze: of op eigen rekening of op rekening verhuurder.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 16:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik griezel dan nog even bij louche huisjesmelkers.

royhier
door royhier - Sep 30, 2014 om 18:23
14 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de aanvullende reacties en informatie.
Ik heb zojuist nog eens goed gezocht en het verschil met de zorgtoeslag is inderdaad de inwonende zoon, wiens inkomen ook meeteld voor de huurtoeslag. Dom dat ik dat niet had gezien.

We zijn druk bezig om de zaken geregeld te krijgen, zo ook om een volmacht te krijgen, zodat we hopelijk orde in de chaos kunnen krijgen.
Gelukkig is er sinds vanavond een maatschappelijk werker voor mijn schoonmoeder, die ons hiermee gaat helpen.

Cookies
door Cookies - Sep 30, 2014 om 19:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Afgezien daarvan is het hele systeem van toeslagen krankjorum aan het worden, beter gezegd, dat is het al........

Mensen moeten zo langzamerhand een HBO opleiding hebben om nog uit al die toeslagen te komen. Commissie Dijkhuizen had prima voorstellen gedaan om aan die verschrikking wat te doen, maar helaas op korte termijn niet haalbaar volgens Meneertje Wiebel, vanwege te verwachten chaos bij BD, terwijl het dus al chaos is. Meneertje Wiebel gaat het vlg mij nu in etappes doen.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2014 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een volmacht "krijgt" u niet, die kan alleen een notaris opstellen. Maar daar moet uw svhoonmoeder dan mee instemmen.

Een bewind kunt u regelen via de kantonrechter.