stekeltjes
door stekeltjes Feb 3, 2012 om 11:30
Vrije tijd & tuin

Hyacint bollen

Ik heb een aantal uitgebloeide hyacinten. Kan ik die bollen bewaren en in het voorjaar weer in een pot zetten? Zo ja, hoe bewaar ik ze dan?

Bedankt, Egeltje

30042 7 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 3, 2012 om 11:48
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Snijdt de bloem en de steel af. Blaadjes en bollen laten drogen in een donkere droge plek (kelder?) tot het voorjaar laten gaan. Volgend jaar jan/feb kan je ze weer te voorschijn halen. Dit kan een paar jaren herhaald worden.

iv
door ivanvliet - Feb 3, 2012 om 12:16
32 Antwoorden / 3 Vragen

nee niks afsnijden

gewoon nu in de tuin neer leggen
bloemen en steel moeten afsterven
anders krijg je volgende bloem een heel gek vormende hyacint

in het voorjaar de bol droog opruimen

stekeltjes
door stekeltjes - Feb 3, 2012 om 12:22
32 Antwoorden / 42 Vragen

Helaas heb ik geen tuin en heb ik de bloemen (die waren uitgebloeid) de bladeren en de wortels al verwijderd. Kan ik ze nu toch bewaren of moet ik ze maar weggooien.

Stekeltjes

tenormin
door tenormin - Feb 3, 2012 om 12:34
16828 Antwoorden / 108 Vragen

stekeltjes, jammer dat je de bladeren en wortels hebt verwijderd. Als je er toch "zin in hebt" kun je wel proberen ze in een ondiepe bak met vochtige turfaarde te leggen op een koele, donkere plaats. Niet nat maar zo nu en dan met plantenspuit over de turf sprayen. In de lente ze weer uit de turf halen, de rimpelige velletjes verwijderen en ze weer in je bloembakken zetten. Ten overvloede: dan puntjes naar boven! Is te proberen; lukt het je niet dan moet je gewoon in het voorjaar nieuwe kopen. Je moet natuurlijk niets, hoor. Zou leuk zijn als het je toch lukt, bollen zijn best wel sterk. Weet je in ieder geval voor de volgende keer dat ze "helemaal uit zichzelf dood moeten gaan". Geld voor alle bolbloemen (niet bloembollen), zoals de meeste ze noemen.

ma
door mariusj - Apr 9, 2012 om 08:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn uitgebloeide bollen plant ik altijd in de tuin nadat ik het restant van de bloem heb verwijderd, het blad, wortels en de aarde kun je het best laten zitten. Plant de bollen op een zonnige plaats. De bol in de herfst, of als het blad verdort is, opgraven en op een koele droge plaats bewaren. Plant de bol in oktober weer in en pot en geef matig water. boven staande actie is nodig om dat de bol reserve voedsel moet produceren en opslaan om het volgende seizoen weer een bloem te kunnen produceren.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2012 om 09:51
16828 Antwoorden / 108 Vragen

mariusj, natuurlijk doe je dat zo met uitgebloeide hyacinten (tulpen enz.) maar jij hebt een tuin en stekeltjes een balkon en dan is graven een beetje moeilijk, toch?

stekeltjes
door stekeltjes - Apr 9, 2012 om 10:31
32 Antwoorden / 42 Vragen

Hallo Mariusj en Tenormin,

Grappig dat er na al die tijd weer een reactie op mijn vraag komt. Ik was het al bijna vergeten.
Tenormin heeft gelijk. Ik heb geprobeerd het balcon om te spitten. Dat is niet gelukt!
Ik zal mijn vraag afsluiten maar beloof dat ik het zal melden als ik de bollen alsnog tot leven kan brengen.

Allemaal nog een fijne Paasdag