af
door afchoman Sep 20, 2014 om 11:26
Voeding & gezondheid

Hygiene

Hoe zit het met "uit eten gaan"? De vele kook uitzendingen op TV laten altijd een onhygiënische situatie zien. Het proeven tijdens het koken met dezelfde lepel is geen reclame oftewel een antireclame voor de horeca! Hoe is het mogelijk dat hier niet meer aandacht wordt besteed en hoe weet je als consument waar veilig te kunnen eten?

735 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2014 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is er onhygienisch aan het proeven met dezelfde lepel?

Blijf thuis koken, hebt u alles zelf in de hand.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2014 om 12:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uit eten gaan is altijd een gok. De kok niest in de keuken een keer over het eten en een paar dagen later ben je verkouden. Heeft u ooit een kok met een mondlapje voor gezien? Zolang je het zonder haren krijgt voorgeschoteld moet je maar blij zijn als het je lekker smaakt.

(nu gaat u vast nooit meer uit eten ;-))

edrick3
door edrick3 - Sep 20, 2014 om 12:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo afchoman,

..... hoe weet je als consument waar veilig te kunnen eten?.....
Tja, dat weet je nooit met 100% zekerheid.
Misschien kijken of zo'n zaak de sticker van de Smaakpolitie heeft.

Er wordt natuurlijk ook wel gecontroleerd; lees maar eens hier.

Zou in ieder geval dan maar nooit in de keuken van een 'restaurant' in een Aziatisch land kijken. ;-)

Met vr.gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 20, 2014 om 12:49
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste is om het eten zo lang mogelijk in de mond te houden dan hebben de eigen bacteriën
de tijd om de vreemdelingen onschadelijk te maken.
Natuurlijk moet er met een schone lepel voorgeproefd worden.

me
door mein33 - Sep 20, 2014 om 13:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@afchoman,

Kan mij helemaal vinden in uw bevindingen, zeker in kookprogramma's zou hier beter op gelet moeten worden al is het maar voor de show. Je weet echter nooit wat er achter de schermen gebeurt.
Je weet ook niet wat er met voedingsproducten gebeurt vanaf het moment dat dieren er voor worden gedood in het slachthuis of met de producten die van het land of uit de kassen komen.
Ze komen van over de hele wereld.
Bij de producent, tijdens het transport, bij de groothandel en bij de leverancier kan er ook van alles misgaan en gaat er ook van alles mis, zoals laatst bij AH waar een vakkenvuller alle vleeswarenverpakkingen op de vuile winkelvloer had uitgestald om ze te sorteren. En deze producten komen weer bij de klant in de koelkast en het vervolg laat zich raden.
Maar hier moet men maar niet over nadenken want dan eet je nooit meer (ergens) smakelijk.

En mijn oma (1873) zij altijd: niet zeuren maar eten, waar het naar binnengaat liggen ook geen matjes.

ma
door marnix1 - Sep 20, 2014 om 14:07
256 Antwoorden / 22 Vragen

misschien wat offtopic, mijn ergenis is de volgende, "mijn" Supermarkt heeft sinds kort vers afgebakken broodjes in zelfbedienings-bakken. daar bij zit een tang om de broodjes mee te pakken. Lekkere broodjes hoor en het bespaart op verpakkingsmateriaal ,je kunt nu namelijk het gewenste aantal broodjes in 1 zakje stoppen.
Mij valt echter op dat iedereeen met zijn tengels die broodjes pakt. Dan heb ik het niet over kleine kinderen ,die blijken het namelijk leuk te vinden zo'n tang te hanteren.
Laatst maar eens een opmerking gemaakt tegen iemand die zich tangloos bediende. " Hee, een tang, waar zou die voor dienen.?" Persoon keeek me aan of IK iets mankeerde.
Vanochtend trouwens de moed maar opgegeven, nijvere broodjesbakker stond de bakken te vullen.
Hij schudde zijn blad niet leeg maaar pakte de broodjes 1 voor 1 op om ze in de bak te doen...

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2014 om 14:11
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dag afchoman, ja, sommige uitzendingen over koken doen mij ook wel eens achter de oren krabben. Aan de andere kant denk ik dat we toch een flinke "tegenstand" hebben opgebouwd in ons leven om direct ergens onwel van te worden. Dan moet het wel heel gortig zijn. En hygiënisch? Als je overal op let is het moeilijk eten te kopen/restaurant te gaan. Want zelfs al krijg je een sticker van de Smaak politie op de deur: ook dat is een momentopname. Zou zelf lekker uit eten blijven gaan, is toch meestal gezellig en een uitje?

tenormin
door tenormin - Sep 20, 2014 om 14:14
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 14:07]
Vanochtend trouwens de moed maar opgegeven, nijvere broodjesbakker stond de bakken te vullen.
Hij schudde zijn blad niet leeg maaar pakte de broodjes 1 voor 1 op om ze in de bak te doen...

Dat is wel vreemd: hier heeft men handschoenen aan op de brood, vlees en kaas afdeling. Hoewel dat ook niets zegt: achter vegen ze misschien wel hun neus eraan af. ?

me
door mein33 - Sep 20, 2014 om 14:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 20 sep 2014, 14:14]

Dat is wel vreemd: hier heeft men handschoenen aan op de brood, vlees en kaas afdeling. Hoewel dat ook niets zegt: achter vegen ze misschien wel hun neus eraan af. ?

Het enige dat schoon blijft met handschoenen aan zijn hun eigen handen, want ze doen er werkelijk van alles mee.

gerbera
door gerbera - Sep 21, 2014 om 13:19
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lieve mensen, als we nou overal op gaan letten en alles maar voor waar nemen kunnen we niets meer eten en/of drinken. Ik wordt een beetje moe van al die millieufrieken die ons vertellen wat wel en niet goed voor ons is. Nu weer de verkeerde eieren in Honig producten. Ik heb zelf een biologische moestuin waar ook van alles, vaak zonder dat ik het weet, over mijn groente kruipt en waar vogels op mijn appels en peren poepen. Moet ik dit dan maar weggooien ?? Dus als je geen vertrouwen meer hebt in de keuken van restaurants blijf dan gewoon thuis en maak zelf je prakkie klaar met spullen waarvan je vaak ook niet weet hoe deze geproduceerd worden.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 21, 2014 om 13:27
4299 Antwoorden / 5 Vragen

U dacht toch niet dat het er in fabrieken veel hygiënischer aan toegaat?

Verder wordt eten in kookprogramma's meestal na het bereiden zorgvuldig de afvalbak ingeworpen.

tenormin
door tenormin - Sep 21, 2014 om 14:25
16826 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zondag 21 sep 2014, 13:27]
Verder wordt eten in kookprogramma's meestal na het bereiden zorgvuldig de afvalbak ingeworpen.

En in kookboeken met foto's is het eten niet eens gekookt: dat "oogt" mooier.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2014 om 14:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens gaf de oma van @mein 33 het beste advies.

komsja
door komsja - Sep 22, 2014 om 17:06
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Zal er nog maar even een schepje(lepel)bovenop doen heb ooit eens meegewerkt aan een verbouwing van een restaurant (zal de naam niet noemen want wellicht bestaan ze niet meer) maar in schafttijd aten we ons hammetje op in de keuken en heb gezien dat de in partjes geneden ei van het bord afvielen en wat spinazie en dat werd door de ober doodleuk van de grond geraapt en weer netjes op het bord teruggelegd waarna het bij de klant geserveerd werd.
Maar als we moeten gaan nadenken over hoe ons voedsel word gemaakt in een restaurant of fabriek dan kunnen we helemaal niks meer eten.Dat kan wel moeten we alles zelf gaan telen en zelf ons vee gaan houden maar ja wie weet word er in de nacht wel over je kropje andijvie gepist door de kat van de buren waarna er een legio vliegen op hebben gezeten en jij maar denken dat je een heerlijke gezonde andijvie stampot naar binnen aan het harken bent

pi
door pieterwolters - Sep 22, 2014 om 20:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marnix1 schreef op zaterdag 20 sep 2014, 14:07]
Vanochtend trouwens de moed maar opgegeven, nijvere broodjesbakker stond de bakken te vullen.
Hij schudde zijn blad niet leeg maaar pakte de broodjes 1 voor 1 op om ze in de bak te doen...

Sorry hoor, maar als je gewoon bij een bakker je brood gaat halen hebben de medewerkers ook geen handschoenen aan. Je kunt nog altijd beter schone handen hebben dan vieze handschoenen. Ontsmet je je eigen handen ook voordat je een boterham pakt?