gn
door gnosis Apr 16, 2007 om 19:15
Voeding & gezondheid

Iemand ervaring met ionisators ?

Ik zit te denken aan de koop van een ionisator
 bijv het merk Clean Air 169 euro.
Werkt het echt tegen stof,en bij allergie  en voel je je frisser in huis ?
Zijn er wetenschappelijke bewijzen voor deze apparaten ?

27563 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het vermoeden dat het aparaat zeker wel zal werken als het aan staat. Maar dat aparaat zal continue moeten aan staan om conitnue gezonde lucht te moeten aanmaken. Dus hoelang zal zon aparaat dan meegaan ? Dat zal de ervaring zelf zijn van de gebruiker. De deuren zouden nooit open mogen omdat men de gevaarlijke lucht dan binnen zou krijgen. Hoeveel lucht kan het aparaat omzetten in goede lucht ? Dit moet best een grote volume zijn. Kost het aparaat veel stroom ? Dat is ok belangrijk als het continue aan moet staan.

Het enigste wat leeg raakt is uw portomonee. Eerst van aan schaf en daarna van stroom en hoe moet u het aparaat onderhouden ?

labswans

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

een ionisator tegen stof? Waar blijft het stof dan? Kijk even hier over verschillende meningen, wel blijkt dat het stof toch ergens blijft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ionisator

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

alles goed zuigen en er met bv de vloerbedekking rekening houden zoals bv laminaat ipv vleorbedekking. en zeer zeker als u huis dieren heeft. een ionisator werkt alleen in een kleine ruimte kost veel energie en resultaat nihil.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 22:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die slaat neer als zwarte aanslag op je mooie witte muren in de buurt van de ionisator. Zelf meegemaakt het apparaat daarom ook maar opgeruimd.

Ventileren is zeker een goed middel.

gr.

Henk

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 22:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje ouderwetse TV werkt beter als stofverzamelaar.

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 23:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn moeder gebruikt zo'n ding i.v.m. heftige hooikoorts (ik weet niet welk merk+type). Ze heeft er wel baat bij, al moet je natuurlijk wel stellen dat dat niet het enige middel is dat ze daarbij inzet. Het antwoord op de vraag is in ieder geval: ja het werkt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2007 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Is dat weer zo'n SUPERproduct van TellSell dat ze op de consumentenmarkt gedumpt hebben? Mensen, wakker worden!

Die tip van GSM is helemaal zo gek nog niet! Een TV met een "gewone" beeldbuis wordt zo statisch als ik weet niet wat: die trekt echt alles uit de lucht!

Ioniseren is niks anders dan een scheikundig proces waarbij een molekuul (zeg maar een tastbaar iets) uiteenvalt in de verschillende componenten (atomen) die dan respectievelijk positief en negatief geladen zijn. Meestal gaat dit (makkelijker) in een vloeistof. Een voorbeeld is het oplossen van keukenzout in water: NaCl (NatriumChloride) valt dan uiteen in Na+ en Cl- deeltjes oftewel positief geladen Natrium en negatief geladen Chloor deeltjes.

Bij de productie van glasvezel wordt volgens mij ook ionisatie toegepast, maar dat is een heel ander verhaal. Toestanden met hele hoge temperaturen, plasma, blablabla... Ik weet ook allemaal niet meer zo precies.

Dit wetende, vraag ik me af hoe zo'n "ionisator" dan wel zou moeten werken... Het lijkt mij haast een fabeltje. Net zoiets als die blauwe (UV) lampen die zogenaamd muggen aantrekken... Jaja!

En dan nog een tip: je kunt je voor dat geld wat het ding kost beter een degelijke luchtzuiveraar/filter van Philips aanschaffen ofzo. Ik weet niet of ze ze nog maken maar anders pak je een ander goed merk.

P.S.: mijn scheikundekennis is met de jaren nogal wat "vervlogen" dus ik sta open voor iedere aanvulling van slimmere mensen...

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 18, 2007 om 01:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ie van Tell Sell van de tv is, zou ik hem bij hun zeker niet
kopen!  Heb een paar keer wat gekocht, pure oplichterij en
rotzooi. Maar ik had de verpakking bewaard, dus kon ik elke keer de
spullen terugsturen en mijn geld terugkrijgen. Kostte me wel de porto.
Mijn lesje inmiddels geleerd wat TV-verkoop betreft! Een ionisator heb
ik jaren geleden gehad, ik vond het heel prettig hoe "licht " de lucht
in mijn woning aanvoelde. Het viel me gelijk op als ik binnenkwam. Maar
zoals hierboven terhwarmte schrijft: ook mijn mooie witte muur erachter
werd roetzwart. Ik vond dat wel een teken dat het apparaat goed werkte.
Ik had het plan er een stuk laken te hangen dat ik dan steeds kon
wassen. Maar zover kwam het niet. Een kennis wou hem uitproberen, heeft
hem "geleend", het ding nooit meer teruggekregen.  Maar ik heb er
goeie herinneringen aan, behalve dan aan dat stuk zwarte muur.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb ervaring met ionisators. Ik heb er nu nog 1 liggen maar gebruikt hem niet (is voor een te klein kamertje). de andere voor een grotere kamer (woonkamer en of slaapkamer) had ik weggegeven aan een familie waar erge luchtvervuiling een rol speelt. Deze familie (zal ik maar niet zeggen wie) heeft er veel baat bij, omdat de vervuilig en stof neer wordt geslagen in het vertrek (de woonkamer) waar zij de meeste tijd doorbrengen van een dag. Zelf had ik heel positieve ervaringen bij het gebruik van zo een ding. Over de vervuiling van dit apparaat gesproken...deze kan afgenomen worden met een zeepsopje; alleen als het behang of de muur van poreus materiaal is gemaakt is dat wel vervelend om af te nemen. Het behang moet je dan vervangen of de muur opnieuw verven. De stof slaat neer en kan afgenomen worden. Er bestaat een apparaat dat de werking van de ionisator lat zien en dat dit geen fabeltje is. voor het verkrijgen van frisse berglucht moet bijvoorbeeld ventilatieroosters van ramen of de raam op een kiertje, openstaan. Als het bijvoorbeeld regent is de werking goed te bemerken. Door het egbruik van de ionisator krijgt men een betere lichaamsconditie en voelt men zich fitter. Ik heb dit apparaat jaren gebruikt. Ik denk erover om weer eentje voor het woonvertrek aan te schaffen, want de luchtvervuiling is echt strek toegenomen met de toename van het autoverkeer en die vergrote filedrukte in Nederland. Koopt u er voor de proef 1 en als het u bevalt na enige weken kan u er extra bij nemen. Met een ionisator in het slaapvertrek slaap je ook rustiger en ontspannender (vooral kinderen). Voor mensen met astma lijkt mij dit mogelijk ook wat, maar deze groep heeft wel een luchtfilteringapparaat erbij nodig. Tegenwoordig verkopen ze zo een apparaat met een ionisator. Vraag wel even naar de prijs en groetjes van Hob.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch ben ik heel sceptisch over dit soort apparaten. De werking is niet bewezen en geven kopers het gevoel het goed te doen. Water zuiveraars, ionisatoren allemaal dingen waarvan het niet bewezen is dat ze bijdragen. Als zou bronwater van zeg barleduc beter zijn dan kraanwater. Gewoon zakkenvullerij en trap er maar niet in want een enkel mens veroorzaakt per dag meer stof dan zo`n ding kan verwerken.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet bewezen? Is het niet genoeg dat iets proefondervindelijk functioneert? Als iemand ergens baat bij heeft, dan werkt het toch? Ook over waterfilters: mijn water en koffie smaken beter met mijn waterfilter en de waterkoker heeft geen kalkaanslag sinds jaren. Terwijl mijn douchekraan na één douchebeurt al onder de kalkvlekken zit. Dan wérkt het toch gewoon?
Beetje offtopic, maar ik wil even reageren op zo'n kort-door-de-bocht beschuldiging.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch ben ik het met Eduwardes niet eens. Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. En ja de een heeft er baat bij de ander niet. Wat de water ontharders aangaat werken deze soms wel in gebieden waar veel kalk in het water zit. Dit is vooral in gebieden waar rivier water wordt gebruikt, maar ionisators en zo meer pure speculatie op de gezondheids drang die bij de mens nu eenmaal leeft. Door de huizen zo optimaal te isoleren cre-eren we zelf een ongezond binnen klimaat, daar wordt dan door bedrijven handig op ingespeelt. M.a.w. gewoon een raam open en die ionisatie toestand is niet nodig. Geldverpsilling.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2007 om 01:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de duidelijkheid, ik heb 't niet over zgn. kalkmagneten, maar over een Brita filter. Nu back to topic. Okee, je zegt dat het niet werkt omdat het niet wetenschappelijk is bewezen. Is dat zo? Is er nog geen onderzoek naar geweest? Moet alles dan eerst wetenschappelijk bewezen zijn voordat je het kunt geloven? Als ik schoenen koop hoeven die niet eerst wetenschappelijk bewezen te worden, ik merk gewoon dat het voor mij werkt.

Okee, nu laat ik het erbij, een ander die zo'n apparaat heeft mag een duit in het zakje doen.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2007 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het eens met Edwardus. Ik vind dat je best kritisch mag zijn,
maar ik heb zelf ook nog een vermogen om te beoordelen of iets werkt of
niet. De lucht in mijn woning voelde, bij gebruik van de ionisator,
duidelijk "lichter" aan, wat ik als aangenaam ervoer. De vraag bij dit
topic is: "Heeft iemand ervaring met ionisators?" Laat dan ook die
mensen enkel aan het woord die er ervaring mee hebben!

ve
door verwijderd - Mar 8, 2011 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds enkele weken een Sharp (plasmacluster luchtreiniger met luchtbevochtiger, hepafilter en ionisator in 1) in huis.
Direct de eerste ochtend na een nachtje 'draaien' kon mijn zoon zijn slijm ophoesten wat hij daarvoor weinig tot nooit had gekund met altijd verhoging en koorts en gevaarlijke slijmophopingen in de luchtwegen tot gevolg. Ik was erg sceptisch voordat het apparaat in huis stond. Een firma in Dronten (Airpur) adviseerde me en ik kon het apparaat een week uitproberen. Zonder opgaaf van redenen kon ik mijn geld terugkrijgen als ik niet tevreden zou zijn. Door de negatieve ionen die het apparaat produceert worden o.a. de trilhaartjes in de luchtwegen op een natuurlijke manier (zoals onder de douche, bij een waterval of in de bergen) geactiveerd om slijm 'naar boven te werken'
De luchtbevochtiger zorgt voor een goede luchtvochtigheid in de slaapkamer waar het apparaat staat waardoor de slijmvliezen minder bevattelijk zijn voor virussen e.d. Ook is de huid van mijn zoon niet meer droog en schraal als het buiten vriest en de lucht dan zonder bevochtiger per definitie heel droog is.
Sinds de tweede dag dat het apparaat 's nachts aanstond op zijn kamer heeft hij een normale temperatuur tussen de 36.2 en 37.3 graden.
Verder heeft het appraat een luchtzuiverende werking door de hepa en koolstoffilters en doordat de negatieve ionen virussen, schimmels en bacterien en stof/fijnstof onschadelijk maken. Ik kan het niet zo heel goed uitleggen hoe het allemaal werkt, maar dat het werkt is zeker. Mijn zoon is fitter dan ooit en slaapt als een roos en langer door.
In eerste instantie lijkt het onderhoud van het apparaat een heel gedoe, maar dat valt, als je eenmaal weet hoe het moet, reuze mee.
De gebruiksaanwijzing is heel duidelijk. Om te voorkomen dat je heel vaak het bevochtigingsgebeuren moet reinigen heeft die fima een iss staafje voor in het bevochtigingsgedeelte waardoor bacterien e.d. geen kans krijgen zich te ontwikkelen in het water.
Kortom, had ik dit alles maar eerder geweten! Geen slapeloze nachten meer met een jongetje wat ernstig benauwd is.

ve
door verwijderd - May 21, 2015 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er ontzettend baat bij.
Ongeveer 25 jaar geleden had ik de eerste kennismaking met een lucht ionisator op het laboratorium waar ik werkte. een keramische bol, met een kwastje en een stekker er aan. Ik kwam net van de Laboratoriumschool en was zeer sceptisch, enkel maanden later was er een hardnekkig zwart neerslag op de labtafel. We hebben toen twee luchtionisators gekocht die uitgerust waren met stof filters. jarenlang hebben die daar gefunctioneerd.
afgelopen witte donderdag (3 april '15) kreeg ik een long ontsteking gevolgd door een heftige asmatische reactive op mijn altijd al sluimernd aanwezige alergie. verwijzing naar de long arts leverde enkel een bevestiging van wat de huisdokter geconstateerd had. Ik heb 2 lucht ionisators, ventilator met UV lampje en 2 soorten luchtfilters gekocht. Zes weken lang was het zuurstof gehalte in mijn bloed 93 ( lager dan 90= gevaarlijk, 90-95= laag 95-100= normaal). Een avond in de huiskamer met een lucht ionisator (goed voor 30m) en een nacht in een slaapkamer met eenzelfde luchtionisator. GEEN astmatische klachten meer en zuurstof in het bloed 98!!!!.
Natuurlijk moet je WEL goed blijven luchten, maar de luchtionisator werkt, een lichte ozon achtige frisse reuk komt je tegemoet als je de kamer binnen komt. De tijd dat ik er verblijf houd ik deuren en ramen minimaal open. Hoelang de levensduur van deze 8Watt toesteltjes is weet ik niet. Dat ik er baat bij heb???? Ik slaap nu veel meer ontspannen en kan me daar terug trekken als ik Astmatisch wordt als gevolg van hooikoorts.
Voor 110 Euro per stuk is het zeker het proberen waard.