donna
door donna Jul 12, 2014 om 12:59
Huishouden & energie

Ikea service?

Onze Ikea-keuken heeft na vier jaar een mankement. We hebben 25 jaar garantie, dus gemeld bij Ikea op 5 juni. De reactie duurt even, maar dan wordt gevraagd om aankoopbonnen e.d. Na opsturen daarvan krijgt de klacht een ander nummer.
Vervolgens gebeurt er niets meer. Nog maar eens een mailtje gestuurd, het antwoord is dat het druk is, de klacht zal z.s.m. behandeld worden.
Er gebeurt nog steeds niets. Opnieuw gevraagd hoe het er voor staat, antwoord is dat er een wachttijd is van 17 werkdagen. Die zijn op dat moment al lang om, dus weer geantwoord. Volgende antwoord is dat de klacht pas op 20 juni is geregistreerd en dat de wachttijd voor behandeling nu 25 dagen is, die geteld worden vanaf 20 juni. Dat wordt dan 25 juli en komt neer op een totale wachttijd van ruim zeven weken, voor er zelfs maar naar de klacht gekeken wordt.

Overigens zijn wachttijden voor een reparatie zowiezo al vreemd.

Iemand een idee hoe Ikea tot actie te bewegen is?

8201 20 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 13:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Zet je klacht op een klachtensite.
Er zijn een aantal klachtensite's, die vind je wel via Google, en daar deponeer je je klacht.
Die klacht wordt door de klachtensite doorgestuurd naar het betreffende bedrijf, en die mogen hun weerwoord doen.
Meestal komt het dan wel tot een goede oplossing en vaak staan er wel meerdere klachten over een bepaald bedrijf.
Bij heel veel klachten op die site's zie je dat het opgelost is.
Die negatieve reclame vind geen enkel bedrijf leuk, vandaar dat je hier geregeld web-care ploegen ziet opduiken die voor het oog van het Neerlands volk de problemen op willen lossen, en soms gebeurd dat ook.
Een Ikea web-care ploeg heb ik hier nog niet ontdekt, dus je klacht zal hier stranden en niet verder komen.

ro
door ron530 - Jul 12, 2014 om 13:41
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Geduld is een schone zaak toch! u heeft op 5 juni aanspraak gemaakt op garantie vervolgens wordt er om bewijzen gevraagd daar gaat een tijd overheen. Op 20 juni is de aanspraak gegrond verklaart dus wordt in behandeling genomen. Ook Ikea kan geen ijzer met handen breken.

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2014 om 13:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Feitelijk klaagt u niet, maar doet u een beroep op de garantie. Als ik u was zou ik ze schriftelijk in gebreke stellen. Leuk hoor al die sites om te klagen, en u kunt ook zeker daar uw verhaal doen, maar het is toch belachelijk dat je openbaar moet gaan klagen om garantie te krijgen.

Voor mij persoonlijk overigens een reden om nooit iets groots als een keuken bij dit soort bedrijven te kopen.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2014 om 14:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Heb zojuist eens gekeken (via Google: klachten keuken Ikea) en is eigenlijk wel "grappig"; niet voor de klager. Maar als je de lange correspondentie doorleest, want bij het begin van de klacht staat in groen opgelost schrijft Ikea doodleuk aan het eind van de correspondentie dat de klacht niet is opgelost maar..... Dus geven ze zelfs jokkebrokken toe. Rare toestand.

@gompy2, nee, heb ook nog nooit hier Ikea voorbij zien komen; ook niet elders. Misschien op Facebook, geen idee.

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 14:21
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 12 jul 2014, 13:41]
Voor mij persoonlijk overigens een reden om nooit iets groots als een keuken bij dit soort bedrijven te kopen.
Er zijn hele volksstammen die er kopen en nooit geen problemen hebben gehad, en dat (klik->) wereldwijd, dus met simpel generaliseren koopt men niets voor.
Het is een mening van jou, en niet gebaseerd op onderzochte feiten, want klachten zul je over elke bedrijf vinden.

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 14:56
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 12 jul 2014, 14:00]Heb zojuist eens gekeken (via Google: klachten keuken Ikea) en is eigenlijk wel "grappig"; niet voor de klager. Maar als je de lange correspondentie doorleest, want bij het begin van de klacht staat in groen opgelost schrijft Ikea doodleuk aan het eind van de correspondentie dat de klacht niet is opgelost maar..... Dus geven ze zelfs jokkebrokken toe. Rare toestand.
Bij klacht.nl staat het aantal opgeloste klachten voor Ikea op 98%.
633 klachten gemeld, 623 klachten opgelost.
Bron, klik-> Klachten.nl~Ikea

diumenge
door diumenge - Jul 12, 2014 om 14:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gompy2, wat begrijp je niet aan 'voor mij [u]persoonlijk[/u]?

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 15:08
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 12 jul 2014, 14:59]@gompy2, wat begrijp je niet aan 'voor mij [u]persoonlijk[/u]?
Je hebt gelijk.

zoekster
door zoekster - Jul 12, 2014 om 15:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Niet om het een of ander, maar IKEA zet bij elke klacht op klacht.nl het volgende

We zullen de melding op klacht.nl sluiten. Het feit dat we deze klacht op klacht.nl op 'opgelost' zullen zetten, betekent uiteraard niet dat IKEA niet meer met je melding aan de slag zal gaan, maar dat wij je via dit forum helaas niet direct kunnen helpen.

Dus IKEA bepaalt dat het 'opgelost' is, zonder dat de klacht op dat moment ook daadwerkeijk is opgelost. De afloop van de klacht (en of die correct is afgehandeld), blijft in nevelen gehuld.

Dat is de narigheid met klacht.nl het bedrijf hoeft alleen maar te reageren, niet ook daadwerkelijk op te lossen. Ook al staat er bij de klacht 'opgelost'.

gompy2
door gompy2 - Jul 12, 2014 om 15:19
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt Zoekster, dat heb ik ook gezien zover ik er een aantal bekeken heb.
Maar als ik persoonlijk een klacht zou hebben geplaatst bij klacht.nl en ik zou met een kluitje in het riet worden gestuurd of er werd verder niets meer mee gedaan, dan zou ik echt wel weer gaan, en blijven rammelen hoor, het ene bericht na het andere...
En zou ik mijn gelijk niet kunnen krijgen bij klacht.nl, dan via andere klachtensite's.
Maar ik heb nog geen verdere meldingen over een al als opgeloste klacht kunnen ontdekken, maar heb niet alles nagezocht hoor.

zoekster
door zoekster - Jul 12, 2014 om 15:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb ook niet alles nagezocht, dus geen idee hoe het is afgelopen. Donna ken ik op dit forum als een echt pitbull die niet zomaar loslaat, als ze ergens mee zit, dus we komen er vast nog wel achter hoe IKEA daadwerkelijk met de garantieafhandeling omgaat na veelvuldig rammelen (zoals jij dat noemt) op het internet ;-)

donna
door donna - Jul 12, 2014 om 15:40
207 Antwoorden / 43 Vragen

@ron530 De klacht is niet op 20 juni gegrond verklaard, Ikea heeft op 20 juni de klacht een ander nummer gegeven en bepaald dat die datum de klacht ontvangen is. Dat klopt niet, alles wat ze wilden weten is direct gemaild. Het is toch raar dat een bedrijf een wachttijd instelt voor ze klachten behandelen, zijn er dan zoveel klachten over Ikea? Ik heb geregeld daar gekocht en ik ben grotendeels tevreden daarover, alleen nu met de keuken is er een probleem.

@zoekster De pitbull wordt ouder en heeft minder energie. Als bedrijven nou eens gewoon zouden doen wat ze beloven, wat zou het leven dan een stuk gemakkelijker zijn.

pi
door pieterwolters - Jul 13, 2014 om 11:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 12 jul 2014, 13:41]

Voor mij persoonlijk overigens een reden om nooit iets groots als een keuken bij dit soort bedrijven te kopen.

Hahahahahaha, over keukenleveranciers horen we immers nooit klachten. Naieveling. Dan liever bij een bedrijf als IKEA die over de gehele linie een customer service heeft waar vrijwel alle bedrijven nog een hoop van kunnen leren.

diumenge
door diumenge - Jul 13, 2014 om 12:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@pieterwolters, ja dat andere bedrijven er nog iets van kunnen leren blijkt wel uit de geweldige service die IKEA in dit geval geeft aan TS. Dan maar naïef.

gompy2
door gompy2 - Jul 13, 2014 om 12:39
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 13 jul 2014, 12:27]@pieterwolters, ja dat andere bedrijven er nog iets van kunnen leren blijkt wel uit de geweldige service die IKEA in dit geval geeft aan TS. Dan maar naïef.@Diumenge.
Ik schat jou best hoog in, maar om dit topic als argument er bij te slepen om jouw aversie tegen Ikea te onderstrepen, wat je goed recht is overigens, vind ik een beetje simpel.

In dit geval van TS is er inderdaad, zoals ik het in kan schatten, niet correct gehandeld tot nu toe.
De klacht is niet afgewezen, maar de afhandeling is 3 keer naatje.
Dat is voor TS niet leuk, maar kan gebeuren.

diumenge
door diumenge - Jul 13, 2014 om 12:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@gompy2 ik heb totaal geen aversie tegen IKEA, geen idee hoe je daar bij komt.

Ik vind de "service" die hier geboden wordt door, in dit geval, IKEA beneden alle peil. Zeven weken moeten wachten op een reactie op je aanspraak op garantie is wat mij betreft niet iets waar andere bedrijven van moeten leren. Dit verwacht ik wel van dit soort grote bedrijven, en daarom zou ik er best een Billy o.i.d. aanschaffen, maar geen keuken.

Nogmaals dat is gewoon een persoonlijke mening, net als dat ik geen computer bij de Aldi of Lidl koop en geen verzekeringen bij de HEMA om maar wat voorbeelden te noemen. Ik kom echter wel graag bij die zaken voor mijn dagelijkse boodschappen of huishoudartikelen.

donna
door donna - Jul 18, 2014 om 13:37
207 Antwoorden / 43 Vragen

Gisteren kreeg ik een mailtje waarin stond dat mijn klacht volgende week in behandeling zal worden genomen. Vandaag ligt er een brief in de bus waarin staat dat de garantie op het keukenkastje 2 jaar is en die 2 jaar zijn verstreken. Dus: zoek het zelf maar uit.

Toch heb ik bij aankoop van de keuken 25 jaar garantie gekregen.

Hoezo garantie op een keuken maar niet op de keukenkastjes?

Zijn ze daar gek geworden???

Cookies
door Cookies - Jul 18, 2014 om 14:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

25 garantie dan wel onder bepaalde voorwaarden KLIK

ro
door ron530 - Jul 18, 2014 om 14:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als er 25 jaar garantie op de keuken is gegeven dan geldt die voor constructie en materiaal, werkbladen en kranen kennen andere voorwaarden maar toch minstens 5 tot 10 jaar. Een keukenkastje hoort bij de constructie van de keuken dan zal die 25 jaar garantie ook van toepassing behoren te zijn.

zoekster
door zoekster - Jul 18, 2014 om 15:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat is er precies mis met het keukenkastje?