maykemeijer
door maykemeijer Apr 14, 2015 om 15:53
Geldzaken & recht

Ik wil mijn sleutel terug

Graag jullie inbreng in de volgende casus. Ik heb in januari 1998 een hoekhuis gekocht. Tussen mijn woning en de vrijstaande woning van de buren is een steeg; deze steeg is mijn erf. Er is geen sprake van recht van overpad en de buren hebben een eigen achterom maar met een beperkte hoogte. Toen ik het huis kocht was de situatie dat de steeg wordt afgesloten met een toegangshek dat is bevestigd aan het huis van de buren.
Na jaren kom ik erachter dat de buurman een sleutel heeft van dit toegangshek. Noch de buurman noch de verkopers hebben mij dit destijds verteld. De buurman beweert dat hij destijds toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van dit toegangshek aan zijn muur, dat hij heeft meebetaald en een sleutel heeft gekregen. Ik acht me niet gebonden aan deze afspraak en wil de sleutel terug omdat de buurman keer op keer zonder mijn toestemming in mijn steeg gaat. Meer concreet gebruikt hij de steeg bijvoorbeeld om steigerdelen over zijn schutting heen in zijn achtertuin te tillen; dit in verband met de beperkte hoogte van zijn eigen achterom.
Nu komt het. De buurman weigert de sleutel terug te geven en dreigt zijn toestemming te zullen intrekken om het toegangshek aan zijn huis bevestigd te hebben.
Wat kan ik doen? Zelf denk ik dat, als de buurman weigert de sleutel terug te geven, ik een nieuw slot zou kunnen plaatsen. Maar hoeveel recht heeft de buurman om zijn toestemming voor de bevestiging van het toegangshek aan zijn huis nu na al die jaren in te trekken? Is de muur van zijn huis, die immers direct aan mijn steeg grenst, misschien zelfs mandelig, zodat ik helemaal niet afhankelijk ben van zijn toestemming?

4386 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2015 om 16:06
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Rechtsbijstandverzekering?
Zou ik deze inschakelen.

Zo niet, informeer eens bij het juridisch loket.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2015 om 16:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Trouwens: na 17 jaar een probleem maken?

..... wil de sleutel terug omdat de buurman keer op keer zonder mijn toestemming in mijn steeg gaat. Meer concreet gebruikt hij de steeg bijvoorbeeld om steigerdelen over zijn schutting heen in zijn achtertuin te tillen; dit in verband met de beperkte hoogte van zijn eigen achterom......
Is dat zo erg? Heb je daar last/schade van?
Is de relatie met de buren ook niet van belang?
Waarom zo moeilijk doen (na al die tijd).

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2015 om 16:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is de buurman aan het verbouwen dan dat er steigerdelen over zijn schutting getild moeten worden?

En komt die steeg open uit in uw tuin of is er nog weer een deur?

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2015 om 16:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Monteer de deur aan uw eigen muur met een eigen sleutel en klaar?

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2015 om 16:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 14 apr 2015, 16:51]Monteer de deur aan uw eigen muur met een eigen sleutel en klaar?

Een deur heeft wel aan twee kanten een deurpost nodig.

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2015 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een deur heeft wel aan twee kanten een deurpost nodig

Eén post aan de eigen muur met bouten, tweede post losstaand in beton gieten in de grond een optie? Querverbinding niet eens nodig...!

hutch
door hutch - Apr 14, 2015 om 17:33
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik neem aan dat die muur van de buurman geheel op zijn grond staat.
Om die reden is die muur niet mandelig.

Als de relatie met die buurman slecht is en er niet meer te praten valt..... dan is de oplossing van Hänschen Klein de beste.
Uiteraard blijft overleg de beste oplossing. En bij de overdracht (koop/verkoop) had die afspraak vastgelegd moeten worden.

Die oplossing (paal in eigen grond) kan de buurman niet tegenwerken en moet (!) hij zelfs respecteren.

Zorg dan wel dat de poort zelf aan uw muur vast zit en dat de sluiting aan de paal gemonteerd is.

me
door mein33 - Apr 14, 2015 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Lijkt weer zo'n typisch geval van recentelijk ontstane onmin tussen de buren waarbij, na 17 jaar, het gebruik van een ruimte tussen twee woningen als speerpunt in de onderlinge strijd wordt gebruikt.
Beide partijen menen, na al die jaren, ineens alleen maar rechten te hebben en plotseling doemen er allerlei gebruikersproblemen op die zich voorheen niet of nauwelijks zullen hebben voorgedaan.
Er zijn voor dit probleem mijns inziens twee opties mogelijk.

1/ beide partijen gaan, als volwassen en weldenkende mensen, met elkaar aan tafel en bespreken de problemen die zijn ontstaan en maken afspraken over wanneer en waarvoor de tussenruimte wel en niet kan worden gebruikt.

2/ U laat door het kadaster de exacte erfgrens bepalen (zodat ook hierover geen onduidelijkheid kan bestaan) en indien de gehele tussenruimte uw eigendom is dan zult u, op last van uw buurman, de constructie/bevestiging van de toegangspoort moeten aanpassen zodat deze niet meer aan de muur van uw buurman bevestigd is. Losstaand tegen de gevel is wel toegestaan.

U zult de buurman altijd toegang moeten verlenen tot de tussenruimte indien er onderhouds- of reparatiewerkzaamheden aan de gevel, dakgoot of dak aan die zijde van de woning moeten worden uitgevoerd.

Weldenkende mensen, die in (redelijke) harmonie met hun buren willen leven, kiezen voor optie één.
En zij woonden nog vele jaren als goede buren naast elkaar.

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2015 om 18:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@mein33

Ook helemaal mijn mening. Toch is het soms wel prettiger 'onderhandelen', wanneer je vooraf hebt geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn. Het is tevens mijn ervaring, dat het vaak gebrek aan technische, juridische e.a. kennis is om tot een gemeenschappelijke oplossing te kunnen komen. Of dat nu aan de betrokken partijen (die door opéénstapeling van frustraties uit het verleden niet meer tot een oplossing willen komen), of aan het dichtslippen van de inmiddels onoverzichtelijke regelgeving ligt..........?

ro
door ron530 - Apr 14, 2015 om 18:12
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De buurman dreigt met intrekking van de muurbevestiging, logisch gevolg is dan dat het hek simpel te verwijderen is. U kunt zelf een erfafscheiding maken en een nieuw hek plaatsen. Maar dat wil u niet want de buurman mag de bevestiging niet verwijderen, moet de sleutel bij u inleveren en mag geen gebruik van de doorgang maken terwijl u dit 17 jaar gedoogd heeft. Eigenlijk komt het er op neer dat u het gewoonte recht waar sprake van kan zijn de buurman wil ontzeggen maar wel zelf gebruik wil maken van dat gewoonte recht omdat het hek aan de woning van de buurman bevestigd is. Toch iets om over na te denken dunkt me.

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2015 om 18:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad zal ook het recht van overpad een rol kunnen gaan spelen.......

https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/recht-van-overpad/

costnix
door costnix - Apr 14, 2015 om 18:28
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien is De Rijdende Rechter een mogelijkheid voor u, wanner u er niet uitkomt met uw buren.

ja
door japie143 - Jul 30, 2015 om 15:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze situatie doet me denken aan iets dergelijks in onze straat. Daar is de steeg tussen beide woningen ook afgesloten door een deur. In verband met de veiligheid omdat er een aantal inbraken had plaatsgevonden. Daar maken echter meerdere buren gebruik van de 'achteruitgang'. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat ook deze buurman over een sleutel beschikt (hij heeft per slot van rekening ook aan de veiligheidsvoorziening meebetaald), want die zal zijn schutting en/of muur in de steeg ook moeten onderhouden en de bomen in zijn tuin ook moeten snoeien en van overhangende takken ontdoen. Want dat doet de klaagster vast niet. Dus mijn advies is: ga een beetje normaal met elkaar om en sta elkaar met dit soort futiliteiten niet zo naar het leven. Er is al ellende genoeg in deze wereld.

van leyden
door van leyden - Jul 30, 2015 om 15:58
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Bedenk wel dat de buurman recht heeft om zijn steigerdelen over ts zijn grond te vervoeren.
Eenmalig dan. Iets met ladderrecht ofzo Maar dan moet hij het wel vantevoren mededelen,

Tenminste als de doorgang van buurman te laag is voor zijn stijgerdelen.
Weet niet of dat te verhelpen is, weet ook niet waarom de stijgerdelen niet horizontaal kunnen worden vervoerd.

Jammer dat door zo n akkefietje de verstandhouding wat verstoord is, ga nog eens praten, als dat niet helpt lijkt me de oplossing van hanschen klein wel het beste.

Mijn advies>> een tevreden buur is zeer belangrijk voor je eigen woongenot.
Vind een compromis en leef lang en gelukkig..

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@van leyden

De Ts heeft al maanden niet gereageerd. Dus het is of bonje, of opgelost.;-))