ti
door tijsvdveld Aug 19, 2015 om 16:46
Huishouden & energie

Iemand ervaring met zonnepanelen huren?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede aanbieder van zonnepanelen. Ik heb al een aantal offertes opgevraagd voor zonnepanelen kopen, maar nu kwam ik erachter dat het bij sommige partijen ook mogelijk is om zonnepanelen te huren. Dit klinkt wel aantrekkelijk omdat ik dan niet meteen een grote investering hoef te doen. Maar ik ben wel een beetje bang dat er addertjes onder het gras zitten, bijvoorbeeld dat ik uiteindelijk veel duurder uit ben dan wanneer ik niets doe. Dat zou zonde zijn natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring met zonnepanelen huren?

16125 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Aug 19, 2015 om 19:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Daar zal ik nooit aan beginnen dat gaat het dubbele kosten kopen in de loop van jaren. Uzit u zelf op veel kosten te jagen. U bent zelfs goedkoper uit om het geld zien te lenen. Want een contract af te zeggen dat is een dure zaak..

aj
door ajgtel - Aug 21, 2015 om 16:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn ervaring met dit soort constructies, is dat je aan het eind van de huurperiode meer dan het dubbele of drievoudige betaald hebt, dan dat je zou kopen. Het addertje zit hem vaak in het feit dat er in het contract staat opgenomen dat er bovenop het huurbedrag jaarlijks een verhoging van ongeveer 3% mag komen. Dit om hogere kosten te dekken of een inflatiecorrectie of iets dergelijks. Uiteindelijk betaal je zo rente op rente. Bij mij scheelde het na 8 jaar huren zo'n 30 %!

Ook moet je goed kijken wat er in het huurbedrag is meegenomen. Is dit in of ex montage en plaatsing, en wat rekent de verhuurder als nieuwprijs voor je panelen? In mijn geval wilde ik het contract afkopen vanwege die verborgen jaarlijkse kosten. toen bleek dat de verhuurder de installatie en montage in het contract omschreven had als instappremie. Ook stond de nieuwprijs niet duidelijk omschreven. Het einde van het liedje is dat de verhuurder het totaalbedrag als nieuwprijs aanhield en ik hierdoor meer dan € 400,- meer diende te betalen als ik wilde afkopen. Zelfs mijn rechtsbijstandverzekering kon hier niets aan veranderen. Dus laat alles duidelijk uitsplitsen, omschrijven en benoemen.

En tot slot: kijk goed of het contract een definitieve einddatum heeft, of dat er stilzwijgend verlengd wordt.

Succes!

pi
door pieterwolters - Aug 21, 2015 om 16:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een kwestie van een rekensom:

- wat zijn de huurkosten?
- wat leveren de panelen op?
- wat kost het om het zelf in 1 keer te betalen? (moet je er geld voor lenen, of heb je meer dan genoeg spaargeld? Of wil je dat spaargeld achter de hand houden voor andere doelen?)

En als je huurt: wat voor services zitten daarbij? Als er wat kapot gaat, zit de reparatie dan in de huurprijs, of moet je dat nog extra betalen?

1paul
door 1paul - Aug 22, 2015 om 10:42
3103 Antwoorden / 0 Vragen

lenen is zelfs goedkoper leenbedrag is aftrekbaar voor de belastingen, de rente dan...

me
door mein33 - Aug 22, 2015 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Verhuren wordt alleen gedaan om er aan te verdienen.
Meer hoeft u eigenlijk niet in uw overweging om te huren of te kopen mee te laten wegen.

ti
door tijsvdveld - Aug 24, 2015 om 09:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor jullie reacties! Ik zal de voordelen en nadelen toch nog maar eens goed naast elkaar zetten... Het gaat toch om een boel geld. In ieder geval bedankt!

jo
door jorisw - Aug 24, 2015 om 10:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 13:15]Verhuren wordt alleen gedaan om er aan te verdienen.
Meer hoeft u eigenlijk niet in uw overweging om te huren of te kopen mee te laten wegen.

Oh, is dat wat nieuws? Dat mensen werken om geld te verdienen. Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord....

Zal ik je eens een geheimpje vertellen: degene die zonnepanelen verkoopt doet dat ook alleen maar om er aan te verdienen. Die wil er zelfs zoveel aan verdienen dat hij geeneens wil voorfinancieren maar direct harde euro's wil zien.

me
door mein33 - Aug 24, 2015 om 10:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jorisw schreef op maandag 24 aug 2015, 10:28][quote=mein33 schreef op zaterdag 22 aug 2015, 13:15]Verhuren wordt alleen gedaan om er aan te verdienen.
Meer hoeft u eigenlijk niet in uw overweging om te huren of te kopen mee te laten wegen.

Oh, is dat wat nieuws? Dat mensen werken om geld te verdienen. Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord....

Zal ik je eens een geheimpje vertellen: degene die zonnepanelen verkoopt doet dat ook alleen maar om er aan te verdienen. Die wil er zelfs zoveel aan verdienen dat hij geeneens wil voorfinancieren maar direct harde euro's wil zien.

@jorisw.

Blijkbaar heeft u de context van mijn reactie niet begrepen.
Huren is altijd duurder dan kopen.
Iets minder agressief en suggestief reageren zou helemaal geen kwaad kunnen trouwens ;-))

Vr.gr. mein33