wo
door wonder77 Jul 10, 2015 om 16:30
Geldzaken & recht

Hypotheekverzekering abn amro

Beste leden, ik heb een adviesvraag uitstaan bij ABN AMRO over:
-ofwel aflossen op mijn aflosvrije hypotheekdeel
-dan wel storten/inleggen in mijn spaarhypotheek deel.

Vanuit verschillende hoeken krijg ik hier verschillend advies over wat in mijn situatie het beste is om te doen. Ook fiscaal technisch de beste optie is.

Mijn spaarhypotheek is gekoppeld aan een hypotheekverzekering. Ofwel 'geen banksparen'. De vraag is wat ik maximaal mag inleggen om niet fiscaal te hoeven afrekenen aan het einde van de rit. ABN AMRO lijkt echter niet in staat mij goed te adviseren want de vraag staat nu al meer dan een maand uit en nog geen antwoord (ondanks herhaalde verzoeken).

Nu betaal ik volgens mij al jaren voor zogenaamd verzekeringsadvies via de ingehouden hypotheekpremies. 'Kosten verzekeringsadviseur' staat er in de jaaroverzichten, maar ik heb nog nooit enig advies op dit gebied gekregen en nu ik er specifiek om vraag, blijft men vooralsnog in gebreke. Ongetwijfeld is de verzekeraar liever met nieuwe klanten bezig. Heeft iemand hier ervaring met ontvangen van advies van de verzekeraar en wat adviseren jullie te doen - online loopt het advies nogal uiteen. Uiteraard heeft iedere optie z'n voor- en nadelen.

Henk

1623 7 Rapporteer

abnamro
door abnamro - Jul 13, 2015 om 14:44
141 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wonder77,

Bedankt voor uw bericht over de 2 vragen die u bij ons heeft uitstaan. Ik kan me voorstellen dat u graag zo snel mogelijk een duidelijk advies wilt krijgen.

Uiteraard wil ik u hier graag bij helpen en wil ik graag telefonisch contact met u opnemen. U kunt daarom uw telefoonnummer doorgeven via webcare@nl.abnamro.com Ik hoor dan ook graag op welke tijdstippen u het beste bereikbaar bent.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, er komt schot in.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als eerste.

Als u een spaarhypotheek hebt, is het in principe niet verstandig om op de hypotheek af te lossen, maar om extra in te leggen in de spaarpolis.

De rente is namelijk aftrekbaar en over het ingelegde geld op de polis krijgt in dezelfde rente vergoed.

Er is een range wat u extra mag in leggen. Het maximum mag niet meer dan 10 keer zoveel zijn als het minimum.

Maar voor de zekerheid houdt men meestal aan dat extra ingelegd mag worden zeven keer het laagste bedrag dat ingelegd is.

Het is natuurlijk wel ern schande dat de bank u daar niet de gewenste gegevens over verstrekt. Maar ja, extra inleggen op de polis vinden ze niet echt leuk.

wo
door wonder77 - Jul 16, 2015 om 12:09
2 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 13 jul 2015, 15:03]Nou, er komt schot in.

Het antwoord van ABN AMRO is dat het meer dan 2 maanden duurt, voordat je antwoord krijgt van de verzekeraar. Krijg ik vermoedelijk enkel een berekening wat ik maximaal mag inleggen en nog geen echt advies. Je betaalt je (hypotheek)leven lang voor verzekeringsadvies via je premies en daar moet je dan dus kennelijk zo lang op wachten zonder echt advies. Er worden blijkbaar ook geen service level afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen ABN AMRO en haar samenwerkingspartners (hypotheekverzekeraars) over antwoord op dit soort zaken. Te druk met geld tellen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2015 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat een berekening meer dan twee maanden moet duren, is natuurlijk belachelijk.

Ik weet ook niet wie uw verzekeraar is. U zou zich ook tot die verzekeraar kunnen wenden.

Ik ben gelukkig geen hypotheekadviseur.;-))

Maar als u een goed en gratis advies wilt opvolgen, los dan niet af maar leg in.

Als u zich wat wilt inlezen in de materie, tik dan op Google in:

Spaarhypotheek aflossen of inleggen.

En lees de diverse items die daar over gaan.

wo
door wonder77 - Jul 19, 2015 om 14:47
2 Antwoorden / 3 Vragen

Dank tijger1, ik ga er nog wat beter op googelen. Mijn verzekeraar is a.s.r. En denk dat ik die maar eens zelf ga contacten.

ho
door hopetobehelping - Jul 19, 2015 om 15:31
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste wonder77,

u bent al aan het 'googelen' lees ik, wellicht heeft u de volgende link al gevonden, klik hier.
In het kort gezegd een bevestiging van het advies van tijger1, extra bijstorten in uw spaarhypotheek is voordelig dan aflossen.
Als u extra bijstort in uw spaarhypotheek behoren een verlaagde maandelijkse premie of een (kleine) verkorte looptijd tot de mogelijkheden.
Uw bank zal het u hopelijk ook vertellen, maar let ook op de beperkingen vanuit fiscaal oogpunt gezien, klik hier.