je
door jellow May 19, 2015 om 18:58
Geldzaken & recht

IAOW en Partneralimenatie

Beste,

Mijn moeder komt binnenkort niet meer in aanmerking voor de WW. Deze periode is verlopen. Door haar leeftijd (55) komt zij moeilijk aan het werk ondanks dat zij dit hard probeert. Mijn moeder is (helaas voor haar) altijd huismoeder geweest en heeft afgezien van de huishoudschool verder geen diploma's.

Doordat de periode afloopt waarop zij recht heeft op een WW uitkering komt zij door haar leeftijd in de IAOW wat een deftige term is voor bijstandsuitkering.

Mijn moeder kreeg tot voor kort wel partneralimentatie vanwege een scheiding maar heeft hier van afgezien omdat dit voor haar meer lasten als baten opleverde. Zonder de alimentatie had zij wèl recht op huurtoeslag.

Nu heeft mijn moeder laatst een intake gesprek bij de gemeente gehad voor de IAOW en de gemeente is van mening dat de alimentatie niet zomaar stopgezet kan worden omdat dit zo door een rechter is bepaald (dit heb ik opgezocht en dit klopt voor partneralimentatie)

Nu komt mijn vraag: Op de site van rijksoverheid wordt er met woord gerept over partneralimentatie maar wèl over alimenatie en IAOW. Volgens de website van de overheid heeft alimentatie geen invloed op de hoogte van de uitkering van de IAOW. Er staat echter niks specifiek over partneralimentatie. Kan iemand hier een onderbouwd, het liefst met bewijs, antwoord op geven:

Telt partneralimentatie mee in de hoogte van de IAOW uitkering ?

Bij voorbaat dank !

MVG

Jellow

link: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-mijn-ioaw-uitkering.html

4856 20 Rapporteer

je
door jellow - May 19, 2015 om 19:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

Correctie: er wordt dus met GEEN woord over gerept op de site van de rijksoverheid. (typo)

jantje7
door jantje7 - May 19, 2015 om 19:04
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Vind het wel raar dat ze wel geld aanneemt van de maatschappij (Huurtoeslag), maar niet van haar ex. Ook de belastingdienst had dit in de toegekende huurtoeslag moeten meenemen. Dat de gemeente dit nu wel doet is geheel terecht. Bij veel exen wordt de alimentatie teruggevorderd om de uitkering die ze verstrekken te compenseren.

je
door jellow - May 19, 2015 om 19:43
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 19:04]Vind het wel raar dat ze wel geld aanneemt van de maatschappij (Huurtoeslag), maar niet van haar ex. Ook de belastingdienst had dit in de toegekende huurtoeslag moeten meenemen. Dat de gemeente dit nu wel doet is geheel terecht. Bij veel exen wordt de alimentatie teruggevorderd om de uitkering die ze verstrekken te compenseren.

Bedankt voor je antwoord, dit is helaas niet het antwoord op mijn vraag.

getty
door getty - May 19, 2015 om 19:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zoals ik het lees, wordt alimentatie vrijgelaten op de ioaw. Dit betekent naar mijn mening alle soorten alimentatie, anders zou het gespecificeerd zijn.

Het is dus raar dat ze zich hiermee zouden bemoeien, tuurlijk mogen ze adviseren om het alsnog weer aan te vragen, omdat je zo meer inkomen krijgt, maar verplichten kunnen ze het niet, aangezien het voor de ioaw geen invloed heeft.

Cookies
door Cookies - May 20, 2015 om 11:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......aangezien het voor de ioaw geen invloed heeft........

Ik vraag me af of dit nog steeds het geval is. Tenslotte wordt partneralimentatie ook gekort op de bijstand, dus zou niet weten waarom het - zeker ihkv de huidige bezuinigingen - niet gekort zou worden op de IOAW. Komt tenslotte allebei uit de gemeente pot.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2015 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn wel degelijk grote verschillen tussen bijstand en IAOW. Er zijn twee soorten alimentatie, die voor kinderen, en dat wat men van de expartner krijgt.

Er worden veel meer inkomsten niet gekort op de IOAW die wel gekort worden op de bijstand. Bijvoorbeeld lijfrenteuitkering en opbrengsten uit verhuur.

Maar geen alimentatie nemen en dan wel huurtoeslag, is ook een raar verhaal.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2015 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vergeet te schrijven dat die alimentatie dus NIET gekort wordt.

Lees bijvoorbeeld hier

Ook de belastingdienst had met die niet-ontvangen alimentatie voor de huurtoeslag natuurlijk geen rekening hoeven houden.

Wat men niet ontvangt, hoeft men niet aan te geven.

Cookies
door Cookies - May 20, 2015 om 13:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ik weet dat er verschillen zijn tussen IOAW en bijstand. Maar wat partneralimentatie betreft, zou het bepaald niet vreemd zijn om dat te korten op de bijstand.

Cookies
door Cookies - May 20, 2015 om 13:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Maar geen alimentatie nemen en dan wel huurtoeslag, is ook een raar verhaal.......

Raar verhaal? Ik vind het ronduit schandalig.

Cookies
door Cookies - May 20, 2015 om 13:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

OT @tijger1: zou jij eens willen checken of mijn antwoord correct is bij dit topic?

getty
door getty - May 20, 2015 om 18:08
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:07]@tijger1: ik weet dat er verschillen zijn tussen IOAW en bijstand. Maar wat partneralimentatie betreft, zou het bepaald niet vreemd zijn om dat te korten op de bijstand.

In de wet staat duidelijk dat alimentatie NIET op de ioaw wordt gekort.

tijger1
door tijger1 - May 20, 2015 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:25]OT @tijger1: zou jij eens willen checken of mijn antwoord correct is bij dit topic?

Het heeft even geduurd. Dagje afwezig en groot hinderlijk probleem met I-pad, maar reactie is geplaatst.

je
door jellow - May 20, 2015 om 19:11
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=getty schreef op dinsdag 19 mei 2015, 19:45]Zoals ik het lees, wordt alimentatie vrijgelaten op de ioaw. Dit betekent naar mijn mening alle soorten alimentatie, anders zou het gespecificeerd zijn.

Het is dus raar dat ze zich hiermee zouden bemoeien, tuurlijk mogen ze adviseren om het alsnog weer aan te vragen, omdat je zo meer inkomen krijgt, maar verplichten kunnen ze het niet, aangezien het voor de ioaw geen invloed heeft.

Bedankt voor je antwoord

je
door jellow - May 20, 2015 om 19:14
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 mei 2015, 12:06]Vergeet te schrijven dat die alimentatie dus NIET gekort wordt.

Lees bijvoorbeeld hier

Ook de belastingdienst had met die niet-ontvangen alimentatie voor de huurtoeslag natuurlijk geen rekening hoeven houden.

Wat men niet ontvangt, hoeft men niet aan te geven.

Bedankt voor je antwoord. Had zelf ook het idee omdat het verder niet nader gespecificeerd wordt dat (partner)alimentatie niet meetelt in dit geval. Met betrekking tot de huurtoeslag versus alimentatie, dit is uit pure onschuld zo gegaan. Als je er goed over nadenkt klopt het inderdaad van geen kant. Dit wordt ook gerectificeerd.

je
door jellow - May 20, 2015 om 19:16
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=carola.83 schreef op woensdag 20 mei 2015, 13:08].....Maar geen alimentatie nemen en dan wel huurtoeslag, is ook een raar verhaal.......

Raar verhaal? Ik vind het ronduit schandalig.

Ik snap je kritiek en heb dit ook naar tijger1 geantwoord. Dit is uit pure onschuld gedaan en niet met de gedachte erachter om het volk of de gemeenschap een pootje te lichten. Achteraf gezien klopt het inderdaad van geen kant.

Verder: Bedankt voor je constructieve opmerking.

je
door jellow - May 20, 2015 om 19:20
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor zijn antwoord. De opmerkingen had ik aan zien komen maar ach, de meeste mensen die antwoorden op deze website zullen waarschijnlijk verder een goede baan hebben. Ben blij voor jullie. Ik hoop dat jullie nooit een (onschuldig bedoelde) uitweg voor jullie verwanten hoeven te zoeken. Dank !

tijger1
door tijger1 - May 20, 2015 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

maar wat wordt er gerectificeerd? Uw moeder heeft geen alimentatie ontvangen, dus valt er ook niets op te geven.

Dat zij afziet van alimentatie, is haar goed recht, behalve als zij de gewone bijstand zou gaan krijgen.

Haar ex betaalt geen alimentatie, dus kan niets aftrekken. Zij ontvangt geen alimentatie, dus hoeft niets aan te geven.

Dat daardoor de huurtoeslag en zorgtoeslag hoger worden voor haar, is gewoon een logisch gevolg.

je
door jellow - May 20, 2015 om 20:53
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 mei 2015, 19:36]maar wat wordt er gerectificeerd? Uw moeder heeft geen alimentatie ontvangen, dus valt er ook niets op te geven.

Dat zij afziet van alimentatie, is haar goed recht, behalve als zij de gewone bijstand zou gaan krijgen.

Haar ex betaalt geen alimentatie, dus kan niets aftrekken. Zij ontvangt geen alimentatie, dus hoeft niets aan te geven.

Dat daardoor de huurtoeslag en zorgtoeslag hoger worden voor haar, is gewoon een logisch gevolg.

In zoverre wordt dit gerectificeerd dat de partneralimentatie weer in werking wordt gesteld met als gevolg waarschijnlijk geen huurtoeslag meer en lagere zorgtoeslag.

Met betrekking tot jouw uitspraak dat dit haar goed recht is om de partneralimentatie te stoppen, dit is niet het geval. Dit mag wettelijk gezien dus niet zomaar. (het is overigens dus niet zo dat er bewust gezocht is naar mazen in de wet, het was echt een overweging van kosten versus baten)

Ik heb nog even verder onderzoek gedaan naar het vraagstuk en ik krijg overigens niet gespecificeerd of dit om kinderalimentatie of partneralimentatie gaat. Ik heb deze vraag neergelegd bij de rijksoverheid.

Wellicht weet u of bepalingen omtrent deze nog onderhevig zijn aan gemeentelijke bepalingen ?

tijger1
door tijger1 - May 20, 2015 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar een keer.

Alimentatie wordt niet gekort op de IOAW. Alleen inkomsten uit arbeid of in verband met arbeid worden gekort.

IOAW is een landelijke wet, om het zo maar te zeggen. De gemeente kan daar geen eigen regeltjes aan toevoegen.

En hoe komt u op het idee, dat uw moeder die alimentatie niet zou mogen weigeren?

Dat mag zij wettelijk gezien dus wel. Alleen als zij, zoals gezegd, gewone bijstand zou gaan krijgen en de gemeente ziet een grond voor verhaal, wordt zij gedwongen een beroep te doen op haar recht op alimentatie.

fi
door fisbel - May 21, 2015 om 00:39
851 Antwoorden / 3 Vragen

U schrijft:
Ik heb nog even verder onderzoek gedaan naar het vraagstuk en ik krijg overigens niet gespecificeerd of dit om kinderalimentatie of partneralimentatie gaat. Ik heb deze vraag neergelegd bij de rijksoverheid.
De vrijstelling voor de IOAW betreft zowel kinderalimentatie als partneralimentatie.