fo
door formant Jan 14, 2015 om 13:21
Geldzaken & recht

Huurvermindering

Het afgelopen jaar zijn onze woningen onderhouden. Men noemt het Groot onderhoud. Renovatie lijkt gezien de werkzaamheden een beter woord. Er is een onkostenvergoeding van €200,- overgemaakt. De werkzaamheden hebben 12 weken geduurd i.p.v. 4. Er is niet volgens gemaakte afspraken gewerkt en we moesten altijd de volledige huur betalen. Als woning blok hebben we een verzoek tot huurvermindering gedaan i.v.m. beperkt tot geen woongenot. Dit is afgewezen omdat de verhuurder van mening is dat bewoners hebben tegengewerkt (waar bewoners uiteraard een andere mening over hebben). Kan dat zomaar? Ze hebben toch 12 weken lang geen woongenot geboden, privacy is ernstig geschonden en er zijn vele incidenten geweest die een enorme inzet van de bewoners hebben gevraagd. Wat zijn onze rechten hierin?

1822 4 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2015 om 13:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Konden jullie wel blijven wonen in de woning tijdens het groot onderhoud?

fo
door formant - Jan 14, 2015 om 13:48
1 Antwoorden / 2 Vragen

volgens de woning bouw wel de aannemer vond het niet naar eigen zeggen niet verantwoordt. bij 1 van de bewoners heeft hij aangegeven dat het niet reel was te blijven wonen. deze bewoner is tijdelijk elders gaan wonen. de woningbouw had geen mogelijkheid voor een wisselwoning omdat deze allemaal bezet waren. Ook zij heeft maar 200,- vergoeding gehad.
ter beenvorming van anderen:
badkamer, wc, keuken vernieuwen. zachtboard plafonds er uit, alle beglazing vervangen (voor HR++) nieuw dak.
Afhankelijk van de staat van de woning verschilde het per huis of een de badkamer WC en keuken wel of niet werden aangepakt. bij de meesten wel.

zoekster
door zoekster - Jan 14, 2015 om 14:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Die ene bewoner kan sowieso aanspraak maken op een renovatie vergoeding. Daar moet zij gewoon achteraan gaan. Eerst met brieven en dan eventueel de wbv voor de rechter dagen.

Het vervelende met groot onderhoud is, dat 'men' er dan vanuit gaat dat het gehuurde bewoonbaar blijft en dat het met 'een enige overlast' allemaal wel te doen is. Ik geloof wel dat ze dan de plicht hebben om tussen 17.00 en 8.00 de basisvoorzieningen te blijven leveren. Dus water, gas en licht.

Omdat ik niet de totale omstandigheden ken waaronder jullie hebben geleefd en wat er allemaal speelt, geef ik deze hoopvolle link.

klik HIER

Het lijkt me handig een jurist of advocaat in te schakelen om jullie situatie te beoordelen. Misschien heeft iemand een rechtsbijstandverzekering. Of is het mogelijk een jurist in te schakelen waarbij kosten worden gedeeld.

Een volgende brief met daarbij de waarschuwing dat jullie een gang naar de rechter niet zullen schuwen als er geen redelijke vergoeding komt, is wellicht al een stap in de goede richting, in zoverre dat de verhuurder zijn aanvankelijke inschatting nog eens wil herzien...

Bij het juridisch loket kunt u altijd gratis informatie inwinnen.

Succes!

tenormin
door tenormin - Jan 14, 2015 om 14:07
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, renovatie kan uit de hand lopen. U hebt nog geboft, eerlijk gezegd: de beloofde maand zijn 3 maanden geworden. U heeft €200,00 gekregen. Bij ons zou het 6 maanden zijn; is 1½ jaar geworden. (Aannemers gingen failliet e.d). We kregen een kookplaatje - gas -; chemisch toilet en verder "mocht ik buiten koken". 1 huis (flat) werd gebruikt om te douchen en er stonden een was- en droogmachine waar we gebruik van konden maken. Wij kregen (bijna) €500,00 voor derving woongenot. Maar na renovatie was het voor ons allemaal: genot.