ha
door hawkm Oct 30, 2014 om 00:13
Garantie & verzekeringen

Inboedel schadevergoeding als vermogen of inkomen?

Geachte,

Er is in juli ingebroken bij ons terwijl wij op vakantie waren. Nu is de verzekering bijna zover om een schadevergoeding uit te keren voor de gestolen goederen. Mijn moeder ontvangt een bijstandsuitkering (WWB).

Zal de schadevergoeding effect hebben op haar bijstandsuitkering (WWB)? Bijvoorbeeld: lager uitkering, of stopzetten van uitkering of iets anders?

Zal zij belasting moeten betalen over de schadevergoeding?

Op internet vind ik van alles over letsel-schadevergoeding, maar bijna-niets over Inboedel schadevergoeding.

Bedankt

4547 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Oct 30, 2014 om 01:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Geen belasting, maar voor de bijstand zijn andere regels. Als zij het verzekering geld gebruik om de schade te herstellen dus lijk mij dat niet.

ha
door hawkm - Oct 30, 2014 om 01:26
17 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 okt 2014, 01:11]Geen belasting, maar voor de bijstand zijn andere regels. Als zij het verzekering geld gebruik om de schade te herstellen dus lijk mij dat niet.

Schadevergoeding wordt uiteraard gebruikt om schade (gestolen goederen, penslot deur) te herstellen/vervangen. Daarnaast zal ook hiervan gebruik gemaakt worden voor inbraakpreventie te verbeteren waaronder een beveiligingscamera en inbraakstrippen etc.

Staat het ergens vastgesteld? Ik kan er weinig informatie over vinden op het internet..

Bedankt

door 1953 - Oct 30, 2014 om 02:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Artikel 17 Wwb: inlichtingenplicht!

Wat gaat de verzekering als schadeloosstelling uitkeren, is het bedrag al bekend?

Er geldt sowieso een vrijstellingsgrens van het vermogen, afhankelijk van alleenstaand of met partner (echtpaar) samenwonend.

In uw geval is het bijzonder te noemen. Schadeloosstelling (naar dagwaarde) van de inbraak. Als uw moeder kan aantonen dat zij de schadeloosstelling heeft benut voor de vervanging van de vervreemdde goederen.

diumenge
door diumenge - Oct 30, 2014 om 07:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Neem contact op met de uitkeringsinstantie en leg het uit. Hoe moeilijk kan het zijn?

tijger1
door tijger1 - Oct 30, 2014 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk is een schadeuitkering naar aanleiding van een inbraak geen inkomen en hoeft daarover geen belasting betaald te worden. Het kan uiteraard wel vermogen worden als er met dat geld verder niets gedaan wordt en het op de bankrekening blujft staan.

Maar ik mag aannemen dat er weer spullen voor aangeschaft worden.

En zoals Diumenge al schrijft, neem even contact op met de soos.