me
door mercedesbowie Jun 22, 2015 om 00:52
Voeding & gezondheid

Ijs

Hallo,

Mogelijk weet iemand een oplossing:
Ik koop regelmatig in de supermarkt, een bak ijs van ongeveer 2.5 liter.
Ik eet natuurlijk nooit zo'n bak in eenkeer leeg, maar wil daar een aantal scheppen uithalen. Het is een klomp en het uitscheppen gaat heel moeilijk.
Ik durf het ijs niet te laten ontdooien, omdat ik wel eens heb gelezen, dat na het ontdooien, je niet weer opnieuw mag invriezen.
Wie weet raad.

groetjes bowie

28364 17 Rapporteer

di
door digioma - Jun 22, 2015 om 01:49
646 Antwoorden / 29 Vragen

Koop bij Blokker of een dergelijke winkel een echte ijsschep (zoals de echte ijsverkopers ook hebben) en houdt die even onder het hete water van de kraan voordat je gaat scheppen. Je kunt ook een bak heet water klaarzetten. Je schept snel de ijsdoos uit wat je nodig hebt en daarna de doos met ijs weer opbergen.

diumenge
door diumenge - Jun 22, 2015 om 06:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

10 tot 15 minuten voor het scheppen uit de vriezer halen.

edrick3
door edrick3 - Jun 22, 2015 om 09:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mercedesbowie,

Lepel die je gebruikt eerst even vóór elke schep in een beker heet water dompelen zoals digioma ook al aangeeft.
Dan zou het redelijk probleemloos moeten gaan.

Met vr.gr.

ja
door jan4073 - Jun 22, 2015 om 12:32
83 Antwoorden / 3 Vragen

De doos 15 - 20 minuten van te voren uit de diepvries halen en in de koelkast zetten. Dan wordt het ijs langzaam en daardoor gelijkmatig iets zachter. Ik vind het ijs dan veel lekkerder om te eten dan als het nog keihard zo uit de diepvries is. Het is geen enkel probleem om het na 20 minuten in de koelkast weer terug in de diepvries te zetten. Zoals al eerder vermeld: De lepel even warm maken met water helpt bij het loslaten van het ijs van de lepel.

yo
door yohoh64 - Jun 22, 2015 om 12:49
23 Antwoorden / 7 Vragen

Dag,

Meestal pak ik een kartelmes en snij er simpel een stuk af, helaas geen bolletje maar met wat creativiteit leuke blokjes. Succes

audb
door audb - Jun 22, 2015 om 13:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ijs wat helemaal ontdooit is kan zelfs niet meer in gevroren worden.
Onze heerlijke ijs van 2,5 liter bevat namelijk lucht ...
Dat hebben we te danken aan Margaret Thatcher !, jawel de ijzeren lady die een methode ontwikkelde voor softijs.
Maar zolang het ijs niet geheel gesmolten is kan u het gewoon weer in de vriezer zetten.
Maar waar u naar verwees is geen softijs maar vers gemaakte ijs en dat mag maar twee a drie dagen dagen worden gegeten of er moet een stabilisator in zijn verwerkt maar zelfs dan moet het na een week worden vernietigt maar dat gebeurt zelden.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2015 om 13:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hehe,
na al die vage flutvragen eindelijk eens een vraag die er toe doet.
Het lukt Mercedesbowie (ik heb niet eerder van dit model gehoord) bijna niet om ijs te scheppen uit een grote bak.
Mercedes deelt ons mee dat het bij haar/hem een groot probleem is om een portie los te wrikken.
Wel Mercedes, ik kamp met hetzelfde probleem.
Mijn advies : gewoon de aardappel lepel gebruiken.
En natuurlijk krachttraining.
Oja, het scheelt zelfs als je de doos met ijs niet op de koudste plank van de vriezer zet.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 22, 2015 om 14:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Het kan ook met een zaag in dagklare stukken verdeeld worden.

ja
door jacques904 - Jun 22, 2015 om 14:14
26 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon het lekkerste ijs kopen, bijvoorbeeld bij AH.

Gewoon met lepel er uit halen.

ja
door jacques904 - Jun 22, 2015 om 14:18
26 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry hoor, maar ik bedoelde natuurlijk HERTOG ijs.

Heerlijk.

h19l49
door h19l49 - Jun 22, 2015 om 14:40
121 Antwoorden / 0 Vragen

De lepel of ijsschep waar je het ijs mee uitschept even in kokend heet water houden en het schept als boter.
De bak ijs nooit te lang uit de vriezer houden.

vr1944
door vr1944 - Jun 22, 2015 om 14:59
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Met hamer en beitel er stuk uithakken pfffff

ro
door roosdefraine - Jun 22, 2015 om 15:20
10 Antwoorden / 1 Vragen

Zet de bak ijs gedurende 20 seconden op vol vermogen in de microwave. Het ijs is dan mals genoeg om te scheppen zonder dat het te ver ontdooit. Wel onmiddellijk na het scheppen terug in de diepvries stoppen.
De scheplepel (de mijne is een stevig model zoals dat waar 'Diploma' het over heeft) voorverwarmen in een kom met heet water.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 22, 2015 om 16:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De lepel warm maken.
Of is dat al gezegd ?

welcome
door welcome - Jun 22, 2015 om 23:21
39 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt er op dat de temperatuur in de vriezer te koud staat. Minus 18 graden is de aanbevolen temperatuur. Een vrieskist is vaak te koud afgesteld. Een moderne vriezer heeft een digitale temperatuur aan de buitenkant om de zaak in de gaten te houden met een alarm als de deur open blijft staan.

frustie_
door frustie_ - Sep 5, 2015 om 23:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn tip is, snijden en dan scheppen zie dit filmpje --> https://youtu.be/1jAYop9XY9A

wimmi20
door wimmi20 - Sep 5, 2015 om 23:46
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Te laat.
De zomer is voorbij.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=frustie_ schreef op zaterdag 5 sep 2015, 23:36: Mijn tip is, snijden en dan scheppen zie dit filmpje --> https://youtu.be/1jAYop9XY9A