al
door alexx Dec 31, 2010 om 19:10
Geldzaken & recht

Hypotheek aflossen

Hallo ,ga mijn hypotheek aflossen bij de dsb bank ,had mijn huis verkocht,maar ze rekenen hier voor het inlossen administratie kosten €250.00 is dit wel correct,had de curator gebeld een tijdje terug en die zij dat het aflossen niets koste,met vriendelijke groet alexx

4961 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 31, 2010 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je hypotheekvoorwaarden nog? Ik neem aan dat je bedoelt dat de DSB die € 250,-- in rekening brengen..

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 31, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De werkwijze van de DSB volgend zou het mij inderdaad niets verbazen als de bank ook hier nog weer een extra graantje mee wilde pikken.

Vladja

ve
door verwijderd - Dec 31, 2010 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zullen de kosten zijn voor het afmelden van de hypotheek bij het kadaster.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2011 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jaren bij een bank gewerkt en nog nooit meegemaakt dat er iets betaald moest worden als de hypotheek uit verkoop werd afgelost.
Maar het zou mij ook niet verbazen als dit bij de DSB anders geregeld is.

ve
door verwijderd - Jan 1, 2011 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie zijn "ze" in dit geval? Oftewel: wie rekenen die € 250,--. Is dat de DSB bank of de notaris die de overdracht van de woning geregeld heeft?

Als het de notaris is, dan klopt dat volledig. Je hypotheek is namelijk ingeschreven bij het kadaster en moet daar doorgehaald (afgemeld) worden. Daar zijn kosten aan verbonden. Deze kosten vallen nooit onder kosten koper omdat de koper niet kan zien en ook geen rekening hoeft te houden met het aantal hypotheken en/of beslagen die zijn ingeschreven op je woning.

Als DSB deze kosten rekent, dan kan dat ook. Menig bank rekent tegenwoordig administratiekosten, ook bij verkoop. Een bank als de ING heeft hier ook een handje van.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2011 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie het zelf eigenlijk zo,DSB is er niet meer word beheerd door de curator, moet ik dan er ook nog aan bijdragen wat ze dan tekort hebben van de schuld van DSB door administratiekosten bij mij te berekenen ,had hier over opgebeld over die administratiekosten ,en het antwoord wat die meneer zij ,het is zo dat u die administratiekosten van €250.00 moet betalen.ben er niet mee eens.

ve
door verwijderd - Jan 2, 2011 om 19:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zienswijze klopt niet helemaal. DSB bestaat nog wel degelijk, maar is failliet. Daarom is er een curator. Doordat DSB failliet is, zijn de voorwaarden niet ineens gewijzigd. Als in je leningvoorwaarden en/of de algemene voorwaarden van de DSB op het moment dat u de lening aanging stond dat er administratiekosten in rekening gebracht kunnen worden (zoals al eerder aangeven gebeurt dat ook bij bijvoorbeeld de ING bank), dan hebben ze alle recht om die kosten in rekening te brengen. Als je het daar niet mee eens bent, dan had je dat eerder moeten bedenken en niet met DSB in zee moeten gaan.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op zondag 2 jan 2011, 19:31: ...Als je het daar niet mee eens bent, dan had je dat eerder moeten bedenken en niet met DSB in zee moeten gaan.

Zoal met bijna alle producten van DSB had je beter met een andere bank in zee kunnen gaan.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even ter info: Normaal kost een totale aflossing niets, echter een royements verklaring van de hypotheekakte kost wel geld, tussen de 200 en 300 euro afhankelijk van het tarief van de notaris.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jannyholtrop,
Normaal kost een totale aflossing zeker wel iets. Dat kan zijn boeterente (ook bij verkoop tegenwoordig) maar daarnaast ook adminstratiekosten. Voorheen Postbank (nu ING) doet dat al jaren. Ook de Rabobank wil nog wel eens administratiekosten rekenen, maar dan vooral bij zakelijke klanten.

Daarnaast heb je nog royementskosten,. Maar dat zijn kosten die je rechtstreeks aan de notaris betaald.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

koekeloer schreef op maandag 3 jan 2011, 13:17:
marcel75 schreef op zondag 2 jan 2011, 19:31: ...Als je het daar niet mee eens bent, dan had je dat eerder moeten bedenken en niet met DSB in zee moeten gaan.

Zoal met bijna alle producten van DSB had je beter met een andere bank in zee kunnen gaan.

Jammer dat je zelf geen mening hebt want als iedereen van te voren had geweten hoe het zat met de DSB was niemand met de DSB in zee gegaan. Lekker makkelijk.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

alexx,

Ik denk dat dit de royementsakte betreft (doorhaling uit het hypotheek register).
Dit is noodzakelijk bij latere verkoop en dat kan later nog wel eens moeilijkheden geven met name als u overleden bent en de erfgenamen willen het huis verkopen kennen niet de gegevens betreffende de oude hypotheekakte.
De door u genoemde kosten zijn wel erg hoog want normaal blijft dit onder de ca. € 100,00.
Ik heb zelf enkele maanden geleden gedaan via een notaris per internet en toen waren de kosten voor doorhaling van de akte slechts € 75,00 incl . B.T.W. en bijkomende kosten.
De notaris was " Van Leus en Van den Broek" te Arkel.
( www.info@leusenbroek.nl )
E.e.a. kon via wat simpele correspondentie via E-mail met deze notaris geregeld worden.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 3, 2011 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willem,
Hypotheek staat gewoon ingeschreven bij het Kadaster. Ook als deze is afgelost blijft de inschrijving wanneer er geen nadere aktie wordt ondernemen gewoon bestaan.

Het tarief dat jij gevonden hebt is overigens extreem laag. Normaal gesproken wordt hiervoor minstens € 125,-- per doorhaling voor gerekend (bij meerdere hypotheken dus een veelvoud hiervan). Blijkbaar had de notaris die jij hebt ingeschakeld niets anders te doen en wil hij op deze wijze werk binnen halen. Overigens heb jij blijkbaar een zogenaamde losse doorhaling laten doen. oftewel: je had je huis niet verkocht of een hypotheek overgesloten.

Heb je je huis verkocht, dan ben je verplicht om de doorhaling van de hypotheek te laten plaatsvinden door de notaris die ook de overdracht regelt. Hetzelfde geldt ook voor een oversluiting van een hypotheek.

Ik blijf er overigens nog steeds bij dat DSB gewoon zelf adminstratiekosten rekent en deze kosten staan los van de royementskosten. Beide kosten zijn overigens wel, onder de gebruikelijke voorwaarden, fiscaal aftrekbaar.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slechte producten?Dat valt best mee hoor ,want op spaarrekeningen en deposito's kreeg je gemiddel 2,5% en op een internet bankrekening kreeg je een gemiddeld 3% rente meer rente dan bij bv ING .Bankpasje calculator en gebruik ervan was gratis.Kost bij alle banken veel geld .Daar hoorde je toen niemand over.De grote banken zijn met belastinggeld overeind geholpen en hebben nog steeds dezelfde rovers mentaliteit als Dirk als er bv extra geleend (auto,luxe keuken etc)moest worden bij een hypotheek.Achteraf ging het om circa 500 terechte klagers en is niemand ,behalve Lakerman en curators er beter van geworden Kortom het zijn allemaal dieven van onze portemonnee.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 10:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel75,

De € 75,00 is bij die notaris de normale prijs. De prijs wordt op de website vermeld.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willem,
Het was even zoek op hun website, maar toch gevonden. De gegevens die zij overigens vragen (recent leningoverzicht) zijn overigens overbodig. En ach ja, je hebt ook metselaars en timmerlieden die onder de kostprijs werken om aan het werk te blijven. Daar heb je als consument uiteraard verder geen boodschap aan, maar je moet dan ook niet al te veel van de kwaliteit verwachten.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75 schreef op dinsdag 4 jan 2011, 11:19: Willem,
Het was even zoek op hun website, maar toch gevonden. De gegevens die zij overigens vragen (recent leningoverzicht) zijn overigens overbodig. En ach ja, je hebt ook metselaars en timmerlieden die onder de kostprijs werken om aan het werk te blijven. Daar heb je als consument uiteraard verder geen boodschap aan, maar je moet dan ook niet al te veel van de kwaliteit verwachten.

Marcel75,

Heeft niets met kwaliteit te maken, het is gewoon uitschrijven en verder niets.
Een puur administratieve zaak waar alleen enkele gegevens omtrent de hypotheekakte voor moeten worden verstrekt. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je géén gebruik maakt van de goedkoopste notaris in dit soort zeer eenvoudige zaken.
De notaris vraagt aan de hand van de verstrekte gegevens bij de hypotheekbank op of uitschrijving kan plaats vinden en stuurt het positieve antwoord op naar het kadaster.
Na melding aan het kadaster meld hij dit ook aan het hypotheekregister en krijg je bericht van de notaris dat uitschrijving heeft plaats gevonden.

Bij mij heeft die hele procedure ongeveer 3 maanden geduurd. Iets langer dan gebruikelijk door een wat trage reactie van de hypotheekbank.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jan 4, 2011 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willem,
Laat ik je verklappen dat de meeste fouten worden gemaakt in royementsakten. Overigens is de werkwijze niet zoals jij vermeld. Op het moment dat jij een lening hebt afgelost, kan de bank je een brief sturen met de vraag door welke notaris de doorhaling geregeld moet worden. In dat geval zal de bank aan die notaris een zogenaamde royementsvolmacht sturen. Hopelijk staan daar de juiste gegevens in (niet altijd het geval).

Stuurt de bank je die brief niet, dan zul je zelf een notaris moeten opzoeken. De notaris zal in dat geval zelf de royementsvolmacht opstellen en toesturen. Wanneer die volmacht ontvangen is door de notaris, kan hij de royementsakte opstellen en tekenen.

In die akte moeten de hypotheekhouder, de datum van de akte, de datum van inschrijving en het zogenaamde deel en nummer (vindplaats) en de kadastervestiging van die hypotheek juist vermeld worden. Als klant krijg jij die akte niet te zien en dus ook niet de fouten die daarin gemaakt worden. Het komt met grote regelmaat namelijk voor er fouten begaan worden in die gegevens. Gevolg: een verkeerde hypotheek is doorgehaald en jij loopt toch weer tegen een inschrijving aan als je huis verkoopt of toch weer een hypotheek gaat vestigen. Ik zeg niet dat bij goedkope notarissen dat meer voorkomt dan bij duurdere. Ik vind en weet alleen wel dat bij de meeste duurdere er meer controles ingebouwd zijn dan bij de meeste goedkope.

De notaris stuurt tegenwoordig een digitaal afschrift naar de dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers die de akte verwerkt en de in die akte vermelde doorhalingen toepast. Verder stuurt de notaris naar geen enkel register een afschrift. De notaris krijgt ook geen reactie van het kadaster dat een bepaalde doorhaling is toegepast. Alleen maar dat die royementsakte onder een bepaald deel en nummer is ingeschreven. Het is aan de notaris om te bepalen of hij wel of niet gaat controleren of de juiste doorhalingen zijn toegepast (kost wel geld). De notaris stuurt dus zeker niet het positieve antwoord van de hypotheekhouder even door naar het kadaster. Nadat de notaris de akte heeft ingeschreven bij het kadaster, zal hij je de declaratie sturen (sommigen willen op voorhand al betaald krijgen).

Wat de notaris nog wel doet, maar dat doet hij met iedere akte, is de akte zelf opsturen naar de Belastingdienst ter registratie. Daartoe is hij nu eenmaal verplicht om dat binnen 10 werkdagen na ondertekening te doen (voor testament geld op dat punt een uitzonderen. Die hoeven pas na het overlijden van de testateur aangeboden te worden).

Nogmaals: ik ben geen 100% voorstander van de dure kantoren en/of 100% tegenstander van de prijsvechters. Ik wil alleen maar aangeven dat daartussen nog heel veel zit en een mercedes nu eenmaal ook anders rijdt dan een fiat panda (oorspronkelijke model) en beiden doen ze hetzelfde: namelijk rijden en je van a naar b brengen. Aan blindstaren op een prijs kan ook een prijs zitten.