di
door didi77 Oct 20, 2005 om 11:35
Geldzaken & recht

Incasso kosten

De SVB heeft 2 jaar geleden per ongeluk een bedrag op mijn rekening gestort van 4000 (gulden). Van dit geld had ik 2000(gulden opgemaakt wat stom was, maar goed. Paar dagen later een brief met het verhaal dat ik het terug moest betalen binnen 7 dagen. Uitgelecht dat dit niet mogelijk was en ik 2000 (gulden) wel in 1 keer terug betaal en de overige in termijnen. Dit was akkoord. Echter is er toen veel gebeurt ik ben verhuisd, kind gekregen kortom ben mijn afspraak niet na gekomen en alles vergeten. Na een paar jaar krijg ik op mijn nieuwe adres een brief van de incasso bureau met liefst zeker 500euro extra kosten. Heb gelijk gebeld en verteld dat ik niet 500extra ga betalen, omdat de SVB onterecht een bedrag op mijn rekening heeft overgemaakt. Kortom ik betaal wel de overige 2000(gulden). Zoals iedereen mischien weet kunnen de incasso bureau's niet normaal gesprekken door de telefoon voeren en zijn ze super bot!

Mijn vraag is dus; ben ik nou verplicht om de incasso kosten te betalen, ondanks dat de herinnerigen nooit bij mij zijn aangekomen, mist een aangetekende brief...? het bedrag is inmiddels betaald, maar de incasso kosten wil ik dus niet betalen...

503 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja heeft op zich wel gelijk met haar ractie,maar normaal gesproken mag er maar 15% incasso kosten berekend worden,dus als die 500.-alleen incassokosten zijn en geen rente dan klopt het niet.

Anja

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar staat in de wet dat er maar 15% incassokosten geheven mag worden?

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft al een bij een bank gevraagd wat het aan rente kost om twee jaar
2000,-- te lenen zonder terug te betalen? Dat is vergelijkbaar met uw
situatie. Dus rente over rente meerekenen.

De SVB heeft een fout gemaakt. Dat wist u toen er 4000,-- gulden op uw
rekening werd bijgeschreven. Daarvan heeft u er 2000,-- razendsnel
uitgegeven. De andere 2000,-- mocht u terug betalen met een
afbetalingsregeling, wat coulant was van de SVB. Er zaten maar een paar
dagen tussen de storting en de brief. Vervolgens komt u uw
afbetalingsregeling niet na.

Uw heeft geen herinnering gehad. Dat was ook niet nodig. De eerste
brief tot terugbetaling en de afbetalingsregeling maken
herinneringsbrieven overbodig.

U zegt dat u ondertussen alles vergeten bent. Daar geloof ik
persoonlijk helemaal niets van. U hoopte misschien dat ze door uw
verhuizing etc. niet meer terug zouden komen. Dat is dus misgegokt. En
nu wilt u geen incassokosten betalen, omdat de SVB in eerste instantie
een fout heeft gemaakt (die ze een paar dagen later rechtgezet hebben).
Die fout is zo gering tot hetgeen u daarna heeft gedaan en heeft
nagelaten.

De SVB is een overheidsinstantie. Die hebben geen tussenkomst van de
rechter nodig om een vordering toegewezen te krijgen. Die kunnen
rechtstreeks incasseren, ook door middel van beslaglegging op
uitkeringen. Als u de incassokosten niet betaalt, komen ze het wel bij
u halen, daar kunt u op rekenen. En terecht.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou Vladja bedankt voor je antwoord, maar dat had wel wat vriendelijker gekunt, want je weet niet wat er allemaal gebeurt is waardoor ik dat ECHT vergeten ben. Gelijk een oordeel pfff. Maar goed anyway thanks..

Anja zou je nog effe kunnen reageren waar het precies staat dat over de 15%

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps

Wat bedoel met geen rente? want ik heb gelijk een incasso met de rente erbij gekregen

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik ben reuze benieuwd waar staat dat de incassokosten 'maar' 15% mogen zijn. Dat sommige bedrijven voor zichzelf de regel hebben gesteld dat zij een dergelijk tarief in rekening brengen wil niet zeggen dat anderen zich daaraan moeten conformeren. Die 500 euro zullen deels uit incassokosten, deels uit rente en deels uit kosten die de SVB in rekening brengt bestaan. Het laatste deel van uw vraag is simpel te beantwoorden: ja u zult die kosten moeten betalen. Als u dat niet doet loopt u het risico dat de kosten alsmaar hoger worden. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2005 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik vind dat SVB nog schappelijk is geweest. Als ze echt kwaad hadden gewilt had je het bedrag in 1x terug moeten betalen. Het is behoorlijk dom van je geweest om zoiets te laten versloffen. Maar goed dat heb je zelf ook wel door nu. Als ik jou was zou ik de incassokosten gewoon betalen want je kunt het alleen maar erger voor jezelf maken. + dat het heel erg veel stress en nog meer geld scheelt. Groetjes, Sophia

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Didi

Ik hoef je er (gezien eerdere reacties) niet aan te herinneren dat je de afspraken niet nagekomen bent. Dat is niet dom en kan best gerechtvaardigd worden door je omstandigheden. De oordelen van de anderen zijn dan ook niet op hun plaats.

Je moet gewoon betalen. Spreek zonodig met het incassobureau een regeling af. Betaal je niet, dan zal het incassobureau de vordering voor de rechter brengen en komen die kosten ook voor jouw rekening.

Succes in elk geval. Dure les :-(

groet, Joost

ve
door verwijderd - Nov 4, 2005 om 00:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

cannacampo, iedere vraag hier omtrent incasso, beslaglegging heeft het excuus. door omstandigheden wat nu een te lang verhaal is.....

Je weet best wat je verplichtingen zijn, het proeren uit te spelen win je niet en terecht, ga dan niet klagen!