gr
door grootmoe Apr 21, 2015 om 15:16
Geldzaken & recht

Incasso

Van de week kreeg ik tot mijn verbazing een mail van incassoburo Straetus in Apeldoorn waarin kort en bondig het volgende werd gesteld:' Voor de inhoud verwijs ik U naar de bijlage'. En wat stond er in de bijlage? het volgende:

Uw betalingsachterstand bij Prachtigkado

Straetus Apeldoorn debiteurenbeheer en Incasso

Vlijtseweg 17 -2

7317 AC Apeldoorn

kantoorapeldoorn@straetus.nl

Telefoon: 088 - 044 01 04

Fax: 088 - 044 00 83

KvK: 58514392 BTW nr: NL 139352727B02

Geachte heer/mevrouw ,

Onze cliënt(e), Prachtigkado heeft ons verzocht de nodige maatregelen tegen u te nemen, nu u tot op heden in gebreke bent gebleven met de betaling van de openstaande vordering(en) met kenmerk(en): “119661”.

In totaal bent u tot op heden aan onze cliënt(e) verschuldigd:

Vordering: € 12,90

Kosten: € 40,00

Te voldoen: € 52,90

In het vertrouwen dat u zich de hoge kosten van een gerechtelijke procedure zult willen besparen, stellen wij u nog 2 werkdagen in de gelegenheid het thans verschuldigde bedrag zijnde € 52,90 over te maken op rekening NL87 RABO 0143 9597 78 ten name van Stichting Straetus. Vermeld hierbij het referentienummer 59.504.31363

Bij het uitblijven van uw betaling zien wij ons genoodzaakt na verloop van deze termijn over te gaan tot het nemen van de verlangde rechtsmaatregelen.

Voor eventuele informatie over deze vordering dient u rechtstreeks contact op te nemen met ondergetekende. Prachtigkado zal u terug verwijzen naar Straetus Incasso.

Hoogachtend,

Straetus Apeldoorn debiteurenbeheer en Incasso

E: kantoorapeldoorn@straetus.nl

T: 088 - 044 01 04

Nu mijn vraag: 1.Kan/mag zo'n buro mij zonder meer in gebreke stellen? Zonder enige waarschuwing/aanmaning vooraf?
2. zijn 2 dagen niet wat kort?

Was mij van geen kwaad bewust en bij nadere informatie blijkt het te gaan om een faktuur van 2013. Ik was ervan overtuigd dat ik deze faktuur gelijk bij de bestelling betaald heb via ideal. Dus al mijn bankafschriften nagekeken en inderdaad de betaling gevonden..Dus probleem opgelost..
Maar toch blijf ik met een ontevreden gevoel zitten. Want ik heb wel een hele middag besteed aan het recht zetten van dit misverstand, wat makkelijk voorkomen had kunnen worden, als het incassoburo eerst zelf op onderzoek is gegaan of de kwestie wel terecht is. Nu heb ik dat werk voor ze opgeknapt.
Wat is jullie mening hierover? Als zij klakkeloos € 40.- in rekening brengen voor het mailen van een standaardbrief en direkt dreigen met juridische stappen. Dan kan ik toch ook schadeloosstelling eisen van eveneens € 40.- voor mijn inspanning van een hele middag om te weerleggen dat de fout bij hun is.
Ben zeer benieuwd naar jullie reaktie.

5188 13 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2015 om 15:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u ze op de hoogte gesteld dat u heeft betaald? Met de juiste datum of bewijs betaling meesturen? Natuurlijk hoeft u niet meer te betalen. Zou ze maar even schrijven dat er aan hun kant een fout is gemaakt en "u heeft het bewijs gelukkig nog".

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2015 om 15:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is natuurlijk erg knullig, maar zo gaat het soms, een schadevergoeding van 40 euro zit er helaas niet in. Het is overigens prachtkado die deze fout heeft gemaakt en niet het incassobureau, die kan verder niet controleren hoe de vork precies in de steel zit.

Om prachtkado een hak te zetten, zou ik wel deze gang van zaken overal op het internet spammen. Denk aan hun facebook, twitter, klacht.nl en klachtenkompas.nl

Ieder bedrijf kan een foutje maken, maar als u dit topic leest klik HIER dan ziet u dat Prachtkado meer op Klachtkado lijkt, dus neem ze maar even lekker te pakken.

Wie weet hoeveel mensen door hun worden benaderd met zogenaamde niet betaalde facturen. Ook een manier om je geld te verdienen.

ma
door marnix1 - Apr 21, 2015 om 15:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

@tenormin, heb je de vraag gelezen?

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2015 om 16:12
16823 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marnix1 schreef op dinsdag 21 apr 2015, 15:59]@tenormin, heb je de vraag gelezen?

Ja, hoezo? De TS krijgt een incassobureau op haar nek, betaling is gevonden, dus....Geen idee waar u op doelt. Dat ze moet betalen? Niet naar mijn mening.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2015 om 16:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ach, zie nu wat je bedoelt, schadevergoeding van €40,00. Gemist en ook niet te innen.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 21, 2015 om 16:40
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon prachtigkado.nl een factuur sturen voor de tijd die je hier aan besteed hebt. Betalen ze na de herinnering nog niet kun je het bedrag verhogen met 40 euro, betalen ze dan nog niet geef het dan uit handen aan een incassobureau.
Wat hun kunnen kun jij natuurlijk ook.

gr
door grootmoe - Apr 21, 2015 om 16:59
29 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is een pracht idee akkerdistel. Zal ik zeker doen, al denk ik niet dat ik ooit een incassoburo zal inschakelen (nog nooit gedaan). en voor de anderen. Ja ik heb alle gegevens van mijn betaling opgestuurd en een 'sorry-brief' van het buro ontvangen. dus dat is afgehandeld.
Maar ik blijf toch met de vraag zitten: mag een incasso je zo maar direkt een boete opleggen, zonder je van te voren in de gelegenheid te stellen om te betalen? Ik dacht dat ze eerst verplicht zijn om 2 of 3 maal een aanmaning te sturen. Of ben ik verkeerd voorgelicht. En vraag nr.2 : Is een termijn van 2dgn niet erg kort? Is er geen wettelijk termijn vastgelegd van minstens een week of zo?

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2015 om 17:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=grootmoe schreef op dinsdag 21 apr 2015, 16:59]Dat is een pracht idee akkerdistel. Zal ik zeker doen, al denk ik niet dat ik ooit een incassoburo zal inschakelen (nog nooit gedaan). en voor de anderen. Ja ik heb alle gegevens van mijn betaling opgestuurd en een 'sorry-brief' van het buro ontvangen. dus dat is afgehandeld.
Maar ik blijf toch met de vraag zitten: mag een incasso je zo maar direkt een boete opleggen, zonder je van te voren in de gelegenheid te stellen om te betalen? Ik dacht dat ze eerst verplicht zijn om 2 of 3 maal een aanmaning te sturen. Of ben ik verkeerd voorgelicht. En vraag nr.2 : Is een termijn van 2dgn niet erg kort? Is er geen wettelijk termijn vastgelegd van minstens een week of zo?
O was dat uw vraag. Nee, dat mag niet, ze moeten u eerst een betalingsherinnering sturen waarin u veertien dagen de tijd krijgt om alsnog te betalen. Dat is wettelijk verplicht.

Daar kunt u het incassobureau op aanspreken.

De ACM is erg geinteresseerd in dit soort onwettige praktijken van incassobureaus, daaroer kunt u een klacht indienen via consuwijzer.

klik HIER

zoekster
door zoekster - Apr 21, 2015 om 17:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nu dat ik uw topic wat te snel had doorgenomen. Excuus daarvoor.

ho
door hopetobehelping - Apr 21, 2015 om 20:13
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste grootmoe,

fijn dat het alsnog opgelost is.
Zie hier nog de gegevens op consuwijzer wanneer en hoeveel incasso kosten in rekening mogen worden gebracht, klik hier.

sw
door swat1500 - Apr 21, 2015 om 22:39
3774 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is natuurlijk nog wel wie de aanmaning moet sturen. Als prachtkado de eerste giro heeft verzonden en de 1e aanmaning en dan pas de zaak overdraagt aan het incassobureau hoeft deze geen kosteloze aanmaning meer te versturen en mag dus wel de verhoging van 40 euro toepassen.

Een incassobureau gaat in beginsel uit van de juistheid van de overgedragen vordering. Het is niet de taak van het incassobureau om op voorhand te controleren of de vordering terecht is.

gr
door grootmoe - Apr 22, 2015 om 15:40
29 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 21 apr 2015, 22:39]De vraag is natuurlijk nog wel wie de aanmaning moet sturen. Als prachtkado de eerste giro heeft verzonden en de 1e aanmaning en dan pas de zaak overdraagt aan het incassobureau hoeft deze geen kosteloze aanmaning meer te versturen en mag dus wel de verhoging van 40 euro toepassen.

Een incassobureau gaat in beginsel uit van de juistheid van de overgedragen vordering. Het is niet de taak van het incassobureau om op voorhand te controleren of de vordering terecht is.

gr
door grootmoe - Apr 22, 2015 om 15:49
29 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=swat1500 schreef op dinsdag 21 apr 2015, 22:39]De vraag is natuurlijk nog wel wie de aanmaning moet sturen. Als prachtkado de eerste giro heeft verzonden en de 1e aanmaning en dan pas de zaak overdraagt aan het incassobureau hoeft deze geen kosteloze aanmaning meer te versturen en mag dus wel de verhoging van 40 euro toepassen.

Een incassobureau gaat in beginsel uit van de juistheid van de overgedragen vordering. Het is niet de taak van het incassobureau om op voorhand te controleren of de vordering terecht is.

Oeps daar ging wat fout met het 'aanhalen' van swart1500.
Ik bedoel maar, dat ik weer wat geleerd heb. Ben niet zo thuis in de wereld van wanbetalers en de regels.
Verder wil ik zoekster nog bedanken voor haar verwijzing. Daar ben ik goed meegeholpen. Heb nu geen vragen meer en wil dit onderwerp hierbij afsluiten.
Ik bedank iedereen voor jullie moeite om te reageren, met vriendelijke groeten.
Grootmoe