tappie
door tappie Apr 10, 2011 om 19:45
Auto & vervoer

Hyundai tucson+waterlampje brandt

Medeforummers, ik ben blond (maar wel overtuigd dat ik het zelf moet kunnen)dus vandaar deze vraag,tijdens het rijden gaat heel even het lampje branden van het water,mijn vraag is dat koelvloeistof wat moet worden bijgevuld?Kan ik zomaar van alles erin gooien of moet ik ergens op letten als ik deze koop? En.........waar onder de motorkap zou ik het bakje voor de koelvloeistof kunnen vinden?

Dank,dank,

groet Tappie

2889 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen instructie-boekje bij de auto gehad?

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jawel, maar een verhuizing achter de rug en boekje ligt op zolder en die trap is zo gammel, ik ga dus niet naar boven dus moet wachten op man en die komt pas Woensdag terug van werk buitenland en ik ben bang dat als ik te lang doorrijdt ik schade aan de auto maak, vandaar

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tappie,

Het lijkt me beter dat je even naar een Hyundai garage rijdt.

Maar wil je het perse toch zelf doen, kijk dan even in het instructieboekje.
In het instructieboekje staat precies beschreven wat voor koelvloeistof erin hoort en waar je dit moet bijvullen.
Ook is het belangrijk wanneer je moet bijvullen (bij een koude of bij een warme motor)
Ook kan het zijn dat er antivries + water bijgevuld moet worden, maar dit komt eigenlijk niet meer voor bij de nieuwere auto's.

Groet, Dirck

ve
door verwijderd - Apr 10, 2011 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo blond kunt u niet wezen om inderdaad, zo al eerder hier aanbevolen, even langs een dealer te gaan.
Een monteur die even zal willen wijzen waar de koelvloeistof in moet zal daar heus niets voor in rekening brengen en zo'n dealer verkoopt ongetwijfeld ook plastic tankjes koelvloeistof.

Eventueel kan koelvloeistof ook wel gekocht worden bij zaken zoals Halfords maar ach, voor het verschil in prijs (een dealer is vaak wat duurder) hoeft u het niet te doen en staat wat vriendelijker en misschien heeft u zelfs zo'n dealer wel nodig.
Want koelvloeistofverlies kan ook een vervelende andere oorzaak hebben zoals een lekke koppakking hetgeen u ook zelf zou kunnen konstateren.

Draai bij KOUDE motor die aangewezen dop los en kijk of de randen van het koelvloeistoftankje en die dop vol met lichtbruine smurrie zit.
Als dat zo is dan kunt u met geopend tankje de motor starten waarbij , als er sprake is van een lekke koppakking, er bellen tevoorschijn komen en houdt u uw hand op de opening dan voelt u de druk toenemen.

Meestal is dat laatste niet het geval maar........................ ALTIJD koelvloeistof toevoegen met koude motor.
Dat men snel teveel toevoegt en het dus over de rand van het tankje stroomt is niet erg want het teveel wordt vanzelf wel afgevoerd.

Kortom, voor zulke dingen hoeft men niet blond te zijn want er is vaak weinig verschil tussen de tankjes tussen de koelvloeistof en die voor de ruitensproeier en beiden zijn zeer verschillende vloeistoffen waarin men zich niet mag vergissen.
Zelfs ik, als toch een ervaren chauffeur met 40 jaar taxi-ervaring heb het weleens moeten vragen en........ ik ben niet blond (nu eerder bijna wit en behoorlijk kalend)

De (ouwe) Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 21, 2011 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen, mensen,

deze vraag neem je toch niet serieus.
Dit soort stomme vragen zit gewoon een grapjas bij de redactie te bedenken.
Het instruktieboekje ligt op zolder, maar de trap is echt te gammel om te beklimmen.
HAHAHAHAHAHA.
Hoe is dat boekje dan op zolder gekomen ?
Was de trap toen niet gammel ?

ve
door verwijderd - May 3, 2011 om 03:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://pdfservicemanual.com/automotive/2005-hyundai-tucson-owners-manual

daar moet je hem kunnen vinden ;)