snowgirl
door snowgirl Jun 17, 2010 om 19:52
Geldzaken & recht

Hypotheek oversluiten

ik heb een aanbieding gehad om mijn hypotheek over te laten sluiten
zodat ik ruim 200 euro per maand minder ga betalen..netto..

nu is mijn vraag.... want de adviseur komt binnekort langs
welke directe vragen ik hem moet stellen..
zodat ik later niet het schip inga..

ik weet dat ik een boete moet betalen,
want heb mn rente vast staan voor 10 jaar..
en ben net een klein jaar bezig,
dus dat is 1 procent van het hypotheekbedrag..
is dit handig de volgende keer weer zo af te sluiten?
of is 5 jaar beter??

en ik zou van 6 procent naar 4,2 procent gaan voor 10 jaar vastzetten

en anders van 6 procent 10 jaar vast
naar 3,4 procent 5 jaar vast..

wat is handig en wat kan ik doen om goed voorbereid te zijn...

754 15 Rapporteer

getty
door getty - Jun 17, 2010 om 20:09
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Van wie is het aanbod?? Van een hele andere partij? hoe hebben ze u gevonden?
Het klinkt haast te mooi om waar te kunnen zijn, er zal een flinke boete betaald moeten worden omdat de oorspronkelijke hypotheek nog lang zou doorlopen. Ik vraag me af of dit tegen de lagere rente opkan. Ga zeker niet direct in op het voorstel. Leg het voor aan uw eigen hypotheekverstrekker en laat berekenen of het klopt. Weet wel dat u tegenwoordig voor dit soort adviezen een nota kunt verwachten, dus ook van degene die bij u thuiskomt en u het aanbod gaat doen.

snowgirl
door snowgirl - Jun 17, 2010 om 20:27
89 Antwoorden / 46 Vragen

de adviseur zou vrijblivend langskomen,
de boete zou 17duizend euro zijn,
waarvan ik 10duizend uiteindelijk zelf zou betalen
want ik zou die kunnen aftrekken vd belasting,
het aanbod was van consumenten...en de bankverstrekker zou de sns bank zijn
en ze hebben me gevonden doordat ik op internet een enquete in heb gevuld..

hij zei dat met alle kosten er nog bij kwamen, notaris en oversluitkosten enz
dat ik dan nog steeds voordeliger uit zou zijn..

getty
door getty - Jun 17, 2010 om 20:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=snowgirl schreef op donderdag 17 jun 2010, 20:27]de adviseur zou vrijblivend langskomen,
de boete zou 17duizend euro zijn,
waarvan ik 10duizend uiteindelijk zelf zou betalen
want ik zou die kunnen aftrekken vd belasting,
het aanbod was van consumenten...en de bankverstrekker zou de sns bank zijn
en ze hebben me gevonden doordat ik op internet een enquete in heb gevuld..

hij zei dat met alle kosten er nog bij kwamen, notaris en oversluitkosten enz
dat ik dan nog steeds voordeliger uit zou zijn..

ik geloof er helaas niets van. Volgens mij is de boete niet aftrekbaar van de belasting. Ga er niet op in, of ga eerst praten met uw eigen hypotheekverstrekker en vraag eerst wat de boete is. Veel mensen zijn de boot in gegaan met dergelijke voorstellen en betalen achteraf de rekening !!

snowgirl
door snowgirl - Jun 17, 2010 om 20:38
89 Antwoorden / 46 Vragen

ik bel zeker eerst mijn eigen adviseur,
en ga zeker alles na..

maar dacht misschien dat er mensen waren die hier mee te maken hebben gehad
en die me dan zeker nog verder op weg kunnen helpen..

we zijn toch zeker niet de enigste die 6procent hebben betaald voor onze hypotheek

of zitten we echt veel te hoog??

fijn dat jullie met me meedenken!!!!

kr
door krieties - Jun 17, 2010 om 21:03
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt allemaal erg dubieus!!
Hoe kom je aan 1% hypotheekbedrag boete? Boete is mogeliojk 1,8% over 9 jaar. Schelden ze zomaar 7000 euro van de boete kwijt?
Boeterente is inderdaad aftrekbaar, maar als je die boeterente (en de oversluitkosten) weer financiert is de rente daarover niet aftrekbaar.
Pas op, ik zie echt allelei haken en ogen.
En....advies geven over 5 of 10 jaar vastzetten doet niemand. Niemand kan in de toekomst kijken.

snowgirl
door snowgirl - Jun 17, 2010 om 21:11
89 Antwoorden / 46 Vragen

nee die 7000euro zou ik terug kunnen vragen aan de belasting..
van die 17duizend,
zou ik dan 10duizend zelf moeten betalen..

en vastzetten...

ehh ik heb vorig jaar mijn hypotheek ook 10 jaar vast laten zetten,
voor 6 procent...

volgens die man ben ik dus wel opgelicht omdat hij me nu 3,4 procent kan aanbieden...

eerst maar een gesprek dan aangaan...
dit is echt kosteloos...

en ik krijg eerst nog een brief thuis....dus dan kunnen we altijd nog zien hoe of wat..
eerst een informatiegesprek
en als we dan misschien overeen zouden kunnen komen

komt er een vervolg gesprek

en dan zouden we pas zaken gaan doen...

ik hoef toch nu ook niet mezelf zorgen gaan maken over het advies gesprek..

niet dat ik achteraf een nota krijg toegestuurd...

kr
door krieties - Jun 17, 2010 om 21:19
442 Antwoorden / 0 Vragen

Over die 7000: akkoord, niet goed gelezen.
Ik blijf zeggen: pas op en laat je door een derde voorlichten voordat je tekent.

marcel75
door marcel75 - Jun 18, 2010 om 08:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

6% voor 10 jaar is een vrij gangbare rente, 3,4% voor 10 jaar is juist extreem laag. Er kunnen haken en ogen zitten aan de aflossingswijze. Als er ook een spaarproduct aan de hypotheek gekoppeld is/wordt, kun je vaak beter een wat hogere hypotheekrente hebben. Die rente krijg je namelijk op het spaarproduct waardoor je premie lager is. De premie is fiscaal niet aftrekbaar, de rente wel.

Daarnaast kun je de hele boeterente en bijkomende kosten in aftrekbrengen. Inderdaad oppassen met de rente over meegefinancierde boeterente. Die is niet aftrekbaar. Daarnaast ben je € 10.000,-- eigen geld kwijt.

En hoe vast is vast? SNS heeft ook een zogenaamde rente-demper. Dan begin je bij 3,4% en kan het in 10 jaar wel stijgen. Daarnaast kan het zijn dat het een zogenaamde rente-voordeel-variant betreft. Dan betaal je ook bij verkoop van je woning een boeterente, tenzij je een andere woning koopt en die ook weer bij de SNS financiert. Zo houden ze je dus voorlopig vast als klant.

Ga er maar van uit dat als het te mooi lijkt, ook te mooi is.

kr
door krieties - Jun 18, 2010 om 15:09
442 Antwoorden / 0 Vragen

Bij oversluiten geldt nog dat niet alleen de rente van de meegefinancierde boete, maar ook de rente van meegefinancierde kosten (notaris, afsluitpr taxatie e.d.) niet aftrekbaar is. Wel bij doorstromers, dat is vanaf 2010 gewijzigd. Dit als aanvulling op het antwoord van marcel75.
De maandlasten zullen wellicht lager worden, maar vergeet niet dat de schuld hoger zal worden. Bij tophypotheek (schuld hoger dan waarde huis) zijn wettelijke maatregelen in de maak. Mogelijk in de toekomst dat deel van de schuld wat boven de waarde uitkomt in 7 jaar moet worden terugbetaald.
En dat bedoelde ik maar met haken en ogen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 18, 2010 om 23:00
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ snowgirl:

Toch vind ik die 6 % over 10 jaar die je een jaar geleden kreeg, ook al hoog. Drie jaar geleden bedong ik 4,8 % over 10 jaar vast en de rente is feitelijk in die drie jaar alleen maar naar beneden gegaan. Niet met procenten, natuurlijk, doch met tienden van. Maar wel naar beneden.

Omdat je nog maar net aan die hypotheek bent begonnen zou ik erg voorzichtig zijn om over te sluiten. Wanneer je gaat vergelijken moet je oppassen dat je geen koeien met paarden vergelijkt. Dus b.v. geen spaarcomponent of speculatiecomponent er in, wanneer je dat nu ook niet hebt.
Mijn verwachting is dat de rente wel weer omhoog zal gaan, omdat de banken klagen en ze maatregelen opgedrongen worden die geld kosten en al die kosten komen toch bij de consument weg die zaken met hen doet. Zo gauw de economie aantrekt zien ze hun kans schoon. Dan wordt geld weer duurder.

Hardware ERror MAN.

marcel75
door marcel75 - Jun 19, 2010 om 11:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Herman,
De hypotheekrente is sinds 3 jaar eerst aardig gestegen en nu al enige tijd redelijk op peil. Stijgt soms wat, daalt soms wat. De hypotheekrente was 3 jaar geleden een stuk lager. Maar ja, nu moeten ze allerlei reserves aanhouden en daar moet geld voor binnen komen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 19, 2010 om 20:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Marcel:

Je weet ook wel wie dat geld, dat binnen moet komen, betaald.
Alles wat door de overheid aan banken opgelegd wordt komt uit de portemonnee van iedereen die van een bank gebruik maakt. Jij en ik dus. Allen die deze kosten niet door kunnen berekenen in tarieven. Een nieuwe manier om rijken steeds rijker te maken en armen steeds armer.

In deze zin, fijn weekend.

H.

poltol
door poltol - Jun 19, 2010 om 20:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Mogelijk betaald u iets te veel. Maar als er geen verdere zaken zoals verzekeringen en/of koopsompolissen bijzitten dan bent u redelijk goed af de komende tien jaar. Alle aanbieders die met dit soort voorstellen komen pakken u terug op verzekeringen en/of de volgend vijf jaren, want meestal kunt u er niet zomaar vanaf.
En oversluiten, op een zo'n kortetermijn kost u veel geld.
De belastingdienst bevordert dit soort hypotheek hoppen zeker niet en zal u dus ook niet tegemoed komen.
Als u de huidige lasten kunt opbrengen en er zijn nu geen rare bijprodukten meeverkocht dan fijn blijven zitten want 6% is m.i niet onredelijk hoog.
Mijn advies? Begin er niet aan.

Vr.gr. poltol

snowgirl
door snowgirl - Jul 4, 2010 om 19:19
89 Antwoorden / 46 Vragen

de meneer is langsgeweest
en had een goed verhaal
maar na alles narekenen en een hyptheek die hoger zou worden
hebben we besloten dit niet te doen,
voor 10 jaar vastzetten word nog veel gedaan,
en de boete die hiervoor zou staan was echt heel hoog,
en voor 5 jaar zou ons dat 40 euro per maand gaan schelen,
maar de hypotheek zou zeker ruim 24000 hoger uitkomen
en die is na 5 jaar nog niet weg,
dus idd een boel haken en ogen zaten eraan,
en achteraf kon die meneer ons nieteens ongelijk geven,
hij zei ook dat de boete te hoog was,
en we over een jaar of 6 nog maareens alles na moesten laten rekenen
dus voorlopig zitten we nog goed,
hebben een goed hypotheek en dan wel voor 6 %
maar die hij bood voor 4% en dan maar 40 euro per maand schelen...
wil ik geen boel ellende!!

dus iedereen bedankt die heeft gereageerd!!!

poltol
door poltol - Jul 4, 2010 om 19:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Snowgirl,

Bedankt voor het terug koppelen.
Deden anderen dat ook maar eens.

En ..... wijs geweest en lekker houden zo, die hypotheek.
Gefeliciteerd.

Fijne week verder, poltol