na
door nax Nov 5, 2015 om 15:33
Computers & telefonie

Iets vreet mijn datategoed op

de laatste maanden loopt mijn datameter van Tmobile (Internet Manager) gigantisch hard, soms 200mb in 3 minuten, bij normaal surfgedrag.
DU datateller geinstalleerd en die telt veel minder mbs!
Daarbij komt ook een trage verbinding, nog trager dan gebruikelijk bij Tmobile.
Iemand hier ervaring mee, want Tmobile heeft `zwijgplicht`

7942 23 Rapporteer

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 5, 2015 om 15:52
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Wat zegt de data teller van jouw 'mobile o.s.' zelf?

na
door nax - Nov 5, 2015 om 16:05
17 Antwoorden / 10 Vragen

hallo akkerdistel, data teller van Internet Manager telt totaal bvb. 148 mbs verbruik, terwijl de DUmeter 60mbs aangeeft.
In no-time zit ik dan aan mn toegestane limiet van 2500mb en dan wordt de verbinding nog slechter!

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 5, 2015 om 16:22
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Ik bedoel dat jouw telefoon zelf -standaard- ook al alle data telt, onder instellingen en dan iets van 'datagebruik' staat ook het verbruik, deze is sowieso vrij accuraat.

Kijk daar dus even wat daar staat, dat zou niet veel mogen afwijken met wat T-Mobile factureert. (en ja ik weet het antwoord al, maar wil het nu weleens van de gebruiker zelf horen)

na
door nax - Nov 5, 2015 om 22:53
17 Antwoorden / 10 Vragen

het gaat hier over mobiel internet op een laptop met gebruik van een dongel, dus geen telefoon
De DU teller heb ik gedownload van internet.
Internet Manager is van Tmobile.

aurora1
door aurora1 - Nov 5, 2015 om 23:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is me nu duidelijk waarom u de DU teller heeft geïnstalleerd.
Heeft u mogelijk nieuwe software op de pc geïnstalleerd en staat alles op automatisch updaten op de pc?
U zou ook nog eens bij opstarten kunnen kijken of allerhande programma's mee opstarten en dus op de achtergrond blijven meedraaien.
Heeft u T-mobile al geconfronteerd met de verschillen tussen hun Internet Manager en uw DU teller?

ba
door bandor - Nov 6, 2015 om 13:19
20 Antwoorden / 0 Vragen

kan veel oorzaken hebben: "op de achtergrond" uw gsm via WiFi Back-uppen bijv. Of zoeken naar updatesvan programma's of Google (al dan niet Chrome) die constant data bekijkt/opslaat van uw surf gedrag, Windows 8 en hoger maken constant verbinding met internet ivm data uitwisseling, automatische updates die worden gedownload enz enz

wimmi20
door wimmi20 - Nov 6, 2015 om 13:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Nax,
wat bedoelt eigenlijk met Tmobile heeft zwijgplicht ?
Die hebben toch gewoon een klantenservice voor dit soort probleempjes ?

jo
door jorisw - Nov 6, 2015 om 16:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

T-Mobile mag niet bijhouden wat voor internetverkeer een gebruiker gebruikt. Dat wordt bedoeld met zwijgplicht. T-Mobile kan hoogstens op protocol niveau zien wat er gebruikt (HTML, IMAP, FTP, etc) wordt maar niet per applicatie. Daar is DPI voor nodig en als ze dat gaan doen is de wereld te klein.

Vraag voor TS: heb je als eens bij Networking in de task manager gekeken van de laptop? Zie je daar ook die datapieken?

ja
door jansbos - Nov 6, 2015 om 16:48
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn wifi hotspot verbruikte plotseling binnen 1 uur 2100 mb. Had ineens al mijn data verbruikt en dan werkt internet zeer traag.
Heel vreemd, want normaal gebruik komt niet boven de 5000 mb per maand uit! T-mobile wilde om privacyredenen geen inzicht geven.
Het enige dat ik kan bedenken is dat er updates van o.a. Windows moeten zijn geweest.
Ik heb de automatische update uitgezet.
Heel jammer dat T-mobile geen medewerking wil geven om naar de oorzaak te zoeken en geen oplossing wil bieden.

jo
door jorisw - Nov 6, 2015 om 17:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jansbos schreef op vrijdag 6 nov 2015, 16:48]
Heel jammer dat T-mobile geen medewerking wil geven om naar de oorzaak te zoeken en geen oplossing wil bieden.

Zoals ik hierboven al aangaf: als ze die informatie willen gaan verzamelen is het huis te klein. KPN wilde dat een paar jaar terug doen en kreeg toen zo'n beetje heel Nederland over zich heen. De kans is ook erg groot dat CBP dwars gaat liggen als ze per klant bij gaan houden waar hun internetverkeer aan besteed wordt. Ze kunnen dan immers ook zien welke pornosites die brave huisvaders allemaal bezoeken als moeders op bed ligt...

na
door nax - Nov 7, 2015 om 16:22
17 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb automatische updates uitgeschakeld en de DU-datateller geeft wel veel gebruikers aan maar die komen niet boven 1mb uit.
Wel viel me op dat "svchost.exe" erg veel gebruikte en het lukte me om deze via AVAST gedeeltelijk te blokkeren, dit scheelt wel mb's.
De recentste download was Silverlight, die bleef maar oppoppen, dus geinstallerd maar geen idee waar je het voor nodig hebt? Die heb ik nu verwijderderd en dat scheelt heel veel mbs!
Er blijft nog steeds verschil tussen DU teller en de datateller van Tmobile(zo'n 50 mb), maar het
erge verbruik lijkt gestopt te zijn.
Wat ik me ook afvraag is of het te maken kan hebben met een sterk WIFI-net hier kortbij?

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 16:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door. Mogelijk is het een verscholen virus. Er worden aanwijzingen gegeven over wat dan te doen.
Silverlight is een programma dat soms nodig is om tv programma's te bekijken (zie internet).
U kunt dat en andere zaken in uw browser bij de add-ons en extensies uitschakelen of instellen op vragen om te activeren.

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 17:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees ook eens klik hier iets boven het midden van de pagina over uitschakelen via msconfiguratie van het mee opstarten van programma's. Vaak staat daar ook updaten van diverse programma's aangevinkt. Het gaat dus niet alleen om het automatisch updaten van Windows uitzetten. Als de pc dan een bepaald programma nodig heeft wordt dat ingeschakeld.
Uw virusscanner (moet wel mee opstarten) kunt u eventueel ook instellen op handmatig updaten en dat u dat dan bijv. 1-2 x per dag doet.
U kunt via de gegeven link ook nog kijken hoe het met services op uw pc gesteld is en daar mogelijk nog verbeteringen aanbrengen met behulp van de toelichting: klik hier.

na
door nax - Nov 8, 2015 om 17:12
17 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 17:52]Lees ook eens klik hier iets boven het midden van de pagina over uitschakelen via msconfiguratie van het mee opstarten van programma's. Vaak staat daar ook updaten van diverse programma's aangevinkt. Het gaat dus niet alleen om het automatisch updaten van Windows uitzetten. Als de pc dan een bepaald programma nodig heeft wordt dat ingeschakeld.
Uw virusscanner (moet wel mee opstarten) kunt u eventueel ook instellen op handmatig updaten en dat u dat dan bijv. 1-2 x per dag doet.
U kunt via de gegeven link ook nog kijken hoe het met services op uw pc gesteld is en daar mogelijk nog verbeteringen aanbrengen met behulp van de toelichting: klik hier.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 8, 2015 om 17:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dat zwijgplicht verhaal is volgens mij onzin.
Dit is een kwestie tussen Tmobile en een klant.
Die klant geeft toestemming om zijn data verkeer te analyseren.
Dat heeft niets met privacy gevoelige informatie te maken.
Want de klant vraagt erom en geeft toestemming.
Dusss.....indien mogelijk moet T mobile gewoon meewerken.

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2015 om 18:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hebt de discussie van de afgelopen jaren of spookverbruik en telecombedrijven die zich achter privacyregelgeving verschuilen volledig gemist @wimmi20?

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2015 om 18:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

of = over

wimmi20
door wimmi20 - Nov 8, 2015 om 19:06
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kletskoek,
om te beginnen schrijft u iets vaags, maar u verklaart niets.
Wat moet ik met deze loze kreet ?
Het zou handig zijn als verklaart wat u nou eigenlijk bedoelt.
Dat hele privacy verhaal geldt niet tussen klant en leverancier.
Dat is net zo dwaas als een huisarts die tegen de patient zegt : ik praat niet over uw medisch dossier, ik heb zwijgplicht.
++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

=diumenge schreef op zondag 8 nov 2015, 18:19: Je hebt de discussie van de afgelopen jaren of spookverbruik en telecombedrijven die zich achter privacyregelgeving verschuilen volledig gemist @wimmi20?

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2015 om 19:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, je hebt het duidelijk gemist.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 8, 2015 om 19:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alweer zo'n kreet zonder inhoud.
Kom maar met de volgende.
+++++++++++++++++++++++++=============

=diumenge schreef op zondag 8 nov 2015, 19:08: Ja, je hebt het duidelijk gemist.

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2015 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wimmi20, oude koekeler, ga naar je favoriete zoekmachine en type de volgende twee woorden in 'dataverbruik privacy' druk daarna op enter.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 8, 2015 om 20:32
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Diumenge,
dat heeft Wimmi uiteraard gelijk gedaan.
Maar die tip had u beter niet kunnen geven, want wat blijkt ?
Daar valt heel duidelijk te lezen dat u maar wat onzin vertelt.
Het kost me moeite, maar ik houd het netjes.
Want wat leest Wimmi daar ?
Minister Kamp van Economische Zaken verklaarde vorig jaar november dat telecom bedrijven het dataverbruik kunnen openbaren als de klant daar toestemming voor geeft.
Met andere woorden Diumenge : als de klant daarom verzoekt.
Maar er is meer : Jacob Kohnstamm van het College van Persoonsgegevens verklaarde vorig jaar september reeds dat het privacy verweer van Vodafone geen stand kan houden.
1 jaar geleden werd uw mening over privacy al ontkracht.
Als TS Max geen inzicht krijgt in zijn datagebruik dan moet hij maar even verwijzen naar bovenstaande 2 uitspraken.
En die van Wimmi natuurlijk.
Verder nog iets, Diumenge ?

=diumenge schreef op zondag 8 nov 2015, 19:48: Wimmi20, oude koekeler, ga naar je favoriete zoekmachine en type de volgende twee woorden in 'dataverbruik privacy' druk daarna op enter.

diumenge
door diumenge - Nov 8, 2015 om 21:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja zeker Wimmi20, ik reageerde initieel namelijk op onderstaande opmerking van jou.

=wimmi20 schreef op zondag 8 nov 2015, 17:27: Dat zwijgplicht verhaal is volgens mij onzin.
Dit is een kwestie tussen Tmobile en een klant.
Die klant geeft toestemming om zijn data verkeer te analyseren.
Dat heeft niets met privacy gevoelige informatie te maken.
Want de klant vraagt erom en geeft toestemming.
Dusss.....indien mogelijk moet T mobile gewoon meewerken.

Ik vroeg mij daarbij af of je de hele discussie over spookverbruik en privacyregelgeving gemist had. Toen begonnen de inmiddels zo bekende wimmi-eske opmerkingen.

Maar wat je niet schijnt te begrijpen is dat het gaat om het feit dat telecombedrijven zich [u]verschuilen[/u] achter die privacyregelgeving. Ongeacht wat Kamp en Kohnstamm daar van vinden dus, en ongeacht of dat terecht is of niet. T-Mobile is er dus helemaal niet bij gebaat dat de klant toestemming geeft en verschuilt zich daarom achter de privacyregelgeving. Dat doen T-Mobile en andere telecombedrijven al jaren.

Om maar door te gaan op jouw voorbeeld van de huisarts. Als die huisarts een medische fout heeft gemaakt dan zou het hem of haar dus uitkomen om daar onder de noemer van privacyregelgeving niets over aan de patiënt te vertellen. Natuurlijk mag dat niet, maar dat is feitelijk wel wat de telecombedrijven doen. Begin je nou een beetje te snappen, het heeft niets te maken met wat ze wel of niet mogen en het heeft alles te maken met hoe ze dat in de praktijk al jaren toepassen. En daar gaat de discussie nu al die jaren al over.

Pfffff, ik raak de tel kwijt.