la
door lampekap Jan 17, 2011 om 19:58
Geldzaken & recht

Hypotheekrenteaftrek bij een onbewoond huis

Ik ben al een tijdje werkloos en heb mijn huis te koop gezet en woon nu samen bij mijn vriendin die een huurhuis heeft.
Ik neem aan dat ik nog recht heb op hypotheekrenteaftrek van mijn koophuis omdat ik de hypotheekrente toch moet betalen,de 1 zegt van wel en de ander zegt van niet,
Ik heb het nodig omdat op het ogenblik mijn inkomsten net zo hoog zijn als mijn vaste lasten.
Bedankt voor de antwoorden.

7059 4 Rapporteer

fi
door fisbel - Jan 18, 2011 om 01:42
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uw huis staat leeg en te koop. Als u de woning in 2010 te koop hebt gezet, kunt u nog in de jaren 2010, 2011 en geheel 2012 de hypotheekrente in aftrek nemen. Als de woning pas in dit jaar 2011 te koop is gezet, mag u nog gedurende de jaren 2011, 2012, 2013 + tijdelijke maatregel 2014 de hypotheekrente in aftrek nemen. Maar hopelijk is de woning dan allang verkocht.

Hoe vult u dit in uw aangifte in
Als u uw oude woning in 2010 bijvoorbeeld op 1 oktober hebt verlaten, bent u over de laatste 3 maanden van het jaar niet meer het Eigenwoningforfait verschuldigd. U vult bij hoofdverblijf in als periode: 01-01 t/m 30-09. Het programma rekent het Eigenwoningforfait uit. Vervolgens vult in u bij: eigenwoningforfait in bijzondere situaties bijvoorbeeld bij verhuizing: periode 01-10 t/m 31-12. Over deze periode is het Eigenwoningforfait € 0. U woonde immers niet meer in de woning.

NB: nu u met uw vriendin samenwoont kan dat consequenties hebben voor de toeslagen. Dit omdat u verplicht toeslagpartner van elkaar bent, dus beide (verzamel)inkomens tellen. Te denken valt aan zorgtoeslag en heel misschien huurtoeslag.
http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-35.html#P421_49418

nb
door nbw - Jan 18, 2011 om 01:58
521 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft een eigen woning en een hypotheek. Dan kun je gewoon rente blijven aftrekken ook al woon je er niet of staat het huis te koop . Voor de belastingaangifte is dit onbelangrijk.

marcel75
door marcel75 - Jan 18, 2011 om 08:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NBW,
Je kunt niet zomaar ongebreideld hypotheekrente aftrekken. Het moet wel gaan om je eigen woning/hoofdverblijf. Daar moet je dus wel wonen/ingeschreven staan. Uitzonderingen daarop zijn de periode die een echtscheiding in beslag neemt of als je de woning in de verkoop hebt staan. Heb je de woning niet in de verkoop of ga je de woning in de tussentijd verhuren, dan is die woning niet langer je hoofdverblijf en valt dus in Box 3.

fi
door fisbel - Jan 18, 2011 om 11:26
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marcel75 schreef op dinsdag 18 jan 2011, 08:41]NBW,
Je kunt niet zomaar ongebreideld hypotheekrente aftrekken. Het moet wel gaan om je eigen woning/hoofdverblijf. Daar moet je dus wel wonen/ingeschreven staan. Uitzonderingen daarop zijn de periode die een echtscheiding in beslag neemt of als je de woning in de verkoop hebt staan. Heb je de woning niet in de verkoop of ga je de woning in de tussentijd verhuren, dan is die woning niet langer je hoofdverblijf en valt dus in Box 3.
Ongebreideld hypotheekrente in aftrek nemen kan niet, mee eens uiteraard. Hoofdregel: de eigen woning zal je hoofdverblijf moeten zijn. Maar er zijn in de Wet IB2001 een aantal uitzonderingen opgenomen. Veel voorkomende situatie: er wordt een nieuwe woning gekocht en de oude woning staat leeg en te koop. Tijdelijk is dan de hypotheekrenteaftrek over beide woningen mogelijk. Voor lampekap die in een huurwoning woont, is er wat aftrekbaarheid van de hypotheekrente oude woning geen verschil met iemand die tijdelijk twee eigen woningen heeft en de hypotheekrente over beide woningen in aftrek mag nemen. Voor aftrekbaarheid in deze situatie zijn dit de voorwaarden die in de link Belastingdienst hierboven staan:

* De oude woning was in voorgaande jaren uw hoofdverblijf.
* De oude woning staat leeg sinds de verhuizing.
* U biedt de oude woning daadwerkelijk te koop aan.

Wie de uitzonderingsbepaling in de IB2001 Eigen Woning na wil lezen: Artikel 3.111 lid 2
http://lexius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel3.111/lid2