pe
door peeters6 Apr 24, 2010 om 19:49
Geldzaken & recht

Hypotheek afgewezen, taxatie betalen?

Wij hebben onlangs een aanvraag gedaan voor een nieuwe hypotheek/hypotheekverhoging, nu met NHG en verzekeringen. Dit zou volgens de adviseur geen probleem zijn. Nu hebben we alle formulieren ingeverd, moesten we van de adviseur een taxatie laten maken. Omdat wij vorig jaar al een taxatie hadden laten maken kon hij dit tegen een lagere prijs verzorgen. Wij hebben hem een taxatie aan laten vragen. Nu blijkt dat op grond van de taxatie de hypotheek niet verstrekt kan worden en krijgen we een factuur 50% hoger dan vorig jaar voor de taxatie.
Wij voelen ons heel erg verkeerd voorgelicht en slecht begeleid. Wat kunenn we hier mee doen?

11758 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de hypotheek wordt afgewezen is op zich geen reden om de taxatie niet te betalen. Ik zou in dit geval het probleem/je vraag eerst voorleggen aan de adviseur en dan pas op dit forum de vraag gaan stellen. Probeer er dus met je adviseur uit te komen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik krijg geen reactie van mijn adviseur, word niet geadviseerd door mijn adviseur. dat is dus het probleem wat daarbij komt.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik u goed begrijp is er niet vooraf een prijs afgesproken ( zwart op wit) waarvoor de taxatie verricht zou worden.
Klik
Als hypotheek adviseur hier aangesloten is - mogelijk kunt u hier ook een klacht indienen over kosten taxatie indien u er met uw adviseur niet uit komt.

Er staat een e-mail adres waar u zou kunnen vragen of dit mogelijk is.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo krijg je geen reactie? Heb je al gebeld of een gesprek gehad met hem? Veel mensen dat je per e-mail alles kunt oplossen, maar communicatie is veel meer dan alleen e-mail. Dat is ook een gesprek aangaan. Via een gesprek kun je veel beter probleem oplossen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond,
Voor iedere klacht die je indient, moet je eerst al het mogelijke hebben gedaan om er onderling uit te komen. Meteen een klacht indienen zal resulteren in afwijzing van de klacht.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebeld maar hij is in gesprek/heeft pauze en laat niks van zich horen. De aanvraag is niet geheel vlekkeloos verlopen. Bij een gesprek daarover kletst hij er over heen.
Ik was al niet tevreden met het verloop van het proces maar dacht, nog even en dan ben ik er van af. Nu weet ik helemaal niet waar ik aan toe ben, wat mijn rechten zijn en laat hij verder ook niets horen. Maar ik ga maandag weer bellen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2010 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sta maandag op de stoep bij hem, zodra het kantoor opengaat en dwing zo een gesprek af. Zet van tevoren een paar punten op papier.

Vladja

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt.
Alleen had de bank een makelaar opdracht gegeven een taxatie uit te voeren.
Toen de hypotheek niet door ging, stuurde de bank ons een rekening van de taxatie.
Uiteraard hebben we die niet betaald, omdat WIJ geen opdracht hadden gegeven.
De bank heeft deze toen moeten betalen.

Ben bang dat de opdrachtgeven zal moeten betalen, dus het is maar net wat je zwart op wit hebt.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon niet betalen. Als ik het goed begrijp heeft de "adviseur" de taxatie aangevraagd,dus kan u niet gedwongen worden tot betaling.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 13:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

""""Omdat wij vorig jaar al een taxatie hadden laten maken kon hij dit tegen een lagere prijs verzorgen. Wij hebben hem een taxatie aan laten vragen. Nu blijkt dat op grond van de taxatie de hypotheek niet verstrekt kan worden en krijgen we een factuur 50% hoger dan vorig jaar voor de taxatie.""""
Een lagere prijs van wat ???
De vorige taxatie of van de huidige prijzen ???
Bent u er misschien vanuit gegaan dat daar de vorige taxatie mee bedoeld werd.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

hammond schreef op maandag 26 apr 2010, 13:29: Gewoon niet betalen. Als ik het goed begrijp heeft de "adviseur" de taxatie aangevraagd,dus kan u niet gedwongen worden tot betaling.

Helaas is dit een slecht advies. De taxatie is op uw adres aangevraagd en voor u bestemd. Dus u moet gewoon betalen. Dat de adviseur dit in gang zet doet niet ter zake.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hammond schreef op maandag 26 apr 2010, 13:29: Gewoon niet betalen. Als ik het goed begrijp heeft de "adviseur" de taxatie aangevraagd,dus kan u niet gedwongen worden tot betaling.

Ik vrees ook dat je met dit soort 'adviezen' niet echt geholpen bent. De 'onderbuik' is fijn, maar de taxatie blijft een zakelijke transactie die -weliswaar verbonden- maar los staat van het hypotheekadvies. De taxateur heeft zijn werk gedaan en zal betaald moeten krijgen. Belangrijk om te weten is wie in het taxatierapport genoemd staat als opdrachtgever.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Getty:

Het heeft me een uur op directieniveau kletsen gekost op een vrijdagavond in de Rambobank, doch het resultaat was dat de door de bank aangevraagde taxatie voor de hypotheek voor ons huis niet door mij betaald hoefde te worden.
De bank had opdracht gegeven tot taxatie, ondanks dat de chef particulieren en de chef verzekeringen beide in hetzelfde type huis woonden en zij er één garage bij hadden en ik twee. Over de duim getaxeerd. Er is ook niemand binnen geweest. Onnodige taxatie voor een lullig hypotheekje. Blijkbaar wilden ze er zelf Fl. 271,- aan verdienen door alleen een paar velletjes A-4 te produceren. En dan "onder de armen verdelen" zeker.
Toevallig was/is mijn zwager bij een andere Rambo-vestiging de baas. Hij zei desgevraagd: "Wie de taxatie aanvraagt moet hem ook betalen." Nou, dat hebben ze geweten.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

peeters6

Als ik jouw bericht lees, dan konkludeer ik dat de afspraken over de taxatie onduidelijk zijn geweest. Mijn advies is: betaal een gedeelte van de rekening (bijvoorbeeld 75%) en geef bij de adviseur aan dat je de rest van de rekening betwist onder verwijzing naar zijn opmerking dat hij een lagere prijs in rekening zou brengen. Zoek vervolgens ook even uit of deze fraaie adviseur bij een branchevereniging is aangesloten, waar je mogelijk t.z.t. een klacht kunt indienen.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2010 om 21:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij hoef je niets te betalen.

Wie stuurde je een rekening, de taxateur of de adviseur?

Eerstens: naar ik vermoed heb je de taxateur nimmer een opdracht gegeven. En de adviseur heeft nimmer getaxeerd (dat deed de taxateur).

Tweedens: jij had geen (direct) belang bij de taxatie, het belang lag bij de adspirant hypotheekverstrekker.

Vraag of ze je je (schriftelijk) opdracht kunnen overleggen.

Als de adviseur nodig vindt om te taxeren, dan moet hij dat voor eigen rekening doen.

Groet, Karel

ve
door verwijderd - Apr 28, 2010 om 01:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een standaard (oplichters truc) van banken. U leest het goed. Bewijs in de kast. U bent simpelweg verkeerd voorgelicht door deze adviseur. De taxatie van vorig jaar was hem bekend. Dat is voldoende voor een goede adviseur. ( Ook als u een verbouwing heeft laten plegen kunt u de rekeningen er bij optellen.) Eigen werk is niet belastbaar. Persoonlijk zou ik die adviseur en zijn werkgever aanschrijven om opheldering met vermelding van het vorige rapport.
Nimmer betalen.
Bij geen overeenstemming een klacht indienen over onbehoorlijk en onbekwaam advies. vraag dan tevens waar u elders een klacht kunt indienen over deze behandeling. Ik wens u sterkte. Bij veel banken kunnen ze n.l. slecht rekenen is mijn ervaring. Het plusteken kennen ze niet het minteken wel. Ook de aan en verkoop koers van vreemde valuta is altijd strijd met de consument.Groet. H.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2010 om 02:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

peeters6 schreef op zaterdag 24 apr 2010, 19:49: Wij hebben onlangs een aanvraag gedaan voor een nieuwe hypotheek/hypotheekverhoging, nu met NHG en verzekeringen. Dit zou volgens de adviseur geen probleem zijn. Nu hebben we alle formulieren ingeverd, moesten we van de adviseur een taxatie laten maken. Omdat wij vorig jaar al een taxatie hadden laten maken kon hij dit tegen een lagere prijs verzorgen. Wij hebben hem een taxatie aan laten vragen. Nu blijkt dat op grond van de taxatie de hypotheek niet verstrekt kan worden en krijgen we een factuur 50% hoger dan vorig jaar voor de taxatie.
Wij voelen ons heel erg verkeerd voorgelicht en slecht begeleid. Wat kunenn we hier mee doen?
Wat de overeengkomen afspraak tussen u/jullie en de adviseur werkelijk is, dat zal voorlopig in het midden blijven. Neemt niet weg dat de taxatiekosten dienen te worden betaald. Als het goed is, kan de taxatiekosten als belastingaftrek worden aangemerkt. Net als de kosten van nieuwe hypotheek getransporteerd bij de notaris.