dw
door dwarf1977 Aug 11, 2015 om 14:04
Geldzaken & recht

In een instelling zitten en hondenbelasting betalen ...

Ik zit in een instantie ( asvz ) waar ik gelukkig een hond mag hebben .
Het is geen "hulphond" hoewel ik dankzij haar wel weer naar buiten ga .
Contact krijg met de "buitenwereld "voor mij dus wel een hulp ( maar dat ter zeiden ).
Maar wat ik weten wil is : hoe zit het met het betalen van hondenbelasting wanneer je in een instelling zit ?
Voorheen werd mij dat kwijtgescholden ivm een mega laag inkomen .
Maar gemeente DORDRECHT heeft dat maar afgeschaft .

1175 12 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Aug 11, 2015 om 14:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vrees dat u gewoon moet betalen als ik zo de verordening van Dordrecht lees. Wel een smak geld €105,-
Misschien kunt u nog een bezwaar indienen, omdat u toch meent een soort hulphond te hebben, als een behandelend arts dat zou willen onderschrijven. Je weet maar nooit.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2015 om 14:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor veel ouderen is het hebben van een hond, ook het contact met de buitenwereld belangrijk. Wonen deze ouderen (al dan niet in een verzorgingshuis) in Dordrecht, krijgen zij dus ook geen kwijtschelding van hondenbelasting.

Er is hier geen sprake van een hulphond.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2015 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien mag je in termijnen betalen?

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2015 om 15:00
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik lees dat U in de Gemeente Dordrecht in 10 maandelijkse termijnen mag betalen.

tenormin
door tenormin - Aug 11, 2015 om 15:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, verkeerd gelezen; ging over Gemeente Belastingen, nogmaals, sorry.

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2015 om 15:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo dwarf1977,

Je zult - net als ieder ander - die hondenbelasting moeten betalen.
Zou het in termijnen doen.

Misschien kun je een beroep op bijzondere Bijstand doen in je Gemeente?
Lees hier

Met vr.gr.

me
door mein33 - Aug 11, 2015 om 15:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 11 aug 2015, 15:02]Sorry, verkeerd gelezen; ging over Gemeente Belastingen, nogmaals, sorry.

Hondenbelasting is een Gemeentelijke belasting, maar deze wordt niet in alle Gemeenten geheven.
Ook de tarieven verschillen nogal per Gemeente.

@dwarf1977,

U zou een verzoek bij de Gemeente kunnen indienen voor vrijstelling, niet geschoten is altijd mis.

edrick3
door edrick3 - Aug 11, 2015 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tenormin,

Op uw aanslag gemeentelijke belastingen staat ook de hondenbelasting vermeldt.
U kunt de aanslag gemeentelijke belastingen in 10 termijnen betalen. Hiervoor machtigt u de gemeente voor de afschrijving van de termijnen.

Cookies
door Cookies - Aug 11, 2015 om 15:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 15:08]

@dwarf1977,

U zou een verzoek bij de Gemeente kunnen indienen voor vrijstelling, niet geschoten is altijd mis.

De regels voor vrijstelling lijken mij erg duidelijk:

Vrijstelling hondenbelasting

De gemeente verleent alleen vrijstelling hondenbelasting als u een hulphond heeft.
U vraagt de vrijstelling schriftelijk aan.
Hiervoor stuurt u een brief naar: Gemeente Dordrecht Gemeentebelastingen Postbus 8 3300 AA Dordrecht

Bij uw brief stuurt u een bewijs van de instantie voor hulphonden mee.

Deze instanties zijn bijvoorbeeld:
Stichting Hulphond Nederland of
KNGF Geleidehonden

ro
door robertel - Aug 11, 2015 om 18:16
58 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 11 aug 2015, 15:02]Sorry, verkeerd gelezen; ging over Gemeente Belastingen, nogmaals, sorry.

Hondenbelasting is ook een gemeentebelasting..

door 1953 - Aug 11, 2015 om 18:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Dat verschilt per gemeente, dus ook de gemeente Dordrecht, en staat omschreven in de verordening hondenbelasting van de gemeente.

U zult moeten gaan betalen voor uw maatje.

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2015 om 18:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In Rotterdam is de hondenbelasting € 128,10, dus Dordt is nog een "koopje"..

Maar ik zou niet weten waarom je dat niet zou moeten betalen, als je in een instelling woont.