ja
door janpg Oct 18, 2014 om 20:02
Vakantie & reizen

Inbeslagname sleutelhanger door marechaussee

28 augustus 2014 is mijn sleutelhanger met daaraan een kogel met onbruikbaar gemaakte huls in beslag genomen. Volgens de marechaussee vliegveld Eindhoven was het een kogel en moest ik voorgeleid worden aan de officier van justitie en zou ik een strafblad krijgen. Echter ik kon het ook afkopen waarschijnlijk voor een paar honderd euro. Ik noemde dat nog chantage en klassejustitie. Na wat getouwtrek en de mededeling dat ik mijn vliegtuig, ik woon in Spanje dan zeker niet zou halen heb ik toegestemd in een schikking. Mijn sleutelhanger, door de douanier steevast een kogel genoemd was ik so wie so al kwijt. Na meer dan een uur ondervraagd te zijn, er werd zelfs een wapendeskundige bijgehaald die vaststelde dat het een kogel betrof, kwam er een telefoontje binnen dat van de officier van justitie bleek te zijn. Zijn beoordeling was dat ze mij maar moesten laten gaan. Mijn sleutelhanger kreeg ik echter niet mee. Ik heb een bewijs van ontvangst moeten ondertekenen en kreeg een copie mee. Hierin staat o.a. dat ik een beklag in kan dienen ter griffie van het gerecht dat in feitelijke aan leg de zaak vervolgt.

5239 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 20:08
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Kogels/hulzen kunnen onder het begrip wapens vallen. Net zo goed als nep(speelgoed)pistooltjes die te echt zijn kan dat een probleem zijn, ook bepaalde messen vallen onder een bepaald risico. Dus m.i. is de inbeslagname terecht.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2014 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt toch niets ontvangen, dus wat voor bewijs van ontvangst moest u tekenen?

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 20:34
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Een bewijs van inbeslagname.

ja
door janpg - Oct 18, 2014 om 20:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

Geldt dat ook voor een onbruikbaar gemaakte kogelhuls? Wat kan ik daarmee? Volgens de marechaussee kon ik de kogel op een bruikbare huls plaatsen. Kan ik dan iemand bedreigen met een kogel?

mahadma
door mahadma - Oct 18, 2014 om 21:18
11540 Antwoorden / 51 Vragen

"De wet" denkt anders dan "de mens".

costnix
door costnix - Oct 18, 2014 om 21:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het in bezit hebben van munitie of onderdelen daarvan is bij wet verboden, tenzij hier een vergunning voor is verleend. Heeft u niet zo'n vergunning, dan bent u strafbaar.

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2014 om 21:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het niet met de wet eens bent kan je proberen om het op de agenda te krijgen van de relevante commissie in het parlement. Er is vast wel een kamerlid te vinden die even wil shinen tijdens zijn 5 minutes of fame.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2014 om 21:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klk hier door.

hutch
door hutch - Oct 18, 2014 om 22:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Janpg,

Costnix heeft gelijk. Het betreft hier (zoals u het beschrijft) onderdelen van munitie.
En die zijn ook verboden. Het is zelfs een misdrijf indien u deze (o.a.) over de grens brengt, het binnen of buiten Nederland brengt.

Daarnaast is hoogstwaarschijnlijk aan u verzocht om een afstandsverklaring te tekenen, wat inhoudt dat u vrijwillig afstand doet van het onder u inbeslaggenomen (verboden) voorwerp.

M.a.w. u hoefde niet te tekenen. U had ook het OM kunnen verzoeken om teruggave van het voorwerp. Als u een afstandsverklaring heeft getekend, heeft u afstand gedaan van dat recht.

Ook het afkopen van strafvervolging is heel normaal. Dit gebeurd ......tig maal per dag.
Dit alles heeft totaal niets met 'klassejustitie' of 'chantage' te maken.
U heeft een misdrijf begaan en maakt een schikking met de officier van justitie (ovj).
De ovj bepaalt de hoogte van het boetebedrag en als u dat bedrag betaald is de zaak daarmee afgedaan. Kunt of wilt u niet betalen, zal de ovj u dagvaarden en zult u voor de rechter moeten verschijnen.

Dat u meer dan een uur ondervraagd bent, geloof ik niet. Wel dat u waarschijnlijk meer dan een uur opgehouden bent.

PS: er is een groot verschil tussen een douanier en een marechaussee.

ja
door janpg - Oct 18, 2014 om 23:19
5 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een bewijs van ontvangst (art.94 lid 3 WvSv) moeten ondertekenen en kreeg daar zelf een copie van. Ik ben verhoord door een wachtmeester der Kon.Marechaussee district Zuid, brigade Scheldestromen, zijn naam heb ik ook nog. die verklaard op grond van het bepaalde in artikel 94 van het wetboek van Strafvordering inbeslaggenomen te hebben:
Uniek volgnr.: 1
Soort goed : Sleutelhanger Hoeveelheid: 1 stuks
Kleur: GOUD
Bijz.heden: is in feite een kogel

Is het een misdrijf als ik een kogel met een lege huls bij me heb.

De marechaussee vertelde mij dat als ik de betreffende sleutelhanger aan mijn fietssleutel had en gezien zou worden door een agent, dat de agent dan ook mijn sleutelhanger in beslag zou nemen, maar dat het verder met een sisser af zou lopen.
Omdat ik me nu met dezelfde sleutelhanger waaraan een kogel met lege onbruikbaar gemaakte huls op een vliegveld bevond, beging ik een misdaad.
Ik zie het verschil niet zo en zou graag met de betreffende officier van justitie van gedachten wisselen. Uiteindelijk ben ik zelfs niet beboet.

costnix
door costnix - Oct 18, 2014 om 23:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U mag blij zijn, dat het in Nederland is gebeurt. In andere landen wordt nog strenger opgetreden te wapen- en munitie invoeren en zit u een (lange) gevangenisstraf uit in één of ander buitenland!

ja
door janpg - Oct 18, 2014 om 23:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Na uitleg van de marechaussee heb ik het een beetje begrepen.
En volgens jullie uitleg zou elk onderdeel van een wapen strafbaar zijn?
Dan geld dat inderdaad ook voor een lege huls en een kogel.
Ik begrijp alleen niet dat het bezit ervan op het vliegveld een misdrijf is en buiten het vliegveld niet.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2014 om 23:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Voor mij kunnen ze op vliegvelden niet streng genoeg zijn.
Wees blij dat het met een sisser afgelopen is.
En nogmaals: het staat in de wet.

sw
door swat1500 - Oct 18, 2014 om 23:54
3778 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=janpg schreef op zaterdag 18 okt 2014, 23:46]
Ik begrijp alleen niet dat het bezit ervan op het vliegveld een misdrijf is en buiten het vliegveld niet.

Dit is geregeld in de Wet wapens en munitie.

hutch
door hutch - Oct 18, 2014 om 23:54
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Er zijn nu eenmaal zaken die harder (lees: strenger) aangepakt worden als deze op een vliegveld aangetroffen worden, of over de grens gebracht worden.

Zo ook met bijv. een klein beetje (gebruikershoeveelheid) wiet of onderdelen van munitie.
Beide worden vaak gedoogd in het 'binnenland' maar wordt tegen opgetreden bij aantreffen bij het in- of uitreizen van Nederland.

De ene keer is het een overtreding en de andere keer kan hetzelfde een misdrijf zijn.
Dus ook de plaats waar (en hoe) het aangetroffen wordt is bepalend.
Zie hiervoor de Wet Wapens en Munitie (artikelen 1, 3 en 14)

Ook een lege huls, al dan niet voorzien van een kogel, is een onderdeel van munitie.
En of er daadwerkelijk opgetreden wordt is uiteraard ook afhankelijk van de opsporingsambtenaar en dat dan weer in combinatie met de plaats waar het aangetroffen wordt.

Zo kan ik mij wel voorstellen dat onderdelen van munitie eerder aangepakt wordt op een vliegveld dan wanneer iemand dit als sleutelhanger gebruikt in een winkelcentrum.

Gelukkig is niet alles zwart/wit. Er is ook een groot grijs gebied waarbinnen politieagenten/opsporingsambtenaren moeten werken. Stel dat letterlijk elke overtreding bestraft zou moeten worden. U rijdt 1 km te snel (na aftrek van de voorgeschreven correctie) en u krijgt een bon. Zult u dan niet lachen? Dat werkt toch niet?

Gelukkig heeft u dus geen boete gekregen.

ja
door janpg - Oct 18, 2014 om 23:57
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je aurora1, dat artikel kende ik niet.
Echter ik kom nergens tegen dat ik geen kogel bij me mag hebben, ik zal het wel niet goed lezen.

Wat mij wel opviel is het laatste stuk:

Het beveiligingspersoneel mag de toegang tot het gebied achter de security controle en tot het passagiersgedeelte van een luchtvaartuig weigeren aan alle passagiers die in het bezit zijn van een niet vermeld voorwerp dat het beveiligingsperoneel zorgen baart. Aan deze lijst kunnen geen rechten worden ontleend. De beveiligingsmedewerker behoudt altijd het recht om alsnog om veiligheidsredenen een artikel te weigeren.

Dat snijd hout.
Ik denk dat ik af en toe naief gehandeld heb, men noemt hier scharen ed.van meer dan 6 cm.
In Duitsland gelden dan andere regels of men hanteerde daar het bovengenoemde.
Ik heb op vliegveld Weeze geloof het of niet 2 schroejes die ik ook zonder na te denken in mijn zak had in moeten leveren, of anders geen toegang.

ja
door janpg - Oct 19, 2014 om 00:10
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben nu wel bijgepraat en op de hoogte denk ik.
Wet wapens en munitie.
De plaats waar het geconstateerd wordt.

Ik kan nu ook vertellen dat het geen opzet was, meer achteraf gezien dan naïviteit.
Een speelgoedpistool wist ik ook en messen scharen en noem maar op.
Ik vlieg regelmatig en ben er geenszins op uit om moeilijkheden te veroorzaken.

Iedereen die serieus heeft gereageerd heel hartelijk dank.
Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Gelukkig is alles ook goed afgelopen.

door 1953 - Oct 19, 2014 om 03:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Geconfisqueerd conform de Wet Wapens en Munitie!