ja
door jandeboer170 Sep 12, 2015 om 01:03
Geldzaken & recht

Huurverhoging voor vaatwasser

Ik huur vrije sector, ~740 euro/maand. Binnenkort eindelijk nieuwe keuken als renovatie.
Kort:
-Standaardkeuken geeft geen huurverhoging.
-met vaatwasser 18 euro/maand extra, let wel: inclusief onderhoud
-dit lijkt mij erg duur, over 10 jaar 2160 euro, 3 machines van 700 euro/stuk
-vraag: wat is gangbaar, iemand bekend hier mee?

Iets meer info:
-we hebben al een inbouwvaatwasser staan (met het idee: er kom ooit wel een nieuwe keuken van de verhuurder, of we kopen hemzelf)
-aansluiting (watertoevoer zat al onder de spoelbak, dus geen ‘woningverbetering’)
-hoewel onze eigen vaatwasser een inbouwmachine is kan deze niet worden ingebouwd, moet er een van hun zijn
-ze gaan hem afschrijven over 10 jaar zeggen ze

De grote vraag is nu: wat is een redelijke huurverhoging (euro/maand) voor deze verbetering?
Voorbeelden gevonden:
-16 euro/maand (ook duur)
-ander voorbeeld 0,30 cent per 50 euro investering (bij een machine van 800 euro dus 4.80/maand)...
-volgens puntensysteem huurcommissie 1.25 punt, wat neerkomt op 5-6 euro.

Bij voorbaat dank voor uw mening! (welke kant deze ook op gaat)
Groeten, Jan de Boer

P.S.: stenen werkblad kost ook 6 euro/maand extra, wat ik ook krankzinning vind

3891 12 Rapporteer

door 1953 - Sep 12, 2015 om 02:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zou zeker de standaardkeuken nemen en separaat een vaatwasser zelf kopen en plaatsen, dat zal wel geen inbouw worden.

Een vaatwasser heeft in de praktijk geen externe onderhoud nodig, 1x per maand is voldoende om een eigen onderhoud te doen met machinereinigingsmiddel (70º C) met een lege vaatwasser. Bij mij is dat de laatste zondag van de maand na de reguliere vaatwas en soms nog na de frituurketel (70º C).

door 1953 - Sep 12, 2015 om 02:40
3725 Antwoorden / 95 Vragen

En dan nog dit, welk merk en type wil de verhuurder plaatsen en is die vaatwasser dan naar uw wensen. Verhuur vaatwasser: de vis wordt duur betaald.

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2015 om 04:59
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Bij renovatie rekenen de WBV's, of via wie u ook huurt echt wel de 'hoofdprijs' voor extraatjes. U heeft het zelf al uitgerekend; €18,00 p.m. is zo'n hoofdprijs. Puntensysteem huurcommissie komt wel wat dichter in de buurt van reële prijs (?) van "extra". Ik betaal al €0.60 voor alleen een extra stopcontact en €2,50 voor luxe(re) toiletpot p.m. Zou dus ook maar voor de standaardkeuken gaan en nee, natuurlijk niet zo leuk als er eindelijk een nieuwe keuken word geplaatst. Maar is er überhaupt nog plaats voor onderhandelen met de WBV/ander soort verhuurder? Nogmaals, ik vind het heel erg veel geld. Neem wel aan dat eventuele mankementen van het apparaat voor kosten verhuurder komen?

uwjurist
door uwjurist - Sep 12, 2015 om 10:14
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag wat de kosten zijn en wat daaronder valt, dan is eenvoudig te berekenen wat redelijk is. Overigens is een afschrijvingstermijn van 10 jaar voor zaken als een nieuwe groep / wateraansluiting veel te kort. Daar staat 30 jaar voor. Meer over (rente)berekeningen, afschrijvingstermijnen etc. is te lezen in “Beleid huurverhoging na woningverbetering”, te downloaden op https://www.huurcommissie.nl/over-de-huurcommissie/publicaties/.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ro
door ron530 - Sep 12, 2015 om 10:47
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De standaard keuken zal ongetwijfeld kleiner zijn (ca 170 x 50 cm) dan een keuken met inbouw vaatwasser (ca 250 x 60 cm). Eigenlijk dient u naar het totaalplaatje te kijken en niet alleen naar de aanschafprijs van de vaatwasser, voor 18 euro extra huur heeft u wel een volwaardige keuken met een gehuurde vaatwasser die bij een mankement door de verhuurder gerepareerd dan wel vervangen moet worden. Als u kiest voor de standaard keuken zal de vaatwasser aansluiting komen te vervallen want die zit grotendeels in het oude keukenblok.

zoekster
door zoekster - Sep 12, 2015 om 10:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zou gewoon de standaard keuken nemen en dan zelf voor de apparatuur zorgen. Vaatwassers kosten geen 800 euro, voor zo'n 450 euro heb je al een erg goede Bosch, vaak kan zo'n machine prima geplaatst worden in de inbouwkeuken. Ze zullen gerust een plekje met aansluiting vrij houden in de keuken voor een vaatwasser, want misschien kun je de volgende huurder een poot uitdraaien.
Onderhoud is flauwekul, het is geen cv ketel.

Bovendien is het leven erg onvoorspelbaar, wie weet hoe lang u daar blijft wonen, als u dan verhuist neemt u uw eigen vaatwasser mee.

tenormin
door tenormin - Sep 12, 2015 om 11:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 12 sep 2015, 10:59]
Onderhoud is flauwekul, het is geen cv ketel.

Bovendien is het leven erg onvoorspelbaar, wie weet hoe lang u daar blijft wonen, als u dan verhuist neemt u uw eigen vaatwasser mee.

"Onderhoud" is inderdaad flauwekul, echter, we lezen immers zo vaak hoe snel een (af)wasmachine e.d. mankementen vertonen. Dat is dan het pakkie aan van de verhuurder, althans, zo zou het moeten zijn.

zoekster
door zoekster - Sep 12, 2015 om 12:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 12 sep 2015, 11:36][quote=zoekster schreef op zaterdag 12 sep 2015, 10:59]
Onderhoud is flauwekul, het is geen cv ketel.

Bovendien is het leven erg onvoorspelbaar, wie weet hoe lang u daar blijft wonen, als u dan verhuist neemt u uw eigen vaatwasser mee.

"Onderhoud" is inderdaad flauwekul, echter, we lezen immers zo vaak hoe snel een (af)wasmachine e.d. mankementen vertonen. Dat is dan het pakkie aan van de verhuurder, althans, zo zou het moeten zijn.
Je krijgt overal 2 jaar garantie op vaatwassers. Ik heb overigens niet de ervaring dat ze snel mankementen vertonen.

tijger1
door tijger1 - Sep 12, 2015 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou zeker de standaard keuken nemen en niet zo'n dwaas hoog bedrag gaan betalen voor een blad of vaatwasser.

Een goede Bosch gast jaren en jaren mee. Ben aan mijn tweede bezig en die staat er al vijftien jaar zonder enig probleem.

Over die verhogingen ivm "luxe" moet ook nog jaarlijks huurverhoging worden betaald. Melkkoetjes voor de huisbaas.

edrick3
door edrick3 - Sep 12, 2015 om 13:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jandeboer170,

Lijkt me geen moeilijke 'keus':
standaardkeuken.!
Spullen zelf aanschaffen is altijd voordeliger dan een (hoge) maandelijkse vergoeding te betalen.

De link van uwjurist: klik

Suc6 met de 'verbouwing'.

aurora1
door aurora1 - Sep 12, 2015 om 17:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou ook voor een standaard keuken gaan en zelf een vaatwasser aanschaffen als u uw huidige inbouw dan niet meer zou kunnen gebruiken. Onderhoud heb je er niet aan en u heeft garantie.
Het is al gezegd: denk ook aan de huurverhogingen.

ro
door ron530 - Sep 13, 2015 om 10:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een praktijk voorbeeld, in het appartementen complex waar ik woon zijn ook bijna alle keukens vervangen. De meeste bewoners hadden de keuken zo mooi gemaakt, tot nieuw aan toe maar kozen (omdat ze dachten dat het moest) toch voor een standaard keuken. Bij plaatsing van de nieuwe standaard keuken kwam de spijt want uiteindelijk voldeed de standaard keuken totaal niet aan de wensen. Inbouw apparatuur moest vervangen worden door losstaande apparatuur en dat kost een boel geld. Ik heb het vervangen van de keuken geweigerd omdat ik de keuken heb aangepast aan mijn wensen en niet van plan was alle inbouwapparatuur weg te gooien om daarna tegen een standaard met excuus Bruinzeel keukenblok aan te kijken. Er is dus voor vraagsteller nog een optie, de nieuwe keuken weigeren en het onderhoud van de huidige keuken zelf te betalen.