rs
door rsteensma Nov 28, 2014 om 13:49
Geldzaken & recht

Huurtoeslag vreemde zaak.

Waarom kan men geen huurtoeslag aanvragen in de maand dat met minder inkomen heeft? De huurtoeslag wordt per jaar berekend. Dit is altijd een probleem, vooral als men geen vast inkomen heeft (bijvoorbeeld:uitzendkrachten) De huurtoeslag is altijd meer dan waar je eigenlijk recht op hebt, want je moet het jaar daarop altijd terug betalen (potje spekken). Dit gaat jaar in jaar uit zo. Voor velen is het niet alleen een klap in het gezicht, maar ook een probleem in de portemonnee. Een goed berekende toeslag is beter dan een schatting. Waarom kan men bij de belasting dit niet per huishouding regelen.

795 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2014 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet u zelf een betere schatting maken. En als het elk jaar teveel is het geschatte inkomen hoger stellen, dan hoeft men niets terug te betalen en krijgt men wellicht nog een beetje nabetaald.

En of de belastingdienst kan zien wat u de ene maand verdient of de andere.

Is dus gern kwestie van potje spekken, maar u moet zelf handelen.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 28, 2014 om 14:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het gaat op het bruto jaar inkomen welke te verwachten is, dus zeker niet als u maand in komen in het op bepaalde maanden verlaagt is.

me
door mein33 - Nov 28, 2014 om 14:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

U vraagt zelf de huurtoeslag aan en geeft daarbij een te laag gemiddeld jaarinkomen op.
Hierdoor krijgt u een hogere toeslag als waar u uiteindelijk voor in aanmerking komt.
U weet dus blijkbaar zelf van te voren ook niet hoeveel u in een belastingjaar gaat verdienen, maar verwacht dat wel van de belastingdienst, gelukkig zijn ze daar niet helderziend.
En dat u de teveel ontvangen huurtoeslag terug moet betalen lijkt me heel normaal en rechtvaardig, uiteindelijk gaat het hier over gemeenschapsgeld.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Nov 28, 2014 om 20:09
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Het zou simpelweg veel beter zijn om huursubsidie af te schaffen (en ja ook HRA). Het is nu onnodig, maar prijzig, geschuif van geld.
Echter kun je dit de huidige regeringspartijen (PvdA en VVD) maar beter niet laten regelen..