he
door hetlampje Oct 5, 2015 om 18:44
Geldzaken & recht

Incasso blijft brieven sturen ondanks betaling

Beste,

Op een gegeven moment ontving ik van een incassobureau (vesting finance) een brief dat ik een rekening (mislukte automatische incasso) uit 2014 niet betaald had. Hiervan had ik, na een maand of 8, een aanmaning ontvangen maar die was ik vergeten. Toen ik de eerste brief van het incassobureau (verkeerd geadresseerd, maar ontving deze ook per mail) ontving heb ik direct de factuur betaald.
Ik heb daarop een mail gestuurd naar het incassobureau met de mededeling dat ik betaald had. Het incassobureau vond dat ik dat maar moest bewijzen, terwijl ik vond dat ze het zelf konden navragen bij hun klant. Uiteindelijk, na ongeveer 3 x heen en weer emailen, was ik zodanig geïrriteerd dat ik een print screen van mijn bankrekening gemaakt heb met alle benodigde gegevens erop (bedrag, factuurnummer, datum van betaling en naam) en deze aan hen verzonden heb.
Als reactie op laatstgenoemde ontving ik wéér een bericht (alles verkeerd geadresseerd ondanks dat ik daar steevast melding van maakte in het emailverkeer) dat ik nog 1 week de tijd krijg om te betalen anders gaan ze naar de rechter.

Heeft advies hoe ik hier nu mee om moet gaan? Ik ben het enorm beu, ben ondertussen flink pissig en heb het helemaal gehad met deze gasten.

Overigens nog opgemerkt: het ging om een verzekering via Veterfina (Petplan) , een laatste betaling van die polis maar ik heb er nog wel een andere polis lopen waar ik uiteraard geen achterstand in heb.

4778 21 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 19:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hetlampje schreef op maandag 5 okt 2015, 18:44]...
Ik heb daarop een mail gestuurd naar het incassobureau met de mededeling dat ik betaald had. Het incassobureau vond dat ik dat maar moest bewijzen, terwijl ik vond dat ze het zelf konden [u]navragen bij hun klant[/u].
...
Begrijp ik hier uit dat u het verschuldigde bedrag hebt overgemaakt naar de oorspronkelijke crediteur i.p.v. naar het incassobureau?

ho
door hopetobehelping - Oct 5, 2015 om 19:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hetlampje,

alle communicatie uiteraard goed bewaren en bij voorkeur zwart op wit (zodat u er later nog bewijs van heeft). Alle emails natuurlijk ook goed bewaren.
Als u ze het bewijs heeft gestuurd dat u betaald heeft dan zal men daar toch iets mee moeten doen.
Een rechtszaak heeft geen enkel nut voor vesting finance als u betaald heeft en daar bewijzen van heeft. Dat weet vesting finance zelf ook wel, maar even google leert mij dat vesting finance niet echt het fatsoenlijkste bedrijf van Nederland is.
Als ze blijven dreigen, laat het dan maar zou ik zeggen. Als u betaald heeft en daar bewijs van heeft dan is een eenmalig bericht hiervan naar vesting finance genoeg. Een rechtszaak hoeft u dan niet te vrezen, er zal geen rechter zijn die u in het ongelijk stelt als u betaald heeft.

Aangezien u nog een verzekering heeft lopen bij Veterfina zou u ook contact met Veterfina kunnen opnemen. Vraag ze maar wat de reden van ze is dat men (ondanks dat u betaald heeft en daar bewijs van heeft) een incassobureau op u afstuurt dat van geen ophouden weet en de grenzen van het normale fatsoen en respect naar uw mening ver te buiten gaan. Misschien helpt dat nog en roept Veterfina als opdrachtgever het incassobureau tot de orde.

Wat u ook nog kunt doen is uw klacht plaatsen op:
- klacht.nl , vesting finance is daar actief.

mahadma
door mahadma - Oct 5, 2015 om 19:34
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De vordering is 'uit handen gegeven', dat wil zeggen: U dient aan het incassoburo te betalen, inclusief de extra kosten. U heeft aan de instantie betaald, die de opdracht 'uit handen heeft gegeven'. Dus is de vordering in de boekhouding van het incassoburo niet voldaan. Dus blijven ze mauwen. U kunt een brief en een e mail sturen met de screenprint van uw betaling naar het incassoburo met de vraag wat uw restant schuld is. En wel snel, dus dit ook niet 'gewoon vergeten'.

Cookies
door Cookies - Oct 5, 2015 om 19:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 5 okt 2015, 19:01][quote=hetlampje schreef op maandag 5 okt 2015, 18:44]...
Ik heb daarop een mail gestuurd naar het incassobureau met de mededeling dat ik betaald had. Het incassobureau vond dat ik dat maar moest bewijzen, terwijl ik vond dat ze het zelf konden [u]navragen bij hun klant[/u].
...
Begrijp ik hier uit dat u het verschuldigde bedrag hebt overgemaakt naar de oorspronkelijke crediteur i.p.v. naar het incassobureau?

Zo begrijp ik het ook. Vraag ik me af of die incassokosten wel betaald zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2015 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat Vesting Finance ook flink pissig is en het met u heeft gehad. Dus per omgaande de incassokosten betalen en u bent klaar.

he
door hetlampje - Oct 5, 2015 om 20:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inderdaad de factuur aan de crediteur betaalt, op de dag dat ik de eerste brief van het incassobureau ontving. De incassokosten heb ik niet betaalt. Ze vragen, voor een factuur van 15 euro, 60 euro kosten. Wettelijk gezien mogen ze max 40 euro vragen.

he
door hetlampje - Oct 5, 2015 om 20:16
3 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens ben ik wel bereid die 40 euro te betalen, ik ben tenslotte zelf vergeten die rekening te betalen. Maar het gaat me erom in hoeverre ik nu met een bureau moet omgaan dat weigert in gesprek te gaan en een juist bedrag te factureren. Ze dreigen en zeggen dat ik moet betalen, punt.

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 20:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=hetlampje schreef op maandag 5 okt 2015, 20:12]Ik heb inderdaad de factuur aan de crediteur betaalt, op de dag dat ik de eerste brief van het incassobureau ontving. De incassokosten heb ik niet betaalt. Ze vragen, voor een factuur van 15 euro, 60 euro kosten. Wettelijk gezien mogen ze max 40 euro vragen.
Dus je hebt het er zelf naar gemaakt. Incasso mislukt, vervolgens niet betalen n.a.v. de aanmaning en als dan het incassobureau start het oorspronkelijke factuur betalen. Ik heb het niet hoog op met incassobureau's, maar in dit geval ligt het niet aan hun alleen. Ik zou maar heel snel het advies van tijger1 opvolgen.

he
door hetlampje - Oct 5, 2015 om 20:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op maandag 5 okt 2015, 20:23][quote=hetlampje schreef op maandag 5 okt 2015, 20:12]Ik heb inderdaad de factuur aan de crediteur betaalt, op de dag dat ik de eerste brief van het incassobureau ontving. De incassokosten heb ik niet betaalt. Ze vragen, voor een factuur van 15 euro, 60 euro kosten. Wettelijk gezien mogen ze max 40 euro vragen.
Dus je hebt het er zelf naar gemaakt. Incasso mislukt, vervolgens niet betalen n.a.v. de aanmaning en als dan het incassobureau start het oorspronkelijke factuur betalen. Ik heb het niet hoog op met incassobureau's, maar in dit geval ligt het niet aan hun alleen. Ik zou maar heel snel het advies van tijger1 opvolgen.

Ik vraag niet om te oordelen over me. Mij vraag is vooral juridisch: hoe kun je hier het beste mee om gaan? Houd je mening vooral voor je als je niet verstandig genoeg bent om een juridische inschatting te maken.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 5, 2015 om 20:49
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Dien overigens hier wel een klacht in, dat ze 60 euro vragen.

Compleet nutteloos, NVIO doet werkelijk helemaal niets (onvermogen plus 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' mentaliteit), maar gewoon doen kunnen ze wel waarderen bij het NVIO :-).

diumenge
door diumenge - Oct 5, 2015 om 20:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

A. Ik bepaal zelf wel of ik wel of niet reageer. B. Het is geen oordeel of mening, maar een feitenrelaas gebaseerd op je eigen mededelingen.

Maar goed, je denkt kennelijk het recht aan je hand te hebben, door meer dan acht maanden te laat, na een aanmaning en een brief van het incassobureau de oorspronkelijke schuld te betalen.

Vermoedelijk zullen ze voor het bedrag niet naar de rechter stappen, maar heel sterk sta je niet.

Wat betreft de kosten van 60 euro heb je overigens wel een punt.

tijger1
door tijger1 - Oct 5, 2015 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juridische inschatting gevraagd? De incasso is mislukt, aanmaning ontvangen, niet betalen, vordering gaat naar incassobureau. Wat doet u? U betaalt niet aan het incassobureau, maar aan de crediteur en de incassokosten vergeet u gevoeglijk.

Hoe u het beste hiermee kan omgaan, is de terechte incassokosten per omgaande aan het incassobureau voldoen. Stuur ze een mail dat u een x bedrag als incassokosten aan hen hebt overgemaakt en dat u het originele bedrag aan de crediteur hebt betaald, en dat u aanneemt dat de vordering hiermede volledig voldaan is.

mahadma
door mahadma - Oct 5, 2015 om 21:01
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Zou het zo kunnen zijn : factuur € 15,00, incassokosten € 40,00 + wat andere zaken?

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2015 om 11:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees anders eens klik hier de informatie door omtrent incassokosten.

he
door henry1942 - Oct 7, 2015 om 13:37
100 Antwoorden / 28 Vragen

Wel een raar verhaal van "lampje "
Heeft bij dezelfde verzekeraar nog een verzekering lopen en die verzekeraar stuurt een incassobureau op haar af voor een vergeten factuur van €15.- en geeft ook nog eens het verkeerde adres door????? en de andere polis loopt gewoon door dus is in die tussentijd wel betaald.

mo
door mof - Oct 7, 2015 om 14:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het feit dat u aantoonbaar heeft betaald is voldoende. Als u ten,inste aan het incassoburo heeft betaald.
Zodra een bedrijf een incassoburo inschakelt gaat demvordering over naar het incasso buro dat ook incassokosten mag rekenen.
Als u direct aan het bedrijf heeft betaald bent u nog steeds de incassokosten verschuldigd. En moet u zelf met het bedrijf contact opnemen dat u het bedrag betaald heeft.

Uw schuld aan het bedrijf is dan wel vereffend, maar niet het bedrijf is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken maar u.

Heeft u de rekening wel aan het incassoburo betaald dan hoeft u verder niets te doen. Uw email is boldoende bewijs dat u actie heeft ondernomen, en aantoonbaar als u die bewaard heeft in uw sent mail box. Het is dan aan het incassoburo om aan te tonen dat deze niet ontvangen is. Maar zelfs dat helpt ze niet want het blijft een feit dat u dan de rekening reglementair heeft betaald.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 7, 2015 om 17:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De zaak ligt heel simpel : sinds 1 juli 2012 mogen de incassokosten voor dit bedrag wettelijk niet hoger zijn dan 40 euro.
Als het incasso bureau 60 euro eist dan overtreedt het bureau de wet.

1paul
door 1paul - Oct 8, 2015 om 10:41
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u dient als volgt tew handelen, maak 55 euro over naar het incassobureau, vraag uw geld terug bij de oorspronkelijke crediteur en mail ze maar schrijf ze ook dat u uw betalingsverplichting voldaan heeft en leg ze ook uit dat u 40 euro incassokosten voldaan heeft zoals door de wetgever bepaald..

wimmi20
door wimmi20 - Oct 8, 2015 om 12:38
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een raar advies !
De hoofdsom a 15 euro is rechtstreeks betaald aan de verzekering.
Wat overblijft zijn de incasso kosten.
Die men toch echt moet betalen.
Alleen klopt het incassobedrag niet.
Dus alleen voor de incassokosten zal het bureau naar de Rechter moeten gaan.
Vraag uw geld terug bij de oorspronkelijke crediteur, schrijft u.
Jaja, die gaan weer terugbetalen, ik dacht van niet !
======================+================

=1paul schreef op donderdag 8 okt 2015, 10:41: u dient als volgt tew handelen, maak 55 euro over naar het incassobureau, vraag uw geld terug bij de oorspronkelijke crediteur en mail ze maar schrijf ze ook dat u uw betalingsverplichting voldaan heeft en leg ze ook uit dat u 40 euro incassokosten voldaan heeft zoals door de wetgever bepaald..

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2015 om 13:07
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht kan de vraagsteller de specificatie van het buro eens hier plaatsen??????

1paul
door 1paul - Oct 9, 2015 om 09:07
3101 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op donderdag 8 okt 2015, 12:38]Wat een raar advies !
De hoofdsom a 15 euro is rechtstreeks betaald aan de verzekering.
Wat overblijft zijn de incasso kosten.
Die men toch echt moet betalen.
Alleen klopt het incassobedrag niet.
Dus alleen voor de incassokosten zal het bureau naar de Rechter moeten gaan.
Vraag uw geld terug bij de oorspronkelijke crediteur, schrijft u.
Jaja, die gaan weer terugbetalen, ik dacht van niet !
======================+================

[quote=1paul schreef op donderdag 8 okt 2015, 10:41]u dient als volgt tew handelen, maak 55 euro over naar het incassobureau, vraag uw geld terug bij de oorspronkelijke crediteur en mail ze maar schrijf ze ook dat u uw betalingsverplichting voldaan heeft en leg ze ook uit dat u 40 euro incassokosten voldaan heeft zoals door de wetgever bepaald..

dit is helemaal niet zo raar als dat je hier doet voorkomen, incassobureau kan deze vordering wel gekocht hebben van de oorspronkelijke eiser en als dat zo is heeft deze zijn centjes al binnen, dat weet je dus niet...

daarom nooit betalen aan de oorspronkelijke schuldeiser maar aan het incassobureau overmaken!!!