zw
door zwartjes Jun 6, 2011 om 13:30
Huishouden & energie

Impregneren buitenmuur

Hallo,
Ik denk dat ik opgelicht ben door een Schotten of mensen uit Ierland woonachtig in Amsterdam voor het reinigen van de buiten muur en impregneren, Het reinigen is wel gelukt maar het impregneren niet.
Adres en telefoon nummers die ik gekregen heb bestaan niet.
Weet iemand wat ik hier nog wat aan kan doen of heeft iemand hier ook mee te doen gehad.
Ik hoop dat de vraag op de goede plaats staat.
Bedankt alvast Zwartjes.

6273 5 Rapporteer

ridder_1
door ridder_1 - Jun 6, 2011 om 14:06
376 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is wel erg vaag omschreven.
Vertelt u eerst eens hoe het contact is onstaan en of u reclamemateriaal, een offerte of een on naam gesteld document ( eigen website, kwitantie ?) heeft van deze schotten of Ieren. Ik hoop toch echt niet dat u alles via de telefoon heeft geregeld en "zwart" heeft betaald. Dan is echt niemand thuis om u te helpen.
Na het reinigen van de ondergrond moet men wel enkele dagen wachten om te impregeren en wellicht is er plaatselijk geen bestendig weer geweest (gezien de laatse paar dagen zal dit echter niet van toepassing zijn) en zullen ze nog met u contact opnemen. Wanneer speelde deze kwestie ???

zw
door zwartjes - Jun 6, 2011 om 14:35
30 Antwoorden / 5 Vragen

Deze lui kwamen langs de deur met wat folder materiaal wat er wel goed uit zag.
En omdat ik de natte muur allang bui was heb ik waarschijnlijk te snel ja gezegd.
Het was een mooie dag weer en bij het reinigen zag je de muur opknappen, beter dan dat het eigenlijk 7 jaar geleden was gebeurt.
Dus had ik nog steeds geen argwaan dat kreeg ik toen het impregneren begon en ze dat niet deden op de Nederlandse manier met blokwitter of erop spuiten.
Toen ben ik de discussie aangegaan dat dit niet klopte maar dat zij dit altijd zo deden want het materiaal wat hun gebruikten was erg geconcentreerd.
Ik wilde verder geen moeilijkheden en ze hebben hun werk afgemaakt.
De laatste keer dat een ander bedrijf het heeft gedaan hebben ze het ook een keer overgedaan misschien ligt het ook wel aan de steen.
Ik hoop dat het wat duidelijker is.
Zwartjes.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 6, 2011 om 15:12
376 Antwoorden / 8 Vragen

Ja dat scheelt al heel wat, maar is het nu zo dat u ontevreden bent over het impregneren. Als oud schilderadviseur is het benatten van de ondergron met een spuit de beste methode (vloei-methode) omdat met een blokwitter er een grotere kans bestaat om "vergeten stukjes " Het beste is boven te beginnen met vloeien en dan steeds lager te gaan met de spuitlans zodat er "dakpansgewijs" alle onbehandelde steen wordt geraakt. Dat het product erg geconcentreerd is zegt niets en dient dan veelal met terpentine en tegenwoordig met water bij een milieu vriendelijk product op waterbasis te worden verdund. Hierdoor wordt bereikt dat de impregneer beter in de ondergrond wordt gezogen (lagere (zweedse) Enger-waarde, waardoor door een lagere potentiaalspanning van de impregneer beter en dieper in de minerale ondergrond dringt. Het beste product is op basis van een oligomere siloxaan - verbinding, deze heeft een langere werking en is beter UV bestendig dan een gewone siloxan verbinding.
Uit eigen ervaring weet ik dat in Engeland niet veel met een (vlinder)spuit wordt gewerkt en men in de meeste gevallen inderdaad blokwitters hiervoor gebruikt.

Als u geen last heeft van witte (vocht)plekken op de gevel en regenwater van de gevel afparelt (als vergelijk regendruppels die op een auto liggen, die kortgeleden in de autowas is gezet) kunt u redelijk goed aannemen dat de impregeneering goed en voldoende is aangebracht.

Succes !!

zw
door zwartjes - Jun 6, 2011 om 18:25
30 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt.
Ja ik zie inderdaad nog wat vochtplekken alleen het is wel en beetje moeilijk om te zien en wij hebben witte gebroken stenen die best wel poreus zijn.
De eerst keer toen het na de bouw is behandeld hadden wij hele mooie droge muren na een bui regen dit was 16 jaar geleden.
De tweede keer was het een stuk minder en is het opnieuw gedaan toen was het ook niet helemaal 100 procent en zag je de aanzet van het reinigingen.
Maar misschien wil ik het teveel nieuw laten zijn.
Kan het ook zo zijn dat verschillende soorten elkaar bijten en je een slechter resultaat krijgt.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 6, 2011 om 19:09
376 Antwoorden / 8 Vragen

nee hoor,
onderling zal het mekaar niet veel uitmaken. Zon product bestaat uit circa 97% oplosmiddel en "slechts" werkbare siliconenpreparaat. Er zullen best nog reststoffen van de oude lagen in de ondergrond zitten en dit werkt ook nog wel door. het heeft ook best met de leeftijd (ouderdom) van de gevel te maken en op termijn trekt dit ook wel vuil(aanzetten) aan. Ik zou ook niet meer te vaak een nieuwe laag aanbrengen een beetje kwaliteit impregneer gaat best 10 - 12 jaar mee. Om de 5 jaar doen (vaak op advies van de leverancier) heeft geen zin, Wel zijn de gevels op de zonzijde eerder aan een nieuwe laag toe dan gevels in de schaduw. U geeft zelf al aan dat en vuilstrepen aanwezig zijn, daarom is de voorbereiding van de ondergrond (reinigen ) veel belangrijker dan het egaal aanbrengen van een impregneer laag. Zorg bij het t.z.t. aanbrengen van een nieuwe laag ook dat de impregneer in de ondergrond indringt (een andere belangrijke voorwaarde voor de coating; de nieuwe laag mag niet glanzend opdrogen, maak eerst een klein proefstukje, glanzende lagen aan het oppervlak zullen eerder door UV-aantasting afbreken en vuil aantrekken) en verdun eventueel extra zodat de laag in de steen wegzakt.

met groet,

Ridder